/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
One Hour Photo (spoilers)
Fra : Mark Thomas Gazel


Dato : 15-12-02 15:13

Virkelig en fremragende film.

Nu har jeg gået i lang tid og vendt og drejet filmen i mit hovede.

Det der driller er: tog Sy de billeder i hotelværelset af Maya og Will eller
er Sy bare en Walter Mitty-type?

Der er ting, der peger på begge dele. Jeg hælder mest til det første, men
der efterlades også mange muligheder for en anden fortolkning.

Meget interessant film, hvor du har det ubehageligt det meste af filmen
igennem, men uden det hele ender i blod og mord.

Man sympatiserer med Robin Williams, men samtidig væmmes man ved hans
opførsel og indiskrete luren på en anden families liv. Virkelig en lækker
dobbelthed Williams får frem i figuren.

Derudover er musikken og lydeffekter lige i øjet. Subtilt og meget
effektivt.

Det samme kan siges om den sterile scenografi den måde kameraet kæler for de
forskellige snapshots, der viser hvordan Sy oplever dem, som noget dyrebart.
Jeg kom til at tænke på Kubrick, men har svært ved at sætte ord på lige
hvorfor.


--
Mark
www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.
Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4



 
 
Stig Holmberg (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Stig Holmberg


Dato : 15-12-02 16:01


"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message
news:ati2fv$13ou9a$1@ID-96011.news.dfncis.de...
> Virkelig en fremragende film.
>
> Nu har jeg gået i lang tid og vendt og drejet filmen i mit hovede.
>
> Det der driller er: tog Sy de billeder i hotelværelset af Maya og Will
eller
> er Sy bare en Walter Mitty-type?
>
> Der er ting, der peger på begge dele. Jeg hælder mest til det første, men
> der efterlades også mange muligheder for en anden fortolkning.
>
> Meget interessant film, hvor du har det ubehageligt det meste af filmen
> igennem, men uden det hele ender i blod og mord.
>
> Man sympatiserer med Robin Williams, men samtidig væmmes man ved hans
> opførsel og indiskrete luren på en anden families liv. Virkelig en lækker
> dobbelthed Williams får frem i figuren.
>
> Derudover er musikken og lydeffekter lige i øjet. Subtilt og meget
> effektivt.
>
> Det samme kan siges om den sterile scenografi den måde kameraet kæler for
de
> forskellige snapshots, der viser hvordan Sy oplever dem, som noget
dyrebart.
> Jeg kom til at tænke på Kubrick, men har svært ved at sætte ord på lige
> hvorfor.
>
>
> --
> Mark
> www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
> Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.
> Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4



Mener du at der er tvivl om sex-foto-scenen i hotelværelset virkeligt fandt
sted? Det mener jeg bestemt den gjorde, men der var ikke film i kameraet, i
slutscenen ser Sy jo på politiets bevismateriale og de billeder er bare
detalje snapshots fra hans eget hotelværelse.

Iøvrigt er jeg enig i at filmen er en lille perle, gys uden at det ender med
blod og vold, lidt som Hitchcock, antydningens kunst, og vores forventninger
pirres.

/Stig



Mark Thomas Gazel (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Mark Thomas Gazel


Dato : 15-12-02 16:32

Stig Holmberg <stig-holmberg@tdcadsl.dk> skrev:

> Mener du at der er tvivl om sex-foto-scenen i hotelværelset virkeligt
> fandt sted?

Han drømmer jo episoden hvor han daffer rundt i deres hus.
Der er lidt diskussion om det på IMDb. Der er mulighed for at komme i tvivl.

> Det mener jeg bestemt den gjorde, men der var ikke film i
> kameraet, i slutscenen ser Sy jo på politiets bevismateriale og de
> billeder er bare detalje snapshots fra hans eget hotelværelse.

Ja, men politimanden nævner faktisk to ruller film i starten. Filmen er
lavet i to udgaver, hvor den ene lader visse ting stå åbne.

> Iøvrigt er jeg enig i at filmen er en lille perle, gys uden at det
> ender med blod og vold, lidt som Hitchcock, antydningens kunst, og
> vores forventninger pirres.

Præcis.


--
Mark
www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.
Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4



Johnny Jakobsen (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Johnny Jakobsen


Dato : 15-12-02 16:52

> Nu har jeg gået i lang tid og vendt og drejet filmen i mit hovede.
>
> Det der driller er: tog Sy de billeder i hotelværelset af Maya og Will
eller
> er Sy bare en Walter Mitty-type?

Jeg må også indrømme at jeg heller ikke helt forstod den slutning.
Min første tanke var at Sy aldrig var inde og true Maya og Will på
hotelværelset, men blot blev på sit eget værelse og forestillede sig at han
truede dem.
Hvilket forklarer hvorfor de ikke er med på nogle af billederne.
Men hvorfor skulle han så i forhør på den måde hvis han nu ikke havde gjort
det?
Og hvorfor var Maya og Will så så rystede bagefter?

-The Baptizer
www.area42.dk



Mark Høserich (15-12-2002)
Kommentar
Fra : Mark Høserich


Dato : 15-12-02 17:40


> Det der driller er: tog Sy de billeder i hotelværelset af Maya og
> Will eller er Sy bare en Walter Mitty-type?
>
> Der er ting, der peger på begge dele. Jeg hælder mest til det første,
> men der efterlades også mange muligheder for en anden fortolkning.
>
> Man sympatiserer med Robin Williams, men samtidig væmmes man ved hans
> opførsel og indiskrete luren på en anden families liv. Virkelig en
> lækker dobbelthed Williams får frem i figuren.
>
> Det samme kan siges om den sterile scenografi den måde kameraet kæler
> for de forskellige snapshots, der viser hvordan Sy oplever dem, som
> noget dyrebart. Jeg kom til at tænke på Kubrick, men har svært ved at
> sætte ord på lige hvorfor.

Jeg tror hotelscenen er med til at give de utro elskende en vished om
hvilken viden Sy besidder. Han er en slags altvidende fortæller, der (tror)
ved alt om folkene på billederne. Der behøver ikke være billeder i kameraet,
blot den utro mand har forstået pointen. Tidligere i filmen siger han noget
i stil med: "Folk tager ikke billeder at ting de vil glemme, folk tager ikke
billeder af et bord eller en stol".

Det er en fremragende gyser, og det skulle undre mig meget hvis RW ikke
løber af med en Oscar. Han spiller fantastisk nuanceret, han giver en en
følese af sympati/foragt og det er endda på samme tid.

Da jeg sad og så den kom jeg til at tænke på Kubrik's "The Shining". Jeg må
indrømme at de virkede lidt mærkligt, men nu hvor jeg har ladet filmen
bundfalde sig lidt, tror jeg det hænger sammen med begge films måde at bruge
billederne til at fortælle historen. Det var især Sy's drøm som mindede mig
om "The Shining".

M<a>RK



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408842
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste