IDE problemer - hvordan er det nu med mast~
Fra : Mikael Kern

Dato : 22-12-02 20:27

Advarsel: Det bliver en lang post, og nok også en lang tråd!

Baggrund:
1. Har anskaffet en G4/400 AGP med DVD-drev. 9.2.2 US.
2. Den er jeg glad for, og den har hidtil bare virket perfekt og uden vrøvl.
3. Den havde ingen CD-ROM-brænder, så jeg har købt en Yamaha CRW-F1.
4. Den er monteret i stedet for DVD-drevet og virker også fint.
5. Fik 1 idé: At bruge DVD-drevet stadigvæk - dels til DVD og dels til
at have adgang til 2 CD-ROM´er samtidigt.

Løsningsforsøg:
6. Købte 1 stk. 150 cm IDE kabel i nærmeste PC-biks.
7. Satte DVD-drevet til v.h.a. dette kabel på samme kæde som min startdisk.
8. Monterede DVD drevet i en gammel ekstern SCSI brænder kasse; for
strømforsyningens skyld og fordi det er praktisk med et rigtigt
apparat i stedet for et løst drev.
9. Huskede noget med master/slave og ændrede DVD til slave.
10. Kunne ikke starte.
11. Opdagede at det nye IDE kabel kun havde halvt så mange ledere som
det originale.
12. Ned i PC-biks og bytte til et såkaldt ATA66 kabel.
13. Stadig ingen hul igennem - gik i stå under opstart.
14. Teste med Apple kabel - hul igennem - alt virker.
15. Måske er der en grund til at der er farvekode på stikkene? Blå i
motherboard? Montere lissom Apple - alt OK!
16. Det nye kabel er imidlertid indrettet med det blå stik i den ene
ende og så de 2 andre i den anden. Jeg vil gerne have den lange ende
til at gå ud af G4 og kan ikke regne andre måder ud end at flytte startdisk-harddisk.
17. Flytter harddisk op oven på CD-RW drev og gør HDD til master og
CD-RW til slave.
18. Sætter blå stik på 150 cm IDE kabel i motherboard og forbinder til DVD-drev.
19. Alt virker.
20. Troede jeg - da jeg så fik sat en region 1 DVD i og skiftede kode:
Hvordan er det nu med de der regionskoder? Anvisninger til at omgå
disse omfatter som regel et check af hardware.
21. Åbner Apple System Profiler - det har jeg brugt flittigt siden jeg
fik min nye G4, og uden problemer - nu fryser ASP hver gang. Og jeg
kan ikke checke hvilket drev jeg har.
22. Har smidt prefs. ud - genopbygget skrivebord - geninstalleret ASP
- geninstalleret OS 9.2.2 - ASP fryser!

Spørgsmål:
23. Hvad er galt?
24. Hvorfor fryser ASP?
25. Hvor kan man læse om IDE og ATA66 osv. på Mac?
26. Kan min startdisk sidde som slave på IDE 0 kæden? Har læst at
CD-ROM skal være master, hvis man vil boote fra en system 10 CD.
27. Vil det hjælpe?
28. Er der for og bag på et IDE kabel?
29. Er der andre måder at gøre det på uden at save hul i forpladen på
computeren? (Altså at have mere end 1 CD-XXX-drev i sin g4)
30. Hvordan fixer man de der regionskoder?
31. Er du forvirret? Det vil du osse være efter denne juleferie - blot
på et højere niveau...

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Glenn Moeller-Holst

Dato : 31-12-02 11:45

Hej Mikael

Hvorfor sætte flere IDE enheder på samme IDE-kæde - det kan nedsætte
hastigheden.

Mulig løsning:

Det vides ikke om produkterne herunder virker til Mac, men det er da
værd at undersøge:

Du kunne sætte DVD drevet i denne:

ADS Pyro Firewire Drive Kit
Pris incl. moms 970,00 kr.
http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-flyt/hdd-mov2/kab-ads-800.html
Dette betyder at fuld firewire hastighed kan nås: "# Oxford 911 chip".

--

Drive Compatibility Database:
http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso

--

OXFW911 High Performance IEEE 1394 to IDE/ATAPI Bridge:
http://www.oxsemi.com/products/IEEE1394/index.html

http://www.macfixit.com/archives/march.01.b.shtml#firewire-03-15
FireWire cases and ATA drives: another follow-up
FireWire/IDE bridge Before purchasing a FireWire case, Anthony Burokas
suggests checking whether it uses the "newer FireWire/IDE bridge system
announced by Granite Digital at MWSF01 that allows external FireWire
cases to make full use of the IDE drive's speed. Other cases may top out
at 11-13 MB. The new systems [Oxford 911 chip baseret] are supposed to
offer over 40MB. If you don't know what bridge is in use, try a disk
utility to test the throughput/speed of the drive. I use Formedia which
came with my ClubMac drives. It's nearly identical to VST's software.
They have an option for testing the speed of a drive." [Note: We have
not checked this on our case as yet.]
..."

ADS Pyro 1394 Drive Kit
http://www.neoseeker.com/Hardware/Products/PyroDriveKit/
IEEE-1394 Pyro Drive Kit, Review Date: July 26, 2000
http://sysopt.earthweb.com/reviews/pyro-drive/index.html
"...
Requires Windows 98 Second Edition, Windows 2000, or Mac OS
Power Input: 110-240 50/60 Hz
..."

Review:
Now There Are Two FireWire Drive Enclosures Using The "Oxford 911" Chip
Set. Which one is fastest?
http://www.barefeats.com/fire17.html
http://www.barefeats.com/fire18.html
http://www.barefeats.com/fire19.html

Fremtid:

05/18/01 Speedy (1,2 Gb/s?) 1394b [FireWire] release may outpace USB 2.0:
http://www.eetimes.com/story/OEG20010518S0051

--

Andre interessante adaptorer:

Eksternt SCSI-kabinet til IDE-harddiske , Intern SCSI til IDE konverter:
http://www.danbit.dk/produkter/1902.phtml

Eksterne SCSI-kabinetter:
http://www.danbit.dk/produkter/1903.phtml

indeks:
http://www.danbit.dk/produkter/1900.phtml

Adaptec DuoConnect, 4x USB 2.0, 3x Firewire
Pris incl. moms 900 kr
Producent varekode: 1923200EU
Apple MacOS 9.0.4 eller nyere
http://www.proconsult.dk/katalog/komp/komp-ctrl/ctrlusb/ctrladuocon.html

(I en 7500 virker Adaptec DuoConnect under MacOS X og muligvis ikke
under MacOS 9.1x)

--

Om de er bootbare på nyere Macintosh ved jeg ikke. Men de mount-bare
[information fundet via Intech]:
http://www.intechusa.com/HDSTFW.html
"...
Booting from a FireWire device:
Nearly all "onboard" FireWire equipped Macintoshes (except the Blue &
White G3 and some early G4s "Yosemite versions") are capable of booting
from a FireWire disk, provided that your Macintosh has ROM firmware 2.4
or later. If your Macintosh ROMs are not 2.4 or later or you are unsure
which ROM firmware you have, you should download the latest Apple ROM
updater utility from http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75131
"...
Macintosh models which have FireWire disk devices connected to PCI
FireWire adapter cards are not capable of booting. This is a hardware
limitation, not a FireWire driver limitation.

In addition to your Macintosh's ability to boot from FireWire, the
firmware on the FireWire bridgeboard (inside the drive case) must also
have bootable properties. Unfortunately, some don't and no driver can
resolve this limitation. If you are unsure, contact your FireWire disk
manufacturer to find out if yours does.
..."

--

FireWire til SCSI-II, FireWire til PCMCIA, FireWire til IDE:
http://www.danbit.dk/produkter/1421.phtml

-

IDE via USB 2.0 porten.
Tilslut en HDD eller CD-ROM direkte til USB bussen:
http://www.danbit.dk/produkter/1415.phtml

Max. hastigheden på Mac's med USB 1.1 stik er ca. 12 Mbit/s.

http://www.firewiredirect.com/
http://www.firewiredirect.com/firewire/products/RAID.shtml

mvh/Glenn

Fra : Mikael Kern

Dato : 01-01-03 23:15

> Hvorfor sætte flere IDE enheder på samme IDE-kæde - det kan nedsætte
> hastigheden.

- jeg har købt en Yamaha CRW-F1 brænder og havde ikke tænkt mig at
bruge flere 500,-kr.-sedler på projektet. Når der kan være 2 enheder
på kæden, så vil jeg have 2 enheder på kæden. Bl.a. fordi jeg ikke vil
have flere eksterne drev end højst nødvendigt. Jeg troede, at man bare
satte sine IDE drev til hvor der var plads; men nix nej, så let er det
åbenbart ikke.

mvh Mikael Kern