Batteri i PowerBook, bedst mulig behandlin~
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-12-02 22:54

Hvordan behandler man batteriet i sin bærbare bedst muligt? Jeg kender
godt hukommelseseffekten, hvis man ikke bruger det helt op hver gang.
Det siges, at den ikke er særligt udtalt på moderne batterier. Apple
siger, at man skal lade batteriet helt op, når det er nyt, og så bruge
computeren til det er helt fladt. Så skulle batteriet være klar til brug
og have fuld effekt.
Hvad skal man så gøre derefter? Jeg bruger min PowerBook G4 som
primær computer, og derfor sidder jeg en stor del af tiden er nær en
stikkontakt og arbejder med den. Skal jeg sætte opladeren til, så jeg
altid har et fuldt opladet batteri, der er klar til brug. Eller skal jeg
hellere aflade det helt hver gang, selv om jeg sidder hjemme ved
skrivebordet? Skal man tage opladeren fra, når batteriet er opladet,
eller skal man lade den sidde i? Skal man lade den sidde i om natten,
når computeren er på vågeblus, og batteriet er fuldt opladet, eller skal
man tage den ud? Det var mange spørgsmål.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ben Knudsen

Dato : 19-12-02 00:15

henrik@muenster.dk writes:
>Det var mange spørgsmål.

Det er også et tungt emne. Jeg har plukket i mine bookmarks og så kan du
selv køre derudaf.
Jeg har ikke lige læst op på artiklerne igen, men hvis jeg ikke husker
helt galt, skal man ikke køre li-ion batterier (som apple mig bekendt også
anvender i tibooks) i bund fra tid til anden ligesom de gamle
NiMh-batterier.
Men der er ingen vej udenom at de ældes og dør på et tidspunkt

Jeg havde på et tidspunkt to pismoer. Den ene blev brugt, den anden lå
stille et halvt års tid i en skuffe. I den som blev brugt kører batteriet
stadig fint, det andet døde. Om der er sammenhæng med at det lå stille i
så lang tid, ved jeg ikke.

Nåmen nogle links:

<http://www.buchmann.ca/chap8-page1.asp>

Og den her giver virkelig tekniske detaljer:
<http://www.pacificpowerbatteries.com/cadex/lithiumionliion.html>

Den her vistnok også:
<http://www.wirelessreview.com/ar/wireless_power_liion/>

ben

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-12-02 07:07

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:
> Jeg havde på et tidspunkt to pismoer. Den ene blev brugt, den anden lå
> stille et halvt års tid i en skuffe. I den som blev brugt kører batteriet
> stadig fint, det andet døde.
Det er bestemt også min erfaring.

vh

Flemming Rubini

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 19-12-02 08:12

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Det er bestemt også min erfaring.

I denne forbindelse lige et spm. vedr. batterier i *ikke*-bærbare!:

[Som I sikkert ved, er det et emne, der p.t. kar min store, aktuelle
interesse :)]

1. Er de små batterier genopladelige (jeg troede det ikke - men
fornemmer det efterhånden, med baggrund i nogle af de svar/kommentarer,
jeg har læst).

2. Hvis JA til 1.: Er det en fordel. altid at lade computeren stå med
tilsluttet netspænding?

(Til nu har jeg altid afbrudt netspændingen om natten, men det er måske
en dårlig idé?)

3. Hvor megen effekt trækker strømforsyningen mon? (Min nye 19" skærm
skulle have et stand-by forbrug på ca. 3.w iht. manualen)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Ursin

Dato : 19-12-02 17:11

> [...]
> stadig fint, det andet døde. Om der er sammenhæng med at det lå stille i

Det at være koblet til stikkontakten det meste af tiden vil du sidestille
det med at ligge i en skuffe sådan at jeg rent faktisk skal vænne mig til
engang imellem at køre på batteriet bare for at holde det i form ?

mvh
Peter

Fra : Ben Knudsen

Dato : 19-12-02 11:11

h2vh@post6.tele.dk writes:
>1. Er de små batterier genopladelige (jeg troede det ikke - men
>fornemmer det efterhånden, med baggrund i nogle af de svar/kommentarer,
>jeg har læst).

Det er de.

>2. Hvis JA til 1.: Er det en fordel. altid at lade computeren stå med
>tilsluttet netspænding?

Det aner jeg ikke. Jeg ved ikke hvilken type det er, men jeg gætter på at
det er rimelig ligegyldigt.

Om ikke andet er de ret billige at udskifte

>3. Hvor megen effekt trækker strømforsyningen mon? (Min nye 19" skærm
>skulle have et stand-by forbrug på ca. 3.w iht. manualen)

Det nemmeste er at låne en transportabel måler og tjekke det faktuelle
frobrug selv. Dit lokale elselskab låner dem sikkert ud. Det gør de i
hvert fald i Kbh og Århus.

Ben

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-12-02 17:00

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Det er de.

OK - mit batteri har tre 'ben', som er placeret med uens, indbyrdes
afstand, et forhold, jeg var vældug glad for - fordi det umuliggjorde
'omvendt' tilslutning! :)

Men er der andre grunde til 'tre ben'?
> Om ikke andet er de ret billige at udskifte

øhm....nå! Jeg har netop bestilt ét, som koster kr. 99,- excl. moms; men
for at få det leveret, skulle jeg overføre kr. 216,43!
Jeg valgte da at købe to - dem kunne jeg så få for kr. 340,35;
jeg spurgte også (Computerstore), om jeg selv kunne afhente varerne -
hvilket der blev svaret lidt undvigende på: Jeg fik imidlertid at vide,
at deres lager ligger i Glostrup - dér er jeg ganske vist født, men jeg
bor nu i Haderslev!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Ben Knudsen

Dato : 19-12-02 17:35

zorillaFJERN@dettemyrealbox.com writes:
>Det at være koblet til stikkontakten det meste af tiden vil du sidestille
>det med at ligge i en skuffe sådan at jeg rent faktisk skal vænne mig til
>engang imellem at køre på batteriet bare for at holde det i form ?

Nej, jeg tror det var fordi batteriet løb tør - og blev liggende sådan i
flere måneder.
Jeg mener at have læst, at li-ion batterier har bedst af at være ladet op,
men jeg kan simpelthen ikke finde kilden til den påstand Der kan også
være andre grunde til at batteriet døde - herunder alder, en kortslutning
i batteriet (det _kan_ske) eller noget helt tredje.

Ben

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-12-02 21:24

> Skal jeg sætte opladeren til, så jeg
> altid har et fuldt opladet batteri, der er klar til brug.

Jeg synes at kunne huske at Apple anbefaler ovenstående i deres manual
til TiBook.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-02 13:50

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Jeg synes at kunne huske at Apple anbefaler ovenstående i deres manual til
> TiBook.

Du har ret. Der ER faktisk en manual med
Som jeg læser den, skal et nyt batteri lades helt op før brug. Derefter
skal man indenfor den første uge bruge computeren på batteri indtil man
får en advarsel om lav spændning. Så lader man atter batteriet helt op.
Batteriet skulle nu være optimeret, og herefter er det sådan set lige
meget, hvornår man tager opladeren til eller fra. Man må altså selv om
det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ben Knudsen

Dato : 20-12-02 18:16

h2vh@post6.tele.dk writes:
> [...]
>hvilket der blev svaret lidt undvigende på: Jeg fik imidlertid at vide,
>at deres lager ligger i Glostrup - dér er jeg ganske vist født, men jeg

Nu vil jeg nødig skuffe dig, men computerstore er IKKE det billigste sted
at shoppe efter sådan noget.
En anden gang kan du med fordel handle i en elektronikbutik. Jeg ved ikke,
om der er en i Haderslev, men i Vejle ligger RC elektronik, som sikkert
kan hjælpe. Ellers er der Århus Radiolager og www.brinck.dk
I øvrigt er priserne set i forhold til li-ion batterier til powerbooks. Og
de koster kassen! >1500 for et til en pismo. Argh.

Ben