Ananas-sirup
Fra : Finn

Dato : 05-12-02 05:33

Hej Gruppe

Jeg har fået den sjove ide at jeg vil lave en sirups-ting med ananas-smag.

Skal jeg bare koge ananas saften indtil at den er tykflydende eller
skal der tilsættes et eller andet?

Nogle ideer.

Det skal bare bruges til at hælde over is.

Mvh. Finn

Fra : Jakob Andersen

Dato : 05-12-02 21:46

> Jeg har fået den sjove ide at jeg vil lave en sirups-ting med ananas-smag.
>
> Skal jeg bare koge ananas saften indtil at den er tykflydende eller
> skal der tilsættes et eller andet?
>
> Nogle ideer.

Jeg har ikke prøvet det, men jeg ville nok koge ananas "kødet" med, og så
sigte det efter at det er kogt ind til en tyktflydende masse.
Jeg ville nok også tilsætte lidt sukker (ca. 10 %), eller endnu bedre lidt
sorbitol (sødemiddel).

Jakob

Fra : Peter Olsen

Dato : 06-12-02 00:16

On Thu, 5 Dec 2002 21:46:24 +0100, "Jakob Andersen" <jakob@sprit.dk>
wrote:

> [...]
>sigte det efter at det er kogt ind til en tyktflydende masse.
>Jeg ville nok også tilsætte lidt sukker (ca. 10 %), eller endnu bedre lidt

Når jeg laver sirupper laver jeg bare en sukkerlage af vand og sukker,
og tilsætter så det der så skal give siruppen smag. Hvis siruppen skal
stå længe, vil jeg foreslå at tilsætte et par spiseskefulde glykose
(druesukker) for at forhindre krystallisation.

Peter

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-12-02 22:04

[Jakob Andersen | Thu, 5 Dec 2002 21:46:24 +0100]

>Jeg ville nok også tilsætte lidt sukker (ca. 10 %), eller endnu bedre lidt
>sorbitol (sødemiddel).

Nu bliver jeg nysgerrig; hvorfor vil du tilsætte sorbitol istedet for
sukker?

Og hvis du ønsker et sukkerfri produkt; vil du vel på grund af smagen
vælge isomalt eller maltitol istedet for sorbitol?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-12-02 21:07

[Finn | Thu, 5 Dec 2002 05:32:39 +0100]

>Skal jeg bare koge ananas saften indtil at den er tykflydende eller
>skal der tilsættes et eller andet?

Sukker og evt. lidt citronsaft; generelt skal du - afhængig af det
ønskede resultat - bruge fra 1/3 sukker+2/3 saft til 1/2 sukker+1/2
saft.

Koges stille og roligt, til det er lidt "for tyndt", da det stivner mere
ved afkøling.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk