"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse
news:at7kh4$2l99$1@news.cybercity.dk...
> Hvem H er vi ?
Indsenderen af indlægget "Easy Tab og nikotin" er Torben Dhalvad - der har
direkte kommerciel interesse i det produkt, han reklamerer for. Og han
bryder gerne diverse love og regler for at varetage sin egen økonomiske
interesse.
Torben Dhalvad står også bag Bogense Pillen (den blå), som
Fødevaredirektoratet har forbudt salg af i Danmark, fordi den indeholder
hydroxycitronsyre. I forsøg med rotter har det vist sig, at stoffet hæmmer
dyrenes vækst. Pillen forsøges dog stadig solgt via nettet - blandt andet
fra en hjemmeside, der ganske vist er registreret med et svensk firma som
ejer - men med Torben Dhalvads firma som administrativ kontakt. Siden
reklamerer med, at det nok er forbudt at sælge pillen i Danmark - men ikke
forbudt at bestille den hjem fra et andet EU-land til eget forbrug.
Og Torben Dhalvad ved godt, at hans markedsføringsmetoder ikke altid er helt
fine i kanten:
Berlingske Tidende skrev 21 april 2001 (6 Sektion, TÆT PÅ side 2) en artikel
om Bogense Pillen. Overskriften var "Ulovlig slankepille på Nettet".
Anledningen var, at Fødevareregion Fyn netop havde rettet henvendelse til
politiet for at komme til bunds i internet-salg af den ulovlige
Bogense-pille. I artiklen er Torben Dhalvad citeret for følgende:
"Vi overtræder sikkert reglerne engang imellem. Det er næsten umuligt
andet,«
siger direktør Torben Dhalvad, TD of Scandinavia. "
Torben Dhalvad er bestemt ikke ukendt med, hvordan man får omtale og hvordan
diverse medier bruges til eget formål. Han har en fortid som journalist på
Billedbladet og senere bl.a. chefredaktør på Ugens Rapport.
Han er direktør i TD of Scandinavia A/S, der blev stiftet i 1986 som et
PR-konsulentfirma. I 1992 blev selskabet omdannet til et aktieselskab. I
1994 overtog det en række helsekostprodukter fra en af sine kunder.
(
http://td-consult.dk/profil.htm)
Torben Dhalvad fortæller på sin reklamewebside for Easy Tab om sig og sin
kone, at de stille og roligt havde gået og taget en del ekstra kilo på. Men
så prøvede de Easy Tab - og det gav resultater, hævder han:
"Jeg tabte selv 9 kilo på fire måneder og har holdt vægten over hele
sommeren. Det har været meget let og behageligt. Min kone, Anette, er siden
nytår kommet af med omkring 8 kilo. En af mine gode venner har tabt 12 kilo,
og hver dag får vi opringninger fra folk, der nu også er begyndt at tabe
sig, fortæller Torben Dhalvad."
Jeg spørger nu undrende mig selv....
Hvordan ind i hulen kan det dog gå til, at sælgeren af Bogense Pillen samt
hans kone, har taget voldsomt på i vægt?
Bogense Pillen markedsføres som et vidundermiddel, der hjælper folk med at
komme ned i vægt og med at holde idealvægten. Har Dhalvad og frue ikke spist
deres egen "medicin" - altså Bogense Pillen - for dermed at holde vægten
og/eller tabe sig, når den er nået for højt op?
Hvordan kan man, med fri adgang til et slankeprodukt, der hævdes at være
effektivt, overhovedet tage så voldsomt på, som Dhalvad og frue?
Og hvis Bogense Pillen var et effektivt våben mod overvægt - er der så
overhovedet brug for en pille som Easy Tab?
> Som umiddelbart vil anse Easy Tab og nikotin til at være et fejlplaceret
> indlæg!
Du har ret. Indlægget er kommerciel reklame og dermed i strid med reglerne
for nyhedsgruppen.
Det er i øvrigt i strid med dansk lov om kosttilskud og EU's direktiv om
samme at reklamere med, at et produkt kan have gavnlig effekt på sygdomme
eller symptomer.
EU's direktiv om kosttilskud siger:
"Det er ikke tilladt i mærkning, præsentationsmåde eller
reklamer at anføre, at kosttilskud kan forebygge, behandle eller
helbrede sygdomme hos mennesker, eller athenvise til sådanne
egenskaber."
Den danske Bekendtgørelse om kosttilskud siger stort set det samme - men med
andre ord:
"§ 8. Det er ikke tilladt i reklamer eller på emballage m.v. at anføre, at
kosttilskud ved hjælp af tilsætning af næringsstoffer har opnået en øget
eller særlig næringsværdi."
Mvh. Lisbeth