Tun-opskrift, hjælp.
Fra : Henning Lindeberg

Dato : 13-12-02 16:58

Har købt 4 skiver tun og har planer om at servere dem til min nært
forestående fødselsdag, hvor vi bliver 4 men'sker. Det er jo ikke så mange,
til gengæld giver det ringe antal god mulighed for at kræse, både med vin &
mad.

Har søgt på Google, men dér synes opskrifter på dåse-tun at dominere.

Jeg ved godtat jeg kan stege dem på panden, som bøf - eller udendørs på
grillen - *Brrrrr*.

Men altså, jeg ville foretrække skiverne ovntilberedte - kan man lokke
forslag frem? - *S*

Henning

Fra : June Last

Dato : 13-12-02 17:12

On Fri, 13 Dec 2002 16:58:02 +0100, "Henning Lindeberg"
<hlindeberg@FJERNdoktor.dk> wrote:

> [...]
>grillen - *Brrrrr*.
>
>Men altså, jeg ville foretrække skiverne ovntilberedte - kan man lokke

Hakkede løg i bunden af fadet - tun " koteletterne " ovenpå -
friskpresset citron, krydderurter - lidt salt og peber. smørklatter og
til sidst et lag bacon....Uhmm.... evt. rejer ved de sidste minutter i
ovnen ( ellers til baconen er sprød) og/eller piskefløde hvis i vil
have til sovs. En hollandaise (eller hvordan det nu staves) er også
fin - ris er godt , evt godt brød - men det er jo efter smag og
behag. Velbekomme - måske er det med bacon lidt "mystisk" - men prøv
rettet til hverdag - samme opskrift er lige så delikat til torskefilet
eller anden lignende fisk !

--
Kærligst June

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 13-12-02 17:31

> [...]
> behag. Velbekomme - måske er det med bacon lidt "mystisk" - men prøv
> rettet til hverdag - samme opskrift er lige så delikat til torskefilet

Det lyder faktisk godt, også det med bacon'en - mange tak - *S*
Henning

Fra : June Last

Dato : 13-12-02 18:48

>Det lyder faktisk godt, også det med bacon'en - mange tak - *S*
>Henning

Det er "GUF" - du kan jo for en "sikkerhed" afprøve med en billigere
fisk - sej er nemlig også OK ! - god appetit !

--
Kærligst June

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 13-12-02 19:22

"Henning Lindeberg" <hlindeberg@FJERNdoktor.dk> skrev

> Har købt 4 skiver tun og har planer om at servere dem til min nært
> forestående fødselsdag, hvor vi bliver 4 men'sker.

Ikke for at blande mig, men så håber jeg, du har fødselsdag i dag -
eller at tunen er frossen. Det kan nemlig ikke holde sig

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 13-12-02 21:39

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ikke for at blande mig, men så håber jeg, du har fødselsdag i dag -
> eller at tunen er frossen. Det kan nemlig ikke holde sig

Den ER frosset - *G*

Fra : Gitte Jahns

Dato : 14-12-02 15:52

du kan også marinere tunen i en blanding af olivenolie og citronsaft, salt
og peber + hvis du vil friskpresset hvidløg. Tunen skal marinere et par
timer og så i ovnen på fuld skrue gerne grill i 1 minut på hver side.

Dertil plejer jeg at servere græske kartoffelbåde, tzaziki, og grillet feta.

Det bør nok nævnes at med grillet feta tænker jeg på en hjemmebragt opskrift
fra Kreta hvor der i et ildfast fad lægges tomatskiver, løgringe og grønne
peberfrugt ringe. lidt friskpresset citron, lidt olivenolie og salt, peber
og oregano. Henover grøntsagerne lægger du feta skåret i skiver brug en god
feta fra blok til formålet. I ovnen med det 20 min på 200 grader. Læg
staniol over fadet de første 15 min.

God fornøjelse .....uhmmmm mine tænder løber allerede i vand

M.v.h. Gitte

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 14-12-02 17:00

"Gitte Jahns" <g.jahns@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> staniol over fadet de første 15 min.
>
> God fornøjelse .....uhmmmm mine tænder løber allerede i vand

Mange tak, Gitte - jeg er faktisk Feta-fan og har både grillet og sør'me
oss' røget Feta (har en bette hjemmerøgeovn). Nu ska' der altså ost
bagefter, så..... Men marineringen, efterfulgt af 1 minut x2 i ovnen
tiltaler mig meget - o)
Henning

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-12-02 02:24

Gitte Jahns wrote:

> [...]
> feta skåret i skiver brug en god feta fra blok til formålet. I ovnen
> med det 20 min på 200 grader. Læg staniol over fadet de første 15 min.

Feta er meget lækkert. Jeg ynder at vende dem i olivenolie, dernæst
hvedemel og så en tru på panden (eller endnu bedre i frituregryden). Dét
er lækkert!

Mvh
Kevin Edelvang