Sprudelwasser
Fra : Mizzy

Dato : 17-12-02 21:20

Kære alle

Den gode Kevin har henledt min opmærksomhed på kvaliteten af Frexinet
- eller rettere: mangel på samme.

Når vi tidligere har valgt Frexinet er det fordi, og jeg bøjer hovedet
i skam, mens jeg bryder sammen og tilstår, at vi har ligget under for
reklamens magt. Den pågældende drik bliver jo monster markedsført op
til Nytår, og eftersom Champagne ikke har været "sagen" (og for dyr)
troede jeg, at Frexinet'en var det næstbedste valg.

Men jeg har ikke eksperimenteret med "boblevand" i 50-60-kroners
klassen, så når jeg læser, at man kan finde bedre Spumanter til mindre
penge, bliver jeg jo straks meget nysgerrig...

Må jeg høre Jeres erfaringer:

Hvad smager godt
Hvor køber man det
Og hvad koster det

De bedste hilsner
Hedda

Fra : Heidi

Dato : 17-12-02 21:29

"Mizzy" <Mizzy@fjerndettemusling.dk> skrev i en meddelelse news:011vvukqft1ksgccclnb41g40cigng5mmc@4ax.com...

> [...]
> klassen, så når jeg læser, at man kan finde bedre Spumanter til mindre
> penge, bliver jeg jo straks meget nysgerrig...

Udover den der vist nok hedder Asti spumante (i en champagne-
lignende flaske), så er der også en der hedder Moscati d'Asti.
Der er ikke så meget brus i som i spumante, men den smager
kanongodt og kan drikkes næsten som saftevand - så jeg
undværer hellere bruset og proppen der springer, og drikker
noget der smager godt.
Den kan fås i enhver større vinhandel tror jeg, og jeg har bl.a.
også købt den i en eller anden grænsebutik.
Prisen herhjemme ligger vist i nærheden af 60-70 kr., men
den var noget billigere i Tyskland. Og selvom den måske
overstiger de 50-60 kroner du efterlyser, så er den efter
min mening pengene værd, da man garanteret får drukket
hele flasken, i stedet for kun det ene obligatoriske glas man
skal have kl. tolv

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : Anders

Dato : 17-12-02 22:23

"Heidi" <no-spam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> min mening pengene værd, da man garanteret får drukket
> hele flasken, i stedet for kun det ene obligatoriske glas man

Tillad mig at præcisere: Både Asti Spumante og Moscato D'Asti er SØDE vine,
typisk til dessert, som man ikke bare kan anvende istedet for champagne.
Moscato d'Asti kan fås fra 40,- og op, afhængig af producenten.

Du skal finde ud af, hvad du vil bruge din vin til. Er det til kl.2400 og
kransekage nytårsaften vil Moscato'en være fin, mange mennesker begår den
fejl at købe en dyr, tør champagne og så ødelægge den med kransekage....

Hvis du leder efter en mousserende vin til mad, skal du finde en tør vin.
Her vil det være nærliggende med f.eks en
Cremant d'Alsace eller Cremant de Bourgogne, som begge er mousserende vine
fremstillet efter champagne-metoden.
Tørre spanske Cava'er kan også bruges...........

mvh

Anders

Fra : Lene

Dato : 17-12-02 22:09

> [...]
> til Nytår, og eftersom Champagne ikke har været "sagen" (og for dyr)
> troede jeg, at Frexinet'en var det næstbedste valg.

Freixenet er måske ikke det næstbedste valg efter champagne, men der er nu
ingen grund til at rynke på næsen af den. Når den er på tilbud til 45-50
kr., er det en fin mousserende vin til pengene, men da den markedsføres så
kraftigt og sælges i så stort antal, vil det jo aldrig være en eksotisk og
eksklusiv oplevelse.
Mvh
Casper

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-12-02 23:57

Lene wrote:

> Freixenet er måske ikke det næstbedste valg efter champagne, men der
> er nu ingen grund til at rynke på næsen af den. Når den er på tilbud
> til 45-50 kr., er det en fin mousserende vin til pengene

Jeg synes altså, deres varianter smager aldeles afskyeligt.

Desværre har jeg ikke bedre råd, end der allerede er givet her i tråden.

Dog ved jeg, at russisk "champagne" ofte er meget billigt - og til tider
også helt fornøjeligt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-02 19:10

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Desværre har jeg ikke bedre råd, end der allerede er givet her i tråden.
>
> Dog ved jeg, at russisk "champagne" ofte er meget billigt - og til tider

Jeg har fået en hel stribe russiske 'champagner' gennem årene (suppleret af
polske, lettiske og andre kloner fra de gamle østlande) - og de har alle
uden undtagelse været noget kvalmt sødt sprøjt, der IMHO intet har med
champagne at gøre, og som ligger klasser under Frexinets produkter, som jeg
bestemt heller ikke er enig med din beskrivelse af.

De 'russiske' varianter er gennemgående søde og letdrikkelige. Men med en
smag, der minder om en Faxe Kondi. Prøv i øvrigt at bemærke
boblestørrelsen - typisk bruser de russiske nærmest som en sodavand.
Mousserende vin af kvalitet har små fine og nogenlunde holdbare bobler.

Så hvis din kritik tager udgangspunkt i en smag, der foretrækker noget sødt
boblevand, så siger det mere om en personlig smag end om et begreb som
'kvalitet'.

Og i øvrigt er jeg enig med et af de andre svar: Champagne er slet ikke det
bedste valg til halvfulde nytårsgæster med skuffen fuld af kransekage.

vh
Jan

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-12-02 23:17

Jan Bøgh wrote:

> Så hvis din kritik tager udgangspunkt i en smag, der foretrækker
> noget sødt boblevand, så siger det mere om en personlig smag end om
> et begreb som 'kvalitet'.

Nu skrev jeg "til tider" om min fornøjelse med russiske champagner. Jeg
mener bestemt ikke, at man kan betegne Frexinets produkter som kvalitet.
Det svarer efter min mening til at sige, at Bacardi laver god rom...
Masser af solid markedsføring, men produkter, der har en virkelig ringe
kvalitet.

> Og i øvrigt er jeg enig med et af de andre svar: Champagne er slet
> ikke det bedste valg til halvfulde nytårsgæster med skuffen fuld af
> kransekage.

Det er jeg også enig i. Og det er synd at se folk bruge 300 på en gul
enke, der mildest talt er en ærgelig champagne... Især til netop en
sådan lejlighed.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anders P.

Dato : 19-12-02 02:25

Kevin, nu bliver jeg i tvivl...

> Det svarer efter min mening til at sige, at Bacardi laver god rom...
> Masser af solid markedsføring, men produkter, der har en virkelig ringe
> kvalitet.

Enig... Men hele konceptet med rom er vel bare at finde den billigste måde
at lave sukker til alkohol?

> Det er jeg også enig i. Og det er synd at se folk bruge 300 på en gul
> enke, der mildest talt er en ærgelig champagne... Især til netop en
> sådan lejlighed.

Krone for krone er en gul enke nok en af de bedre champagner - jeg har dig
en smule mistænkt for at mene at producenter der bruger lidt (mange når vi
taler Freixenet) penge på markedsføring er suspekte?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-12-02 19:40

> Nu skrev jeg "til tider" om min fornøjelse med russiske champagner. Jeg
> mener bestemt ikke, at man kan betegne Frexinets produkter som kvalitet.

Jamen, det var sådan set, jeg godt ville hævde. Jeg synes at Frexinets
produkter er fornuftige og 'ærlige' produkter, der leverer en glimrende
kvalitet - især i forhold til prisen. Jeg vil stort set altid foretrække en
Frexinet frem for en billig fransk Champagne.

> Det svarer efter min mening til at sige, at Bacardi laver god rom...
> Masser af solid markedsføring, men produkter, der har en virkelig ringe
> kvalitet.

Jeg er ikke i stand til at vurdere de mere subtile forskelle på Rom. Jeg
troede egentligt at alle typer Rom var slavesprut efter devisen: man kan
blive fuld nok uden at møde en ubehagelig smag.

> Det er jeg også enig i. Og det er synd at se folk bruge 300 på en gul
> enke, der mildest talt er en ærgelig champagne... Især til netop en
> sådan lejlighed.

Jeg tror ganske enkelt at der er tale om forskellig smag. Jeg finder Veuve
Clicquot særdeles glimrende, hvis man da ikke vil rutte sig og købe en Dom
Perignon (som jeg synes er pragtfuld).

mvh
Jan

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 18-12-02 16:55

> Men jeg har ikke eksperimenteret med "boblevand" i 50-60-kroners
> klassen, så når jeg læser, at man kan finde bedre Spumanter til mindre
> penge, bliver jeg jo straks meget nysgerrig...

Ja, jeg vil personligt hellere anskaffe mig en go' Gueuze fra Cantillion,
Timmermanns, Hanssens, Lindemanns eller lignende. De er lavet med en metode
meget li' Dom Perignons orignale og derfor har de mange smagsmæssige
fællestræk med Champagne - omend de jo ikke er lavet på druer med på
hvede/bygmalt.

Prøv det! Som noget anderledes og spændende!.

Tjek www.ale.dk for nærmere info

Bjarke

Fra : jones_net

Dato : 18-12-02 22:34

"Mizzy" <Mizzy@fjerndettemusling.dk> wrote in message
> Kære alle
> Må jeg høre Jeres erfaringer:
>
> Hvad smager godt
> Hvor køber man det
> Og hvad koster det

Hejsa

Nu har der været en del indlæg, hvor der er blevet nævt en håndfuld forslag
som:
1. Gueuze fra Cantillion, Timmermanns, Hanssens, Lindemanns eller lignende
2. 'russiske' varianter, søde og letdrikkelige
3. Freixenet, smagen diskuteres en del...
4. Asti spumante, noget søder end Frexinet

Er der måske nogen, som kunne fortælle hvor de får fat i disse
"champagner" - Føtex, Netto, Vinkypper eller andre steder.
Og ang. 1. - er den sød eller tør?

Jeg er nemlig selv på udkig efter noget hvor proppen kan springe, og som
samtidig er lidt sødere end champagne... Det er til klokken 24.

Ellers en god tråd

/J

Fra : Anders

Dato : 19-12-02 12:05

> [...]
>
> Jeg er nemlig selv på udkig efter noget hvor proppen kan springe, og som
> samtidig er lidt sødere end champagne... Det er til klokken 24.

1. Gueuze er en blanding af ung og gammel Lambic, som er belgisk spontan-
eller vildgæret øl, med en temmelig syrlig smag.
Hvis du vil have en sød, champagne-agtig øl, så prøv en Faro, som er en
Lambic tilsat sukker.

2. Fås som regel hos din typiske stationscenter vinforretning

3.Kan du få alle vegne

4. Føtex har både Asti Spumante og Moscato D'Asti. Jeg foretrækker selv
Moscato, og den er fin til kransekage.
Alkoholstyrken er ofte nede omkring 5-6 stykker, så der er ingen risiko for
at den "lukker" festen

Anders
www.sitecenter.dk/cousinbiere

Fra : Anders

Dato : 19-12-02 12:15

Fra : Iggy

Dato : 19-12-02 19:07

Hej Gruppe
Jeg er fuldkommen enig med hr. Bundgaard. Hvorfor ikke prøve en god Belgisk
Gueuze. Hvis du vil have lidt frugtsmag i så prøve en Kriek eller Framboise

iggy

Fra : Lasse Jensen

Dato : 19-12-02 12:37

On Tue, 17 Dec 2002 21:19:43 +0100, Mizzy <Mizzy@fjerndettemusling.dk>
wrote:
[snip om champagne eller deslignende drikke]

Jeg er faldet over alletiders mousserende vin til en rimelig pris. Kig
efter Jacob's Creek Sparkling Wine lavet på chardonnay og pinot noir
druer. Den koster 70 kr i almindeligt udsalg - det skal også lige
nævnes, at den er australsk. På trods af, at der står brut på
etiketten, er den ikke knastør, men har en meget frugtig smag, og en
hel den frugtsødme, men er heller ikke så sød som Asti'erne (som vel
egentlig passer bedst til kransekage)....

Hvem der så forhandler den bliver straks værre, i Roskilde har
Strandberg Supermarked den, men ellers ved jeg faktisk ikke hvem der
forhandler vine fra Jacob's Creek....

Men stor ros skal den ihvertfald have....

-LAsse

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 20-12-02 16:35

> [...]
> klassen, så når jeg læser, at man kan finde bedre Spumanter til mindre
> penge, bliver jeg jo straks meget nysgerrig...

Sikke en masse reaktioner, du fik!
Jeg er enig med dem, der anbefaler Asti Spumante og Moscata d'Asti som
velegnet til nytårsaften, som ledsager til kransekage. Moscato er der ikke
så meget bobleri i, som i Asti Spuamnte, men den er dejlig alligevel. Begge
laves iøvrigt af den samme drue (muskat).

Der er nogen forskel i både kvalitet og pris, men pga. konkurrence er det
ikke altid så'en, at den bedste også er den dyreste. Fontanafredda laver den
Moscato, der vistnok stadig er til at få i Brugsen, og den kan anbefales.
Mht. spumanter, så pas på! Det skal altså være en spumante fra Asti (en by i
Piemonte). Der laves spumanter mange andre steder i Italien, og af mange
andre druer. Martini's er ret god.

Jeg ser det også som en fordel med det lave alkoholindhold. Man kan også
vælge versionen uden bobler - Filtrato Dolce, der har endnu lavere
alkoholindhold, g som gerne er sødere, men den finder man nok kun hos en
vinhandler med speciale i italienske vine. Nu vi er ved de boblefrie, hva'
så med en tysk riesling auslese? Nå,det er noget helt andet.... - *S*
Henning