Filnavne?
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 10-12-02 11:09

I går fik jeg behov for at flytte nogle filer fra min PC (Linux
partitionen) til min Mac. Da computerne ikke er direkte forbundet med
hinanden, valgte jeg at kopiere filerne over på en diskette og derfra
videre til Mac HDen.
Herunder konstaterede jeg, at alle filnavnene ændrede sig undervejs - i
flere tilfælde så betydeligt, at det var svært at identificere de
overførte filer.

Bare et par eksempler:
'Preface.html' -> 'PREFAC~1.HTM'
Det giver jo næsten sig selv, men når fx.
'Chapter14.html' -> 'CHAP~4.HTM - og der også findes en 'Chapter04.html
- bliver det mere uoverskueligt! :)

Hvad er egentlig 'årsagen' til denne forvanskning? Mac'en kan jo godt
håndtere de lange filnavne!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 10-12-02 11:18

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
> Hvad er egentlig 'årsagen' til denne forvanskning? Mac'en kan jo godt
> håndtere de lange filnavne!

Jeg kan lige tilføje, at disketten var 'PC-formateret' - ville det evt.
have gjort nogen forskel, om jeg havde (DOS)-formateret den på Mac'en
eller (Minix)-formateret på PCen?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-02 16:03

> [...]

> Jeg kan lige tilføje, at disketten var 'PC-formateret' - ville det evt.
> have gjort nogen forskel, om jeg havde (DOS)-formateret den på Mac'en

Jeg mener ikke, en diskette forstår mere end 8+3 filnavne. I hvert fald
ikke, hvis den er normalt FAT-formateret. En Macs DOS-formatering er
vist det samme. Jeg kender ikke Minix.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-12-02 11:36

h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) writes:

> [...]
> - bliver det mere uoverskueligt! :)
>
> Hvad er egentlig 'årsagen' til denne forvanskning? Mac'en kan jo godt

Lange filnavne er implementeret i Windows ved at filen - udover et
afkortet navn som du har set på din mac, der overholder 8+3
konventionen - har det lange navn gemt på en speciel måde, som
ignoreres af maskiner der kun forstår 8+3 konventionen.

Din Mac lader til ikke at forstå de lange navne, hvilket jeg ikke
kender grunden til.

I din situation, ville jeg lave en ZIP-fil, og så flytte den.

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Tom Dissing

Dato : 10-12-02 12:06

En god ide er ALTID at zippe noget "ikke mac" du henter ind på en mac..
Jeg mener at den har det med at "tro" at alt hvad der ikke er "mac" er
gammeldags PC .. Hvor der bl.a kun er plads til otte bogstaver.
Jeg pakker alt, nåpr det skal frem og tilbage..
Problemerne opstår jo - som eksempel - også når du overfører via
internet... Ex. Fra mac til Internetserver - til mac ( så kommer det jo
typisk fra en PC/Linux/ maskine.. Og laver Mac det tit om !?
Tom

Næ du .zip det virker hver gang.. Og så kan du sagtens hente ud, inde fra
zip filen, uden at navnene bliver forandret !?

On 10/12/02 11:09, in article 1fmz2cq.agiffcwpgbysN%h2vh@post6.tele.dk,

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 10-12-02 13:21

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:
> Næ du .zip det virker hver gang.. Og så kan du sagtens hente ud, inde fra
> zip filen, uden at navnene bliver forandret !?

Jamen det lyder da som en fortrinlig idé - lige et enkelt dumt spm.!:
Kan jeg så uden videre udpakke -zip-filerne med StuffIt Expander??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-12-02 13:45

On Tue, 10 Dec 2002 13:21:08 +0100, Hans <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Kan jeg så uden videre udpakke -zip-filerne med StuffIt Expander??

Ja.

   My theory of evolution is that Darwin was adopted.
-- Steven Wright