Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad hedder dette fænomen. (Digital Camera~
Fra : Rasmus A. N.

Dato : 09-12-02 16:47

Har et Canon PowerShot S20 digitalkamera, hvor der
fra dags dato er begyndt at optræde én blå pixel i alle
tagne billeder?
Se mere her (Billedet er kraftigt beskåret):
http://hjem.get2net.dk/surtceps/blaa.jpg

Den blå pixel optræder 3/4 oppe- og ovre i højre side
af billedet.

Er det selve fotochippen der er defekt, eller hvad er der
NU galt med det Canon skrammel ?

Er det samme fænomen, der også optræder på nogle
typer fladskærme - 'Døde pixels'?

--
Best Regards: Rasmus.
My homepage: www.spectrus.dk - lidt af hvert.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-12-02 17:03

"Rasmus A. N." <spectrus@spectrus.dk> wrote in message
> Har et Canon PowerShot S20 digitalkamera, hvor der
> fra dags dato er begyndt at optræde én blå pixel i alle
> tagne billeder?

Lyder som om, der er en eller flere pixel(s) i CCD'en, der er stået af.

> Er det samme fænomen, der også optræder på nogle
> typer fladskærme - 'Døde pixels'?

Det vil jeg tro.

--
-Jens B.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-12-02 17:39

In article <sV2J9.3708$AN5.3447@news.get2net.dk>, spectrus@spectrus.dk
says...
> Har et Canon PowerShot S20 digitalkamera, hvor der
> fra dags dato er begyndt at optræde én blå pixel i alle
> tagne billeder?

Ydrk den er tydelig. Håber ikke mit S20 begynder på den slags.

Du kan fjerne den mere eller mindre automatisk, men det betyder (i
modsætning til f.eks. crop og 90° rotering) at billedet enten mister
kvalitet ved at blive gemt som JPEG igen, eller at du må gemme i et
ikke-tabsgivende format.

Hvis du kigger efter noget automatik, vil jeg mene at du kan få f.eks.
ImageMagick til at kopiere nærliggende pixels oven i det blå område,
evt. med noget blur. Mon ikke det vil virke nogenlunde i de fleste
tilfælde?

> Er det selve fotochippen der er defekt, eller hvad er der
> NU galt med det Canon skrammel ?

Skrammel? Mit kære kamera? Jamen nej da!
--
Toke Eskildsen <URL:http://ww.daimi.au.dk/~darkwing/>
Glad Canon S20 ejer

Fra : Rasmus A. N.

Dato : 09-12-02 19:05

"Toke Eskildsen" <dakwing@daimi.au.dk> skrev:

> Ydrk den er tydelig. Håber ikke mit S20 begynder på den slags.

Og fejlen er kommet medens kameraet var forsvarligt pakket
af vejen, så det er nok et spørgsmål om tid, inden alle mine
billeder byder på blå snevejr.

> [...]
> ImageMagick til at kopiere nærliggende pixels oven i det blå område,
> evt. med noget blur. Mon ikke det vil virke nogenlunde i de fleste

Nu går jeg ikke så meget op i det, men skal et billede
bruges seriøst, så skal rød alligevel mingeleres på plads
- så kan jeg fjerne den blå pixel ved samme lejlighed.

> Skrammel? Mit kære kamera? Jamen nej da!

Ja skrammel - eller mandagsmodel.
Fejl på mit 28 måneder gamle PS20:
1) Linse til øjesøgeren er hoppet ud af sin fatning.
2) Langsom og hurtiglukker funktionerne lukker hverken hurtigt eller langsomt i.
3) Farvebalancen er forkert - for meget blå. Kan ikke ændres.
4) Batterierne er dyre og holder ikke længe.
5) Døde pixel i selve billedchippen.
6) Generelt langsom, selv med original CF-medie i.

Nej, jeg er færdig med optiske Canon produkter (Scannere og Kameraer)!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-12-02 19:53

In article <u95J9.3740$AN5.3949@news.get2net.dk>, spectrus@spectrus.dk
says...
> Fejl på mit 28 måneder gamle PS20:
> 3) Farvebalancen er forkert - for meget blå. Kan ikke ændres.

Hmm... Jeg kan se på nettet at nogen har problemer, mens andre ikke
har. Jeg ved så ikke om du har været uheldig, eller jeg har været
heldig.

Desværre ser det ikke ud til at Canon har tænkt sig at lave en ny
udgave firmware.

> 4) Batterierne er dyre og holder ikke længe.

Efter anbefaling her i gruppen ved jeg at nye batterier kan købes til
179,- på <url:http://www.batterier.dk>. Men de holder ikke længe, nej.

> 6) Generelt langsom, selv med original CF-medie i.

Jeg har ikke prøvet nok digitalkameraer til at udtale mig der.
--
Toke Eskildsen <URL:http://ww.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Rasmus A. N.

Dato : 09-12-02 22:21

"Toke Eskildsen" <dakwing@daimi.au.dk> skrev:

> Hmm... Jeg kan se på nettet at nogen har problemer, mens andre ikke
> har. Jeg ved så ikke om du har været uheldig, eller jeg har været
> heldig.

Nogle er nok mere kritiske end andre - jeg er meget kritisk,
selvom jeg ikke på nogen måde er en seriøs fotograf.

> Efter anbefaling her i gruppen ved jeg at nye batterier kan købes til
> 179,- på <url:http://www.batterier.dk>. Men de holder ikke længe, nej.

Holder de kortere tid end de originale Canon, eller er vi enige om
at batterier til PS20 generelt ikke holder længe?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-12-02 23:45

In article <XO7J9.3779$AN5.5205@news.get2net.dk>, spectrus@spectrus.dk
says...

[Snip <url:http://www.batterier.dk>]

> Holder de kortere tid end de originale Canon, eller er vi enige om
> at batterier til PS20 generelt ikke holder længe?

En formuleringsfejl fra min side. Jeg mente at de batterier jeg har nu
ikke holder længe. Jeg har (endnu) ikke købt batterier fra batterier.dk
stedet. De er angivet til 650mHa, ligesom de originale NB-5H.
--
Toke Eskildsen <URL:http://ww.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-12-02 02:10

Toke Eskildsen wrote:

> En formuleringsfejl fra min side. Jeg mente at de batterier jeg har nu
> ikke holder længe. Jeg har (endnu) ikke købt batterier fra batterier.dk
> stedet. De er angivet til 650mHa, ligesom de originale NB-5H.

I kan rogligt købe uorginale batterier, Canon laver ikke
selv batterier, de køber dem under privat label.

Gå evt. efter batterier med en højere kapasitet, for de
650 mAh. lyder ikke af meget.

Jeg kender ikke de pågældne digicam i detajer, men jeg vil
antage, at de som de fleste andre digicam har mulighed for
tilslutning til en extern strømforsyning.

Og så er det forholdsvis enkelt at lave/bygge en powerpac,
for hvis kameraet skal ha' 3 volt så laver man batteriet af
2 NmHi celler, og hvis det skal ha' 5 volt, så skal der
bruges 4 NmHi celler, og alt efter hvike kapasiteter man
vælger, og om man parraletforbinder flere batterier, så kan
I komme op mange timers foto-tid.

De fleste af de komponenter man skal bruge, kan købes i en
velassorteret elektronikforretning.

Jeg har selv bygget en powerpac til mit gamle Leica Digilux,
den kostede under 100 i materialer, og gjorde at kameraet
kunne være tændt i 6 timer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-12-02 14:01

In article <3DF53EE6.A6BD62F9@niels-ebbesen.net>, info@niels-
ebbesen.net says...
> Gå evt. efter batterier med en højere kapasitet, for de
> 650 mAh. lyder ikke af meget.

Jeg har desværre ikke kunnet finde nogen der var kompatible med
kameraet. Størrelsen på batteriet ligner 5 AAA batterier. Det passer
umiddelbart meget godt med de 650mHa, når man tænker på at batterierne
er et par år gamle.

> Jeg kender ikke de pågældne digicam i detajer, men jeg vil
> antage, at de som de fleste andre digicam har mulighed for
> tilslutning til en extern strømforsyning.

Ja, gennem en plasticæske udformet som et batteri.

[Snip Powerpack]

Nu er S20 kameraet rimelig handy (ikke i Ixus klassen, men det er dog
muligt at proppe det i bukselommen med lidt god vilje). For mig vil en
ekstern strømforsyning desværre ikke være så brugbar.
--
Toke Eskildsen <URL:http://ww.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 09-12-02 20:52

> [...]
> Best Regards: Rasmus.
> My homepage: www.spectrus.dk - lidt af hvert.
> (¯`'·.¸ In space no one can hear you scream! ¸.·'´¯)

Tjaa, 2½ år for et digicam, så er det jo alligevel gammelt.
Nej du, køb du dig et Medion i Aldi, det lyder mere som noget for dig.
Du får godt nok samme fejl (måske en to-tre stykker mere), men de fleste er
der fra fabrikken og resten når sandsynligvis at komme inden for
garantiperioden.
Og for de penge du sparede kan du få det repareret selv 6 måneder efter at
garantien er udløbet.

fejl 1. Lyder som en tur på gulvet eller i en lomme?
fejl 2. Hmmm? er du helt sikker på det?
fejl 3. Det er der godtnok flere der siger, det kan man læse en masse om,
det optrådte dog ikke på mit S20.
fejl 4. Prisen bestemmer du jo selv, 179 er ikke dyrt og de holder lige som
på andre kameraer fra 1999.
fejl 5. Det er noget lort, dog skal du op i en NOGET højere prisklasse før
du får skiftet "Hot Pixels" ud uden brok.
fejl 6. Du aner ikke hvad langsom er før du har prøvet et Medion.

Venlig Hilsen
Henrik
Sværger til Canon (pt. D30)

Fra : Rasmus A. N.

Dato : 09-12-02 22:48

"Henrik B. Larsen" <henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev:

> Tjaa, 2½ år for et digicam, så er det jo alligevel gammelt.

Det er jo lige det, men syntes ikke det er lang levetid
for et så dyrt et stykke legetøj.

> Nej du, køb du dig et Medion i Aldi, det lyder mere
> som noget for dig.

Why? Medion er sikkert meget dårligere - kender ikke
til mærket ellers.

> [...]
> garantiperioden.
> Og for de penge du sparede kan du få det repareret selv 6 måneder efter at

Du er inde på noget der...

> fejl 1. Lyder som en tur på gulvet eller i en lomme?

Det kan jeg garantere for ikke er tilfældet. Jeg
passer på mine ting!

> fejl 2. Hmmm? er du helt sikker på det?

Jep. Det virkede lige i starten.

> fejl 3. Det er der godtnok flere der siger, det kan man læse en masse om,
> det optrådte dog ikke på mit S20.

Tyder på at Canons kontrol er alt for ringe.

> fejl 4. Prisen bestemmer du jo selv, 179 er ikke dyrt og de holder lige som
> på andre kameraer fra 1999.

Kendte ikke til bat.dk - foretrækker nu alligevel AA batterier.

> fejl 5. Det er noget lort, dog skal du op i en NOGET højere prisklasse før
> du får skiftet "Hot Pixels" ud uden brok.

Jeg overlever også nok den éne varme pixel, men jeg gruer
for om det bliver ved den éne.

> fejl 6. Du aner ikke hvad langsom er før du har prøvet et Medion.

Jeg har aldrig haft et billigt kamera i mellem mine hænder, så
jeg ved ikke hvordan de tér sig. Men efter at have prøvet et
Olympus C-3020 Zoom, da virker mit Canon noget langsom
i betrækket og billederne på Olympusen er LANGT bedre, selv
ved en hårdere komprimering. Okay, un-fair sammenligning,
Olympusen er jo noget nyere.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-02 23:07

In article <3df4f46f$0$47397$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Henrik B. Larsen wrote:
> fejl 5. Det er noget lort, dog skal du op i en NOGET højere prisklasse før
> du får skiftet "Hot Pixels" ud uden brok.

Næh. Hot Pixels er ikke noget man kan kalde normalt, og kan
sagtens være så væsentlig en fejl at forhandler ikke kan
undslå sig.

Postordrefirmaer er dog sværere at danse med. Det er grunden
til at jeg gav nogle hundrede kroner ekstra i Japan Photo.
Efter jul skal jeg have fixet en grøn pixel der bliver varm ved
lange eksponeringstider, og er længe om at køle af. Lange
eksponeringstider er i denne sammehæng nok 10-15 sekunder
sammenlagt åbningstid over nogle minutter. 1 x 8 sekunder, og
den er der helt sikker. Nogle få gange 2-4 sekunder, og den
kommer i gang.

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-12-02 17:40

Rasmus A. N. skrev:

>Den blå pixel optræder 3/4 oppe- og ovre i højre side
>af billedet.

Hej Rasmus

Hvis pletten er samme sted på alle dine billeder, tyder noget nok på
at det er en fejl.
Så hvis garanti stadig gælder på kameraet, så må du nok hellere
aflevere det til rep.

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Rasmus A. N.

Dato : 09-12-02 19:07

"U. Pedersen" <info@digifoto-nord.dk> skrev:

> Hvis pletten er samme sted på alle dine billeder, tyder noget nok på
> at det er en fejl.
> Så hvis garanti stadig gælder på kameraet, så må du nok hellere
> aflevere det til rep.

Garantien udløb for ca. 14 måneder siden, så jeg må desværre
lære at leve med endnu en fejl.

Rep. er der pt. ikke finanser til. :'(

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-02 18:48

In article <sV2J9.3708$AN5.3447@news.get2net.dk>, Rasmus A. N. wrote:
> [...]
> af billedet.
>
> Er det selve fotochippen der er defekt, eller hvad er der

Det er chippen. Det kan muligvis remappes af Canon. Send
den ind på garanti. Ellers check på nettet om man ikke
kan remappe på den.

> Er det samme fænomen, der også optræder på nogle
> typer fladskærme - 'Døde pixels'?

Næh, den er ikke død. Den er meget i live.
Det hedder en "hot pixel" i digicam sprog.

Fra : Rasmus A. N.

Dato : 09-12-02 19:27

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev:

> Det er chippen. Det kan muligvis remappes af Canon. Send
> den ind på garanti. Ellers check på nettet om man ikke
> kan remappe på den.

Desværre ingen garanti...
Remappes - kan du udybe det lidt? Er det ligesom en
PLS-styring der kan om 'programeres'?

> Næh, den er ikke død. Den er meget i live.

Er det derfor den bliver blå?
En død pixel (celle) må vel resultere i en sort pixel (felt)?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-02 22:54

In article <KF7J9.3776$AN5.5093@news.get2net.dk>, Rasmus A. N. wrote:

> Desværre ingen garanti...
> Remappes - kan du udybe det lidt? Er det ligesom en
> PLS-styring der kan om 'programeres'?

Se eventuelt:
> http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&threadm=b93e4dc.0203151620.1e2226b%40posting.google.com&rnum=9&prev=/groups%3Fhl%3Den%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3D%2522hot%2Bpixel%2522%2B%2Bcanon%26btnG%3DGoogle%2BSearch

Fyren der har skrevet artiklen havde 2 hot pixels på sit første
Canon S30, og 1 hot pixel på det næste. Det er åbenbart et kendt
problem på den serie.

> Er det derfor den bliver blå?
> En død pixel (celle) må vel resultere i en sort pixel (felt)?

Korrekt. Den er blå fordi det er en blå sensor der sender masser
af strøm ud. Lys = energi. Så når den er varm så har den signal.

Det er derfor at der er mindre støj på billeder taget når
det er koldt. Og det er derfor astronomikameraer har et
Peltier køleelement på CCD'en. Fjerner varmestøj.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-02 22:54