|
| Man tager en scooter og...... Fra : Bo Andersen |
Dato : 10-12-02 20:48 |
|
Hej med jer allesammen,
Der er noget som jeg ikke kan fatte ( ja, der er sikkert meget mere) men
hva' fa.... er forskellen i ydelse på et sæt med jern cylinder og et med alu
cylinder når de begge er af samme fabrikat og med den samme boring ????
Jeg tænker på at købe et sæt ( cylinder, stempel og topstykke ) til min Jog
og er ógså i tvivl om hvad der er bedst 47,6 mm eller 48mm, nogen siger at
det er ligemeget og ander siger enten det ene eller det andet.
Hjælp !!!
Bo
| |
Tim Sørensen (10-12-2002)
| Kommentar Fra : Tim Sørensen |
Dato : 10-12-02 21:47 |
|
"Bo Andersen" <bo@andersen.tdcadsl.dk> wrote
> hva' fa.... er forskellen i ydelse på et sæt med jern cylinder og et med
alu
> cylinder når de begge er af samme fabrikat og med den samme boring ????
Aluminuim, er lettere og meget bedere til at afgive varme.
--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/
| |
Duffi (10-12-2002)
| Kommentar Fra : Duffi |
Dato : 10-12-02 22:54 |
|
Aluminium har en hårdere overflade så man behøver faktisk ikke køre det
til....
Der er bare nogle minuser man bør være opmærksom på...
Når du skruer udstødningen på en scooter skal du være MEGET forsigtig med at
spænde for meget, ellers drejer du gevindet over, og så skal du til at bore
ud og lave nyt gevind...
Det skal man også hvis den drejer over i en jerncylinder, men de er mere
hårdfør så der skal noget mere til...
"Bo Andersen" <bo@andersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3df645a5$0$35906$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej med jer allesammen,
>
> Der er noget som jeg ikke kan fatte ( ja, der er sikkert meget mere) men
> hva' fa.... er forskellen i ydelse på et sæt med jern cylinder og et med
alu
> cylinder når de begge er af samme fabrikat og med den samme boring ????
>
> Jeg tænker på at købe et sæt ( cylinder, stempel og topstykke ) til min
Jog
> og er ógså i tvivl om hvad der er bedst 47,6 mm eller 48mm, nogen siger at
> det er ligemeget og ander siger enten det ene eller det andet.
>
> Hjælp !!!
>
> Bo
>
>
| |
Bo Andersen (10-12-2002)
| Kommentar Fra : Bo Andersen |
Dato : 10-12-02 23:14 |
|
Og hvad så med ydelsen er den det samme eller hva'
Bo
"Duffi" <Kik-Ind@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3df6625c$0$47398$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Aluminium har en hårdere overflade så man behøver faktisk ikke køre det
> til....
> Der er bare nogle minuser man bør være opmærksom på...
> Når du skruer udstødningen på en scooter skal du være MEGET forsigtig med
at
> spænde for meget, ellers drejer du gevindet over, og så skal du til at
bore
> ud og lave nyt gevind...
> Det skal man også hvis den drejer over i en jerncylinder, men de er mere
> hårdfør så der skal noget mere til...
>
> "Bo Andersen" <bo@andersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3df645a5$0$35906$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Hej med jer allesammen,
> >
> > Der er noget som jeg ikke kan fatte ( ja, der er sikkert meget mere) men
> > hva' fa.... er forskellen i ydelse på et sæt med jern cylinder og et med
> alu
> > cylinder når de begge er af samme fabrikat og med den samme boring ????
> >
> > Jeg tænker på at købe et sæt ( cylinder, stempel og topstykke ) til min
> Jog
> > og er ógså i tvivl om hvad der er bedst 47,6 mm eller 48mm, nogen siger
at
> > det er ligemeget og ander siger enten det ene eller det andet.
> >
> > Hjælp !!!
> >
> > Bo
> >
> >
>
>
| |
Troels Plougmann Ols~ (10-12-2002)
| Kommentar Fra : Troels Plougmann Ols~ |
Dato : 10-12-02 23:24 |
|
> Og hvad så med ydelsen er den det samme eller hva'
Venligst, kig på din citatteknik
Udover det vil jeg mene at Alu er bedst, idet det er bedre til at aflede
varme, og derfor i længden kan holde til det pres tuncyl. ofte bliver udsat
for. Varme er oftest det der slår en tuncyl. "ihjel", simpelthen fordi der
arbejdes med noget højere opdrejninger, som giver mere friktionsvarme.
Så jeg ville foretrække Alu!
// Troels
| |
Tim Sørensen (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Tim Sørensen |
Dato : 11-12-02 08:13 |
|
"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> wrote
> Venligst, kig på din citatteknik
God ide
> Udover det vil jeg mene at Alu er bedst, idet det er bedre til at aflede
> varme, og derfor i længden kan holde til det pres tuncyl. ofte bliver
udsat
> for. Varme er oftest det der slår en tuncyl. "ihjel", simpelthen fordi der
> arbejdes med noget højere opdrejninger, som giver mere friktionsvarme.
>
> Så jeg ville foretrække Alu!
Jeg er kun enig :)
--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/
| |
Sven-bent (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Sven-bent |
Dato : 11-12-02 09:41 |
|
"Bo Andersen" <bo@andersen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3df66827$0$35898$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Og hvad så med ydelsen er den det samme eller hva'
> > > og er ógså i tvivl om hvad der er bedst 47,6 mm eller 48mm, nogen
siger
> at
> > > det er ligemeget og ander siger enten det ene eller det andet.
> > >
> > > Hjælp !!!
> > >
> > > Bo
> > >
> > >
> >
> >
>
>
Nej det er bestemt ikke ligemeget, en jern cyllinder er lave med dårligee
tolerenser, og derfor har den ikke samme ydelse, og får det heller ikke,
samt at varme afledningen ikke er stor nok..
En alu. laves med meget bedre støbning og da man efterbehandler den med
enten crom eller nikasil overflade, så bliver den dels meget slidstærk, og
man kan lave målet på cylindren meget nøjagtigt, og finde et stempel som
passer 100% i den, og dermed få man bla. højere effekt, og man laver
skyllekanalerne med helt andre vinkler og antal/størrelse, og det giver
virkelig en forskel, så skal du have noget som giver HK, så skal du vælge
47,6mm (fordi det bruges som max. i racing, og derfor udvikles mest) og
noget i alu. af en kendt mærke, så går du ikke galt i byen.
S_B
| |
JW (11-12-2002)
| Kommentar Fra : JW |
Dato : 11-12-02 01:39 |
|
"Sven-bent" <s_bent@postkasse.dk> skrev i en news:at5u15$4j9$1@news.cybercity.dk
>
> Nej det er bestemt ikke ligemeget, en jern cyllinder er lave med dårligee
> tolerenser, og derfor har den ikke samme ydelse, og får det heller ikke,
> samt at varme afledningen ikke er stor nok..
>
> En alu. laves med meget bedre støbning og da man efterbehandler den med
> enten crom eller nikasil overflade, så bliver den dels meget slidstærk, og
> man kan lave målet på cylindren meget nøjagtigt, og finde et stempel som
> passer 100% i den, og dermed få man bla. højere effekt, og man laver
> skyllekanalerne med helt andre vinkler og antal/størrelse, og det giver
> virkelig en forskel, så skal du have noget som giver HK, så skal du vælge
> 47,6mm (fordi det bruges som max. i racing, og derfor udvikles mest) og
> noget i alu. af en kendt mærke, så går du ikke galt i byen.
>
Sikke dog en gang forvrøvlet sludder!
For det første er en jern-cylinder ikke lavet med dårligere tolerancer.
den er lavet med andre tolerancer, fordi et alu-stempel udvider sig mere
end cylinderen, når det bliver varmt, men ved motorens arbejdstemperatur
er spillerummet præcis det samme.
For det andet er måden, man støber cylindre på den samme, uafhængig af,
hvilket materiale man støber i. Nikasil- eller crom-belægningen i en alu-cyl.
gør den ganske rigtigt meget mere slidstærk end hvis den ikke var belagt,
men den kommer slet ikke i nærheden af slidstyrken på en jern-cylinder.
Bla. fordi smøringen er et kritisk punkt ved nikasil/crom, da belægningen
er så 'glat', at olie-vedhæftningen er markant ringere end ved støbejern.
Det er derfor, high-end alu-motorer kører med støbejerns-foringer.
For det tredje er portningen ikke afhængig af materialevalget men af,
hvilken kompression og hvilket omdrejningsområde, man vil have motoren
til at arbejde i.
På grund af den bedre varmeafledning kan en alu-cylinder arbejde med
højere kompression/ved højere omdrejningstal, og derfor give en større
effekt, hvor en jern-cylinder har sin force i et større drejningsmoment ved
lavere omdrejninger (hvilket naturligvis også har betydning for slitagen).
Man skal derfor tage i betragtning, om man vil have høj topfart, og kan
leve med den kortere nedslidningstid på en alu-cylinder, eller man har
brug for trækkraften og den længere levetid, en jern-cylinder kan give
til gengæld for et lidt større brændstofforbrug.
J
| |
JW (11-12-2002)
| Kommentar Fra : JW |
Dato : 11-12-02 01:39 |
|
"Sven-bent" <s_bent@postkasse.dk> skrev i en news:at5u15$4j9$1@news.cybercity.dk
>
> Nej det er bestemt ikke ligemeget, en jern cyllinder er lave med dårligee
> tolerenser, og derfor har den ikke samme ydelse, og får det heller ikke,
> samt at varme afledningen ikke er stor nok..
>
> En alu. laves med meget bedre støbning og da man efterbehandler den med
> enten crom eller nikasil overflade, så bliver den dels meget slidstærk, og
> man kan lave målet på cylindren meget nøjagtigt, og finde et stempel som
> passer 100% i den, og dermed få man bla. højere effekt, og man laver
> skyllekanalerne med helt andre vinkler og antal/størrelse, og det giver
> virkelig en forskel, så skal du have noget som giver HK, så skal du vælge
> 47,6mm (fordi det bruges som max. i racing, og derfor udvikles mest) og
> noget i alu. af en kendt mærke, så går du ikke galt i byen.
>
Sikke dog en gang forvrøvlet sludder!
For det første er en jern-cylinder ikke lavet med dårligere tolerancer.
den er lavet med andre tolerancer, fordi et alu-stempel udvider sig mere
end cylinderen, når det bliver varmt, men ved motorens arbejdstemperatur
er spillerummet præcis det samme.
For det andet er måden, man støber cylindre på den samme, uafhængig af,
hvilket materiale man støber i. Nikasil- eller crom-belægningen i en alu-cyl.
gør den ganske rigtigt meget mere slidstærk end hvis den ikke var belagt,
men den kommer slet ikke i nærheden af slidstyrken på en jern-cylinder.
Bla. fordi smøringen er et kritisk punkt ved nikasil/crom, da belægningen
er så 'glat', at olie-vedhæftningen er markant ringere end ved støbejern.
Det er derfor, high-end alu-motorer kører med støbejerns-foringer.
For det tredje er portningen ikke afhængig af materialevalget men af,
hvilken kompression og hvilket omdrejningsområde, man vil have motoren
til at arbejde i.
På grund af den bedre varmeafledning kan en alu-cylinder arbejde med
højere kompression/ved højere omdrejningstal, og derfor give en større
effekt, hvor en jern-cylinder har sin force i et større drejningsmoment ved
lavere omdrejninger (hvilket naturligvis også har betydning for slitagen).
Man skal derfor tage i betragtning, om man vil have høj topfart, og kan
leve med den kortere nedslidningstid på en alu-cylinder, eller man har
brug for trækkraften og den længere levetid, en jern-cylinder kan give
til gengæld for et lidt større brændstofforbrug.
J
| |
Bo Andersen (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Bo Andersen |
Dato : 11-12-02 10:12 |
|
Se nu begynder der at ske noget mht. svar på de spørgsmål som jeg stillede
citatteknik eller ej.
For lige at koge det ned til noget som jeg kan forstå : Hvis jeg skal bruge
flere HK'ere men ikke er opsat på at stille op Isle on Manx løbet i år og
samtidig ønsker at joggen holder så længe som mulig så kan jeg godt vælge en
støbejerncylinder i enten 47,6 eller 48 mm.da der åbenbart ikke er den store
forskel på ydelsen imellem de to typer ?
Er jeg forøvrigt den eneste der er lidt pissed over at Pro-tuna mm. ikke
fortæller en skid om dette i deres katalog ??
Bo
"JW" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse
news:at61ga$flb$1@dknews.tiscali.dk...
>
> "Sven-bent" <s_bent@postkasse.dk> skrev i en
news:at5u15$4j9$1@news.cybercity.dk
> >
> > Nej det er bestemt ikke ligemeget, en jern cyllinder er lave med
dårligee
> > tolerenser, og derfor har den ikke samme ydelse, og får det heller ikke,
> > samt at varme afledningen ikke er stor nok..
> >
> > En alu. laves med meget bedre støbning og da man efterbehandler den med
> > enten crom eller nikasil overflade, så bliver den dels meget slidstærk,
og
> > man kan lave målet på cylindren meget nøjagtigt, og finde et stempel som
> > passer 100% i den, og dermed få man bla. højere effekt, og man laver
> > skyllekanalerne med helt andre vinkler og antal/størrelse, og det giver
> > virkelig en forskel, så skal du have noget som giver HK, så skal du
vælge
> > 47,6mm (fordi det bruges som max. i racing, og derfor udvikles mest) og
> > noget i alu. af en kendt mærke, så går du ikke galt i byen.
> >
>
> Sikke dog en gang forvrøvlet sludder!
>
> For det første er en jern-cylinder ikke lavet med dårligere tolerancer.
> den er lavet med andre tolerancer, fordi et alu-stempel udvider sig mere
> end cylinderen, når det bliver varmt, men ved motorens arbejdstemperatur
> er spillerummet præcis det samme.
>
> For det andet er måden, man støber cylindre på den samme, uafhængig af,
> hvilket materiale man støber i. Nikasil- eller crom-belægningen i en
alu-cyl.
> gør den ganske rigtigt meget mere slidstærk end hvis den ikke var belagt,
> men den kommer slet ikke i nærheden af slidstyrken på en jern-cylinder.
> Bla. fordi smøringen er et kritisk punkt ved nikasil/crom, da belægningen
> er så 'glat', at olie-vedhæftningen er markant ringere end ved støbejern.
> Det er derfor, high-end alu-motorer kører med støbejerns-foringer.
>
> For det tredje er portningen ikke afhængig af materialevalget men af,
> hvilken kompression og hvilket omdrejningsområde, man vil have motoren
> til at arbejde i.
>
> På grund af den bedre varmeafledning kan en alu-cylinder arbejde med
> højere kompression/ved højere omdrejningstal, og derfor give en større
> effekt, hvor en jern-cylinder har sin force i et større drejningsmoment
ved
> lavere omdrejninger (hvilket naturligvis også har betydning for slitagen).
> Man skal derfor tage i betragtning, om man vil have høj topfart, og kan
> leve med den kortere nedslidningstid på en alu-cylinder, eller man har
> brug for trækkraften og den længere levetid, en jern-cylinder kan give
> til gengæld for et lidt større brændstofforbrug.
>
> J
>
| |
Duffi (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Duffi |
Dato : 11-12-02 12:35 |
|
> Er jeg forøvrigt den eneste der er lidt pissed over at Pro-tuna mm. ikke
> fortæller en skid om dette i deres katalog ??
NEJ, det er du ikke... Jeg har forsøgt at skrive en mail til dem på den
adresse der stod på deres hjemmeside, men den mislykkedes hver gang...
Det jeg lagde mest vægt på var oplysninger om cylinder/topstykke/tunkit....
Man skal altså være noget af en haj inden for tuning hvis man skal kunne se
om det er godt eller skidt...
Der står hvad der følger med men ikke om det er alu eller jern, ihvertfald
ikke på den vare jeg kiggede på....
| |
Hekto (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-12-02 12:51 |
|
In article <at61ga$flb$1@dknews.tiscali.dk>, ingen@spam.tak says...
>
>
> For det andet er måden, man støber cylindre på den samme, uafhængig af,
> hvilket materiale man støber i. Nikasil- eller crom-belægningen i en alu-cyl.
> gør den ganske rigtigt meget mere slidstærk end hvis den ikke var belagt,
> men den kommer slet ikke i nærheden af slidstyrken på en jern-cylinder.
> Bla. fordi smøringen er et kritisk punkt ved nikasil/crom, da belægningen
> er så 'glat', at olie-vedhæftningen er markant ringere end ved støbejern.
> Det er derfor, high-end alu-motorer kører med støbejerns-foringer.
>
NikaSil holder stort set evigt, med mindre der kommer ridser eller
mærker p.gr.a. havari.
En fordel ved en aluminiums cylinder, uden støbejernsforing, er at
kølingen af stemplet er mere effektiv, da den hurtigere bortleder
varmen fra dette p.gr.a. tollerancerne og materialet.
Olie hænger bedre på en støbejernscylinder; men det er også
nødvendigt, for den slides markant hurtigere end en NikaSil.
Det er stempelhastigheden der er afgørende, d.v.s. forholdet imellem
boring/slaglængde/omdrejninger.
Materialet har ingen betydning for antal HK, drejningsmoment,
hastighed eller den slags!!!
Skal man op på en litereffekt der ligger over 250 HK/L er der ikke så
mange valgmuligheder, ud over vandkølet aluminium med NikaSil!
Det svarer til 12,5 HK på en 50cc
Til normalt brug, er en 50cc støbejernscylinder ganske udmærket, og
vil køre problemfrit, så længe man holder sig til en moderat effekt.
Aluminium er 'one-shot' i tilfælde af havari. Støbejernscylinderen kan
oftest redes evt. med en opboring eller bare et nyt stempel.
> På grund af den bedre varmeafledning kan en alu-cylinder arbejde med
> højere kompression/ved højere omdrejningstal, og derfor give en større
> effekt, hvor en jern-cylinder har sin force i et større drejningsmoment ved
> lavere omdrejninger (hvilket naturligvis også har betydning for slitagen).
> Man skal derfor tage i betragtning, om man vil have høj topfart, og kan
> leve med den kortere nedslidningstid på en alu-cylinder, eller man har
> brug for trækkraften og den længere levetid, en jern-cylinder kan give
> til gengæld for et lidt større brændstofforbrug.
>
Sæt dig ordentligt ind i emnet, istedet for at komme med løse rygter.
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
JW (11-12-2002)
| Kommentar Fra : JW |
Dato : 11-12-02 18:44 |
|
"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en news:MPG.1861450750647fc989736@news.uunet.dk
>
> NikaSil holder stort set evigt, med mindre der kommer ridser eller
> mærker p.gr.a. havari.
>
Hvilket ofte sker på scootere...
>
> En fordel ved en aluminiums cylinder, uden støbejernsforing, er at
> kølingen af stemplet er mere effektiv, da den hurtigere bortleder
> varmen fra dette p.gr.a. tollerancerne og materialet.
>
Hviket faktisk var præcis, hvad jeg skrev.
Til gengæld er det sværere at holde en konstant arbejdstemperatur
med en alu-cylinder uden vandkøling på en lille scooter-motor, hvilket
kan resultere i problemer.
>
> Olie hænger bedre på en støbejernscylinder; men det er også
> nødvendigt, for den slides markant hurtigere end en NikaSil.
> Det er stempelhastigheden der er afgørende, d.v.s. forholdet imellem
> boring/slaglængde/omdrejninger.
>
Netop.
>
> Materialet har ingen betydning for antal HK, drejningsmoment,
> hastighed eller den slags!!!
>
Nej, men materialevalget sætter nogle naturlige grænser, når man skal
afveje forholdet mellem effekt og holdbarhed.
>
> Skal man op på en litereffekt der ligger over 250 HK/L er der ikke så
> mange valgmuligheder, ud over vandkølet aluminium med NikaSil!
> Det svarer til 12,5 HK på en 50cc
>
Helt enig; vandkøling bliver bare dyrt på en Jog, som der vist var tale om.
>
> Til normalt brug, er en 50cc støbejernscylinder ganske udmærket, og
> vil køre problemfrit, så længe man holder sig til en moderat effekt.
>
Eller en 70cc, hvis man vil have lidt mere bundtræk.
>
> Aluminium er 'one-shot' i tilfælde af havari. Støbejernscylinderen kan
> oftest redes evt. med en opboring eller bare et nyt stempel.
>
Af en eller anden grund ses motorhavari bare meget oftere med alu-kits?
>
> > På grund af den bedre varmeafledning kan en alu-cylinder arbejde med
> > højere kompression/ved højere omdrejningstal, og derfor give en større
> > effekt, hvor en jern-cylinder har sin force i et større drejningsmoment ved
> > lavere omdrejninger (hvilket naturligvis også har betydning for slitagen).
> > Man skal derfor tage i betragtning, om man vil have høj topfart, og kan
> > leve med den kortere nedslidningstid på en alu-cylinder, eller man har
> > brug for trækkraften og den længere levetid, en jern-cylinder kan give
> > til gengæld for et lidt større brændstofforbrug.
> >
>
> Sæt dig ordentligt ind i emnet, istedet for at komme med løse rygter.
>
Det prøver jeg også på; hvad er det for løse rygter, du mener?
J
| |
Martin L. Johansen (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 11-12-02 18:59 |
|
On Wed, 11 Dec 2002 18:44:09 +0100, JW wrote:
>> NikaSil holder stort set evigt, med mindre der kommer ridser eller
>> mærker p.gr.a. havari.
>>
>>
> Hvilket ofte sker på scootere...
Ofte? Så er folk vel selv skyld i det...
//Martin
| |
JW (11-12-2002)
| Kommentar Fra : JW |
Dato : 11-12-02 20:32 |
|
"Martin L. Johansen" <ask@for.it> skrev i en news:pan.2002.12.11.17.58.47.603829@for.it
> On Wed, 11 Dec 2002 18:44:09 +0100, JW wrote:
>
> >> NikaSil holder stort set evigt, med mindre der kommer ridser eller
> >> mærker p.gr.a. havari.
> >>
> >>
> > Hvilket ofte sker på scootere...
>
> Ofte? Så er folk vel selv skyld i det...
>
Overrasker det nogen?
J
| |
Martin L. Johansen (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 11-12-02 22:08 |
|
On Wed, 11 Dec 2002 20:32:13 +0100, JW wrote:
>> Ofte? Så er folk vel selv skyld i det...
> Overrasker det nogen?
Nej Se anden post med at sætte sig ind i tingene.
//Martin
| |
Hekto (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-12-02 19:31 |
|
In article <at7th9$ju6$1@dknews.tiscali.dk>, ingen@spam.tak says...
>
> "Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en news:MPG.1861450750647fc989736@news.uunet.dk
> >
> > NikaSil holder stort set evigt, med mindre der kommer ridser eller
> > mærker p.gr.a. havari.
> >
>
> Hvilket ofte sker på scootere...
>
.... mest fordi dem der piller, ikke aner hvad de laver!
> >
>
> Hviket faktisk var præcis, hvad jeg skrev.
> Til gengæld er det sværere at holde en konstant arbejdstemperatur
> med en alu-cylinder uden vandkøling på en lille scooter-motor, hvilket
> kan resultere i problemer.
Hvilke problemer? Der er flere problemer med vandkølede scootere om
vinteren, end med luftkølede.
Vandkøling er helt unødvendigt og bare salgs-gas! ... i hvertfald så
længe vi taler mindre end 10HK.
>
> >
>
> Nej, men materialevalget sætter nogle naturlige grænser, når man skal
> afveje forholdet mellem effekt og holdbarhed.
>
Der er en meget bred zone, hvor det ene er lige så godt som det andet.
Specielt når vi taler ganske alm. knallertmotorer.
Til Peugeot kan du fx få cylindersæt til den luftkølede med flere HK,
end til den vandkølede.
Du kan få både jern og aluminium med samme ydelse, og det altsammen
holder glimrende, hvis det er monteret korrekt og alt er justeret ind.
> >
>
> Helt enig; vandkøling bliver bare dyrt på en Jog, som der vist var tale om.
>
En JOG er en latterlig lille knallert, med nisse-bremser, som ikke burde
køre mere end 30 Km/t! Der er da mere behagelige måder at slå sig selv
.... og andre ... ihjel på!
En af de vigtigeste forudsætninger for at køre stærkt, er at kunne
bremse!
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hekto (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-12-02 19:31 |
|
In article <at7th9$ju6$1@dknews.tiscali.dk>, ingen@spam.tak says...
>
> "Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en news:MPG.1861450750647fc989736@news.uunet.dk
> >
> > NikaSil holder stort set evigt, med mindre der kommer ridser eller
> > mærker p.gr.a. havari.
> >
>
> Hvilket ofte sker på scootere...
>
.... mest fordi dem der piller, ikke aner hvad de laver!
> >
>
> Hviket faktisk var præcis, hvad jeg skrev.
> Til gengæld er det sværere at holde en konstant arbejdstemperatur
> med en alu-cylinder uden vandkøling på en lille scooter-motor, hvilket
> kan resultere i problemer.
Hvilke problemer? Der er flere problemer med vandkølede scootere om
vinteren, end med luftkølede.
Vandkøling er helt unødvendigt og bare salgs-gas! ... i hvertfald så
længe vi taler mindre end 10HK.
>
> >
>
> Nej, men materialevalget sætter nogle naturlige grænser, når man skal
> afveje forholdet mellem effekt og holdbarhed.
>
Der er en meget bred zone, hvor det ene er lige så godt som det andet.
Specielt når vi taler ganske alm. knallertmotorer.
Til Peugeot kan du fx få cylindersæt til den luftkølede med flere HK,
end til den vandkølede.
Du kan få både jern og aluminium med samme ydelse, og det altsammen
holder glimrende, hvis det er monteret korrekt og alt er justeret ind.
> >
>
> Helt enig; vandkøling bliver bare dyrt på en Jog, som der vist var tale om.
>
En JOG er en latterlig lille knallert, med nisse-bremser, som ikke burde
køre mere end 30 Km/t! Der er da mere behagelige måder at slå sig selv
.... og andre ... ihjel på!
En af de vigtigeste forudsætninger for at køre stærkt, er at kunne
bremse!
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
JW (11-12-2002)
| Kommentar Fra : JW |
Dato : 11-12-02 20:28 |
|
"Hekto" <bs@NOSPAMhekto.dk> skrev i en news:MPG.1861a2bae2509783989687@news.sunsite.dk
> In article <at7th9$ju6$1@dknews.tiscali.dk>, ingen@spam.tak says...
> >
> > "Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en news:MPG.1861450750647fc989736@news.uunet.dk
> > >
> > > NikaSil holder stort set evigt, med mindre der kommer ridser eller
> > > mærker p.gr.a. havari.
> > >
> >
> > Hvilket ofte sker på scootere...
> >
> ... mest fordi dem der piller, ikke aner hvad de laver!
>
Netop. Og det er årsagen til, at jeg mener, der for mange er bedre
økonomi i at vælge en jern-cylinder.
>
> Vandkøling er helt unødvendigt og bare salgs-gas! ... i hvertfald så
> længe vi taler mindre end 10HK.
>
Helt enig; det var dig selv, der nævnte vandkøling.
>
> Du kan få både jern og aluminium med samme ydelse, og det altsammen
> holder glimrende, hvis det er monteret korrekt og alt er justeret ind.
>
Man kan jo også gøre valget til et religionsspørgsmål?
>
> En JOG er en latterlig lille knallert, med nisse-bremser, som ikke burde
> køre mere end 30 Km/t! Der er da mere behagelige måder at slå sig selv
> ... og andre ... ihjel på!
Hvordan den nogensinde er blevet typegodkendt, er mig en gåde.
>
> En af de vigtigeste forudsætninger for at køre stærkt, er at kunne
> bremse!
>
Det kan til gengæld ikke gentages for tit!
J
| |
Martin L. Johansen (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 11-12-02 20:40 |
|
On Wed, 11 Dec 2002 20:28:26 +0100, JW wrote:
>> ... mest fordi dem der piller, ikke aner hvad de laver!
>>
> Netop. Og det er årsagen til, at jeg mener, der for mange er bedre
> økonomi i at vælge en jern-cylinder.
Hmm, ville der ikke være bedre økonomi i at sætte sig ind i tingene
(ikke dig) istedet for at knokle løs som de fleste jungs gør?
Jeg har det sq sådan, at er der noget jeg ikke har forstand på, så lader
jeg dem som har forstand på det, om det.
> Hvordan den nogensinde er blevet typegodkendt, er mig en gåde.
Tror det er noget med en cocktail der hedder japanere = små mennesker.
Jeg fatter ikke at folk over 1.50m føler sig hjemme på den. Bare fordi
naboen har den og der står "Yamaha" på den gør den jo ikke til en
gudeknallert.
Vor Herre til hest.
>> En af de vigtigeste forudsætninger for at køre stærkt, er at kunne
>> bremse!
>>
> Det kan til gengæld ikke gentages for tit!
Nemlig
//Martin
| |
JW (11-12-2002)
| Kommentar Fra : JW |
Dato : 11-12-02 20:44 |
|
"Martin L. Johansen" <ask@for.it> skrev i en news:pan.2002.12.11.19.39.59.856545@for.it
> On Wed, 11 Dec 2002 20:28:26 +0100, JW wrote:
>
> Hmm, ville der ikke være bedre økonomi i at sætte sig ind i tingene
>
Det kræver vel, at man har forudsætningerne ...
J
| |
Martin L. Johansen (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 11-12-02 22:07 |
|
On Wed, 11 Dec 2002 20:43:41 +0100, JW wrote:
>> Hmm, ville der ikke være bedre økonomi i at sætte sig ind i tingene
> Det kræver vel, at man har forudsætningerne ...
Hvad mener du? At man kan finde ud af det oder?
/Martin
| |
JW (12-12-2002)
| Kommentar Fra : JW |
Dato : 12-12-02 00:29 |
|
"Martin L. Johansen" <ask@for.it> skrev i en news:pan.2002.12.11.21.07.00.256603@for.it
> On Wed, 11 Dec 2002 20:43:41 +0100, JW wrote:
>
> Hvad mener du? At man kan finde ud af det oder?
>
Oui.
J
| |
Martin L. Johansen (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 12-12-02 10:34 |
|
On Thu, 12 Dec 2002 00:29:27 +0100, JW wrote:
>
> "Martin L. Johansen" <ask@for.it> skrev i en
> news:pan.2002.12.11.21.07.00.256603@for.it
>> On Wed, 11 Dec 2002 20:43:41 +0100, JW wrote:
>>
>> Hvad mener du? At man kan finde ud af det oder?
>>
>>
> Oui.
Ahh okay, skulle bare lige være sikker.
Hvis man ikke kan finde ud af det, kan man vel lære det.
//Martin
| |
Hekto (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-12-02 21:41 |
|
In article <pan.2002.12.11.19.39.59.856545@for.it>, ask@for.it says...
> Tror det er noget med en cocktail der hedder japanere = små mennesker.
> Jeg fatter ikke at folk over 1.50m føler sig hjemme på den. Bare fordi
> naboen har den og der står "Yamaha" på den gør den jo ikke til en
> gudeknallert.
>
>
..... og så er motoren fra Italien!
Men de er sikkert nødt til at bruge den, da de har stukket penge i
fabrikken!
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Martin L. Johansen (11-12-2002)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 11-12-02 20:36 |
|
On Wed, 11 Dec 2002 19:30:43 +0100, Hekto wrote:
> En JOG er en latterlig lille knallert, med nisse-bremser, som ikke burde
> køre mere end 30 Km/t! Der er da mere behagelige måder at slå sig
> selv ... og andre ... ihjel på!
LOL, total hyper enig der! ))
> En af de vigtigeste forudsætninger for at køre stærkt, er at kunne
> bremse!
Enig, og det fatter en Jog ikke en hvede af hvordan man gør
//Martin
| |
Bo Andersen (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Bo Andersen |
Dato : 12-12-02 09:39 |
|
Jeg synes faktisk at vi er lidt langt væk fra emnet her, der bliver spurgt
om hvilket sæt der virker bedst, ikke om man kan finde ud af at montere det
eller ej.
Til de personer der mener at Joggen har for små bremser så er det jo deres
mening og ikke en skid andet ( og den mening må de godt ha' for min skyld )
Videnen omkring tuning kommer absolut heller ikke an på hvilken rigtig stor
motorcykel man kører på når man ikke kører rundt på sin velo, for så
behøvede jeg slet ikke spørge her.
Derfor : Svar på det jeg spørger om og hold det andet fordrukne vrøvl væk
fra denne tråd.
Bo
| |
Hekto (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-12-02 10:07 |
|
In article <3df84bdb$0$35880$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
bo@andersen.tdcadsl.dk says...
> Jeg synes faktisk at vi er lidt langt væk fra emnet her, der bliver spurgt
> om hvilket sæt der virker bedst, ikke om man kan finde ud af at montere det
> eller ej.
>
OK! ... du kan ikke tåle kritik ... af din JOG? :0)
> Videnen omkring tuning kommer absolut heller ikke an på hvilken rigtig stor
> motorcykel man kører på når man ikke kører rundt på sin velo, for så
> behøvede jeg slet ikke spørge her.
Ingen har talt om MC her? Bare fordi man har et par stykker, kan man
jo godt vide noget om knallerter?
Uanset hvad du mener, og jeg tør gætte på at din livslængde ikke har
beriget dig med alt for mange erfaringer, så er JOG'ens bremser helt
utilstrækkelige, til meget andet end 30 km/t.
Når jeg udtaler mig om JOG'ens bremser, kunne du eventuelt se det som
en mulighed, at jeg ved bedre, og har en vis erfaring?
Det kan du så skide på eller lade være; men vær sød at tage styrthjelm
på, så ikke du grisser ambulancen, hvis du alligevel erfarer at de ikke
duede så godt som du troede! ... tænk lige dét billede igennem!
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Bo Andersen (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Bo Andersen |
Dato : 12-12-02 12:05 |
|
JO , jeg tåler faktisk godt kritik af min Jog, men fatter ikke at du ikke
bare svarer på det som jeg har spurgt om når du nu er så klog.
"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.18627017c226c7da98973a@news.uunet.dk...
> In article <3df84bdb$0$35880$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> bo@andersen.tdcadsl.dk says...
> > Jeg synes faktisk at vi er lidt langt væk fra emnet her, der bliver
spurgt
> > om hvilket sæt der virker bedst, ikke om man kan finde ud af at montere
det
> > eller ej.
> >
>
> OK! ... du kan ikke tåle kritik ... af din JOG? :0)
>
> > Videnen omkring tuning kommer absolut heller ikke an på hvilken rigtig
stor
> > motorcykel man kører på når man ikke kører rundt på sin velo, for så
> > behøvede jeg slet ikke spørge her.
>
> Ingen har talt om MC her? Bare fordi man har et par stykker, kan man
> jo godt vide noget om knallerter?
> Uanset hvad du mener, og jeg tør gætte på at din livslængde ikke har
> beriget dig med alt for mange erfaringer, så er JOG'ens bremser helt
> utilstrækkelige, til meget andet end 30 km/t.
> Når jeg udtaler mig om JOG'ens bremser, kunne du eventuelt se det som
> en mulighed, at jeg ved bedre, og har en vis erfaring?
>
> Det kan du så skide på eller lade være; men vær sød at tage styrthjelm
> på, så ikke du grisser ambulancen, hvis du alligevel erfarer at de ikke
> duede så godt som du troede! ... tænk lige dét billede igennem!
>
> --
> Brian/Hekto
>
> LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
> http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Bo Andersen (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Bo Andersen |
Dato : 12-12-02 12:15 |
|
Joh, jeg kan faktisk godt tåle kritik af min Jog, men jeg fatter bare ikke
at du ikke svarer på det som der bliver spurgt om når nu du er så klog.
Eller ligger landet måske sådan at du kun ved noget om bremser og intet om
det som spørgsmålet i virkeligheden går på ??
Bo
"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.18627017c226c7da98973a@news.uunet.dk...
> OK! ... du kan ikke tåle kritik ... af din JOG? :0)
>
> Ingen har talt om MC her? Bare fordi man har et par stykker, kan man
> jo godt vide noget om knallerter?
> Brian/Hekto
>
> LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
> http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hekto (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-12-02 13:19 |
|
In article <3df87039$0$35837$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
bo@andersen.tdcadsl.dk says...
> Joh, jeg kan faktisk godt tåle kritik af min Jog, men jeg fatter bare ikke
> at du ikke svarer på det som der bliver spurgt om når nu du er så klog.
>
Hvilket ikke skal hindre mig i at benytte min grundlovssikrede ret,
til at ytre mig frit, når jeg finder behov for det!
> Eller ligger landet måske sådan at du kun ved noget om bremser og intet om
> det som spørgsmålet i virkeligheden går på ??
>
*ROFL* Tror du man kan køre rundt på en Kawasaki KR-1, uden at vide
ret meget om 2-T'ere? Prøv at søge lidt på nettet!
En anden mulighed er at kigge forbi www.hekto.dk/speedfight
Det er nu ikke første gang jeg beskæftiger mig med hvordan en 2T'er
virker! ;0)
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2 .... og tidligere
Yamaha RD350 YPVS og Peugeot Speedfight AC50 og Peugeot Speedfight
100cc!
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Bo Andersen (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Bo Andersen |
Dato : 12-12-02 16:33 |
|
Nææ, din ret til at ytre dig er der ingen der kan tage fra dig, bare dog du
ville sige noget der kunne bruges i forbindelse med det spørgsmål som jeg
stillede tidligere, nemlig om der er nogen forskel i ydelsen på et alu-sæt
og et støbejern-sæt i samme diameter ?
Om man kan køre rundt på en Kawasaki KR-1 uden at vide noget om 2-T'ere, har
jeg ingen anelse om, men jeg ved at en bedemand godt kan køre rundt i en
ligvogn uden at vide noget som helst om hvordan det er at være død
Bo
> Hvilket ikke skal hindre mig i at benytte min grundlovssikrede ret,
> til at ytre mig frit, når jeg finder behov for det!
>
> > Eller ligger landet måske sådan at du kun ved noget om bremser og intet
om
> > det som spørgsmålet i virkeligheden går på ??
> >
>
> *ROFL* Tror du man kan køre rundt på en Kawasaki KR-1, uden at vide
> ret meget om 2-T'ere? Prøv at søge lidt på nettet!
> En anden mulighed er at kigge forbi www.hekto.dk/speedfight
> Det er nu ikke første gang jeg beskæftiger mig med hvordan en 2T'er
> virker! ;0)
>
> Brian/Hekto
>
> LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2 .... og tidligere
> Yamaha RD350 YPVS og Peugeot Speedfight AC50 og Peugeot Speedfight
> 100cc!
> http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hekto (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-12-02 16:57 |
|
In article <3df8acd3$0$35838$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
bo@andersen.tdcadsl.dk says...
> Nææ, din ret til at ytre dig er der ingen der kan tage fra dig, bare dog du
> ville sige noget der kunne bruges i forbindelse med det spørgsmål som jeg
> stillede tidligere, nemlig om der er nogen forskel i ydelsen på et alu-sæt
> og et støbejern-sæt i samme diameter ?
Med præcis samme diameter, portning o.s.v. er der ingen forskel.
Materialet tilfører ikke noget, og fjerner heller ikke noget.
Det er holdbarheden, ved forskellig brug, der kan være forskellig.
Det mener jeg nu også at der er svaret på længere oppe?
>
> Om man kan køre rundt på en Kawasaki KR-1 uden at vide noget om 2-T'ere, har
> jeg ingen anelse om, men jeg ved at en bedemand godt kan køre rundt i en
> ligvogn uden at vide noget som helst om hvordan det er at være død
*LOL* Hvis man kører på en hurtig 2T'er, er man nødt til at vide hvad
man har med at gøre, for en sådan motor er temmelig følsom.
Ved man ikke hvad man har med at gøre, eller ikke vedligeholder
mekanikken, så går den død, og gerne på et ubehageligt tidspunkt!
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
René SK. (12-12-2002)
| Kommentar Fra : René SK. |
Dato : 12-12-02 16:43 |
|
Måske du skulle tjekke billederne på siden*g*
--
Med Venlig Hilsen
René
"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> wrote in message
news:MPG.18629d1b5fc823fa98973b@news.uunet.dk...
> In article <3df87039$0$35837$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> bo@andersen.tdcadsl.dk says...
> > Joh, jeg kan faktisk godt tåle kritik af min Jog, men jeg fatter bare
ikke
> > at du ikke svarer på det som der bliver spurgt om når nu du er så klog.
> >
>
> Hvilket ikke skal hindre mig i at benytte min grundlovssikrede ret,
> til at ytre mig frit, når jeg finder behov for det!
>
> > Eller ligger landet måske sådan at du kun ved noget om bremser og intet
om
> > det som spørgsmålet i virkeligheden går på ??
> >
>
> *ROFL* Tror du man kan køre rundt på en Kawasaki KR-1, uden at vide
> ret meget om 2-T'ere? Prøv at søge lidt på nettet!
> En anden mulighed er at kigge forbi www.hekto.dk/speedfight
> Det er nu ikke første gang jeg beskæftiger mig med hvordan en 2T'er
> virker! ;0)
>
> --
> Brian/Hekto
>
> LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2 .... og tidligere
> Yamaha RD350 YPVS og Peugeot Speedfight AC50 og Peugeot Speedfight
> 100cc!
> http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Hekto (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-12-02 16:58 |
|
In article <3df8ae6e$0$47412$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, rene.k@e-
box.dk says...
>
> Måske du skulle tjekke billederne på siden*g*
>
>
Den er lidt out-dated! :0)
De vigtigeste billeder er der dog. En dag må jeg tage mig sammen til
at opdatere!!!
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
René SK. (12-12-2002)
| Kommentar Fra : René SK. |
Dato : 12-12-02 17:04 |
|
>
> Den er lidt out-dated! :0)
> De vigtigeste billeder er der dog. En dag må jeg tage mig sammen til
> at opdatere!!!
>
> --
Ja, det vil jeg jo også sige(fyfyskamme), man kan da ikke knalde en link på,
hvor der mangler pics.(tsktsk)
*g*
Hilsen René
Yamaha Fs1(stadig adskildt)
Man har dog fået lavet speciel bronze bøsninger til gear kassen, stik lige
den hva:P
| |
Holger Danske (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Holger Danske |
Dato : 12-12-02 17:09 |
|
René SK. wrote:
> Hilsen René
>
> Yamaha Fs1(stadig adskildt)
> Man har dog fået lavet speciel bronze bøsninger til gear kassen, stik
> lige den hva:P
Hvor René og til hvilken pris ??
Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --
| |
René SK. (12-12-2002)
| Kommentar Fra : René SK. |
Dato : 12-12-02 17:30 |
|
Det er på mit arbejde jeg har fået dem bikset
--
Med Venlig Hilsen
René
Golf II 1.6D 3g tomatgear
http://www.golf2.dk
"Holger Danske" <holger_danske@msn.net> wrote in message
news:ataceg$lkd$2@sunsite.dk...
> René SK. wrote:
> > Hilsen René
> >
> > Yamaha Fs1(stadig adskildt)
> > Man har dog fået lavet speciel bronze bøsninger til gear kassen, stik
> > lige den hva:P
>
> Hvor René og til hvilken pris ??
>
>
> Allan
> --
> -- Kun døde fisk flyder med strømmen --
> -- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
> -- Cum insantientibus fuere necesse est --
>
>
| |
Bo Andersen (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Bo Andersen |
Dato : 12-12-02 23:04 |
|
Neeeeeeeeeeeeeeej, stop, holdt og lige et øjeblik !!!
Jeg HAR haft golfer med alle slags gearkasser så dem gider jeg ikke høre om,
fortæl mig noget om tuning at min Jog *LOL*
Bo
"René SK." <rene.k@e-box.dk> skrev i en meddelelse
news:3df8b9a6$0$47405$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det er på mit arbejde jeg har fået dem bikset
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> René
>
> Golf II 1.6D 3g tomatgear
> http://www.golf2.dk
> "Holger Danske" <holger_danske@msn.net> wrote in message
> news:ataceg$lkd$2@sunsite.dk...
> > René SK. wrote:
> > > Hilsen René
> > >
> > > Yamaha Fs1(stadig adskildt)
> > > Man har dog fået lavet speciel bronze bøsninger til gear kassen, stik
> > > lige den hva:P
> >
> > Hvor René og til hvilken pris ??
> >
> >
> > Allan
> > --
> > -- Kun døde fisk flyder med strømmen --
> > -- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
> > -- Cum insantientibus fuere necesse est --
> >
> >
>
>
| |
Morten Larsen (12-12-2002)
| Kommentar Fra : Morten Larsen |
Dato : 12-12-02 23:25 |
|
> Jeg HAR haft golfer med alle slags gearkasser så dem gider jeg ikke høre
om,
> fortæl mig noget om tuning at min Jog *LOL*
Så mangler du bare at lære lidt om usenet og citatteknik.
Du klipper ikke - du svarer over det du svarer på osv.
Er du klar over at du kan indstille din newsreader til at hoppe
ned under teksten selv når du svarer - det ville da hjælpe lidt.
jeg tror ikke der mange der fatter en skid af hvad du skriver, med
mindre de kender dig privat, eller går i samme sfo som dig.
Morten
| |
Bo Andersen (13-12-2002)
| Kommentar Fra : Bo Andersen |
Dato : 13-12-02 08:54 |
|
Nej, det kan da godt være at der ikke er ret mange der forstår hvad jeg
skriver, det kunne jo faktisk også forklare hvorfor du ikke svarer på det
jeg spørger om men hellere vil fortælle mig noget om usenet og citatteknik.
Bo
"Morten Larsen" <hos@larsenNOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:atb2bd$moi$1@sunsite.dk...
>
> > Jeg HAR haft golfer med alle slags gearkasser så dem gider jeg ikke høre
> om,
> > fortæl mig noget om tuning at min Jog *LOL*
>
> Så mangler du bare at lære lidt om usenet og citatteknik.
> Du klipper ikke - du svarer over det du svarer på osv.
> Er du klar over at du kan indstille din newsreader til at hoppe
> ned under teksten selv når du svarer - det ville da hjælpe lidt.
> jeg tror ikke der mange der fatter en skid af hvad du skriver, med
> mindre de kender dig privat, eller går i samme sfo som dig.
>
> Morten
>
>
| |
Martin L. Johansen (13-12-2002)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 13-12-02 09:37 |
|
On Fri, 13 Dec 2002 08:53:34 +0100, Bo Andersen wrote:
> Nej, det kan da godt være at der ikke er ret mange der forstår hvad
> jeg skriver, det kunne jo faktisk også forklare hvorfor du ikke svarer
> på det jeg spørger om men hellere vil fortælle mig noget om usenet og
> citatteknik.
Hvorfor retter du dig så ikke efter det?
//Martin
| |
Michael Frederiksen (13-12-2002)
| Kommentar Fra : Michael Frederiksen |
Dato : 13-12-02 17:44 |
|
"Bo Andersen" <bo@andersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3df9929d$0$35902$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Nej, det kan da godt være at der ikke er ret mange der forstår hvad jeg
> skriver, det kunne jo faktisk også forklare hvorfor du ikke svarer på det
> jeg spørger om men hellere vil fortælle mig noget om usenet og
citatteknik.
>
Det er almen høflighed at rette sig efter en venlig henstillingm og ikke
bevist provokere igen..
Prøv lige at opfører dig lidt modent, og vær høflig hvis du skal have hjælp
her.. husk, vi hjælper dig af lyst, ikke af tvang!!!
--
Michael Frederiksen
"640K ought to be enough for anybody."
(Bill Gates, Microsoft's founder, 1981)
| |
Fer (17-12-2002)
| Kommentar Fra : Fer |
Dato : 17-12-02 00:37 |
|
"Bo Andersen" <bo@andersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3df9929d$0$35902$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Nej, det kan da godt være at der ikke er ret mange der forstår hvad jeg
> skriver, det kunne jo faktisk også forklare hvorfor du ikke svarer på det
> jeg spørger om men hellere vil fortælle mig noget om usenet og
citatteknik.
>
> Bo
*PLONK*
/Fer
Der også har en hvis erfaring med 2Taggere.. men nu har V4 4 tagger,,, ,
| |
Michael Frederiksen (17-12-2002)
| Kommentar Fra : Michael Frederiksen |
Dato : 17-12-02 20:56 |
|
"Fer" <fer@cool.nospaminørrekær.dk> skrev i en meddelelse
news:atlo23$af7$1@news.cybercity.dk...
> /Fer
>
> Der også har en hvis erfaring med 2Taggere.. men nu har V4 4 tagger,,, ,
hva.. er du kommet af med gixxeren??
hvad har du købt, synes ikk vi har set noget indlæg i D.F.M??
Honda?
--
Michael Frederiksen
"640K ought to be enough for anybody."
(Bill Gates, Microsoft's founder, 1981)
| |
|
|