|
| Filmmusik! Fra : Claus Andersen |
Dato : 15-12-02 20:42 |
|
Da jeg så den nye LOTR: TT - trailer blev jeg nærmest rystet over hvilken
effekt musik kan have. Requiem for a dream var simpelthen et perfekt valg
til traileren. I det øjeblik, hvor musikken udfolder sig i sin tyngde,
englekoret synger og man ser det store slag i Helms Kløft, så kan man ikke
andet end at fryde sig.
Nu kunne jeg tænke mig at høre om det er noget filmmusik derude, som har
gjort særligt indtryk på jer.
Jeg kan fx nævne filmmusikken til REMAINS OF THE DAY, der simpelthen bare
var mere anderledes end man kunne have forventet sig det af en typisk Ivory.
Det var en følelse af uro og bevægelse, og filmen fik en fantastisk
stemning. Det hjalp selvfølgelig også, at altid suveræne Hopkins leverede en
fantastisk præstation.
Et filmhistorisk øjeblik, der ligeledes står for mig som et af de største,
er da man ser fremtidsbyen, LA i Blade Runner og Vangelis toner frem.
Et andet ex hvor billede og musik går op i en højere enhed er også fra LOTR,
hvor Fællesskabet kommer ud af Moria lige efter de har mistet Gandalf. Her
hjælper musikken i en emfatisk grad med at vise den håbeløse situation.
Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en højere
endhed, står stærkest for jer?
| |
Morten Wartou (15-12-2002)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 15-12-02 21:52 |
|
"Claus Andersen" <clausandersen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3dfcda6f$0$124$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Da jeg så den nye LOTR: TT - trailer blev jeg nærmest rystet over hvilken
> effekt musik kan have. Requiem for a dream var simpelthen et perfekt valg
> til traileren. I det øjeblik, hvor musikken udfolder sig i sin tyngde,
> englekoret synger og man ser det store slag i Helms Kløft, så kan man ikke
> andet end at fryde sig.
> Nu kunne jeg tænke mig at høre om det er noget filmmusik derude, som har
> gjort særligt indtryk på jer.
Ennio Morricones musik til "Once Upon a Time in the West" af Sergio Leone.
Bedre bliver det ikke. Filmen kan heller ikke blive bedre. :) Musikken blev
skrevet ud fra manuskriptet, og filmen "komponeret" ud fra musikken.
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
| |
Jeppe (15-12-2002)
| Kommentar Fra : Jeppe |
Dato : 15-12-02 22:52 |
|
"Morten Wartou" <donteventryspammingme@lokum.nu> skrev i en meddelelse
news:HX5L9.98$_%3.2791@news.get2net.dk...
> Ennio Morricones musik til "Once Upon a Time in the West" af Sergio Leone.
> Bedre bliver det ikke.
Helt enig! Desværre kan jeg finde info. om en måske kommende dvd-udgivelse,
med ordenlig lyd.
Jeg tror det eneste på markedet, er en italiensk dvd med mono-soundtrack,
men ved nogen bedere?
Mvh
Jeppe
| |
Morten Wartou (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 16-12-02 00:17 |
|
"Jeppe" <jbomholtSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:atitas$l27$1@sunsite.dk...
> "Morten Wartou" <donteventryspammingme@lokum.nu> skrev i en meddelelse
> news:HX5L9.98$_%3.2791@news.get2net.dk...
> > Ennio Morricones musik til "Once Upon a Time in the West" af Sergio
Leone.
> > Bedre bliver det ikke.
> Helt enig! Desværre kan jeg finde info. om en måske kommende
dvd-udgivelse,
> med ordenlig lyd.
> Jeg tror det eneste på markedet, er en italiensk dvd med mono-soundtrack,
> men ved nogen bedere?
Der mangler et "ikke" formoder jeg. :) Ja, en DVD er længe ventet. Der er,
som du selv skriver, kun den italienske. Du får dog aldrig en
stereoudgivelse at se/høre, da den er optaget i mono. En tysk Paramountmand
har ladet mig vide, at vi med lidt held får den at se i første halvdel af
næste år.
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
| |
Morten Steen (15-12-2002)
| Kommentar Fra : Morten Steen |
Dato : 15-12-02 23:00 |
|
> Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en højere
> endhed, står stærkest for jer?
Woody Allens diskrete brug af Saties "Gymnopédie" i "Another Woman" gør et
eller andet for mig... perfekt!
Og - en lille smule uden for det du spørger efter - skal jeg sent glemme
hvordan jeg fik en tåre i øjnene, da jeg genoplevede "Yellow Submarine" på
stort lærred for et par år siden. Da "Eleanor Rigby" bragede ud gennem
højttalerne i filmens start var jeg bare solgt. Mesterligt.
(Og så selvfølgelig "Little Green Bag" til introen i "Reservoir Dogs". Need
I say more?)
Morten
| |
/ / dentro / / (15-12-2002)
| Kommentar Fra : / / dentro / / |
Dato : 15-12-02 23:53 |
|
"Claus Andersen" <clausandersen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3dfcda6f$0$124$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
: Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en
højere
: endhed, står stærkest for jer?
Jurassic Park hvor de ankommer til øen!
....gåsehud gåeshud gåsehud...
/ / dentro / /
| |
Peter Brandt Nielsen (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Peter Brandt Nielsen |
Dato : 16-12-02 00:10 |
|
Claus Andersen skrev:
> Nu kunne jeg tænke mig at høre om det er noget filmmusik derude, som
> har gjort særligt indtryk på jer.
> Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en
> højere endhed, står stærkest for jer?
Måske kommer jeg på noget bedre senere, men lige nu kan jeg ikke lade
være med at tænke på Carly Simons "Let The River Run (The New
Jerusalem)" i starten af Mike Nichols' Working Girl. New York,
Frihedsgudinden, Staten Island Ferry ... Melanie Griffith.
Stemningsfuldt og godt lavet.
--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Jeg er demokrat, ingen tvivl om det. Jeg kæmper for demokratiet, men vi
må jo nok allesammen efterhånden indrømme, at demokratiet har ét svagt
punkt: Vælgerne!«
| |
Taba (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Taba |
Dato : 16-12-02 00:34 |
|
> Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en højere
> endhed, står stærkest for jer?
Adagio for Strings (tror jeg den hedder) fra Platoon underbygger meget godt
den atmosfære og smerte som Willem Dafoe er i da de flyver væk fra
slagmarken fordi de tror han er død men ak nej, han var blevet forrådt af
Tom Berenger...
Et af de andre gode momenter jeg har er fra The Thin Red Line er hvor de
stormer en japansk lejr og har en del nærkamp, der hedder stykket "Jouney to
the Line" og kulmination af den kan få mig til at svæve på en sky
Ikke og glemme Braveheart der har et kanont soundtrack som er meget
gennemført og underbygger handlingen _meget_ godt.
Det samme gælder The Last of The Mohicans (Promentory hedder nummeret i
slutningen af filmen hvor Falkeøje, Uncas og Chingachgook jagter Hurunerne
(tror jeg de hedder)).
LOTR: FOTR er mindst lige så godt og dynamisk som OST til Braveheart, men
jeg ikke så vild med LOTR: TTT's soundtrack endnu, men det kommer nok jo
mere jeg lytter til det (håber jeg). Men jeg har den tanke at Howard
Shore ikke rigtigt kan løsrive sig fra FOTR's soundtrack og genbruger en
masse af musikken men "remixer" dem (så at sige), og det lyder på en måde
falskt i mine ører fordi jeg (stadig) har FOTR's soundtrack meget klart i
mit baghovede...
//Taba
| |
Hans Christian Vang (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Hans Christian Vang |
Dato : 16-12-02 01:08 |
|
John William's musik til Star Wars trilogien (den første) står stadig som
det ultimativt flotteste soundtrack jeg nogensinde har hørt.
Han formår at lave en eklektisk, u-virkelig form for musik, som er fornyende
den dag i dag, og stadig ikke har fundet mage hos nogen anden film eller
komponist... Det er eventyrligt, underligt, skævt, smukt, og hamrende
stemnings fyldt på en og samme gang.
SoundtrackÉT!
LOTR's musik er også utrolig smukt, men det er en mere "ren" form for
eventyr musik.. Det gør stadig indtryk, og jeg elsker det meget højt, men
STAR WARS musikken tager billetten som det bedste score i mands minde hos
mig.
Iøvrigt.. Spiderman's tema er også fedt komponeret af Danny Elfman.
--
Best regards,
Hans Christian Vang
Cool Comics
www.coolcomics.dk
hcvang@coolcomics.dk
| |
Mark Thomas Gazel (18-12-2002)
| Kommentar Fra : Mark Thomas Gazel |
Dato : 18-12-02 03:49 |
|
> Iøvrigt.. Spiderman's tema er også fedt komponeret af Danny Elfman.
Nu har jeg lige hørt det igen. Jeg synes det er lige så elendigt, som det
meste andet Danny Elfman laver. Hans musik er ok til Tim Burtons skæve film,
men bortset fra temaet til Simpsons og musikken/sangen til Nightmare Before
Christmas, synes jeg ikke han har lavet noget ordentligt.
--
Mark
www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.
Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4
| |
Mark Thomas Gazel (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Mark Thomas Gazel |
Dato : 16-12-02 01:59 |
|
Claus Andersen <clausandersen@mail.tdcadsl.dk> skrev:
> Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en
> højere endhed, står stærkest for jer?
I tilfældig rækkefølge:
Ørneborgen. Det gennemgående tema bliver bare federe og federe jo længere
ind i filmen man når.
Starten på Rocky og musikken tilsidst, da kampen er slut. Det er der
garanteret mange der hader, men det virker på mig.
Jaws.
Ripley, da hun flyver ind efter Newt i Aliens. Det er der rigtig meget power
i.
First Blood, da Rambo slipper væk fra politistationen.
Raiders, hvor Belloq åbner arken og arkens tema spilles. Musikken bygger
langsomt op og der flyver engle rundt, men i takt med at musikken bliver
mere og mere fremtrædende bliver det tydeligt, at der snart vil ske noget
grimt.
Medicine Man. Der hvor de glider rundt i trætoppene i snore.
Untouchables. Al Capones tema, der spilles, da han får serveret morgenmad.
Det passer bare godt. Morricones musik til den film er generelt fremragende.
Casualties of War. Musikken, da den stakkels pige bliver voldtaget på skift.
Starman. Hvor Jeff Bridges bærer Karen Allen ud af den brændende bil.
ET. Da ET får cyklen til at flyve.
Dances with Wolves. Da Dunbar og Timmons rejser til Fort Sedgewick og den
flotte natur danner baggrunden.
Terminator. Den bankende rytme der er hver gang Terminatoren er i nærheden.
Empire Strikes Back. Ikke nogen bestemt scene, men måder Williams får
varieret Imperial March/Darth Vadres tema gennem hele filmen.
Ja, man kunne vel egentlig blive ved ...
--
Mark
www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.
Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4
| |
Claus Andersen (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Claus Andersen |
Dato : 16-12-02 02:18 |
|
Kom lige til at tænke på det øjeblik, hvor Bruce Willis står på Togstationen
i Unbreakable. Han har sit regnslag over sig og pludselig lyder musikken,
den tager til, et øjebliks perfektion! Vi ved nu, at Bruce Willis har fundet
ud af hvem han er.
Ellers er jeg ikke så vild med filmen, men er der andre, der enig med mig,
at netop den scene er så fundamentalt vellykket.
"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:atj8bt$1404r6$1@ID-96011.news.dfncis.de...
> Claus Andersen <clausandersen@mail.tdcadsl.dk> skrev:
>
> > Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en
> > højere endhed, står stærkest for jer?
>
> I tilfældig rækkefølge:
>
> Ørneborgen. Det gennemgående tema bliver bare federe og federe jo længere
> ind i filmen man når.
>
> Starten på Rocky og musikken tilsidst, da kampen er slut. Det er der
> garanteret mange der hader, men det virker på mig.
>
> Jaws.
>
> Ripley, da hun flyver ind efter Newt i Aliens. Det er der rigtig meget
power
> i.
>
> First Blood, da Rambo slipper væk fra politistationen.
>
> Raiders, hvor Belloq åbner arken og arkens tema spilles. Musikken bygger
> langsomt op og der flyver engle rundt, men i takt med at musikken bliver
> mere og mere fremtrædende bliver det tydeligt, at der snart vil ske noget
> grimt.
>
> Medicine Man. Der hvor de glider rundt i trætoppene i snore.
>
> Untouchables. Al Capones tema, der spilles, da han får serveret morgenmad.
> Det passer bare godt. Morricones musik til den film er generelt
fremragende.
>
> Casualties of War. Musikken, da den stakkels pige bliver voldtaget på
skift.
>
> Starman. Hvor Jeff Bridges bærer Karen Allen ud af den brændende bil.
>
> ET. Da ET får cyklen til at flyve.
>
> Dances with Wolves. Da Dunbar og Timmons rejser til Fort Sedgewick og den
> flotte natur danner baggrunden.
>
> Terminator. Den bankende rytme der er hver gang Terminatoren er i
nærheden.
>
> Empire Strikes Back. Ikke nogen bestemt scene, men måder Williams får
> varieret Imperial March/Darth Vadres tema gennem hele filmen.
>
> Ja, man kunne vel egentlig blive ved ...
>
>
> --
> Mark
> www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
> Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.
> Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4
>
>
>
>
| |
Mikkel Winther (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Mikkel Winther |
Dato : 16-12-02 02:10 |
|
Claus Andersen was trolling as usual:
> Da jeg så den nye LOTR: TT - trailer blev jeg nærmest rystet over
> hvilken effekt musik kan have. Requiem for a dream var simpelthen et
> perfekt valg til traileren. I det øjeblik, hvor musikken udfolder sig
> i sin tyngde, englekoret synger og man ser det store slag i Helms
> Kløft, så kan man ikke andet end at fryde sig.
>
> Nu kunne jeg tænke mig at høre om det er noget filmmusik derude, som
> har gjort særligt indtryk på jer.
>
[snip]
>
> Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en
> højere endhed, står stærkest for jer?
Musikken til Disney's The Lion King var yderst effektiv, synes jeg. (Ikke
bare Elton Johns sange.)
m.
--
"Just so we're clear, you stole a car, shot a bouncer, and had sex with two
women?"
from "Go", 1999
| |
Stump (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Stump |
Dato : 16-12-02 08:22 |
|
"Claus Andersen" <clausandersen@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3dfcda6f$0$124$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Da jeg så den nye LOTR: TT - trailer blev jeg nærmest rystet over hvilken
> effekt musik kan have. Requiem for a dream var simpelthen et perfekt valg
> til traileren. I det øjeblik, hvor musikken udfolder sig i sin tyngde,
> englekoret synger og man ser det store slag i Helms Kløft, så kan man ikke
> andet end at fryde sig.
>
> Nu kunne jeg tænke mig at høre om det er noget filmmusik derude, som har
> gjort særligt indtryk på jer.
>
> Jeg kan fx nævne filmmusikken til REMAINS OF THE DAY, der simpelthen bare
> var mere anderledes end man kunne have forventet sig det af en typisk
Ivory.
> Det var en følelse af uro og bevægelse, og filmen fik en fantastisk
> stemning. Det hjalp selvfølgelig også, at altid suveræne Hopkins leverede
en
> fantastisk præstation.
>
> Et filmhistorisk øjeblik, der ligeledes står for mig som et af de største,
> er da man ser fremtidsbyen, LA i Blade Runner og Vangelis toner frem.
>
> Et andet ex hvor billede og musik går op i en højere enhed er også fra
LOTR,
> hvor Fællesskabet kommer ud af Moria lige efter de har mistet Gandalf. Her
> hjælper musikken i en emfatisk grad med at vise den håbeløse situation.
>
> Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en højere
> endhed, står stærkest for jer?
De første der falder mig ind:
Musikken i Kubrics "2001", da... da... daaaa...dada
.....bombombombombombom... Den musik gør mig bare så henrykt til de
billeder!
Der er også en western (med Clinten i hans yngre dage, måske), hvor musikken
vist skal forestille at komme fra et lommeur (både skurken og helten har
vist et sådan ur i filmen)... den her spinkle melodi er bare perfekt i fht.
billederne, hvor mændene i blindt had har noget, der skal afgøres...
sindssyge, had.. det funker bare.
Det er så længe siden at jeg har set den, så hukommelsen er ikke helt med.
Nå... i det hele taget er der en række af den type film, med mænd i
læderbukser, støv og hestehår, der har en fed lydside... mangler bare
navnene, på musikken og filmene.
Mvh. Stumpen
| |
Jim Andersen (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 16-12-02 13:48 |
|
Godfather.... Den måde temaet bliver brugt på forskellige måder alt efter
situationen.
/jim
| |
Per Kristensen (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Per Kristensen |
Dato : 16-12-02 16:15 |
|
Titanic skal vel nævnes.
Men jeg vil også lige nævne Road to Perdition (scenen hvor Hanks skyder
Newman)
| |
Aragorn Elessar (16-12-2002)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 16-12-02 23:55 |
|
"Claus Andersen" <clausandersen@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3dfcda6f$0$124$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Da jeg så den nye LOTR: TT - trailer blev jeg nærmest rystet over hvilken
> effekt musik kan have. Requiem for a dream var simpelthen et perfekt valg
> til traileren. I det øjeblik, hvor musikken udfolder sig i sin tyngde,
> englekoret synger og man ser det store slag i Helms Kløft, så kan man ikke
> andet end at fryde sig.
>
> Nu kunne jeg tænke mig at høre om det er noget filmmusik derude, som har
> gjort særligt indtryk på jer.
>
> Jeg kan fx nævne filmmusikken til REMAINS OF THE DAY, der simpelthen bare
> var mere anderledes end man kunne have forventet sig det af en typisk
Ivory.
> Det var en følelse af uro og bevægelse, og filmen fik en fantastisk
> stemning. Det hjalp selvfølgelig også, at altid suveræne Hopkins leverede
en
> fantastisk præstation.
>
> Et filmhistorisk øjeblik, der ligeledes står for mig som et af de største,
> er da man ser fremtidsbyen, LA i Blade Runner og Vangelis toner frem.
>
> Et andet ex hvor billede og musik går op i en højere enhed er også fra
LOTR,
> hvor Fællesskabet kommer ud af Moria lige efter de har mistet Gandalf. Her
> hjælper musikken i en emfatisk grad med at vise den håbeløse situation.
>
> Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en højere
> endhed, står stærkest for jer?
'When Johnny Comes Marching Home' fra Dr. Strangelove. (- den march der hele
tiden spilles...)
'Scherzo for Motorcycle and Orchestra' fra 'Indiana Jones and the Last
Crusade' (- skøøøn musik!)
'The Miracle of the Ark' fra Raiders of the Lost Ark' (- gyser af fryd over
det stykke musik!)
Albinonis 'Adagio' fra 'Gallipoli'. (- uha. uhauhauha. God film. Rigtig
god.)
'Lucia Di Lammermoor' og 'Diva Dance' fra 'The Fifth Element' (- kampscener
og opera! Fedest! )
Madeline Kahn's 'I'm Tired' fra 'Blazing Saddles' (- ubetalelig.)
- og endelig må jeg indrømme at jeg er så 'debil cement' at jeg bliver helt
og aldeles blød i bøtten når Christopher Plummer fyrer 'Edelweiss' af i
'Sound of Music'!
Jaja, jeg ved godt at han ikke sang den selv, men den sang altså!
MvH Aragorn_dk
| |
John Sahl (17-12-2002)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 17-12-02 11:13 |
|
Claus Andersen wrote:
> Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en
> højere endhed, står stærkest for jer?
A Knights Tale, med den måde musikken er en del af filmen på.
Ikke at den når samme højder som mange af de andre der er nævnt.
--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Deltag i vores julekonkurrence og bliv racerkører for en dag!
http://www.mandezonen.dk/ når du er træt af /Tidens Kvinder/
| |
Per Kristensen (17-12-2002)
| Kommentar Fra : Per Kristensen |
Dato : 17-12-02 13:35 |
|
"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:atmtb5$md1$1@dknews.tiscali.dk...
> Claus Andersen wrote:
> > Hvad synes I ? Hvilke øjeblikke, hvor musik og billede går op i en
> > højere endhed, står stærkest for jer?
>
> A Knights Tale, med den måde musikken er en del af filmen på.
>
> Ikke at den når samme højder som mange af de andre der er nævnt.
>
Jeg syntes det virkede totalt åndsvagt med moderne musik i middelalderen.
| |
|
|