Turntablism
Fra : Mikkel Winther

Dato : 04-12-02 10:23

Så var det lige jeg fandt min gamle Prodigy present The Dirtchamber Sessions
vol. 1 CD frem og fuck hvor er det dog fedt.

Nogen der kan hjælpe mig med at finde flere skiver som er mixet med så stor
opfindsomhed og teknisk snilde?

m.
--
"A man with no ethics is a free man."
from "U Turn", 1997

Fra : Søren Rohde

Dato : 04-12-02 12:54

"Mikkel Winther" <mikkel.wintherNOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vol. 1 CD frem og fuck hvor er det dog fedt.
>
> Nogen der kan hjælpe mig med at finde flere skiver som er mixet med så

Hej,

Prodegy er fede, men jeg kender desværre ikke den du nævner. Når der godt må
være lidt mix (og en smule "turntablism") så hiver jeg Chemical Brothers
Surender CD frem. Der er nogle ret fede skift i musikken. Aner ikke om det
er det du søger - men håber det.

--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand

Altid noget til salg på hjemmesiden:
http://home1.stofanet.dk/fam_rohde/

Fra : Mikkel Winther

Dato : 04-12-02 16:22

Søren Rohde was quoted out of context:
> [...]
> Chemical Brothers Surender CD frem. Der er nogle ret fede skift i
> musikken. Aner ikke om det er det du søger - men håber det.

Nej, nej, du forstår ikke. The Dirtchamber Sessions er en mix CD, ikke en
studie CD. Den er mixet af... Åh, hvad hedder han nu, ham dersens fra
Prodigy, og han er altså lidt af en wiz på pladespillerne. Han mixer big
beat, oldschool hip hop, rock og en masse andet han har fundet frem fra
pladebutikkernes rodebunker.

Ang. Chemical Brothers, så synes jeg Surrender albummet var lidt tamt. Jeg
er gladere for Come With Us, og hvis jeg ikke var så meget ovre big beat
ville jeg også nævne Dig Your Own Hole.

Men tak for hjælpen ellers.

m.
--
Indie & Electronica
Tirsdage i ulige uger kl. 22.30 - 00.00

Fra : Troels

Dato : 04-12-02 17:54

> Nej, nej, du forstår ikke. The Dirtchamber Sessions er en mix CD, ikke en
> studie CD. Den er mixet af... Åh, hvad hedder han nu, ham dersens fra
> Prodigy, og han er altså lidt af en wiz på pladespillerne.

Liam Howlett

>Han mixer big
> beat, oldschool hip hop, rock og en masse andet han har fundet frem fra
> pladebutikkernes rodebunker.

Du kunne måske prøve DJ Shadows Endtroducing, eller også nogle af de mix
ting der ligger på nettet. Prøv evt. at søg efter Soulwax Hang the dj-set
fra december sidste år. Det er nogle fuldstændige vanvittige ting de formår
at mixe samme. Se setlisten her http://base58.com/bsx/hangthedj.html. Det er
ihvertfald en meget blandet omgang.

/Troels

Fra : -V-

Dato : 04-12-02 18:05

> [...]
> Prodigy, og han er altså lidt af en wiz på pladespillerne. Han mixer big
> beat, oldschool hip hop, rock og en masse andet han har fundet frem fra

Er det den plade. hvor han bla. bruger Bomb The Bass' 'Bug Powder Dust'?
Hvis ja, så er det skisme en fed skive.

Har du lyttet til 'At the Floor of the Boutique'-compilationerne?
Er det noget?

-V-

Fra : Mikkel Winther

Dato : 04-12-02 23:00

-V- was quoted out of context:
> "Mikkel Winther" <mikkel.wintherNOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er det den plade. hvor han bla. bruger Bomb The Bass' 'Bug Powder
> Dust'? Hvis ja, så er det skisme en fed skive.

Ja det er den. Og ja, den sparker røv.

> Har du lyttet til 'At the Floor of the Boutique'-compilationerne?
> Er det noget?

Er det ikke Norman Cook? Ham kan jeg desværre ikke så godt holde ud, men det
kan da godt være jeg skulle kigge nogle af hans ældre ting igennem igen nu
hvor vi har fået hele Fatboy-Slim-bigbeat-er-bare-det-bedste-i-verden bølgen
lidt på afstand.

m.
(Jeg kunne aldrig rigtig holde big beat ud.)
--
"There's just some things in life you got to do. Don't mean you have to like
it." from "The Texas Chainsaw Massacre", 1974

Fra : -V-

Dato : 04-12-02 23:28

> [...]

> kan da godt være jeg skulle kigge nogle af hans ældre ting igennem igen nu
> hvor vi har fået hele Fatboy-Slim-bigbeat-er-bare-det-bedste-i-verden

Der er også en i serien, som er compileret af Lo Fidelity Allstars.
Den er cool.

Især (Hey You) What's That Sound, som må være en af de fedeste 80'er
pasticher.

-V-

Fra : Kasper Aae

Dato : 04-12-02 20:46

On Wed, 4 Dec 2002 10:22:59 +0100, "Mikkel Winther"
<mikkel.wintherNOSPAM@mail.dk> wrote:

> [...]
>vol. 1 CD frem og fuck hvor er det dog fedt.
>
>Nogen der kan hjælpe mig med at finde flere skiver som er mixet med så stor

Som Troels sagde, prøv at led efter nogle af de mixes DJ Shadow har
lavet (bl.a. Entropy og Influx) og "Brainfreeze" cd'en hvor han mixer
med Cut Chemist.

--
Kasper Aae

Fra : Mikkel Winther

Dato : 04-12-02 23:00

Kasper Aae was quoted out of context:

> Som Troels sagde, prøv at led efter nogle af de mixes DJ Shadow har
> lavet (bl.a. Entropy og Influx) og "Brainfreeze" cd'en hvor han mixer
> med Cut Chemist.

Will do. Tak for tippet til jer begge.

m.
--
"Well I give us about 20 minutes before our first ass-raping."
from "Road Trip", 2000

Fra : Kasper Aae

Dato : 06-12-02 16:59

On Wed, 4 Dec 2002 23:00:18 +0100, "Mikkel Winther"

>Will do. Tak for tippet til jer begge.

Du kunne også prøve om du kunne få fat i nogle af BBC Radio 1's
Essential Mixes. Men så skal du nok have gang i nogle P2P programmer.

http://www.tracklistings.org

http://freespace.virgin.net/john.tiss/Mixes.htm

--
Kasper Aae

Fra : Søren Rohde

Dato : 09-12-02 13:19

"Kasper Aae" <nospammm@for.me> skrev i en meddelelse

> Du kunne også prøve om du kunne få fat i nogle af BBC Radio 1's
> Essential Mixes. Men så skal du nok have gang i nogle P2P programmer.

Hej,

Ved du om disse Essential Mixes er lavet førend 1993? Det er det tidligste
år der er nævnt på de hjemmesider du nævnte. Og jeg er på jagt efter et
timelangt mix fra midten af firserne.

Fra : Heinz

Dato : 09-12-02 17:23

"Søren Rohde" <fam_rohdeHUND@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> år der er nævnt på de hjemmesider du nævnte. Og jeg er på jagt efter et

Grunden til at du ikke kan finde noget fra før 1993 er fordi at det er det
år
at Essential Mix begrebet dukkede op på BBC 1 og på plade.
Så det er med 100% sikkerhed at det du søger er noget andet, måske
kan det være noget DMC noget at du søger, det rykkede stort i 80´erne
og der blev også lavet mange ekstremt lange mixes.
Måske kan en DMC ekspert her fra gruppen hjælpe dig videre her.

Heinz

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 14-12-02 05:12

"Heinz" <tomatoking@thebottle.com> wrote:

> [...]
>og der blev også lavet mange ekstremt lange mixes.
>Måske kan en DMC ekspert her fra gruppen hjælpe dig videre her.

DMC = Disco Mix Club
men der er i 80erne mange andre som udgav mix af større længder.
Max Music (Max Mix serien)
ZYX Records (Italo Boot Mix serien)
Music Factory (Music Factory Master Mixes remix service)

Derudover er der mange regulære remix services såsom Mixx-It, Ultimix (og Funkymix
fra samme selskab), Prime Cuts, og der var helt fra starten af firserne flere og
flere radiostationer som havde DJs som havde faste shows hvori de spillede plader ind
over hinanden og scratchede løs, dog med hovedvægten i de amerikanske dance
radiostationer.
Den slags kan også findes på nettet, i afsindig dårlig lydkvalitet.

-breiler

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 14-12-02 05:08

"Søren Rohde" <fam_rohdeHUND@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>år der er nævnt på de hjemmesider du nævnte. Og jeg er på jagt efter et

Firserne kan også have budt på mix men ikke i samme show, Essential Mix startede i
oktober 1993 og der findes bånd i omløb med de gamle shows.

Men fortæl istedet noget om det mix du søger, det kan være vi kan pejle os ind på
det.
Jeg har 170+ mixplader og adskillige på bånd og mp3 fortrinsvist fra 80erne så det
kunne være jeg kan hjælpe dig med en korrekt titel og mere af indholdet.

-breiler

Fra : Karsten Strandgaard ~

Dato : 05-12-02 17:52

Mikkel Winther wrote:

> Så var det lige jeg fandt min gamle Prodigy present The Dirtchamber Sessions
> vol. 1 CD frem og fuck hvor er det dog fedt.

Helt enig.

Jeg ville bare aldrig kalde det 'turntablism'. I min mund er turntablism
at bruge pladespilleren som instrument
(scratch/cutback/beatjuggling/osv.) - dvs. noget helt andet end at lave
mixtapes som fx Dirtchamber Sessions.

Tager jeg fejl?

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : Lars Bernau

Dato : 05-12-02 18:20

In article <3DEF842E.2CDA84E1@daimi.au.dk>, karsten@daimi.au.dk says...

> [...]
> at bruge pladespilleren som instrument
> (scratch/cutback/beatjuggling/osv.) - dvs. noget helt andet end at lave

Hvis det er det man vil opleve, bør man da tage ind og se DM i Mix...
Hvis det altså stadig eksisterer?

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Karsten Strandgaard ~

Dato : 05-12-02 18:42

Lars Bernau wrote:

> Hvis det er det man vil opleve, bør man da tage ind og se DM i Mix...

Øh, ja? Hvad har det at gøre med mit terminologi-spørgsmål?

Fra : Lars Bernau

Dato : 05-12-02 21:34

In article <3DEF8FDD.8F45AB35@daimi.au.dk>, karsten@daimi.au.dk says...

> Øh, ja? Hvad har det at gøre med mit terminologi-spørgsmål?

Ikke andet end hvis man vil opleve det som kalder turntablism, var det
noget man burde se / høre. Men du må meget undskylde at jeg blandede mig
i en diskussion i en diskussionsgruppe. Det er jo fuldstændigt uhørt at
gøre sådan noget.

Fra : Karsten Strandgaard ~

Dato : 06-12-02 12:47

Lars Bernau wrote:

> [...]
> noget man burde se / høre. Men du må meget undskylde at jeg blandede mig
> i en diskussion i en diskussionsgruppe. Det er jo fuldstændigt uhørt at

Ja, vil du straks holde op med det! . Jeg troede du havde misforstået
mit forståelsesspørgsmål, men jeg misforstod misforståelsen. Eller
noget.

I øvrigt mener jeg også, man bør tage ind og se DM i mix. Danske DJ's
holder en pænt høj standard.

Fra : Søren Rohde

Dato : 09-12-02 13:12

"Karsten Strandgaard Jørgensen" <karsten@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> I øvrigt mener jeg også, man bør tage ind og se DM i mix. Danske DJ's
> holder en pænt høj standard.

Jeg fandt lige et gammelt bånd med DM i miks mv. fra 1989 hvor SoulChock
vandt - det er meget sjovt at se igen. Cheif One er der også, og hem der
senere blev til DJ Uggerløse.

Fra : Troels

Dato : 05-12-02 18:46

> Hvis det er det man vil opleve, bør man da tage ind og se DM i Mix...
> Hvis det altså stadig eksisterer?

Det gør det (er ikke sikker på det hedder det stadig).
I år blev det vundet af DJ Türkman Soldier.

/Troels

Fra : Lars Bernau

Dato : 05-12-02 21:31

In article <aso3bu$m4d$1@sunsite.dk>, tllund@[nof******spam]hotmail.com
says...

> Det gør det (er ikke sikker på det hedder det stadig).
> I år blev det vundet af DJ Türkman Soldier.

Der kan man bare se Jeg tror det sidste jeg var inde at se var på nu
hedengange Monmatre (eller hvad det nu hed)... det er efterhånden mange
år siden.

Fra : Mikkel Winther

Dato : 06-12-02 10:01

Karsten Strandgaard Jørgensen was quoted out of context:

> [...]
> (scratch/cutback/beatjuggling/osv.) - dvs. noget helt andet end at
> lave mixtapes som fx Dirtchamber Sessions.

Du tager ikke fejl. Jeg brugte ordet turntablism for at antyde at det jeg
ledte efter var noget mere end de sædvanlige DJ mixes, hvoraf de fleste er
ekstraordinært dårligt mixet.

I denne forbindelse brugte jeg altså ordet som en slags kvalitetsstempel for
mixningens kvalitet for at understrege hvad det var jeg ledte efter. Ellers
var jeg bekymret for om en forespørgsel på "noget der er lige så godt som
The Dirtchamber Sessions" kunne give svar som "prøv CD'en fra Det Store
Mix". For f.eks. den er utroligt dårligt mixet.

m.
--
- DOWNLOAD GRATIS ELECTRONISK MUSIK! -
<http://www.electronic-music.dyndns.dk/mushroomcloud>

Fra : ML-78

Dato : 20-12-02 13:23

> [...]
> at bruge pladespilleren som instrument
> (scratch/cutback/beatjuggling/osv.) - dvs. noget helt andet end at lave

Nej. Udtrykket "turntablism" blev opfundet af DJ Babu og beskriver netop det
at bruge pladespilleren som instrument vha. de teknikker, du nævner.

ML-78

Fra : -V-

Dato : 19-12-02 02:49

"Mikkel Winther" <mikkel.wintherNOSPAM@mail.dk> skrev:

> Nogen der kan hjælpe mig med at finde flere skiver som er mixet med så
stor
> opfindsomhed og teknisk snilde?

Hej Mikkel B., Troels, Mikkel W., Søren, Kasper, Lars og Karsten.

I lyder som om I kunne vide noget om mit næste spørgsmål -

Jeg sad lige som en del af en overspringshandling (kl. halv tre om natten -
man er vel nattisser) og så MTV, og der dukkede Beastie Boys op på skærmen,
som en del af indslaget Three From One.

Første video: You Gotta Fight.
Anden video: Intergalactic
Tredie video: "Live"-udgave af 3 MC's & 1 DJ, som jo er et goddamn pikkefedt
nummer - pardon my french.

Så var det at jeg kom til at tænke på: hvor god en DJ er Mix Master Mike
egentlig?
Han er blevet kendt gennem Beastie, men er han for noget at regne blandt
hardcore DJ's?

Enlighten me!

-V-

Fra : Sune Salminen

Dato : 19-12-02 02:55

-V- wrote:

Snip

> [...]
> Mike egentlig?
> Han er blevet kendt gennem Beastie, men er han for noget at regne

Hej Valde

Jeg kender ikke lige pt. nogen hardcore DJ's, men var der ikke en video til
et Beastie Boys nummer, hvor han kørte/"spillede" et beat et helt nummer
igennem, kun på een pladespiller? Og det svingede røven ud...Det så ret
overmenneskeligt ud. Jeg kan ikke lige huske hvilket nummer det var.

-Sune

Fra : -V-

Dato : 19-12-02 08:36

"Sune Salminen" <salminen@yournigerianspamcrap.doktor.dk> skrev:

> [...]
> igennem, kun på een pladespiller? Og det svingede røven ud...Det så ret
> overmenneskeligt ud. Jeg kan ikke lige huske hvilket nummer det var.

Hej Sune dér!

Jeg tror måske at det netop er 3 MC's..., du tænker på. De tre Boys står i
'angrebspostion i et kælderlokale, MM Mike ringer på døren til opgangen med
en Ghostbusteragtig tingest på ryggen, bliver lukket ind og går straks i
gang med at scratche.
Det hele optaget med tre faste kameraer i sådan en slags 'live-stil'.

_Herre_-fedt.

Er det det du tænker på?

Non-Mixmaster -V-.

Fra : Sune Salminen

Dato : 19-12-02 14:02

-V- wrote:

> [...]
> og går straks i gang med at scratche.
> Det hele optaget med tre faste kameraer i sådan en slags 'live-stil'.

Hvasså dér, Mikrofon-kontrollør -V- er du totalt nede med noget real HEBB
HOBB eller hva.
Jeg tror det er den samme sang vi taler om, jeg kan godt huske det foregår i
en kælder. Efter min mening en vanvittigt imponerende og overmenneskelig
præstation, hvis det altså ikke er et eller andet trick... Bare 4
sammenhængende takter er i sig selv fantastisk nok, når det er udført på den
måde!

-Sune

Fra : Troels

Dato : 19-12-02 15:20

> Så var det at jeg kom til at tænke på: hvor god en DJ er Mix Master Mike
> egentlig?
> Han er blevet kendt gennem Beastie, men er han for noget at regne blandt
> hardcore DJ's?

Enig! Det er et superfedt nummer.

Sådan som jeg ser ham er han en af de rigtige "dope'e" (hedder det vist på
hep hopsk). På http://epitonic.com/artists/mixmastermike.html står der da og
"He may be the dopest DJ on planet Earth, as his turntablist skills are
extremely well rounded, ranging from scratching to mixing to juggling.", så
vi er ikke ene (det hedder vel nærmere toe når nu vi er to om det?) om at
synes han er ret vild med de 2 1210'ere.... dér!

Om ikke andet er han ihvertfald nok bedre end Thom Yorke på gårsdagens
webcast, men det er jo en helt anden historie

/Troels

Fra : -V-

Dato : 19-12-02 17:01

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> rimede:

> [...]

> vi er ikke ene (det hedder vel nærmere toe når nu vi er to om det?) om at
> synes han er ret vild med de 2 1210'ere.... dér!

LOL!! LOOOOL!!!

Yier yier!!
Waddup, dér? Smider lige et håndtegn fra Nørre-B, dér (det lyder altså ikke
helt så overbevisende, når jeg snakker hep hop'sk....)

Glæder mig at jeg ikke er imponeret over ingenting.
Sjovt nok har jeg lige fået et remix af selvsamme nummer (Break Beat
Version), og det holder så altså lige 8,5% mere.
Jeg sender det gerne til interesserede (fylder 3,3 MB) - kna ikke finde ud
af det dersens binær djævelskab.

Over og ud - dér!

-V-

Fra : ML-78

Dato : 20-12-02 13:19

> Så var det at jeg kom til at tænke på: hvor god en DJ er Mix Master Mike
> egentlig?
> Han er blevet kendt gennem Beastie, men er han for noget at regne blandt
> hardcore DJ's?

Ja, bestemt. Mix Master Mike er en af de bedste dj's inden for hip-hop. Han
var et af medlemmerne af Invisibl Skratch Piklz, som nu er opløst, der
foruden ham bestod af DJ Q-Bert, Shortkut, Apollo og andre. Gruppen hørte
til blandt den absolutte elite inden for genren. Mix Master Mike udgav i
1998 et solo-album kaldet "Anti-Theft Device" som er et must hvis man er til
turntablism (men for de fleste ikke noget hvis deres eneste interesse for
hip-hop er Beastie Boys), og har senere udgivet et par andre ting.

ML-78

Fra : ML-78

Dato : 20-12-02 13:31

> Nogen der kan hjælpe mig med at finde flere skiver som er mixet med så
stor
> opfindsomhed og teknisk snilde?

Hvis du kigger efter egentlig turntablism er serien "Return of the DJ" god.
Især vol. 1 kan anbefales (der er udgivet fire).

Hvis det er mixes i cut-n-paste genren er det bedste bud at gå lidt tilbage
i historien og finde Double D & Steinski's tre "Lesson" numre, samt dem der
følger i deres fodspor (DJ Shadow "Lesson 4" og Cut Chemist "Lesson 6").

ML-78

Fra : Jakob Strandgaard An~

Dato : 20-12-02 20:58

Noget helt andet er at der de sidste par aftener på den tyske musik kanal
VIVA, har været hip hop special, hvor der var DJ konkurrence. Det var mega
cool.
Jeg var specielt imporneret over en fyr der lavede "human beat box", hvor
det hele lød nøjagtig som en DJ der scratch´ede!!! Tror nok han hed Killa
Kela.

I kan måske fange det senere i denne uge, det plejer jo gerne at genudsende
deres udsendelser et par gange

Fra : Troels

Dato : 20-12-02 21:30

> [...]
> Kela.
>
> I kan måske fange det senere i denne uge, det plejer jo gerne at

Jeg så det i går hvor DJ Shine lavede showcase, der så visdt jeg husker er
dansker, var med. Alle folk så ret imponerede ud, så man blev helt stolt af
at være dansker så kender man ham jo næsten

/Troels

Fra : Lars Bernau

Dato : 20-12-02 22:44

In article <atvukc$t1n$1@sunsite.dk>, tllund@[nof******spam]hotmail.com
says...

> [...]
> dansker, var med. Alle folk så ret imponerede ud, så man blev helt stolt af
> at være dansker så kender man ham jo næsten

Danmark har af en eller anden grund altid været med i toppen når det
gjaldt mix DJ's. Se bare på VM i Mix, hvor vi (dengang jeg fulgte med i
det) altid lå blandt de øvereste.

Som fx i videoen til Vm i Mix i '88 eller '89 da Cutfather var den eneste
der ikke brugte ørebøffer mens han mixede. Under hans performance
blinkede teksten "No Headphones" i bunden af skærmen. De fine folk i
udlandet var _meget_ benovede...