/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
TextEdit mangler fed og kursiv
Fra : Henrik Münster


Dato : 21-12-02 19:51

Hvordan går det til, at man ikke kan lave fed og kursiv i mange skrifter
i TextEdit i OS X, mens den samme skrift godt kan gøre det i AppleWorks?
Som eksempel kan nævnes Geneva.

--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

 
 
Jesper (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 21-12-02 19:59

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Hvordan går det til, at man ikke kan lave fed og kursiv i mange skrifter
> i TextEdit i OS X, mens den samme skrift godt kan gøre det i AppleWorks?
> Som eksempel kan nævnes Geneva.

Går fint her i Text-Edit Plus 4.4 til OS X, jeg taster Ævle+B, så får
jeg fed skrift i Geneva og med Ævle+I får jeg kursiv.
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com

Every time you hear the Mac startup chime,
an angel just got his wings.

Henrik Münster (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 21-12-02 21:22

Jesper <spam@spam.spam.invalid> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Hvordan går det til, at man ikke kan lave fed og kursiv i mange skrifter
> > i TextEdit i OS X, mens den samme skrift godt kan gøre det i AppleWorks?
> > Som eksempel kan nævnes Geneva.
>
> Går fint her i Text-Edit Plus 4.4 til OS X, jeg taster Ævle+B, så får
> jeg fed skrift i Geneva og med Ævle+I får jeg kursiv.

Men det er da også et tredjepartsprogram, er det ikke? Jeg bruger Apples
egen TextEdit 1.2. Min computer er helt ny. Den er født med OS X 10.2.1,
men er opgraderet til 10.2.3. Problemet var nøjagtig det samme på min
gamle computer med Mac OS X 10.1.5, og jeg har ikke ført nogen
indstillinger eller sådan noget med over. Det må altså være noget med
TextEdit. Jeg aner ikke noget om forskellige font-typer, men måske
findes Geneva både som TrueType og Postscript eller sådan noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Jesper (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 21-12-02 21:41

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Jesper <spam@spam.spam.invalid> wrote:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> > > Hvordan går det til, at man ikke kan lave fed og kursiv i mange skrifter
> > > i TextEdit i OS X, mens den samme skrift godt kan gøre det i AppleWorks?
> > > Som eksempel kan nævnes Geneva.
> >
> > Går fint her i Text-Edit Plus 4.4 til OS X, jeg taster Ævle+B, så får
> > jeg fed skrift i Geneva og med Ævle+I får jeg kursiv.
>
> Men det er da også et tredjepartsprogram, er det ikke? Jeg bruger Apples
> egen TextEdit 1.2. Min computer er helt ny. Den er født med OS X 10.2.1,
> men er opgraderet til 10.2.3. Problemet var nøjagtig det samme på min
> gamle computer med Mac OS X 10.1.5, og jeg har ikke ført nogen
> indstillinger eller sådan noget med over. Det må altså være noget med
> TextEdit. Jeg aner ikke noget om forskellige font-typer, men måske
> findes Geneva både som TrueType og Postscript eller sådan noget.

Apples Text Edit har sine begrænsninger, den kan kun vise de typefaces
som en font er født med. Dvs. hvis fonten ikke findes som bold eller
italic kan den ikke vise det. Lev med det eller brug et tredieparts
program som f.eks. Tex-Edit Plus ($15)
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com

Every time you hear the Mac startup chime,
an angel just got his wings.

Thomas Tvegaard (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Tvegaard


Dato : 21-12-02 21:50

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Men det er da også et tredjepartsprogram, er det ikke? Jeg bruger Apples
> egen TextEdit 1.2. Min computer er helt ny. Den er født med OS X 10.2.1,
> men er opgraderet til 10.2.3. Problemet var nøjagtig det samme på min
> gamle computer med Mac OS X 10.1.5, og jeg har ikke ført nogen
> indstillinger eller sådan noget med over. Det må altså være noget med
> TextEdit. Jeg aner ikke noget om forskellige font-typer, men måske
> findes Geneva både som TrueType og Postscript eller sådan noget.

Det er fordi TextEdit (og andre programmer der bruger det "svævende"
skriftvindue) kun giver lov til at bruge skriftsnit, der "fysisk"
eksisterer og ikke simulerer dem. F.eks. Times findes i normal, kursiv,
fed og fed-kursiv i skriftfilen (Times.dfont), mens Geneva kun findes i
normal; Lucida Grande findes som normal og fed, men ikke kursiv.
Programmer, der kan vise Geneva eller Lucida i kursiv, simulerer
kursiveringen i stedet for at indlæse det kursive skriftsnit fra
skriften - som jo ikke eksisterer i disse skrifter.

Det har ikke noget med at gøre med om skrifterne er PostScript - og
baggrunden, tja, måske at fastholde et princip om at man ikke simulerer
skriftsnit for at undgå overraskelser ved udprint(?)

Nå, der står nogle juleøl og venter ved døren, så jeg smutter

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Martin Bredthauer (22-12-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 22-12-02 00:13

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> Det er fordi TextEdit (og andre programmer der bruger det "svævende"
> skriftvindue) kun giver lov til at bruge skriftsnit, der "fysisk"
> eksisterer og ikke simulerer dem.

Det vil vel sige; alle "gode" cocoa programmer!? (Gode = overholder
Apples forskrifter.)

--
Mvh
Martin

| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

Henrik Münster (22-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 22-12-02 00:48

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:
>
> > Det er fordi TextEdit (og andre programmer der bruger det "svævende"
> > skriftvindue) kun giver lov til at bruge skriftsnit, der "fysisk"
> > eksisterer og ikke simulerer dem.
>
> Det vil vel sige; alle "gode" cocoa programmer!? (Gode = overholder
> Apples forskrifter.)

Du kan godt opgive at tale til Thomas. Han er ude at drikke juleøl. Men
for at vende tilbage, så tænkte jeg nok, at det var noget med, hvilken
form for skrifter, der bruges. Og TextEdit bruger åbenbart kun dem, der
findes.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Martin Bredthauer (22-12-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 22-12-02 01:00

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Du kan godt opgive at tale til Thomas. Han er ude at drikke juleøl.

Ja, man sku' måske ta' og få sig et liv!

.... men os der er online ku' jo også enes om at snuppe en snepils til at
sove på. Virtuelt skål til alle på dk.edb.mac!

--
Mvh
Martin

| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

Henrik Münster (22-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 22-12-02 02:00

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> ... men os der er online ku' jo også enes om at snuppe en snepils til at
> sove på. Virtuelt skål til alle på dk.edb.mac!

Jeg har ikke nogen. Jeg var nede hos købmanden i dag, men han havde
allerede lukket kl. 14. Til gengæld fik jeg lidt glögg tidligere i
aften. Nu vil jeg gå i seng. Godnat!
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Henrik Münster (22-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 22-12-02 13:17

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Jeg har ikke nogen. Jeg var nede hos købmanden i dag, men han havde
> allerede lukket kl. 14. Til gengæld fik jeg lidt glögg tidligere i
> aften. Nu vil jeg gå i seng. Godnat!

Orv mand! Jeg sendte præcis kl. 02.00.00 22/12 2002. Nu har jeg været
Esbjerg rundt efter Blålys, men jeg kan ikke finde nogen. Jeg har til
gengæld købt en kasse Albani Classic Odense. Så mangler vi bare, at de
laver en OS X næste år
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Niels Jørgen Kruse (22-12-2002)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 22-12-02 19:00

I artiklen <1fnklb5.ya7rcyunnop1N%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:
>
>> ... men os der er online ku' jo også enes om at snuppe en snepils til at
>> sove på. Virtuelt skål til alle på dk.edb.mac!
>
> Jeg har ikke nogen. Jeg var nede hos købmanden i dag, men han havde
> allerede lukket kl. 14. Til gengæld fik jeg lidt glögg tidligere i
> aften. Nu vil jeg gå i seng. Godnat!

Jeg har haft en næsten glögg fri December i år af en eller anden grund. Den
første glögg faldt i fredags i Alm Brand Bank, hvor jeg var inde for at købe
Apple aktier (de er så billige for tiden).

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Henrik Münster (22-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 22-12-02 20:24

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Jeg har haft en næsten glögg fri December i år af en eller anden grund.

Det var vist også kun anden gang, jeg fik glögg.

> Den første glögg faldt i fredags i Alm Brand Bank, hvor jeg var inde for
> at købe Apple aktier (de er så billige for tiden).

Fortæl mig om det. Jeg købte nogle forrige sommer, da kursen var 24,5.
Jeg tænkte, at nu kan den da ikke falde mere. Og med OS X på vej kan
kursen da kun stige. Det fik jeg ikke ret i. Nu er den vel 14,5 eller
sådan noget. Oven i det er dollaren faldet. Og de penge skulle jeg have
brugt til en ny cykel q:'-(
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Niels Jørgen Kruse (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 23-12-02 00:54

I artiklen <1fnm0ib.v3wlak68ytybN%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:
>
>> Jeg har haft en næsten glögg fri December i år af en eller anden grund.
>
> Det var vist også kun anden gang, jeg fik glögg.
>
>> Den første glögg faldt i fredags i Alm Brand Bank, hvor jeg var inde for
>> at købe Apple aktier (de er så billige for tiden).
>
> Fortæl mig om det. Jeg købte nogle forrige sommer, da kursen var 24,5.
> Jeg tænkte, at nu kan den da ikke falde mere. Og med OS X på vej kan
> kursen da kun stige. Det fik jeg ikke ret i. Nu er den vel 14,5 eller
> sådan noget. Oven i det er dollaren faldet. Og de penge skulle jeg have
> brugt til en ny cykel q:'-(

Nu kan kursen jo ikke så godt falde til 4,5 om et år, da Apples
kassebeholdning svarer til omkring kurs 10, så derfor føler jeg mig rimelig
sikker på ikke at lide samme skæbne. Når aktien har været så svag her op til
Jul, har jeg en teori om at det skyldes en udbredt sport i USA med at købe
aktier i det sædvanlige Oktober-dyk og så sælge dem igen til Jul for at
financiere julegaverne. I år har sælgerne bare været for mange. Efter Jul
forventer jeg at aktien vil stige uhindret af dette fænomen.

Jeg modtog brevet fra banken med posten lørdag formiddag, hvilket var
imponerende hurtigt i betragtning af hvor langt ud på aftenen børsen i New
York lukker. Jeg fik dem til kurs 14,19 forøvrigt. Det er jeg ganske godt
tilfreds med.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Henrik Münster (24-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 24-12-02 09:45

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Nu kan kursen jo ikke så godt falde til 4,5 om et år, da Apples
> kassebeholdning svarer til omkring kurs 10, så derfor føler jeg mig
> rimelig sikker på ikke at lide samme skæbne.

Det er nok rigtigt, men aktien har vist før været under værdien af
Apples kontantbeholdning. Hvordan det så kan gå til.

> Når aktien har været så svag her op til Jul, har jeg en teori om at det
> skyldes en udbredt sport i USA med at købe aktier i det sædvanlige
> Oktober-dyk og så sælge dem igen til Jul for at financiere julegaverne. I
> år har sælgerne bare været for mange. Efter Jul forventer jeg at aktien
> vil stige uhindret af dette fænomen.

Er der noget, der hedder et oktober-dyk? Jeg har altid hørt, at der var
en gammel regel, der sagde, at man skulle sælge sine aktier om foråret
og så tage på sommerferie. Så kunne man købe dem tilbage langt billigere
om efteråret.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

David Blangstrup (24-12-2002)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 24-12-02 16:20

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:
>
> > Nu kan kursen jo ikke så godt falde til 4,5 om et år, da Apples
> > kassebeholdning svarer til omkring kurs 10, så derfor føler jeg mig
> > rimelig sikker på ikke at lide samme skæbne.
>
> Det er nok rigtigt, men aktien har vist før været under værdien af
> Apples kontantbeholdning. Hvordan det så kan gå til.
>
> > Når aktien har været så svag her op til Jul, har jeg en teori om at det
> > skyldes en udbredt sport i USA med at købe aktier i det sædvanlige
> > Oktober-dyk og så sælge dem igen til Jul for at financiere julegaverne. I
> > år har sælgerne bare været for mange. Efter Jul forventer jeg at aktien
> > vil stige uhindret af dette fænomen.
>
> Er der noget, der hedder et oktober-dyk? Jeg har altid hørt, at der var
> en gammel regel, der sagde, at man skulle sælge sine aktier om foråret
> og så tage på sommerferie. Så kunne man købe dem tilbage langt billigere
> om efteråret.

Sikke nogle problemer at have. Glædelig jul!
- David
--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Henrik Münster (24-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 24-12-02 21:01

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Sikke nogle problemer at have. Glædelig jul!

Ja, det rige har mange problemer, de fattige mange børn.

Glædelig jul til alle.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Niels Jørgen Kruse (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 25-12-02 20:24

I artiklen <1fnn63s.1qhl4d0sh8ccxN%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:
>
>> Når aktien har været så svag her op til Jul, har jeg en teori om at det
>> skyldes en udbredt sport i USA med at købe aktier i det sædvanlige
>> Oktober-dyk og så sælge dem igen til Jul for at financiere julegaverne. I
>> år har sælgerne bare været for mange. Efter Jul forventer jeg at aktien
>> vil stige uhindret af dette fænomen.
>
> Er der noget, der hedder et oktober-dyk? Jeg har altid hørt, at der var
> en gammel regel, der sagde, at man skulle sælge sine aktier om foråret
> og så tage på sommerferie. Så kunne man købe dem tilbage langt billigere
> om efteråret.

Det har nok noget at gøre med lyset. Om foråret stiger lysmængden og man
bliver optimistisk og får lyst til at købe aktier. Om efteråret er det lige
modsat og sommertidens ophør gør det jo kun værre. Men oveni denne årlige
rytme kommer jo de generelle konjunkturer, som kan overtrumfe det hele.

Den nuværende lavkonjunktur begyndte vel i 2000 og en sådan varer vel
normalt ikke mere end 2-3 år. Steve Jobs har udtalt at han forventer at
økonomien generelt sætter farten op midt i 2003. Jeg har også læst for
nyligt at fragtraterne er på vej op, hvilket normalt er et af de første tegn
på et opsving. Endelig, så har jeg læst at en økonom har udtalt sig om at
IT-branchen nok aldrig får gode tider igen, hvilket er et særdeles godt
tegn. (Omvendt gælder det jo at hvis økonomer udtaler sig om at økonomien
har nået et nyt stade hvor lavkonjunkturer ikke længere vil forekomme og man
ser reklamer for investeringsforeninger overalt, så skal man skynde sig at
sælge alle sine aktier.)

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Morten Lind (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 25-12-02 21:13

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> I artiklen <1fnn63s.1qhl4d0sh8ccxN%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
> (Henrik Münster) skrev:
>
> > Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:
> >
> >> Når aktien har været så svag her op til Jul, har jeg en teori om at det
> >> skyldes en udbredt sport i USA med at købe aktier i det sædvanlige
> >> Oktober-dyk og så sælge dem igen til Jul for at financiere julegaverne. I
> >> år har sælgerne bare været for mange. Efter Jul forventer jeg at aktien
> >> vil stige uhindret af dette fænomen.
> >
> > Er der noget, der hedder et oktober-dyk? Jeg har altid hørt, at der var
> > en gammel regel, der sagde, at man skulle sælge sine aktier om foråret
> > og så tage på sommerferie. Så kunne man købe dem tilbage langt billigere
> > om efteråret.
>
> Det har nok noget at gøre med lyset. Om foråret stiger lysmængden og man
> bliver optimistisk og får lyst til at købe aktier. Om efteråret er det lige
> modsat og sommertidens ophør gør det jo kun værre. Men oveni denne årlige
> rytme kommer jo de generelle konjunkturer, som kan overtrumfe det hele.
>
> Den nuværende lavkonjunktur begyndte vel i 2000 og en sådan varer vel
> normalt ikke mere end 2-3 år. Steve Jobs har udtalt at han forventer at
> økonomien generelt sætter farten op midt i 2003. Jeg har også læst for
> nyligt at fragtraterne er på vej op, hvilket normalt er et af de første tegn
> på et opsving. Endelig, så har jeg læst at en økonom har udtalt sig om at
> IT-branchen nok aldrig får gode tider igen, hvilket er et særdeles godt
> tegn. (Omvendt gælder det jo at hvis økonomer udtaler sig om at økonomien
> har nået et nyt stade hvor lavkonjunkturer ikke længere vil forekomme og man
> ser reklamer for investeringsforeninger overalt, så skal man skynde sig at
> sælge alle sine aktier.)
>
> --
> Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Det lyder spændende, Niels Jørgen.....hvad skal man så lave for at få
råd til at købe aktier?................. ...(bar´ sjov) Iøvrigt
er jeg enig med dig.
--
Hverken enten eller, blot både og.....
http://belzebub.biz

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste