Krybekælder !
Fra : Torben

Dato : 10-12-02 13:25

Hej gruppe,

jeg er ved at renovere et hus fra 1951, og nu er turen kommet til stuen.
Parketgulvet i stuen er egentlig meget pænt, men problemet ligger i at
krybekælderen er uisoleret - det er MEGET fodkoldt, og trækker en del. Min
plan er således at brække gulvet op og støbe et fast gulv med gulvvarme.

Men inden at jeg går i gang med dette forholdsvis store projekt, vil jeg
høre om andre har erfaringer med noget tilsvarende. Jeg går ud fra at
træk/fodkulden forsvinder helt, men hvad med varmeforbruget ? Det må vel alt
andet lige blive lettere at varme stuen op ?

På forhånd tak!

mvh
/Torben

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-12-02 11:36

Torben wrote:

> [...]
> fra at træk/fodkulden forsvinder helt, men hvad med varmeforbruget ?
> Det må vel alt andet lige blive lettere at varme stuen op ?

Hvor stor afstand har du fra stuegulvet til krybekælderens gulv?

Krybekælderen må ikke være isoleret, men skal være ventileret, mens
gulvet kan isoleres. Hvis krybekælderen er lav, kan det gøres oppefra
inden det nye gulv lægges.

Varme i betongulv giver altid større energiforbrug.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-12-02 13:42

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Krybekælderen må ikke være isoleret, men skal være ventileret, mens
> gulvet kan isoleres. Hvis krybekælderen er lav, kan det gøres oppefra

Mon ikke der menes at krybekælderen fyldes op, isoleres og så støbes der et
nyt betongulv..?
Det vil ihvertfald være det eneste rigtige at gøre. Man har ikke noget at
bruge krybekælderen til.

Man skal blot sørge for at der er nok ventilation i den resterende
krybekælder.

Mvh - Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-12-02 16:16

Martin Christiansen wrote:

> Mon ikke der menes at krybekælderen fyldes op, isoleres og så støbes
> der et nyt betongulv..?
> Det vil ihvertfald være det eneste rigtige at gøre. Man har ikke
> noget at bruge krybekælderen til.

Så kan opstigende grundfugt ikke bortventileres. I så fald skal den
valgte løsning kunne forhindre at der trænger fugt op i isolering og
gulv.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-12-02 16:34

> Martin Christiansen wrote:
> Så kan opstigende grundfugt ikke bortventileres. I så fald skal den
> valgte løsning kunne forhindre at der trænger fugt op i isolering og
> gulv.

Såfremt man laver det efter gældene regler og foreskrifter er det da heller
ikke noget problem....
Og det gør man vel....?

Med gulvvarme kræver dette f.eks. ca. 225 mm isolering. Hvis der anvendes
f.eks. Rockwool eller polystyren kan isoleringen erstatte det
kapillarbrydende lag når den udføres i denne tykkelse.

Mvh - Martin

Mvh - Martin