Døren hænger
Fra : Henrik Ibsen

Dato : 15-12-02 15:07

Hejsa
Jeg har en terassedør, som hænger lidt og derfor næsten er umulig at lukke
her i vinterkulden. (det er den ene sidedør af en dobbelt fløjdør) Jeg mener
engang at have set Leth bruge en slags "hængselvrider" til netop at rette en
dør op med.
Er der nogen der har kendskab til hvordan sådan en vrider fungerer og hvor
man får sådan en henne?
Skal døren være på når der skal vrides i hængslet.

Tak for svar
Henrik

Fra : Per H

Dato : 15-12-02 15:19

On Sun, 15 Dec 2002 15:07:03 +0100, "Henrik Ibsen" <41@c.dk> skrev:

> [...]
>man får sådan en henne?
>Skal døren være på når der skal vrides i hængslet.

Det er en hængselretter, som du kan købe i alle værktøjsmarkeder,
silvan trælaster mv.

I nogle tilfælde er du nødt til at tage døren af for at få vrideren på
plads i hængslet, ellers et det nemmeste at døren sidder på pladsen.

Pas på at du ikke vrider alle hængsler, så du laver mere rod end godt
er. og vrid forsigtigt, så skruerne ikke ruger ud af hængslet.

Vh Per

Glædelig jul

Fra : Jan Gøtze

Dato : 15-12-02 17:52

Hej

Har du strammet skruerne i hængslerne?

Hvis ja:
Jeg har rettet flerer døre ved at skrue den en halvdel af det øverste
høngsel af og derefter sætte den i en skruestik og give det et slag
med en mukkert/stor hammer og der genmontere dette.
Husk at smøre dette nu da det er adskilte

Ang. hængselsretteren, jeg har selv en til mit arb. og har bruge den
flere gange, MEN mange gange kan man ikke bruge den da den ikke kan
komme ned omkring hængslet da geriktet sidder for tæt på.

Håber at du får løst problemet.

---
MVH. : Jan Gøtze
Sted : 2630 Taastrup

E-Mail : Stumpen2@get2net.dk
---

Fra : Henrik Ibsen

Dato : 15-12-02 20:12

"Jan Gøtze" <stumpen2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Har du strammet skruerne i hængslerne?

Jo jeg har næsten prøvet alt, og vil også efterprøve dine forslag inden jeg
går igang med høvlen.
Tak for svar
Henrik

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 16-12-02 10:49

"Henrik Ibsen" <41@c.dk> skrev i en meddelelse news:3dfcd3d9$0$178$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Jan Gøtze" <stumpen2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jo jeg har næsten prøvet alt, og vil også efterprøve dine forslag inden jeg
> [...]
Hej Henrik.

Hvis det kun er om vinteren, din dør har det skidt, så er det sansynligvis p.g.a. fugt. Høvl løser ikke dette problem
Vent til forår/sommer når træet er tørt, og giv det så alt det linolie den kan tygge. Det kan tage flere dage Kan du tage døren af og lægge den ned, når du skal give den olie, er det en fordel p.g.a. tyngdekraften. Hvis der er gammel olie/alkyd maling på døren, så vil det suge lige igennem. Hvis du har behandlet den med vand/akryl maling, så er det af med det først.

Med venlig hilsen
Johnny H. Nielsen der selv har haft problemet, men ikke har det mere