Hvilke jule(små)kager bager I?
Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-12-02 22:12

Hej Alle.

Nu der er kommet gang i "hvad fik du i går?" og "hvad indeholder dit
køleskab?", så synes jeg, at det kunne være skægt at få lidt samling på
de danske jule(små)kager. Måske kunne jeg finde på at bage nogle nye?

Hvis vi nu skrev navn + opskrift + oprindelse (både alder og egn) så
kunne det blive lidt sjovt, synes jeg.

Jeg bager f. eks. selv:

For at starte med det mere specielle:

Beigli (det er en ungarsk specialitet, som jeg har fra min ungarskfødte
mormoder, født i 1920). Det er en tynd glat dej, der rulles sammen om et
fyld af enten knust birkes med mm eller malede valnødder mm.

Opskriften, der er lang tillader jeg at henvise til mig hjemmeside for
at finde. Er det træls, så skrive det, så skal jeg nok poste den.
<http://home6.inet.tele.dk/sadyhr/Opskrifter/Beigliopskrift.html>

%%%%%%%

Vanillekranse efter min farmodes opskrift (hvor hun - der er født i 1912
i København) har den fra, ved jeg ikke):

250 g melis
375 g margarine/smør (evt halv halv ca)
1 stang vanille
125 g søde mandler
1 æg

Fedtstof hakkes i melet, sukkeret blandes i sammen med korn fra
vanillestangen og de hakkede (groft eller fint efter smag) og smuttede
mandler. Dejen samles med ægget.

Står koldt i mindst nogle timer.

Køres gennem kødmaskinen med den store stjerne (ok med den lille, hvis
mandlerne er meget finthakkede).

%%%%

Mandelmus (som er en opskrift fra min farfars mor, der er født i 1888 v
Slagelse) (det er nu nogle år siden, jeg lavede dem sidst)

750 g mel
375 g sukker
375 g margarine
2 æg
125 g søde mandler
60 bitre mandler (de kunne sidst fås på apoteket)

Dejen gøres ved som til vanillekranse, men trykkes tyndt ud i små forme.
Jeg husker, at det er noget bøvl at få kagerne ud af formene igen uden
at brædnde sig, men kagerne smagte godt.

%%%%

Korendekager (opskriften er min farfars mormors, der er født i Give i
1860) (og dem er det også nogle år siden jeg har lavet)

7 æggeblommer røres med
375 g sukker,
375 g margarine,
500 g mel og
4 stiftpiskede æggehvider.

Dejen rulles tyndt ud på pladen og drysses med ca 300 g korender (i
bittesmå stykker) og ca 150 g smuttede fintahkkede mandler.

Skæres ud i passende stykker, efter at de er taget ud af ovnen.

Det gav mig ca 4-5 plader.

%%%

Mvh Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 17-12-02 16:23

"Sebastian Adorján Dyhr" <sadyhr@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
nogle nye?

> Hvis vi nu skrev navn + opskrift + oprindelse (både alder

I år har jeg bagt vanillekranse, jødekager, brunkager,
pebernødder og finsk brød.
Alle opskrifter findes på min hjemmeside.
MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : Queenie

Dato : 19-12-02 02:41

I år har den stået på brunkager, mandelkager, Islandske chokoladekager
(de er himmelske .. skal nok skrive opskriften i morgen .. er for træt
til at finde den nu), klejner, honningkage personer og figurer og finsk
brød

http://www.kandu.dk/