Lav din egen Marcipan...
Fra : Svend Emil

Dato : 14-12-02 21:59

Jeps, og den bliver SUPER.
Jeg er her til aften blevet meget inspireret, da jeg har læst den meeget
lange tråd "Hvad fik du at spise i går...", samt alle de andre
jule-opskrifter
der flyver igennem luften herinde.

Her kommer mit bidrag!

Opskriften er som følger:
250 g Mandler (helst smuttede)
150 g flormelis
1 æggehvide

Mandlerne skal være meget fine, de kan "snittes" i en foodprocessor eller
andet.
Jo grovere mandlerne laves, jo mere "grynet" bliver din marcipan (dette
betyder ikke at den er/smager dårlig!)
Derefter tilsættes flormelis og æggeblomme, og det æltes til en klump.

En "anderledes" marcipan
125 g mandler
1 spsk. honning
1 spsk. vand eller anden væske... (spiritus)

Her er fremgangsmåden den samme, men da jeg lavede den i formiddags,
blev det uden at smutte mandlerne, og de røg hele ned i foodprocessoren.
Dette giver en mere mørk marcipan.
Dette er en meget anderledes marcipan, men klart et hit i familien !!!

Det var mit bidrag, jeg håber i vil tage det til jer, og ønsker en glædelig
jul til alle.

Svend, 16

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 15-12-02 10:39

> [...]
> betyder ikke at den er/smager dårlig!)
> Derefter tilsættes flormelis og æggeblomme, og det æltes til en klump.

Hej Svend

Det lyder ret lækkert, måske man skulle forsøge sig med at lave den marcipan
selv . Et lille opklarende spørgsmål; er det en æggeblomme eller en
æggehvide i din første opskrift, du skriver nemlig begge dele....*SS*.

Julehilsner
Mette

Fra : Svend Emil

Dato : 15-12-02 10:46

"Mette Nylander Sørup" <mette@countryfan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv . Et lille opklarende spørgsmål; er det en æggeblomme eller en
> æggehvide i din første opskrift, du skriver nemlig begge dele....*SS*.

Wups !
Det er hviden (ikke det gule!), der skal bruges !
Og så en anden ting. Hvis mandlerne smuttes, skal de tørre før de bruges.
Dette kan gøres i ovnen ved svag varme, eller på bageplade fra dag til dag.

Svend