National melodi USA
Fra : Lars Beck

Dato : 05-12-02 17:15

Er der nogle der ved hvad subj. hedder ?

Lars

Fra : Lars Frandsen

Dato : 05-12-02 17:23

"Lars Beck" <lars.beck@_REMOVE_mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der ved hvad subj. hedder ?
>
> Lars

Hej Lars

Den hedder "The Star Spangled Banner"
--
Mvh. Lars Frandsen, Bramming
http://home.tiscali.dk/larsfr/

Fra : Heinz

Dato : 05-12-02 20:29

"Lars Frandsen" <lars@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars Beck" <lars.beck@_REMOVE_mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Har de ikke 2 ?
De bruger også: God bless America.

Heinz

Fra : Lars Bernau

Dato : 05-12-02 21:38

In article <_ZOcnfXJmuSbNHKgXTWcqw@giganews.com>,
tomatoking@thebottle.com says...

> "Lars Frandsen" <lars@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Har de ikke 2 ?
> De bruger også: God bless America.

"Star Sprangled Banner" er vist USA's nationalsang. "God Bless Amerika"
så vidt jeg har forstået, USA's svar på "Der er et yndigt land", som jo
heller ikke er Danmarks nationalsang.

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 05-12-02 21:48

"Lars Bernau" <dont@mail.me> skrev i en meddelelse

> "Star Sprangled Banner" er vist USA's nationalsang. "God Bless Amerika"
> så vidt jeg har forstået, USA's svar på "Der er et yndigt land", som jo
> heller ikke er Danmarks nationalsang.

A hvad for noget? Hvis du tænker på "Kong Christian", så er det vores
kongesang. "Der er et yndigt land" _er_ Danmarks nationalsang.

Mvh. Camilla Hæstrup

---
Bøger til salg på: www.tranlampe.dk
Computergrej o.a. til salg på: www.salg.4952.dk

Fra : Anders Buch

Dato : 06-12-02 09:54

"Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> wrote

> A hvad for noget? Hvis du tænker på "Kong Christian", så er det vores
> kongesang. "Der er et yndigt land" _er_ Danmarks nationalsang.

Camilla - nu ikke så skråsikker, når man kun gætter sig til fakta. Her fra
www.Danmark.dk:

[Start]
Danmark har to nationalsange, en officiel og en uofficiel:

Kong Christian stod ved højen mast
Der er et yndigt land

"Kong Christian stod ved højen mast", der er skrevet af Johannes Ewald, er
den officielle nationalsang, som staten i 1780 vedtog skulle være Danmarks
nationalsang. Sangen er en hyldest til kongen. "Der er et yndigt land", der
er skrevet af Adam Oehlenschläger i 1823, er den folkelige uofficielle
nationalsang, der priser Danmarks skønhed og særpræg. Sangen vandt frem i
1844 som alternativ til den officielle.
[Slut]

http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=22041340

- Anders

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 06-12-02 13:31

"Anders Buch" <anders@buch.as> skrev i en meddelelse

> [...]
> er skrevet af Adam Oehlenschläger i 1823, er den folkelige uofficielle
> nationalsang, der priser Danmarks skønhed og særpræg. Sangen vandt frem i

Det skønne ved internettet er jo, at man kan finde næsten hvad som helst. Se
fx, hvad jeg fandt på www.lademann.dk

"Danmark har to nationalsange: Der er et yndigt land, skrevet ca. 1820 af
Adam Oehlenschläger, med melodier af H. E. Krøyer, Th. Laub og Carl Nielsen,
samt Kong Christian stod ved højen mast, skrevet 1779 af Johannes Ewald. Den
sidste sang betragtes som Danmarks kongesang. Den oprindelige melodi skyldes
måske J. E. Hartmann, men den anvendes bearbejdet ved Fr. Kuhlau."

Mvh. Camilla Hæstrup

---

Fra : Anders Buch

Dato : 08-12-02 22:57

"Camilla Hæstrup" <camilla@_FJERN_londahl.dk> wrote

> Det skønne ved internettet er jo, at man kan finde næsten hvad som helst.
Se
> fx, hvad jeg fandt på www.lademann.dk

Hmmm - ja. Og desværre bliver vi nok aldrig enige, for jeg tror ganske
simpelt ikke, at der er noget 100% entydigt svar.

Lad det flyve i vinden, og lad os håbe, at vi snart få "Kong Christian"
tilbage som en populær nationalsang igen - istedet for den lette og tåbelige
"Der er et yndigt land" der for længst er ødelagt af fodbold klaphatte og
andre

- Anders

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-12-02 21:54

Lars Bernau wrote:

> [...]
> >

> "Star Sprangled Banner" er vist USA's nationalsang. "God Bless Amerika"
> så vidt jeg har forstået, USA's svar på "Der er et yndigt land", som jo

Øh bøh, "Der er et yndigt land" er da Danmarks nationalsang. Hvis det er
"Kong Christian..:" du tænker på, så er det kongesangen. Den er kun
beregnet til, når der er kongelige til stede (selvom OL og lignende ikke
har forstået det).

--
Mvh. Kim Ludvigsen