Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mellemringe ?
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 16-12-02 22:54

Jeg har et Nikon F80S, et 50mm f/1.4 AF-D og et 80-200mm f/2.8 AF ED
objektiv.

Jeg overvejer at købe et sæt Kenko mellemringe, for at gøre det muligt at
lave macro fotografering - primært fordi jeg ikke lige har råd til et
"rigtigt" macro objektiv.
Kenko sættet kan fås til ca. 1600-2000 kr,- så er det en fornuftig måde at
starte på, eller er de resultater man kan opnå helt elendige og er det
derfor smartere at spare op til et rigtigt macro objektiv ?

På forhånd tak,

Niels J. Larsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-02 22:59

"Niels J. Larsen" wrote:

> Kenko sættet kan fås til ca. 1600-2000 kr,- så er det en fornuftig måde at
> starte på, eller er de resultater man kan opnå helt elendige og er det
> derfor smartere at spare op til et rigtigt macro objektiv ?

Til den pris burde du kunne finde en brugt bælg, som er en
meget mere fleksibel løsning, og hvis det skal være meget
billigt, så er en omvende addaptor en rigtig god løsning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-12-02 23:41

In article <3dfe4b70$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Niels J. Larsen wrote:
> [...]
> starte på, eller er de resultater man kan opnå helt elendige og er det
> derfor smartere at spare op til et rigtigt macro objektiv ?

Umiddelbart lyder det dyrt. Jeg har købt et step-up set
fra mit Nikon Coolpix 4500 -> 37 mm -> T-2. Pris: 33 Euro.

28 mm -> 37 mm ringen er Made in Japan, og metallet ligner den
Kenko linse jeg har haft. Den anden ring er fra Baader Planetarium.

Så jeg synes 1000 kr lyder MEGET dyrt. 100 Euro er nogenlunde hvad
jeg skal af med for ovenstående + forlængerstykker + 1.25" adapter
med plads til linse til afokal fotografering.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 16-12-02 23:52

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdNEJTAKcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> starte på, eller er de resultater man kan opnå helt elendige og er det
> derfor smartere at spare op til et rigtigt macro objektiv ?

Hej Niels

Mellemringe har ingen optik - og skarphed, kontrast mv. vil således alene
afhænge af din optik - med et Nikon 50/1,4 kan det vist ikke gå helt galt.
Fordelen er du får fungerende lysmåling (så vidt jeg har kunne læse mig
til - dog lidt forbehold da det er et F80 - men du må spørge i forretningen
og allerhelst prøve det) og dermed også TTL-flash - og det vil du oftest
miste med en bælg (tror faktisk ikke du kan få lysmålingen til at fungere på
et F80 og en bælg).

Kenko´s mellemringe roses for deres relativ gode durabilitet (dejligt ord)
til prisen, og alternativerne er enten dårligere (og billigere) eller meget
dyrere og kun lidt mere robuste (Nikons egne).

Et bedre alternativ er nok ikke meget dyrere - en brugt Nikon micro 105/2,8
AF-D - eller den noget billigere micro 60/2,8 AF-D - eller Sigma´s 105/2,8.
De gi´r 1:1 og nemmere håndtering og fuldt ud fungerende lysmåling, AF mv.
En brugt 60/2,8 AF (uden D) må kunne findes billigere end 2000 kr.

Mvh Kim

Fra : hecha

Dato : 17-12-02 00:50

Hej Niels
Så vidt jeg husker overfører Kenko - mellemringene alle elektroniske
informationer mellem kamrahus og objektiverne og
det kan være en stor fordel ved macrofotografering. Selv AF kan bruges,
hvilket jeg dog ikke kan anbefale.
Jeg har selv både bælg og mellemringe og bælgen bruger jeg meget sjældent,
mens mellemringene er en fast del af mit standart udstyr. De fylder ikke
meget og kan ligge i tasken uden problemer, selv når jeg rejser har jeg dem
med.
Mine egne resultater med Nikons microobjektiver er meget svingende og jeg
har faktisk været hele 4 forskellige objektiver igennem før jeg fandt et jeg
var tilfreds med. Det har selvfølgelig kostet en del ærgelser og penge. Ud
fra den betragtning er mellemringe en glimrende løsning og med din 80-200,
som absolut er et af Nikons allerbedste zoomobjektiver, skulle der være en
god chance for gode resultater. Jeg bruger selv næsten kun faste
brændevidder, men også her skal man være opmærksom på at ikke alle
objektiver er lige gode i nærområdet. Min 180mm og min 85mm er fremragende
med mellemring, mens min 105mm nærmest er en katastrofte, den tegner blødt
og sjasket, selvom den er fantastisk uden. Så det ene følger ikke altid det
andet. Jeg kan ikke huske hvordan det er med din 50mm men netop fordi den er
korrigeret til den store lysstyrke er det ikke videre sandsynligt at den vil
frembringe fremragende resultater i nærområdet. Men prøv dig frem...

Venlig hilsen
Henrik Lindemann

Fra : Alex W

Dato : 17-12-02 17:51

Mellemringe er bedre end en bælg da man nogle gange ikke har brug for at
komme "helt tæt" på
Der er den mindste mellemring god.

Nikkor 85mm er fremragende til macro.

Brugte mellemringe kan du vel få for omkring "en tusse".

NIKON PK-11 MELLEMRING Tlf. 33142414 316,- +moms
NIKON PK-12 MELLEMRING Tlf. 33142414 316,- +moms

CAV - Foto C

/Alex

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-12-02 02:23

Alex W wrote:

> Mellemringe er bedre end en bælg da man nogle gange ikke har brug for at
> komme "helt tæt" på
> Der er den mindste mellemring god.

Ahmm... mellemringe er da kun interessante, hvis det handler
om håndholdt fotografering, og deres ulempe er, at selv om
man sætter to eller tre mellemringe sammen, så kommer man
ikke op på samme forstørrelse, som med en bælg, og selv med
de bedste bajonet-fatninger, så bliver et rør af flere mel-
lemringe altid noget underligt slasket noget.

Hvis man ser på pris / ydelse forholdet, så er det tæt på, at
et sæt gode nærlinser er en lige så attraktiv en løsning, som
den med mellemringe, og med nærlinser slipper man for lystabet.

Nærlinser kan fås i sæt af 3, med 1x - 2x og 3x, og man kan
godt slippe fra at montere både to og alle tre nærlinser sam-
tidigt, og det gi'r temmelig meget.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 17-12-02 23:38

> [...]
> starte på, eller er de resultater man kan opnå helt elendige og er det
> derfor smartere at spare op til et rigtigt macro objektiv ?

Nogle siger, at man ikke opnår særlig gode resultater med mellemringe og
zoom-objektiver. Men et rigtigt macro objektiv koster som regel temmelig
meget. Cosina laver dog et AF 100mm/3.5 til dit Nikon. Jeg har set det i
Sverige til blot 1595,-. Med den medfølgende forsats linse for du 1/1
afbildning. Ok, ikke optisk på højde med Nikons egne, men har dog læst en
test i Practical Photography, der var ganske tilforladelig, og til prisen
uovertruffen.
Cokin (og sikkert også andre) laver en (stor!) forsats-linse. Med den og
din Zoom kan du få nærbilleder som dette:

http://www.jkhansen.dk/images/Havedammen,-juli-2002-(02).jpg

Ikke rigtig macro, men det lugter da lidt af fugl. Og når du nu gerne vil i
gang uden de store omkostninger, er det måske også et forsøg værd.

Anyway, held og lykke og lad os se resultaterne
--
MVH
John K Hansen

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 18-12-02 22:19

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> wrote in message
SNIP
> Cokin (og sikkert også andre) laver en (stor!) forsats-linse. Med den og
> din Zoom kan du få nærbilleder som dette: SNIP

Ja, nærlinser er en nem og billig løsning - selv har jeg en B&W NL5 - og sat
på mit 80-200/2,8 AFS kan den faktisk opnå 1:1. Der sker dog lidt med
farverne i kanterne - men som du også siger "det lugter da lidt af fisk" :)

Se ex: http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=1456-1 hvor jeg dog har
desatueret kanterne for at slippe for fejlene - du kan se det usatuerede
"fejlbehæftede" billede på: http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=1456

Skarpheden er imø ganske OK - særligt i centrum - mod kanterne bliver det
noget blødere. Men nu er der jo også brugt et objektiv til mere end 20 tkr -
har et optik fejl bliver de jo forstørret når man bruger nærlinser,
mellemringe eller bælg, så de billige consumzooms tror jeg ikke vil gi´
superresultater.

Mvh Kim