kortere ipod batteritid med større hovedte~
Fra : Peter Ursin

Dato : 13-12-02 19:29

Har det noget på sig? En eller anden fortalte mig hvis man fx brugte små
earbuds så holdt batteriet længere ! For mig lyder det ret usandsynligt, men
han plejer ikke at løbe med ammestuehistorier. Er det noget andre har hørt
om ?

mvh
Peter Ursin

Fra : johan

Dato : 13-12-02 20:09

Der er faktisk noget om det! Jeg har nogen ordentlige ørebøffer fra sony -
nogle dj-nogen der kan spille ret højt, meget dynamik. Da jeg købte dem, fik
jeg at vide, at jeg nok skulle være opmærksom på, at min diskman nok ville
bruge noget mere batteri end normalt (altså med de små earpods) - MEN nu er
der jo foskel på 2 AA batterier i en diskman og så det Lithium (tror jeg)
der sidder i iPod. så du vil nok ikke mærke nogen nævneværdi forskel.
Ganopladelige er vist også bedre til at klare højt "dren" (spille højt
længe) end alm. alcaline batterier. og husk også at der er stor forskel på
"større hovedtelefoner", sehnheiser og sony laver en masse fede modeller i
alle størrelser og priser

- johan

Fra : [5220] Maciek

Dato : 13-12-02 22:35

johan <joeyj0007@hotmailFJERN.com> wrote:

> sehnheiser og sony laver en masse fede modeller i
> alle størrelser og priser

I skal være opmærksomme på at det er driftseffekten, som kommer i spil
her. Hørebøffer med lav driftseffekt vil dræne batteriet mindre end
hørebøffer med høj driftseffekt.
Jeg har indkøbt et ret specielt par hørebøffer fra sony; mdr-605. Disse
har et stort dynamikområde samt er opbygget med neodynum magneter.
Neodynum magneter kan på almindelig dansk forklares ved utrolig lav
driftseffekt, samt utrolig god kontrol over svingspolen i
højttalermembranen. Jeg har erfaret at de næsten spiller for højt ved
den laveste lydstyrke på min ibook.
Det som trækker mest på batterierne, er forstærkeren inde i en diskman,
en ipod eller lignende, så mindre belastning på forstærkeren vil betyde
mere batteritid.
Hørebøfferne kan indkøbes for ca. 600kr, men jeg er ikke sikker på om de
kan fås i Danmark mere.

mvh. Maciek
--
"I think that there is a world market for maybe five computers"
-Thomas Watson, chairman of IBM, in 1943

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-02 04:26

Hej Peter

Ja, der er endda en hel del om snakken. Det er dog en generel ting og ikke
specifikt for iPod, men for alt udstyr.

Hvis fx. et par earbuds bruger 2 milliwatt og batteriet har en kapacitet på
2000 milliwatt vil du i princippet kunne bruge et sådant par meget længe - 1000
timer... Hvis du så fx. køber den lille Senheizer half-open type, der dækker
ørerne halv - de er ca. 2,8cm i diameter. En sådan hovedtelefon bruger typisk
ca. 30mw, - så er du pludselig helt nede på ca. 67 timer istedet for de 1000
timer. Og går du så helt op i fx. en Beyer DT770Pro, så vil du opleve, at den
bruger ca. 1000mw - altså er du nede på ca. 2 timers drift.

Jeg véd ikke hvor meget en iPod bruger, men lad os bare sige, at den på en opl.
kan køre 6 timer, så vil du med de små buds kunne køre de max. 6 timer. Hvis du
så øger forbruget i et par hovedtelefoner til 15x normalt, så skal du regne
med, at der dels er et større forbrug, dels et større tab fordi et par større
hovedtelefoner kræver større egeneffekt for at give den samme udgangseffekt til
selve ørekopperne. - Så jeg vil anslå, at med de små Senheizer, så er du nede
på en batterilevetid på ca. 4 - 4 1/2 time istedet for de 6 timer. Du kan også
sige det sådan, at kapaciteten i batteriet nedsættes med 25% i forhold til de
helt små earcbuds.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Ursin

Dato : 14-12-02 20:06