DV film fra mac til pc, hvordan
Fra : jakob

Dato : 21-12-02 19:05

Jeg har importeret en DV film fra kamera til en mac via imovie. Jeg vil
gerne gemme filen ukomprimeret i "råt" format så jeg kan arbejde videre
med den på en PC, hvor den skal divX komprimeres, men hvordan gør jeg
det mest hensigtsmæssigt/ hvilket filformat skal anvendes ??

MVH

Jakob

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-12-02 20:21

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> med den på en PC, hvor den skal divX komprimeres, men hvordan gør jeg
> det mest hensigtsmæssigt/ hvilket filformat skal anvendes ??

Ikke at jeg har en løsning, men jeg vil bare fortælle at jeg har prøvet
på det samme, uden success. Der var tilsyneladende ikke nogen mulighed
for at få det rå format over på PC'en, så en eller anden form for
kodning skal der til.

Hvis du bruger OS X kan du rimeligt lidt DivX-komprimere den på din Mac.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 21-12-02 20:59

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> med den på en PC, hvor den skal divX komprimeres, men hvordan gør jeg
> det mest hensigtsmæssigt/ hvilket filformat skal anvendes ??

Åbn DV filmen i QuickTime og gem den som AVI
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com

Every time you hear the Mac startup chime,
an angel just got his wings.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-12-02 00:13

Jesper <spam@spam.spam.invalid> wrote:

> Åbn DV filmen i QuickTime og gem den som AVI

Det kræver dog en proff. (at betale) version af QuickTime - ik*?

Martin

Fra : Jesper

Dato : 22-12-02 00:56

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Det kræver dog en proff. (at betale) version af QuickTime - ik*?

Pro version til $30 eller at du anvender en gammel version 2.5
MoviePlayer i Classic.

Fra : jakob

Dato : 22-12-02 00:36

> Åbn DV filmen i QuickTime og gem den som AVI

Ahh det vil jeg prøve, tak for det

Hygge

Jakob

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-02 14:48

Jesper <spam@spam.spam.invalid> wrote:

> Åbn DV filmen i QuickTime og gem den som AVI

Men det vi da medføre en kompression, som vi forringe billedet. Ik'? Da
han vil komprimere i DivX format på PC'en, så gælder det jo om at have
den absolut bedste kvalitet inden komprimeringen og 2x komprimering er
da ikke fedt.

Er der ikke andre løsninger?

Fra : Jesper

Dato : 22-12-02 17:28

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> han vil komprimere i DivX format på PC'en, så gælder det jo om at have
> den absolut bedste kvalitet inden komprimeringen og 2x komprimering er

DV er i forvejen et komprimeret format, AVI i sig selv er der ingen
kompression i. Derimod kan der bruges en masse forskellige codecs,
nøjagtig som i QuickTime.
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com
The sermon this morning: "Jesus Walks on the Water."

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-02 18:10

> DV er i forvejen et komprimeret format, AVI i sig selv er der ingen
> kompression i. Derimod kan der bruges en masse forskellige codecs,
> nøjagtig som i QuickTime.

Jeg mener også, at jeg prøvede at lave en AVI med DV PAL codec, men jeg
kunne ikke læse den på Windows XP. Hverken i Media Player eller
QuickTime Player.

Fra : jakob

Dato : 22-12-02 17:38

> [...]
> han vil komprimere i DivX format på PC'en, så gælder det jo om at have
> den absolut bedste kvalitet inden komprimeringen og 2x komprimering er

Er det indbygget komprimering i avi formatet ??

Hygge

Jakob

Fra : Jesper

Dato : 22-12-02 17:55

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> Er det indbygget komprimering i avi formatet ??
>
> Hygge
>

> Jakob

Nix Hygge Jacob

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-02 18:10

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> Er det indbygget komprimering i avi formatet ??

Nej, min fejl. Men når man vælger at gemme som AVI, skal man jo samtidig
tage stilling til en Codec, og her sker der jo en komprimering.

Fra : Franz Berliner

Dato : 22-12-02 18:56

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> med den på en PC, hvor den skal divX komprimeres, men hvordan gør jeg
> det mest hensigtsmæssigt/ hvilket filformat skal anvendes ??

Kig i "Media" mappen i den mappe dit imovie projekt ligger i. Her ligger
den importerede videofil. Den ligger i DV format. Navngiv den evt. til
et navn uden mellemrum og danske tegn og giv den endelsen .dv - flyt den
til PC'en. Her kan du nu arbejde med den i programmer der forstår DV.
Evt. kan du på PC'en konvertere den til en AVI fil hvis det program du
bruger til at lave DivX med ikke kan læse den anden.

Du kan selvfølgelig også exportere den til AVI umcompressed på Mac'en
før du flytter den, men skal så flytte en ca. 5 gange så stor en fil fra
Mac'en til PC'en.

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : jakob

Dato : 22-12-02 20:00

In article <1fnlw7g.16yvwoq1bklt0gN%stuff@kampp.dk>, stuff@kampp.dk
says...
> [...]
> et navn uden mellemrum og danske tegn og giv den endelsen .dv - flyt den
> til PC'en. Her kan du nu arbejde med den i programmer der forstår DV.

Fedt, det vil jeg prøve når jeg kommer tæt på macen igen . Tak for
hjælpen.

Hygge

Jakob