42.000 for en knallert? Hm...
Fra : Joergen Bech

Dato : 18-12-02 12:01

JP-artikel: http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=1577978/

Afgifter:
-----------
Helt ærligt: I stedet for at brandbeskatte de "dyre" knallerter, var
det så ikke bedre at få bugt med de "billige". Mon ikke de "dyre"
er mere sikre og sviner mindre?

Ulykker:
-------------
Og med hensyn til "uheldsstatistikken" (64 gange farligere at
køre knallert end i bil): Er dette tal korrigeret for antal kørte km?
Kunne man måske få at vide, hvad der lå bag tallene?
Dvs. brugte de tilskadekomne styrthjelm? Overholdt de deres
vigepligt? Etc etc etc. Mon ikke der af og til sker uheld/ulykker
fordi bilisterne ikke ved, hvordan de skal forholde sig overfor en
45-knallert?

Forurening:
-----------------
Når kigger på forurening per kørte km, tager man så hensyn til at
folk der kører knallert ofte ikke kører så mange km som de ville
gøre, hvis de ejede en bil ("vi smutter lige en tur ned over grænsen
efter sprut og smøger" - 200 km ekstra på tælleren).

Hvad med at påbyde katalysatorer for knallerter? Har man ikke
allerede det i Tyskland?

Og kunne man måske finde en anden måde at begrænse deres
fart på? Jeg er da sikker på at min egen kunne køre over 30 km/l
hvis jeg fjernede begrænsningen. Min første Vespa Ciao kørte ca.
60 km/l og jeg har ladet mig fortælle, at Aprilia's nyeste modeller
kører 40-50 km/l. Det *kan* lade sig gøre at mindske benzinforbruget
i forhold til de fleste modeller, der kører på gaden i dag - og
formentlig nedbringe den samlede forurening alene på den konto.

Alt i alt: Er der ikke flere måder at angribe knallerternes samfunds-
omkostninger på end at pålægge afgifter?

Nå, men jeg må vel hellere få læst den 50-siders rapport der er
baggrund for artiklen - før jeg hidser mig mere op :)
http://www.imv.dk/dk/index.asp?catid={03476B22-DDD2-4703-8AC1-91DFF49CF9C5}&doc_guid={51C04219-76F9-4F33-B34E-606925AF3742}
Måske den indeholder svar på nogle af mine spgsm.

Kommentarer?

Mvh

JB (som dagligt har kørt knallert i 17 år uden nævneværdige uheld)

Fra : Hekto

Dato : 18-12-02 12:23

In article <gsj00vsio7ba396ce306gito5fh7af3bbe@4ax.com>, Joergen Bech
<jbech<NOSPAM>@<NOSPAM>post1.tele.dk> says...
> Helt ærligt: I stedet for at brandbeskatte de "dyre" knallerter, var
> det så ikke bedre at få bugt med de "billige". Mon ikke de "dyre"
> er mere sikre og sviner mindre?

Næææh! ... de forurener stort set lige meget, alle sammen!

Droslingen med ressonansrør, tager jo direkte sigte på at den dårlige
forbrænding, holder hastigheden nede!
Så det er et selvskabt problem!

M.h.t. 42.000 for en knallert, så skal man aldrig overlade til
forskere at tænke! De har ikke et realistisk forhold til
virkeligheden.
Der ville nok ikke blive solgt een eneste! Til gængæld ville der
sikkert blive solgt nogle 125cc 2-T motorcykler, da de vil være
billigere ... men hvad med forureningen?
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-12-02 12:25

Joergen Bech wrote:
> [...]
> Helt ærligt: I stedet for at brandbeskatte de "dyre" knallerter, var
> det så ikke bedre at få bugt med de "billige". Mon ikke de "dyre"

Ihvertfald er afgiftstingen totalt tosset .. folk køber ikke en knallert
for så mange penge, så køber de sguda en lille MC eller en bil.

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 18-12-02 12:36

On Wed, 18 Dec 2002 12:01:07 +0100, Joergen Bech wrote:

> Kommentarer?

Ja.... tåbelig artikel/forslag. Synes det er lidt skræmmende at farten
skal tillægges en del af skylden som en i artiklen udtaler...

"Følger med trafikken" ...."kører stærkere end de må" Ja og?? Det er
jo fanme netop derfor vi kører stærkere end vi må = for at kunne følge
med bilerne så vi ikke bliver klemt og udsættes for større fare end
højst nødvendigt. Dammit, hvordan helvede kan den drejes over til at der
sker flere uheld pga. vi følger trafikken?

Jeg håber ikke det slår igennem. Det er simpelthen for vandet. No way
gider jeg give 40kilo for en lille 2takter som kan køre 45. Så købte jeg
godt nok en motorcykel og havde det en del sjovere. Men det fatter de
små bønnespirehovedere inde på borgen sikkert ikke. De er sq nummeret
dummere end bølgepap alle og en. Ikke en eneste krone af de afgifter
kommer til at gavne miljøet overhovedet. Det er fanme fedt at få en
politikerløn, køre i fede ministerbiler som vi andre ikke har råd til
pga. afgiften og hvad ved jeg. Man undrer sig over hvor de penge kommer
fra? Nemlig...

Føj for satan jeg græmmes ved at være dansker af og til.

Nå, det var lige et surt opstød med henblik på artiklen.

//Martin

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 18-12-02 12:36

Fra : Joergen Bech

Dato : 18-12-02 12:55

> [...]
>højst nødvendigt. Dammit, hvordan helvede kan den drejes over til at der
>sker flere uheld pga. vi følger trafikken?

Enig. Min egen kan følge med i bytrafikken (og så heller ikke mere) og
det er væsentligt bedre/sikrere end at man gang på gang oplever, at
en bilist presser sig forbi, blot fordi man ikke kan presse dyret
længere end til 48 km/t, hvilket var tilfældet for min forrige 45'er.

En sjælden gang imellem oplever man dog alligevel at bilist presser
sig forbi i bytrafikken, selvom han kun opnår at kommer ind bag den
bil *jeg* kørte bagved - og snupper min sikkerhedsafstand.

Man vænner sig dog til det. Det er længe siden jeg sidst har givet
en bilist fingeren, men det hænder da at hornet bliver taget i brug.
Dog kun når bilisten foretager sig noget der a) bringer mig i en fare-
situation, og b) ville koste ham kørekortet, hvis ordensmagten så det.

Mvh

JB

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 18-12-02 13:31

On Wed, 18 Dec 2002 12:54:56 +0100, Joergen Bech wrote:

> [...]
> bilist presser sig forbi, blot fordi man ikke kan presse dyret længere
> end til 48 km/t, hvilket var tilfældet for min forrige 45'er.

Min "mangler" også kun begrænserne Mangler i "" fordi det er noget
importøren montere, og det egentlig ikke mangler ab fabrik.

> En sjælden gang imellem oplever man dog alligevel at bilist presser sig
> forbi i bytrafikken, selvom han kun opnår at kommer ind bag den bil
> *jeg* kørte bagved - og snupper min sikkerhedsafstand.

Ja, jeg ved sq ikke rigtig hvad det er med de bilister. Det er ligesom
når de ser en scooter, så ser de rødt og så skal de fanme forbi, også
selvom den famøse scooterist måske ligger med 90 hvor der må køres 60
fx. Han skal partout forbi, koste hvad det vil.

> [...]
> kun når bilisten foretager sig noget der a) bringer mig i en fare-
> situation, og b) ville koste ham kørekortet, hvis ordensmagten så det.

Også her. En gjorde det den anden dag.... han blev sq truende over for
mig, selvom det var ham som brød alle kunstens regler. Kyllingehjerne.

Hvis en bilist prøver at presse sig forbi mig, så kan det godt være jeg
"kommer til" at fylde lidt mere, og hvis han ikke møver sig tilbage hvor
han kom fra, i et vist tempo, ja så giver det sq ridser i siden på hans fine dyt. Så kan
han lære det. Ikke om jeg vil udsættes for farer! (selvom jeg jo nok
ikke dæmper faren ved at gøre det stunt)

//Martin

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 18-12-02 13:31

Fra : Joergen Bech

Dato : 18-12-02 13:47

On Wed, 18 Dec 2002 13:31:08 +0100, "Martin L. Johansen" <ask@for.it>
wrote:

>Min "mangler" også kun begrænserne Mangler i "" fordi det er noget
>importøren montere, og det egentlig ikke mangler ab fabrik.

"Også"? Hm...jeg skrev vist ikke at begrænsningen var fjernet på min:
Blot at den kunne følge med i bytrafikken. Den står præcis som jeg fik
den fra forhandleren. Sidste gang den var til service var mekanikeren
overrasket over hvor hurtigt den kørte, selvom alt så ud til at være
som det skulle (iflg. lovgivningen). På lange ture får jeg godt 60
km/t ud af den. Speedometeret viser dog lidt mere.
Jeg vil tro, at den kører lidt hurtigere nu (efter 16.000 km) end da
den var ny, men det kan være min hukommelse, der svigter mig.

Mvh

JB

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 18-12-02 13:51

On Wed, 18 Dec 2002 13:46:51 +0100, Joergen Bech wrote:

> "Også"? Hm...jeg skrev vist ikke at begrænsningen var fjernet på min:

Ja okay, opfattede det sådan

> [...]
> tro, at den kører lidt hurtigere nu (efter 16.000 km) end da den var
> ny, men det kan være min hukommelse, der svigter mig.

Hvad er det for en du har?

//Martin

Fra : Joergen Bech

Dato : 18-12-02 14:38

On Wed, 18 Dec 2002 13:51:13 +0100, "Martin L. Johansen" <ask@for.it>
wrote:

>Ja okay, opfattede det sådan

>Hvad er det for en du har?
>
>//Martin

Aprilia Area 51. Speedometer viser op til 70 km/t på lige vej,
men som sagt: På de lange stræk måler jeg den kun til godt 60
km/t, så det kan man vist ikke helt regne med.

Modellen skulle være god for at klare nogle helt andre hastigheder,
men det interesserer mig ikke rigtigt. Den er først og fremmest købt
fordi den er særdeles komfortabel at køre på, samt er skruet sammen
af dele, der ikke går i stykker for et godt ord (i modsætning til
billigere knallerter jeg tidligere har ejet). Når man ikke selv har
lyst til eller forstand på at rode med knallerter bliver det hurtigt
dyrt at købe billigt - i hvert fald efter et par år, hvor skavankerne
begynder at vise sig.

Men for delvist at vende tilbage til den oprindelige tråd: En anden
fordel ved Area 51 er, at det er en af de få modeller, der har 13"
fælge samt skivebremser både for og bag. Noget jeg sætter høj
pris på. Ved opbremsninger og i sving "dykker" den ikke som min
forrige (Vespa Zip 45) gjorde. De større fælge (13" i stedet for 10")
gør også at den ikke er så følsom overfor ujævnheder i vejen.
Og den store tank foran giver en bedre vægtfordeling end de fleste
andre modeller, der oftest har tanken under sædet.
Alt i alt en maskine jeg er mere tryg ved at køre på end min ex-Vespa.

Mvh

JB

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 18-12-02 15:42

On Wed, 18 Dec 2002 14:38:00 +0100, Joergen Bech wrote:

> Aprilia Area 51. Speedometer viser op til 70 km/t på lige vej, men som
> sagt: På de lange stræk måler jeg den kun til godt 60 km/t, så det
> kan man vist ikke helt regne med.

Jeg synes det lyder utroligt. Hvis det er sandt (hvilket jeg tror det
er) så er det et under den er godkendt i Danmark. Max er jo 45+10%. Ikke
at jeg har noget imod det, men synes det er ligegodt utroligt.

Min PUG viser 70 ud af lige og det er ca. 60 rigtige km/t. Dvs. min som
ingen begrænsere har, kan kun lige følge med din, som har dem endnu.

Er du sikker på din har dem stadig?

> [...]
> lyst til eller forstand på at rode med knallerter bliver det hurtigt
> dyrt at købe billigt - i hvert fald efter et par år, hvor skavankerne

Helt enig.

> [...]
> modeller, der oftest har tanken under sædet. Alt i alt en maskine jeg
> er mere tryg ved at køre på end min ex-Vespa.

10" er alt for småt, det kan vi hurtigt blive enige om

Det er bare en skam Aprilia er så dyre i dele. Prisen står slet ikke mål
med kvaliteten (ikke at den er dårlig, men 4500,- for en udstødning???).

Fed knallert/scooter du har!

//Martin

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 18-12-02 15:42

> [...]

> lyst til eller forstand på at rode med knallerter bliver det hurtigt
> dyrt at købe billigt - i hvert fald efter et par år, hvor skavankerne

Helt enig.

Fra : Joergen Bech

Dato : 18-12-02 16:17

> [...]
>
>Min PUG viser 70 ud af lige og det er ca. 60 rigtige km/t. Dvs. min som
>ingen begrænsere har, kan kun lige følge med din, som har dem endnu.

Tja, rullerne skulle vist stadig sidde der. Fjerner man alle
begrænsningerne på en Area51 kører den vist 90 km/t.
For ca. 1500,- kan den tunes til at køre 120 km/t, efter
hvad jeg har ladet mig fortælle. Og mekanikeren havde
nok heller ikke kommenteret afvigelsen, hvis han kunne se at der
var blevet pillet ved den.

En anden indikation på at begrænsningen stadig er der, er
at den højst kører 25 km/l. Jeg har ladet mig fortælle, at
modellen typisk kører 30 km/l uden begrænsninger.

Men den får lov at køre videre som den er. Leave well
enough alone, som man siger.

/JB

Fra : Joergen Bech

Dato : 18-12-02 16:17

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 18-12-02 16:22

On Wed, 18 Dec 2002 16:17:14 +0100, Joergen Bech wrote:

> Men den får lov at køre videre som den er. Leave well enough alone,
> som man siger.

Det er jo det! :)

//Martin

Fra : Joergen Bech

Dato : 18-12-02 16:54

>Jeg synes det lyder utroligt. Hvis det er sandt (hvilket jeg tror det
>er) så er det et under den er godkendt i Danmark. Max er jo 45+10%. Ikke
>at jeg har noget imod det, men synes det er ligegodt utroligt.

Godkendelsen går vist på at maskinen skal være skruet sammen på
en bestemt måde, snarere end at nogen har taget en 5 km prøvetur på
hvert eneste eksemplar, der kommer til landet. Så afvigelser kan jo
forekomme.

Men det kunne da være interessant at høre gruppen her ad, om hvor
hurtigt folks knallerter kørte da de modtog den fra forhandleren (dog
kun dem, der ikke har fået forhandleren til at foretage modifikationer
før leveringen).

???

Mvh

JB

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 18-12-02 17:28

On Wed, 18 Dec 2002 16:54:16 +0100, Joergen Bech wrote:

> [...]
> bestemt måde, snarere end at nogen har taget en 5 km prøvetur på
> hvert eneste eksemplar, der kommer til landet. Så afvigelser kan jo

Det er noget af nogle afvigelser må man sige.

> [...]
> hurtigt folks knallerter kørte da de modtog den fra forhandleren (dog
> kun dem, der ikke har fået forhandleren til at foretage modifikationer

Min Peugeot Speedfight 2 AC'02 kørte ca. 50-55 på toppen da jeg modtog
den. Det er målt efter speedometer.

Nu går den 70-75 efter speedometer med skiven ude.

//Martin

Fra : 2mas Jensen

Dato : 18-12-02 17:30

Wed, 18 Dec 2002 16:54:16 +0100, skrev Joergen Bech
<jbech<NOSPAM>@<NOSPAM>post1.tele.dk> noget i retning af:

> [...]
>hurtigt folks knallerter kørte da de modtog den fra forhandleren (dog
>kun dem, der ikke har fået forhandleren til at foretage modifikationer

Min spritnye Peugeot Speedfight 2 LCE '01 rendte 47 km/t på
speedometeret og 52 km/t nedad bakke (men så lød motoren også som om
den kunne springe op på skødet af mig hvad øjeblik det skulle være.)
Mht. benzinøkonomien gik den cirka 15 km/l ved blandet kørsel.
I fabrikstrim (læs = uden begrænsninger) render den 65 km/t på
speedometeret (og med færre omdrejninger) på lige stræk og lige knapt
80 km/t nedad bakke. Og ca. 24 km/l ved blandet kørsel.
--
2mas Jensen
- So maybe I'm fat, but so is Santa Claus.....

Fra : Hekto

Dato : 19-12-02 09:54

In article <e6810vkbm0dlc13qa27otlt60ltll5j883@4ax.com>,
superpicadillysovseboevsFJERNDETTE@hotmail.com says...
> [...]
> speedometeret (og med færre omdrejninger) på lige stræk og lige knapt
> 80 km/t nedad bakke. Og ca. 24 km/l ved blandet kørsel.

Det var ikke ret langt på litteren! Den burde gå 20-25km/l!
Kører du med bundgas hele tiden? Du kan 'skrue ned' til det ½, når den
er oppe i fart.

Hastigheden er også alt for lav. Den burde ligge på 80-90km/t.
Er du sikker på at udstødningen er blevet lukket ordentligt?

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 19-12-02 13:50

On Thu, 19 Dec 2002 09:53:30 +0100, Hekto wrote:

> Hastigheden er også alt for lav. Den burde ligge på 80-90km/t. Er du
> sikker på at udstødningen er blevet lukket ordentligt?

Min hastighed med manglende skive og stadig blindrør er 70km/t ca. 75
hvis jeg er heldig. Ned ad bakke ikke ret meget hurtigere end 78km/t ca.

Er det for lavt? Den har kørt ca. 2000 nu.

Forresten, det er en Speedfight 2 AC '02.

//Martin

Fra : Hekto

Dato : 19-12-02 16:24

In article <pan.2002.12.19.12.50.12.424582@for.it>, ask@for.it says...

> [...]
>
> Er det for lavt? Den har kørt ca. 2000 nu.
>
> Forresten, det er en Speedfight 2 AC '02.

Nej, det lyder mere normalt.
Udstødningen giver det sidste ryk, og en del mere træk og
accelleration.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 19-12-02 16:44

On Thu, 19 Dec 2002 16:23:59 +0100, Hekto wrote:

> Nej, det lyder mere normalt.

Pyh, så er jeg mere rolig.

> Udstødningen giver det sidste ryk, og en del mere træk og
> accelleration.

Hmm, jeg er i besiddelse af "alt" værktøj pånær en svejser. Hvordan
fjerner/lukker jeg nemmest det lille rør?

Når du nu siger "en del mere" så rykker det jo lidt i mig, for at få
fjernet det skide rør

//Martin

Fra : Hekto

Dato : 19-12-02 17:05

In article <pan.2002.12.19.15.44.09.753308@for.it>, ask@for.it says...

> [...]
> fjerner/lukker jeg nemmest det lille rør?
>
> Når du nu siger "en del mere" så rykker det jo lidt i mig, for at få

Se mere på www.hekto.dk/speedfight

Nemmeste: Tag en rørtang ok klem og buk!

Mest elegante: Sav det halvt igennem, helt inde ved svejsningen, med
en nedstryger. Klip/fil en stump plade til, så den passer nøjagtig ned
i røret og lukker helt. Få lagt en svejsesøm der lukker 'såret'.
Skal det være helt usynligt, kan du file svejsesømmen væk bagefter.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 19-12-02 17:14

On Thu, 19 Dec 2002 17:05:29 +0100, Hekto wrote:

> Se mere på www.hekto.dk/speedfight

Er på vej.

> Nemmeste: Tag en rørtang ok klem og buk!

Hmm, lyder fusket.

> [...]
> røret og lukker helt. Få lagt en svejsesøm der lukker 'såret'. Skal
> det være helt usynligt, kan du file svejsesømmen væk bagefter.

Det bliver nok metoden. Jeg må kunne fuske mig adgang til en svejser et
sted. Så håber jeg de gamle evner stadig i behold, så det bliver bare
nogenlunde pænt

//Martin

Fra : PHK

Dato : 18-12-02 19:09

"Martin L. Johansen" <ask@for.it> skrev i en meddelelse

> Det er bare en skam Aprilia er så dyre i dele. Prisen står slet ikke mål
> med kvaliteten (ikke at den er dårlig, men 4500,- for en udstødning???).

Hvis de da kan finde ud af at skaffe stumperne hjem. Mange ting der kommer i
restordre kommer somme tider måneder efter de er bestilt. Og så er der det
med garantiforpligelserne TMP ikke rigtig kan finde ud af at overholde.

--
_
|_|

Fra : Lyngeled

Dato : 14-02-03 12:56

Jeg synes selv at det er smart bremse lidt ned hvis de er lidt for ivrige, så de kan komme
forbi lidt hurtigere. Hvis der altså er plads ellers får de lov til at vente :) Men under
selve overhalingen er det meget smart at bremse lidt specielt hvis der er lidt plads eller
personen kører for tæt, så man får bilen væk.

3L

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 14-02-03 15:22

--
Martin L. Johansen

Fra : Kim Larsen

Dato : 18-12-02 19:42

Klip.....

> [...]
> i forhold til de fleste modeller, der kører på gaden i dag - og
> formentlig nedbringe den samlede forurening alene på den konto.

FDM har for nogle få år siden lavet test af disse EU'ere og den forurening
de giver, efter hvad jeg husker, så var forureningen langt højere med
begrænsningerne i end uden, for en kold "CAT" kan ikke brænde skidtet af på
den rigtige måde.
Jeg vil se om jeg kan få fat på FDM og høre om de venligst vil sende den
artikel til mig, så skal jeg gerne gøre meget for at i andre kan se det.

Kim Larsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 20-12-02 14:22

> [...]

> Jeg vil se om jeg kan få fat på FDM og høre om de venligst vil sende den
> artikel til mig, så skal jeg gerne gøre meget for at i andre kan se det.

Jeg har nu skrevet til FDM, og fået svar fra dem, jeg fik simpelthen hele
artiklen tilsendt med post, flot FDM.

Jeg vil bare komme med nogle få ting fra den store artikel som de har haft i
deres blad nr.4/1999.

45-knallert i Danmark

Det var EF-forhandlingerne i 1992, der gjorde det muligt at tillade
registreringspligtige knallerter, der kan køre 45 km/t i Danmark.
Og den regel gælder i hele Europa.
Ser man andre steder i Europa knallerter/scootere, som kører hurtigere, er
de enten ulovlige, godkendt efter gamle regler eller også er der tale om
motorcykler.
45 km/t grænsen var et kompromis i EF.
Og det var først efter en del tovtrækkeri, at Danmark endte med at
stemme for direktivet.

Knallerter uden lænker

Motor kunne ikke dy sig for at føre et par af knallerterne tilbage til den
oprindelige konstruktion. Vi satte de originale dele på motorerne og testede
så knallerterne på en lukket bane.
Og der er ingen tvivl, motorerne havde fået deres åndedræt igen. Vi oplevede
markant bedre motorgang, og konstaterede efter en forureningsmåling, ikke
højre værdier end ved de neddroslede motorer. Og det vel at mærke ved en
måling med fulde omdrejninger på motoren, altså ved højere hastighed end de
45 km/t.
Der var ikke problemer med bremserne ved den høje hastighed, og køredynamisk
viste der sig heller ikke nogen problemer. Det er altså ikke her,
argumenterne for de 45 kilometer i timen skal findes.

Det var det, et lille uddrag af en stor artikel lavet af FDM.

Kim Larsen

Fra : Hekto

Dato : 20-12-02 14:40

In article <3e0319cb$0$17919$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>,
mythos@tdcadsl.dk says...
> [...]
> motorcykler.
> 45 km/t grænsen var et kompromis i EF.
> Og det var først efter en del tovtrækkeri, at Danmark endte med at

Hvilket er årsagen til, at hastigheden ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG bliver
andet end 45,00 km/t.

Fra : Kim Larsen

Dato : 20-12-02 17:35

> [...]
>
> --
> Brian/Hekto
>
> LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Så er det bare at JEG ikke forstår de er lavet så de kan køre med andre
hastigheder fra fabrikken.

Kim Larsen

Fra : Joergen Bech

Dato : 20-12-02 18:40

On Fri, 20 Dec 2002 17:34:52 +0100, "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk>
wrote:

>Så er det bare at JEG ikke forstår de er lavet så de kan køre med andre
>hastigheder fra fabrikken.
>
>Kim Larsen

Som jeg har forstået det laves der een model, som så justeres
til de enkelte markeder.

Den Area51 jeg prøvekørte i sin tid var justeret til at køre 30 km/t
(ja, 30 km/t). Jeg fik den op på 37 km/t ned ad bakke :)
Men prøveturen var nu også kun beregnet for at jeg kunne vurdere
komforten, så jeg holdt ikke den lave hastighed imod den.

Mange 30-knallerter er vist lidt overdimensionerede. Min årgang
var tilfredse med at køre på Vespa Ciao og Puch Maxi, men nu
kan man vist få en Suzuki Katana i 30'er-udgave.

Er der mon nogen, der triller rundt med blot 45 km/t på en Aprilia
RS50?
(den der ligner en lille motorcykel - ikke SR50) :)
Måske lidt ude af proportioner.

/JB

Fra : Hekto

Dato : 21-12-02 09:59

In article <3e034705$0$17922$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>,
mythos@tdcadsl.dk says...

> Så er det bare at JEG ikke forstår de er lavet så de kan køre med andre
> hastigheder fra fabrikken.
>
> Kim Larsen

Der er også et marked uden for EU.
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Lyngeled

Dato : 14-02-03 12:46

Jeg mener for det første at medier drejer og manipulerer virkeligheden for at få en god "shockerende" historie. For de tager en
helt klar anklagende vinkel til historien, og drejer fakta til at give det mest negative billede. Faktisk er det utrolig tæt på
direkte løgn. Den historie med at en knallert forurener som 50 biler kan jeg kun få til at passe (udfra de tal jeg så på
www.ft.dk) hvis man har en gammel knallert og bil som opfylder den nyeste euro-norm (og det er der vist ingen/få der gør)

Jeg synes ikke imv's rapport kommer frem til noget interessant. Der står noget med svjh at den forholdsvis høje forurening ikke
er nogen nyhed for nogen. Det har ikke været set som et problem da der ikke bliver kørt så mange knallertkm.

Forslaget i rapporten om at lægge samme afgifter på som på mc, vil gøre at man hellere ville købe mc (hvis man har råd til
kortet). Det ville fungere som at forbyde alle dyrere knallerter (dvs. at de knallerter som idag er meget billige - 9-11 kkr
ville holde ca. samme pris og vistnok stadig afgiftsfrie).

Mydighederne vil helst undgå at se knallerter eller to-hjuler i trafikken. Sådan har det jo været længe.

Fra : PHK

Dato : 17-02-03 13:30

"Lyngeled" <lyngeled@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Mydighederne vil helst undgå at se knallerter eller to-hjuler i trafikken.
Sådan har det jo været længe.

Hvordan ser du det? Skal der betales vægtafgift på en knallert? Skal der
betales registreringsafgift? Har man fået lov til at sætte hastigheden op?

Alt sammen encitement for at købe en knallert i stedet for en bil!

--
_
|_|

Fra : Lars Lyngeled

Dato : 19-02-03 17:48

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> wrote in message

> "Lyngeled" <lyngeled@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan har det jo været længe.
>
> Hvordan ser du det? Skal der betales vægtafgift på en knallert? Skal der
> betales registreringsafgift?

Nej, det er selvfølgelig rigtigt. Det ses ikke på den måde. Jeg har bare
hørt/læst forskellige ting som antyder det. Jeg tror ikke at manglen af
afgifter er for at opmuntre flere folk til at køre knallert. Jeg mener at de
synes knallerter forstyrrer trafikken og er for farlig. Det er bare unødige
og fordyrende problemer for samfundet. Det er det jo egenligt også. Jeg tror
det er pga. at europæiske knallertproducenter skal kunne sælge knallerter at
Danmark er presset til ikke at være mere restrektiv. Med høje afgifter ville
det være det samme som at udelukke størstedelen af handelen. EU går vel ud
på fri handel - indenfor EU.

3L