saltdej
Fra : Musen

Dato : 16-12-02 21:51

Hej NG
Jeg har lavet en masse håndaftryk i saltdej, som skal bruges til julegaver
(det er min søns hånd altså
Men når jeg så bager det, kommer der luft i en masse af dem, og de kan jo
ikke bruges, for der skal ikke ret meget til, så går de i stykker.
Har nogen en god forklaring på hvad jeg gør forkert?
Jeg bruger ikke varmluftsovn.
Venlig hilsen Musen

Fra : June Last

Dato : 16-12-02 23:05

On Mon, 16 Dec 2002 21:51:13 +0100, "Musen" <xxmivse@sol.dkxx> wrote:

> [...]
>ikke bruges, for der skal ikke ret meget til, så går de i stykker.
>Har nogen en god forklaring på hvad jeg gør forkert?

Hej Mus !

Du får lige et udsnit af et tidligere indlæg : Trylledej

Gennem mere end 20 år har jeg leget med trylledej, denne opskrift er
den bedste jeg har anvendt. Det færdige emne bliver meget holdbart på
gund af tapetklistret, og forbliver fin og hel uden revner ved
tørringen.

500 g mel
500 g fint salt
2 spsk olie (stuetemperatur)
2,5 dl lunkent vand
1 dl opløst tapetklister (skal indeholde p.v.a(står på pakken))

Gem lidt af vandet - måske skal du ikke bruge det hele,
- dejen skal være fast som marcipan - en fingertyk pølse på ca. 5 cm
skal forblive i sin form hvis du holder den lodret.
Dejen æltes sammen i mindst 5 minutter.
læg dejen i plastpose, men IKKE i køleskabet. (kondens og kulden
ødelægger dejen)
Dejen er bedst den dag den er lavet.

Denne trylledej skal tørres ved lave temperaturer, (emnerne må IKKE
"bages", da der derved dannes luft/revner m.v og formen ødelægges)
Start ved 50 grader for små figurer og op til 100 - 150 grader ved
større emner.
Emnerne skal have en hul lyd når du banker på dem.
Ønsker du at maler emnet, giver det et extra fint resultat hvis du
lakerer først, derefter er det også nemt at male detaljer. Du kan
selvfølgelig få en extra holdbar figur ved at lakere igen. Det er
bedst at lade et lille område på et ikke synligt sted være ulakeret,
da du derved kan tørre figuren igen, hvis trylledejens "værste fjende"
fugten skulle dukke op. Jeg kunne blive ved med at remse små fif op
..du er velkommen med eventuelle spørgsmål måske kan jeg hjælpe !

--
Kærligst June