Grim belægning i toilet
Fra : Hanne

Dato : 11-12-02 20:18

Mon nogen har et godt råd til, hvordan nogle meget mørke kalkbelægninger kan
fjernes i et wc? Problemet er tilsyneladende opstået efter at vi har fået
spare-skyl. Jeg har prøvet med diverse syrer - eddike og citron-,
kalkfjerner, diverse typer wc-rens - Klorin, der kunne blege, troede jeg, og
afkalker til vaskemaskiner, og sågar tabletter til at rense forlorne tænder
i! Men intet har hjulpet endnu. Håber problemet kan løses uden køb af nyt
toilet!
Venlig hilsen Hanne T

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 12-12-02 06:29

brug ren saltsyre og skyl grundigt efter

Fra : Stump

Dato : 12-12-02 08:25

Har du også prøvet med ren eddike... altså hvor du bare fylder toilettet med
ren eddike (meget) og lader det stå natten over? Det virkede i sin tid hos
os, da vi overtog en kollegiebolig med meget grim kalkbelægning i toilettet.
Det skal bare have lov at stå længe nok
Mvh. Stumpen

Fra : Anders

Dato : 12-12-02 00:45

> [...]
tænder
> i! Men intet har hjulpet endnu. Håber problemet kan løses uden køb af nyt

Saltsyre er ganske effektivt, men giver nogle meget skadelige dampe - de fik
i hvert fald rusten til at bryde frem på alle ubeskytte metaloverflader, da
jeg prøvede første gang. Anden gang sørgede jeg for rigelig udluftning.

Jeg lagde pladevat på kalken og gennemvædede vattet med saltsyre og da det
havde siddet lidt gnubbede jeg belægningen med det syrevædede vat
(gummuhansker nødvendige!). Der er sikkert mange gode grunde til at jeg ikke
skulle have brugt så kraftige midler, men toilettet er i hvert fald pænt nu.

mvh Anders

Fra : June Last

Dato : 13-12-02 08:15

> [...]
>skulle have brugt så kraftige midler, men toilettet er i hvert fald pænt nu.

Hej NG

Jeg bruger at dække toiletkummen med husholdningsfilm, hvis der skal
"skrappe sager" til at rengøre, kan så evt. stå natten over - uden
dampe i rummet, skyl inden filmen fjernes - følg op med yderligere
rengøring om nødvendigt . (OBS - det er en god ide at aftale med
resten af familien, at "projektet" er i gang - stil ligeledes en ting
på toilettetbrættet - for at minde "nattisserne" om, at der er film
over kummen - ellers er det andet end toilettet der skal rengøres *G*)

--
Kærligst June

Fra : Hanne

Dato : 13-12-02 12:13

> [...]
> fjernes i et wc? >
> Tak for alle 4 gode råd! Jeg vil starte fra den "blide" ende. Afdækning af
toilettet havde jeg ikke tænkt på, og reduktion af saltsyremængder med vat
lyder som en miljø-forsvarlig mulighed.
Venlig hilsen Hanne T

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-12-02 13:01

Hanne wrote:
> "Hanne" <hanne@FJERNtornoe.net> skrev i en meddelelse

....har nu siddet oven på mine hænder i lang tid - men altså: når jeg fra tid
til anden får belægninger i toilettet - rust / kalk - eller på håndvasken -
fjerner jeg dem så meget som muligt med med en skruetrækker - med "løs
hånd" - hvorefter jeg efterpolerer med en ny grydesvamp...

....har nok brugt teknikken en 10 års tid - og der er ingen synlige ridser
nogen steder...

....desuden er det hurtigt og billigt...
Hans

Fra : Morten DH

Dato : 13-12-02 17:37

> [...]
tænder
> i! Men intet har hjulpet endnu. Håber problemet kan løses uden køb af nyt

Jeg ved selvfølgelig ikke hvor slemt det står til med dit toilet; men jeg
har haft held med følgende:

Skub så meget vand som muligt ud af toilettet med fx en toiletbørste. Fyld
toilettet med almindelig lagereddike og smid en god håndfuld køkkensalt i
også - lad det stå natten over og helst længere...

Ellers er det jo Leth:
http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/huset.shtm#hus79