God bog om retouchering i Photoshop?
Fra : Mikkel Pagh

Dato : 09-12-02 13:41

Min far er inden længe ejer af et lækkert nyt Canon IXUS V3
digitalkamera - heldige ham.

Til gengæld har han det problem, at han ikke har spor begreb om hvordan
man retoucherer billederne vha. computeren.

Derfor: Kender I nogle gode bøger om Photoshop og digitalt fotografi.
Det skal helst være tilgængeligt for en begynder, helst på dansk
(engelsk kan også gå an), og har en del om, hvordan man publicerer
billederne på nettet, vil det også være et stort plus.

I givet fald vil julegaven være reddet.

På forhånd tak,

Mikkel

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 09-12-02 18:58

spiced.pork@ham.com writes:
> [...]
>(engelsk kan også gå an), og har en del om, hvordan man publicerer
>billederne på nettet, vil det også være et stort plus.

Politiken har en bog om digital fotografering. Den forklarer en del om alt
muligt. Jeg tror det lige ville være en bog for en nybegynder, der vil
have indblik i lidt af hvert. Kiggede selv på den, men syntes der var for
meget af det jeg vidste i forvejen, men den var fristende
Men hvis man skal arbejde med Photoshop og ikke kender programmet, er man
nødt til at have en bog specielt om det.

IDG har udgivet en bog om phoshop 6. Den er utrolig grundig og for begge
platforme. Men det er een der kender mac'en, kan man tydeligt fornemme.
forfatter Carla Rose "Adobe Photoshop 6" bogen. Der er på dansk.
Du kan kigge nærmere på www.idgforlag.dk

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 09-12-02 22:45

In article <fc.0073fb6b04bb67553b9aca00bcc66e4e.4bb697b@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

<snip gode tips>

Jeg vil se på det. Mange tak til jer begge!

I øvrigt, Simon, jeg kommer nok forbi kollegiet d. 21, så det kan være
vi ses der.

Hilsen Mikkel

Fra : Simon T

Dato : 09-12-02 20:38

> [...]
> (engelsk kan også gå an), og har en del om, hvordan man publicerer
> billederne på nettet, vil det også være et stort plus.

Hvis du vil købe en bog der henvender sig til fotografer har jeg fået
anbefalet den her:

http://www.photoshopforphotographers.com/

Kan blandt andet købes her:

http://www.design-bookshelf.com/Photoshop/photographer/

Hvis du er rigtig cheap (eller ikke når hjem til Danmark inden jul), kan
du eventuelt starte med at sende ham det her link:

http://epaperpress.com/psphoto/download/PhotoshopForPhotographers.pdf

Der er et par gode råd om farvekorrektion og sådant...

Med venlig hilsen

Simon T

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 09-12-02 23:57

In article <1fmxy8o.1xqy3j21qlh308N%simon@REMOVEsamfundsnasser.dk>,
simon@REMOVEsamfundsnasser.dk (Simon T) wrote:

> http://epaperpress.com/psphoto/download/PhotoshopForPhotographers.pdf

Det link dræber i øvrigt alt hvad det kommer i nærheden af på min
maskine.

Først fik det Chimera til at crashe, siden IE. Og da jeg hentede filen
gennem IEs download manager og prøvede at se det gennem Preview.app, gik
den også ned.

Er det OS X eller er det PDF'en der er syg, mon..?

/Mikkel

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 10-12-02 00:16

Mikkel Pagh wrote:

> [...]
> den også ned.
>
> Er det OS X eller er det PDF'en der er syg, mon..?

Har hentet den med NS 7.0, OK
Åbnet i Billedfremviser. OK

OSX 10.2.1

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-12-02 00:13

On Mon, 09 Dec 2002 23:57:21 +0100, Mikkel <spiced.pork@ham.com> wrote:

> Det link dræber i øvrigt alt hvad det kommer i nærheden af på min
> maskine.

Har du pdf-pluginet til Chimera installeret?

<http://www.schubert-it.com/plugin/>

Jeg hentede synderen med curl fra terminal.app:

% curl -O <link>

og åbnede i Preview.app, ingen problemer. Kan sende den til dig hvis
den stadig ikke vil fungere hos dig.

   If you're not part of the solution,
   you're part of the precipitate.   -- Steven Wright

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 10-12-02 00:39

In article <ikkfc-op.ln1@wintermute.verture.net>,
Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Har du pdf-pluginet til Chimera installeret?
>
> <http://www.schubert-it.com/plugin/>

Ja.

> og åbnede i Preview.app, ingen problemer. Kan sende den til dig hvis
> den stadig ikke vil fungere hos dig.

Ja tak, meget gerne: mpagh(at)imv.au.dk

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-12-02 02:12

On Tue, 10 Dec 2002 00:38:32 +0100, Mikkel <spiced.pork@ham.com> wrote:

> Ja tak, meget gerne: mpagh(at)imv.au.dk

Er sendt.

Sorry, no quote today.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 10-12-02 10:20

In article <spiced.pork-2D2B62.23572109122002@news.fu-berlin.de>,
Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com> wrote:

> Er det OS X eller er det PDF'en der er syg, mon..?

Efter at have lavet logout-login virker alting fint igen.
Mærkeligt...

Hilsen Mikkel

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-12-02 14:51

On Tue, 10 Dec 2002 10:19:31 +0100, Mikkel <spiced.pork@ham.com> wrote:

> Efter at have lavet logout-login virker alting fint igen.
> Mærkeligt...

I så fald bedes du se bort fra mail #2 jeg sendte til dig. (:

   "Calm down. It's only ones and zeros."

Fra : Storm

Dato : 10-12-02 09:09

> [...]

> (engelsk kan også gå an), og har en del om, hvordan man publicerer
> billederne på nettet, vil det også være et stort plus.

Som Hanne foreslår er IDGs små hæfter en god start. Mon ikke de har
noget om digitalt foto også.

En rigtig god Photoshop bog er Adobes Classroom in a Book.

<http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0321115627/103-4993548-92
65450?vi=glance>

Men den er nok ikke for en studerendes budget.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 10-12-02 11:07

Ninzen@ofir.dk writes:

> [...]
>65450?vi=glance>
>
>Men den er nok ikke for en studerendes budget.
Lige lidt spplement

Nu var det jo hans Far, så mon ikke han er holdt op med at studere? og
så når man har råd til at købe et dyrt digi, så kan man vel ofre lidt på
lidt lærdom? Og så var ønsket helst dansk.

Nå, men det var slet ikke IDG hæfte jeg forslog, men en bogtitel og en der
var på dansk.- Classroom in a Book, som nok er noget af det bedste, men
er jo på Engelsk ( er der nogen med dansk oversættelse? ). Jeg ville
vælge ClassRoom in a Book i anden række, da den i den grad er beregnet på
det avancerede. Hvor den anden er mere for en almindelig nybegynder, men
det kan man jo så igen diskuttere

Jeg ved godt at der er nogen andre på dansk, men de er som regel skrevet
for PC også¨selvom de frækt udenpå skriver den er til PC og Mac. Så
findes der ikke nævt Mac nogen steder. Jeg har endog, da det var PS 4.0
købt en bog, hvor der stod at den var til PC og Mac udenpå, og der var
disketter med, der slet ikke kunne åbnes på min den gang flunkende nye G3.
Jeg måtte få en til at konvertere det hele for mig. Gosh! hvor var jeg
forarget. Det var Teknisk Forlag. Senere har jeg haft andre dårlige
erfaringer med dem. så deres bøger går jeg udenom i stor bue!

Det kan være lidt forvirrenede, hvis man er vant til Mac.og skal lære
noget helt nyt, at det så er skrevet til PC platformen. Men den jeg
anbefalede, af Carla Rose er en bog på 365 fede sider. Og den er til begge
platforme. Og så lige en ting til. Har man en bog på dansk men programmet
på engelsk, så har denne bog så mange skærmdumps af menuer, at man sagtens
kan finde ud af det, selvom man ikke ved, hvad de enkelte ord hedder eller
er oversat til.

Måske kan man låne noget på biblioteket?
Der er som du skriver selvfølgelig også hæfterene. Der finder der både
digatalfoto og Photoshop Og de er gode at starte på.
venligste hilsen Hanne

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 10-12-02 12:24

In article <fc.0073fb6b04bbce103b9aca00bcc66e4e.4bbdcbd@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> og
> så når man har råd til at købe et dyrt digi, så kan man vel ofre lidt på
> lidt lærdom? Og så var ønsket helst dansk.

Bestemt! Selvom jeg synes man lidt for tit ser folk, der ikke gør det.

Jeg har besluttet mig for at gi ham Politikens bog om digitalt
fotografi.

Beslutningen sker på baggrund af, at han er meget interesseret i
fotografi, men er lidt bange for computere. En bog alene om Photoshop
vil måske kunne virke lidt afskrækkende på ham, så en bog der både
omhandler fotografi og billedbehandling vil nok være en tilpas blid
start.

Jeg vil så her i ferien give ham nogle timers PS-kursus hvor vi begge
sidder ved computeren, og det kan forhåbentlig give ham mere blod på
tanden.
Simons T.s PDF virker også som et godt bud på noget, han vil kunne
arbejde videre på.

> Men den jeg
> anbefalede, af Carla Rose er en bog på 365 fede sider.

Den ser rigtig god ud. Det kan være det skal være gaven når han har
fødselsdag til sommer.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Storm

Dato : 10-12-02 13:55

> [...]

> det avancerede. Hvor den anden er mere for en almindelig nybegynder, men

Du har helt ret Hanne, det lader også til at Mikkel har taget et godt
valg

> Måske kan man låne noget på biblioteket?

Ellers kan man få dem til at bestille det mest utrolige hjem, er
ihvertfald min erfaring.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 10-12-02 14:59

spiced.pork@ham.com writes:

>Bestemt! Selvom jeg synes man lidt for tit ser folk, der ikke gør det.

aj

>Jeg har besluttet mig for at gi ham Politikens bog om digitalt
>fotografi.
Det tror jeg er en rigtig god bog at komme igang med. At få lidt indblik
i hvordan det hele virker og lære hele den verden med nye udtryk og ord.

> [...]
>vil måske kunne virke lidt afskrækkende på ham, så en bog der både
>omhandler fotografi og billedbehandling vil nok være en tilpas blid
Du er en rigtig pædagog

>Jeg vil så her i ferien give ham nogle timers PS-kursus hvor vi begge
>sidder ved computeren, og det kan forhåbentlig give ham mere blod på
>tanden.
God idé

>Simons T.s PDF virker også som et godt bud på noget, han vil kunne
>arbejde videre på.
Ja, der findes en masse at lære i af Adobe's programmer på nettet, men det
er lige det med basis først. Det er overvælden at komme igang, og når man
også er lidt nervøs for det hele. Der er jo også Photo Elements, som jeg
tror er lidt nemmere at komme igang med

>Den ser rigtig god ud. Det kan være det skal være gaven når han har
>fødselsdag til sommer.
>
>Venlig hilsen Mikkel
God jul og held og lykke med din undervisning.
bedste hilsen Hanne

Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 12-12-02 16:57

In article <fc.0073fb6b04bc1aa33b9aca00bcc66e4e.4bc1bbe@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> God jul og held og lykke med din undervisning.

Mange tak og også god jul til dig - og resten af dk.edb.mac.

Venlig hilsen Mikkel