Hjælp til netværksbøvl
Fra : Per Bruus

Dato : 10-12-02 01:27

Efter at jeg har opgraderet til 10,2 har jeg haft
en del bøvl med at få min adsl forbindelse til at
køre stabilt.

Normalt er Mac ikke slukket, men hvis jeg gør det
eller bare genstarter, stå den længe i opstarten på
"venter på network initialitaions" men starter dog.
Men den kan ikke komme på nettet.

Den er forbundet sammen men en PC via en switch
og en netværksprinter. Jeg bruger DHCP og
appletalk er aktiv.

Mine netværksevner er yderst begrænset, når bare
det virker rører jeg helst ikke ved det, men jeg
ka' sgu' it' finde ud af det, er det de dynamsike
IP adresser der laver ged i det, eller kan jeg vælge
en anden netværksopsætning.

Det skal lige siges at det altid lykkedes at få forbindelse
hvis jeg slukker svitchen, roder lidt rundt i opsætningen
og sætter den tilbage til den orginale opsætning.
så går der 10-15 minutter så er der forbindelse.

Er der en der kan forklare en fatsvag, hvad der er
årsagen. ?

Et lille ekstra spørgsmål.
Jeg har en extern brænder og harddisk der tilkoblet via
firewire, er det muligt at dele disse mellem OS10,1 og
vin XPpro. Så man slipper for at hive ledninger ud af
den ene puter og slutte dem til den anden.

vh
Per

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 10-12-02 02:15

Per Bruus wrote:
> Efter at jeg har opgraderet til 10,2 har jeg haft
> en del bøvl med at få min adsl forbindelse til at
> køre stabilt.

Hvilken udbyder og ruter/modem har du

> [...]
> Men den kan ikke komme på nettet.
>
> Den er forbundet sammen men en PC via en switch
> og en netværksprinter. Jeg bruger DHCP og

Det lyder umidelbart rigtigt,
er lokalitet=Automatisk ?
er AppleTalk->Konfigurer=Automatisk ?

> [...]
> ka' sgu' it' finde ud af det, er det de dynamsike
> IP adresser der laver ged i det, eller kan jeg vælge

Har selv den samme opsætning inc dynamisk IP adr og switsh, TDCADSL m
Ericsson modem HM220di

> Det skal lige siges at det altid lykkedes at få forbindelse
> hvis jeg slukker svitchen, roder lidt rundt i opsætningen
> og sætter den tilbage til den orginale opsætning.
> så går der 10-15 minutter så er der forbindelse.

Har du prøvet at gå uden om switshen ?

> Er der en der kan forklare en fatsvag, hvad der er
> årsagen. ?

Jeg har ikke de helt store evner på netværksområdet så så andre må
hjælpe til

> [...]
> vin XPpro. Så man slipper for at hive ledninger ud af
> den ene puter og slutte dem til den anden.

Har du prøvet at starte op uden disse Firewire enheder tilsluttet ?

Ang deling må jeg melde pas.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Per Bruus

Dato : 10-12-02 02:24

"Henrik Lindskou" <sydjyderfjren@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken udbyder og ruter/modem har du

Siemens Expresslink hos TDC

> Det lyder umidelbart rigtigt,
> er lokalitet=Automatisk ?

Nej, det kan jeg ikke få til at virke
men IP leveres af DHCP server

> er AppleTalk->Konfigurer=Automatisk ?

Ja

> Har selv den samme opsætning inc dynamisk IP adr og switsh, TDCADSL m
> Ericsson modem HM220di

> Har du prøvet at gå uden om switshen ?

Nej men da der ikke er problemer med Wintel maskinen
tror jeg ikke det er problemet, har dog prøvet en anden
kanal på switchen uden held.

> Jeg har ikke de helt store evner på netværksområdet så så andre må
> hjælpe til

> Har du prøvet at starte op uden disse Firewire enheder tilsluttet ?

De er P.T. koblet på wintel så det kan ikke være årsagen.

vh
Per

Fra : Ollie

Dato : 11-12-02 00:21

Har du husket at skrive DNS adresser, det har hjulpet hos mig.

Hvis ikke jeg har disse indskrevet i netværks instilillinger er min
powerbook også meget lang tid om at starte.

Hos TDC ADSL er de:

193.162.153.164,
194.239.134.83

hilsen

Ole

Fra : Per Bruus

Dato : 11-12-02 02:00

"Ollie" <ollie@whatdoyouthink.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis ikke jeg har disse indskrevet i netværks instilillinger er min
> powerbook også meget lang tid om at starte.

Hej Ole

Det var jo de rene guldkorn
Ingen tøven under opstart og
der var oven i købet huld igennem.
Bukker og takker.

vh.
Per

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 11-12-02 00:32

Per Bruus wrote:
> "Henrik Lindskou"

> Siemens Expresslink hos TDC

> Nej, det kan jeg ikke få til at virke
> men IP leveres af DHCP server

Hvordan virker lokalitet så Har du ikke mulighed for at vælge Automatisk

> Nej men da der ikke er problemer med Wintel maskinen
> tror jeg ikke det er problemet, har dog prøvet en anden
> kanal på switchen uden held.

Af med switshen og kablet direkte fra modem til Macen (prøv det)

Jeg har oplevet at det kan være et problem når sønen og en kamarat
har to win maskiner på nettet, hvorefter jeg lige skal på nettet med Macen
så kan det knibe at få forbindelse, om det er noget med at de to
dynamiske IP adr. er "optagede" ved jeg ikke men der går ca 10-15 min
før jeg kan få forbindelse, efter de har logget af.

Du kan frigøre nye IP adr. på win maskinen
start -> kør -> skriv "winipcfg" -> ok -> frigør alle -> forny alle.

Fra : Per Bruus

Dato : 11-12-02 02:04

> Hvordan virker lokalitet så Har du ikke mulighed for at vælge Automatisk

Jo nu kan jeg godt, jeg har bare troet at det var der fejlen var.

> [...]
>
> Du kan frigøre nye IP adr. på win maskinen
> start -> kør -> skriv "winipcfg" -> ok -> frigør alle -> forny alle.

Foreløbig ser det ud til at Ole råd om at indtaste DNS
hjælper (lige nu gør det ihvertfald, så må jeg jo se i morgen)

Takker for forslagene.

vh
Per

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-12-02 00:40

Per Bruus <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Normalt er Mac ikke slukket, men hvis jeg gør det
> eller bare genstarter, stå den længe i opstarten på
> "venter på network initialitaions" men starter dog.
> Men den kan ikke komme på nettet.

Din Mac står og prøver på at få fat i en IP adresse, men opgiver så og
gå videre i opstart. Det er derfor det tager så lang tid.

> Den er forbundet sammen men en PC via en switch
> og en netværksprinter. Jeg bruger DHCP og
> appletalk er aktiv.

Kræver din printer AppleTalk. Hvis ikke kan du roligt slå AppleTalk fra.

Prøv at gå ind under "Netværksindstillinger" og ved "Vis:" vælger du
"Netværksportkonfigurationer". Her slår du alle de porte fra, som du
ikke bruger eks. modem. Du kan også prøve at ændre prioriteringen af
portene ved at trække den du først vil anvende op i toppen af listen -
simpelthen via drag 'n drop. (Det burde ikke have den store indflydelse,
men det er da værd at prøve.)

Under netværksindstillinger kan du også se hvilket IP nummer Mac'en har
fået. Samlign det med XP'ens IP nummer. De skal ligne hinanden, (men
ikke være ens.) Hvis de ikke gør det har din Mac ikke "hul igennem" til
din udbyders DHCP server.

Martin

Fra : Per Bruus

Dato : 11-12-02 02:15

"Martin Bredthauer" <spam_spam_spam@talent.dk> skrev i en meddelelse

> Din Mac står og prøver på at få fat i en IP adresse, men opgiver så og
> gå videre i opstart. Det er derfor det tager så lang tid.

Det lyder meget sansynligt, siden det hjælper med Oles råd
om at indtaste DNS

> Kræver din printer AppleTalk. Hvis ikke kan du roligt slå AppleTalk fra.

Det er jeg egentlig ikke helt klar over, men jeg tror det.
Faktisk har jeg også en mistanke om at det på en eller anden
måde er printeren der går ind og stjæler den anden dynamiske IP
når Mac'en er slukket, det går ihvertfald nemmere at får forbindelse
hvis jeg slukker printeren. (OKI 7400 FarveLED med WEB adm).

> [...]
> fået. Samlign det med XP'ens IP nummer. De skal ligne hinanden, (men
> ikke være ens.) Hvis de ikke gør det har din Mac ikke "hul igennem" til

Er du sikker på at det er nødvendig, med to dynamiske IP.
For med Ole's råd om indtastning af DNS ser det foreløbig
ud til at virke.

Vh
Per

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-12-02 02:40

Per Bruus <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Er du sikker på at det er nødvendig, med to dynamiske IP.
> For med Ole's råd om indtastning af DNS ser det foreløbig
> ud til at virke.

Dine to maskiner må ikke ha' samme IP adresse. Har de da det? (Det kan
de vel aldrig få, da det begge kører DHCP og derved får tildelt IP
adresser af udbyderens DHCP server.)

Martin

Fra : Per Bruus

Dato : 11-12-02 08:24

> Dine to maskiner må ikke ha' samme IP adresse. Har de da det? (Det kan
> de vel aldrig få, da det begge kører DHCP og derved får tildelt IP
> adresser af udbyderens DHCP server.)

Det var vist over min sengetid.
Nej, de har selvfølgelig ikke samme IP.
Det jeg mente var, om det var nødvendig
med to IP adresser der lå tæt.
det har jeg jo ikke nogen indflydelse på,
da de bliver tildelt af DHCP serveren.

Vh
Per

Fra : Per Bruus

Dato : 11-12-02 08:24

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-12-02 09:06

Per Bruus <perbruus@tdcadsl.dk> wrote:

> Det jeg mente var, om det var nødvendig
> med to IP adresser der lå tæt.
> det har jeg jo ikke nogen indflydelse på,
> da de bliver tildelt af DHCP serveren.

Nej det er det ikke, men typisk vil ens udbyders IP adresser ligne
hinanden, fordi de har et "råderum" (også kaldet scope), som de benytter
sig af, overfor deres forskellige kundesegmenter.

Der findes også IP adresser som er forbeholdt hjemmenetværk. Dvs. IP
adresser som ingen får tildelt som IP adresser på internettet. Jeg kan
ikke lige huske hvad de er, men mener at der er en gruppe, som starter
med 10.0.x.x og 196.x.x.x (Der er andre i denne NG, som kende mere til
dette end jeg.) Hvis din Mac _ikke_ binder sig op til din udbyders DHCP
server under opstart, vil den typisk få et af disse privat IP numre. På
den måde kan man så se om det er et "ægte" IP nummer man har fået eller
et der ikke giver hul igennem til internettet.

Martin

Fra : Per Bruus

Dato : 11-12-02 10:12

> [...]
> Mvh
> Martin
>
> | mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

Det er nok de manglende DNS indtastninger der var problemet,
maskinen starter fint nu og jeg kan se det er en helt anden IP
den får tildelt nu. Så du har nok ret i at at den har fået en privat IP
adresse og har derfor haft svært ved at finde TDC's server.

Jeg takker for alle bidrag.

vh
Per

Fra : Michael Holm

Dato : 11-12-02 12:51

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> den måde kan man så se om det er et "ægte" IP nummer man har fået eller
> et der ikke giver hul igennem til internettet.
jaaa - men det er nu ikke sikkert du kan se det i
netværksindstillingerne...
jeg har f.eks. via Cybercity ADSL. og her har Routeren 10.0.0.1 min
iMac, Hub og de 10 -20 andre mac'er jeg måtte finde på at sætte på
hub'en får så alle 10.0.0.xx nummere. Dog har min IMac forbindelse en
extern ip-adr. som den deler med alle på hub'en
217.xxx.xxx.xxx - som jo også er min webserver adr. (hvilket får mig til
at tænke over hvis både den faste og den bærbare har slået webserver til
hvad kommer man så ind på ?!)

men du har ret i at hvis der ikke er hul igennem så får man en anden
adr. end normalt (jeg får istedet for 10.0.0.x en 167.x.x.x eller noget
i den dur

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-12-02 13:14

kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com (Michael Holm) writes:

> 217.xxx.xxx.xxx - som jo også er min webserver adr. (hvilket får mig til
> at tænke over hvis både den faste og den bærbare har slået webserver til
> hvad kommer man så ind på ?!)

Den computer som port 80 er forwarded til i routeren.

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-12-02 20:37

In article <1fn0rbo.yfz4dy1neufpkN%spam_spam_spam@talent.dk>,
spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Nej det er det ikke, men typisk vil ens udbyders IP adresser ligne
> hinanden, fordi de har et "råderum" (også kaldet scope), som de benytter
> sig af, overfor deres forskellige kundesegmenter.

Med TDCs Bredbånd er det slet ikke unormalt at få tildelt IP-adresser
der ikke er på samme subnet.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-12-02 03:46

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Med TDCs Bredbånd er det slet ikke unormalt at få tildelt IP-adresser
> der ikke er på samme subnet.

Hvilket ikke er et problem for WIndowsmaskiner med IPX installeret.

Men hvis man til gengæld gerne vil bruge TCP/IP så tøffer al trafikken
mellem maskinerne lige en tur via centralen. Det er mindre morsomt.

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 21:05

In article <kk1y4olzu3.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Hvilket ikke er et problem for WIndowsmaskiner med IPX installeret.

Eller NetBEUI for den sags skyld.

> Men hvis man til gengæld gerne vil bruge TCP/IP så tøffer al trafikken
> mellem maskinerne lige en tur via centralen. Det er mindre morsomt.

Der er heldigvis noget der hedder mere end en adresse pr netkort.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-12-02 23:03

> Eller NetBEUI for den sags skyld.

SOm sædvanligvis kører over IPX.

> Der er heldigvis noget der hedder mere end en adresse pr netkort.

Og det er dejligt nemt at lave med en Mac. Ind i netværksopsætningen,
og finde kortet, og lave en kopi. Kopiern kan defineres uafhængigt af
originalen, dvs et DHCP tildelt på den ene og et 10.x.y.z. på den
anden.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-12-02 23:08

In article <kkfzt2ew02.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> SOm sædvanligvis kører over IPX.

Det mener jeg ikke det gør under XP.

> Og det er dejligt nemt at lave med en Mac.

Det er det nu på de fleste OS'er. PÅ OS 9 er det bare lidt godt skjult.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Per Bruus

Dato : 11-12-02 02:21

Et lille tillægsspørgsmål

Af en eller anden grund bliver IP afbrudt
hver gang jeg går på dtext.news.tele.dk
jeg skal bare vælge en anden gruppe så bliver
den genoprettet, så problemet er ikke så stort.

Det er først efter TDC har taget de nye newsserver
i brug, problemet er opstået.

Oplever i det samme. ?

Vh
Per