Rødvinssauce - når man ikke har noget "at ~
Fra : Mizzy

Dato : 10-12-02 19:30

Kære alle

Jeg er gået i "Nytårs-mode" og er i fuld sving med at planlægge
Nytårsmenuen med tilhørende skønne vine.

Vi skal til hovedretten have nogle flotte, store oksemørbradbøffer og
havde først tænkt dem som Tounedos. Men, så fik gemalen en lidt "vild"
med god idé, nemlig at tænde op i Webergrillen og grille dem ude i
vinterkulden, mens "moder er i køkkenet" og får styr på tilbehøret.
(Han vil helt sikkert være iklædt en varm frakke og et glas rødvin...
Og et par af de andre mandlige gæster - der er altid mange mænd om en
grill, er min erfaring *grin*)

Nåmen, på den måde bliver der jo ikke noget sky at lave den gode
rødvinssauce af..

Er der nogen, som kender en opskrift på en rigtig god rødvinssauce,
evt. med en "købe-fond" som base ?

Og nu jeg er i spørgehjørnet, hvor lang tid vil i så skyde på, at
bøffer på min. 250 gr. skal have på grillen for at blive "medium
rare". Under låg ? Eller uden ?

Venter spændt på svar !

Bedste hilsner
Hedda (Mizzy)

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 10-12-02 19:54

Under låg ? Eller uden ?

Hej Hedda

Det lyder som en lækker nytårsmenu .

Hjemme hos os grilles der altid med låg, det er nemlig fidusen med Weber, så
kan man bedre styre varmen. Hmm... hvor lang tid skal de mon have... 2-3min
på hver side ville jeg give dem. Rødvinenssaucen var straks være, på det
område må andre hjælpe til .

Mvh.
Mette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-12-02 20:33

"Mette Nylander Sørup" <mette@countryfan.dk> skrev i en meddelelse

Rødvinenssaucen var straks være, på det
> område må andre hjælpe til .

Jamen det skal vi da gerne:

Tag et billigt stykke oksekød, skær det i småstykker. Brun det, tilsæt lidt
vand, salt og peber, læg låg på - og steg det ved svag varme, til der
absolut ikke er hverken saft eller kraft tilbage i kødet.
Her har du et godt grundlag for en superb nytårssovs.
Server kødet for hunden.
Godt nytår.

Hilsen Inger

Fra : SB

Dato : 11-12-02 02:19

"Mizzy" <Mizzy@fjerndettemusling.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og nu jeg er i spørgehjørnet, hvor lang tid vil i så skyde på, at
> bøffer på min. 250 gr. skal have på grillen for at blive "medium

prøv at kigge på
www.brunsovs.dk

søren

Fra : Peter Fleinert

Dato : 11-12-02 12:23

> Er der nogen, som kender en opskrift på en rigtig god rødvinssauce,
> evt. med en "købe-fond" som base ?
Hvad med klassikkeren sauce Bourguignonne?
1 flaske rødvin koges ned til det halve med tre fintsnittede chalotteløg,
lidt persillerod, timian, et kvart laurbærblad og 20 g champignonsaffald.
Passeres gennem klæde og jævnes med 25 g smør og 35g mel, koges godt igennem
og moteres med 75g smør og krydres med lidt cayenne.

Håber det er en ide. Venlig hilsen Peter

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 11-12-02 17:42

> [...]
> rødvinssauce af..
>
> Er der nogen, som kender en opskrift på en rigtig god rødvinssauce,

'Do ku jo krybe til korset og anvende en dåse okseboullion som
grundlag.... - *S*
Henning

Fra : Jeanette Hansen

Dato : 11-12-02 19:01

kære mizzy

man kan tage en fl rødvin og koge ned til glace ( det vil sige til den
begynder at tykne) og så 75 gr smør og dette blendes med stav blender, så
er kunsten at det ikke skiller men prøv md lidt smør af gangen og pas på at
rødvinen ikke koger så langt ned at det brænder på bunden.
jeanette

Fra : Mizzy

Dato : 11-12-02 21:41

On Wed, 11 Dec 2002 19:00:47 +0100, "Jeanette Hansen"
<spammail@spamil.dk.com.pls.fuck.off> wrote:

> [...]
>er kunsten at det ikke skiller men prøv md lidt smør af gangen og pas på at
>rødvinen ikke koger så langt ned at det brænder på bunden.

Kære Jeanette

Det lyder unægtelig dejligt - vil prøve det en dag, hvor vi ikke er så
mange..

Men med 10 gæster, som alle godt kan lide "dyppelse" tror jeg at jeg
skal bruge 8 flasker rødvin og adskillige pakker smør, før der bliver
nok til alle *grin*

Men den vil blive prøvet ved lejlighed, that's for sure !

Hilsninger fra
Hedda

Fra : Padmé

Dato : 11-12-02 19:01

Egen opfundet opskrift på rigtig god rødvinssauce:

1 hakket løg
2 hakket fed hvidløg, der brunes i lidt smør.
derefter hældes ca 2-3 dl rødvin i. og dette koger ind.
tilsæt til sidst ½ l fløde og kog ind igen til passende konsistens.
smag til med salt og peber og hvad du ellers lyster.
kan med fordel tilsættes østershatte i skiver samtidigt med løg og hvidløg.

Padmé