/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
FOTR: Hvem skulle spille Aragorn ?
Fra : Jim Andersen


Dato : 06-12-02 12:54

Er nu blevet færdig med extra-materialet og så småt gået i gang med
kommentar-sporene.

Viggo blev jo hentet ind i sidste øjeblik. Hvem skulle oprindelig have
spillet Aragorn ?

Hvorfor valgte man så unge skuespillere til Aragorn og Frodo ? De er jo
meget ældre i bøgerne.

/jim



 
 
Devast8or (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 06-12-02 13:08

Jim Andersen <jim@officeconsult.dk> wrote in message
news:asq3fn$ebj$1@sunsite.dk...
> Er nu blevet færdig med extra-materialet og så småt gået i gang med
> kommentar-sporene.
>
> Viggo blev jo hentet ind i sidste øjeblik. Hvem skulle oprindelig have
> spillet Aragorn ?

Stuart Townsend.

> Hvorfor valgte man så unge skuespillere til Aragorn og Frodo ? De er jo
> meget ældre i bøgerne.

Aragorn er Numenorean er lever derfor meget længere end almindelig mennesker
(han dør svjh da han er 262 år. På det tidspunkt filmen foregår er han 87).
Derfor kunne man godt tro at han ældes langsommere. Det vil være mit gæt.
Hvorfor Frodo (og vel også de andre 3) ikke er ældre end de er skal jeg ikke
kunne sige. Det er som om at de ikke lige har taget højde for at der er gået
10-20 år mellem Bilbos 111 års fødselsdag (som i øvrigt var samme dag Frodo
fyldte 30...eller deromkring) og "rejsen".

> /jim
>
>

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)







Per Kristensen (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Per Kristensen


Dato : 06-12-02 13:50


> Aragorn er Numenorean er lever derfor meget længere end almindelig
mennesker
> (han dør svjh da han er 262 år. På det tidspunkt filmen foregår er han
87).
>

Huh, jeg troede han var menneske??



Nikolaj Borg (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj Borg


Dato : 06-12-02 14:41

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote in message
news:3df0a4bd$0$47410$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Huh, jeg troede han var menneske??

[flamebait]Som den renblodede arier, han er, lever han længere end andre
mennesker.[/flamebait]

/Nikolaj



Devast8or (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 06-12-02 16:09

Læs op på tingene. Aragorn er ikke renblodet...

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)



Nikolaj Borg <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message
news:tM1I9.60252$HU.4127781@news010.worldonline.dk...
>
> [flamebait]Som den renblodede arier, han er, lever han længere end andre
> mennesker.[/flamebait]
>
> /Nikolaj
>
>



Nikolaj Borg (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj Borg


Dato : 06-12-02 17:30

"Devast8or" <No@no.blowme> wrote in message
news:433I9.60299$HU.4135496@news010.worldonline.dk...
> Læs op på tingene. Aragorn er ikke renblodet...

Men renblodere end gennemsnittet

/Nikolaj



Devast8or (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 06-12-02 18:11

End hvilket gennemsnit? Han har mere menneskeblod end hans forfædre idet han
er "længere væk" fra Elros end dem, men der er da mere menneskeblod i de
folk der bor i f.eks. Gondor og og Rohan.

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)



Nikolaj Borg <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message
news:Cf4I9.60326$HU.4144245@news010.worldonline.dk...

>
> Men renblodere end gennemsnittet
>
> /Nikolaj
>
>



Nikolaj Borg (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj Borg


Dato : 06-12-02 18:26

"Devast8or" <No@no.blowme> wrote in message
news:WQ4I9.60339$HU.4149422@news010.worldonline.dk...
> End hvilket gennemsnit? Han har mere menneskeblod end hans forfædre idet
han
> er "længere væk" fra Elros end dem, men der er da mere menneskeblod i de
> folk der bor i f.eks. Gondor og og Rohan.

En dem, som han bliver ældre end, selvfølgelig .

/Nikolaj



Devast8or (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 06-12-02 21:44

Glem det.....

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)



Nikolaj Borg <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message
news:a45I9.60348$HU.4151182@news010.worldonline.dk...

>
> En dem, som han bliver ældre end, selvfølgelig .
>
> /Nikolaj
>
>



Sabina Hertzum (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Sabina Hertzum


Dato : 06-12-02 14:42

Per Kristensen wrote:
>> Aragorn er Numenorean er lever derfor meget længere end almindelig
>> mennesker (han dør svjh da han er 262 år. På det tidspunkt filmen
>> foregår er han 87).
>>
>
> Huh, jeg troede han var menneske??

me too.... men nu har jeg heller ikke læst bøgerne..... er der nogen der vil
forklare??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.



Stefan Bruhn (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 06-12-02 15:07

On Fri, 6 Dec 2002 14:42:11 +0100, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

>me too.... men nu har jeg heller ikke læst bøgerne..... er der nogen der vil
>forklare??

Han *er* et menneske.
Númenor er den ø hans folk kommer fra, og de lever altså længere.

--
Regards Stefan
Websites: http://ghashul.dk/
For e-mail replace "spamfilter" with my first name.

Peter Tønnesen (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Tønnesen


Dato : 06-12-02 15:11


"Stefan Bruhn" <spamfilter@bruhn.tk> skrev i en meddelelse
news:gnb1vucqgcrceub4clg8e9cfd7cj1ib9bb@4ax.com...
> On Fri, 6 Dec 2002 14:42:11 +0100, "Sabina Hertzum"
> <sabina@mandezonen.dk> wrote:
>
> >me too.... men nu har jeg heller ikke læst bøgerne..... er der nogen der
vil
> >forklare??
>
> Han *er* et menneske.
> Númenor er den ø hans folk kommer fra, og de lever altså længere.

Approspos det at leve længere, hvad så med de udødelige elverfolk? Det må da
være råddent at overleve alle sine venner af anden race? De kan kun stå og
se på imens tiden æder deres venner

VH
Peter



Peter B. Juul (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 06-12-02 15:48

"Peter Tønnesen" <peto@privat.dk> writes:

> Approspos det at leve længere, hvad så med de udødelige elverfolk? Det må da
> være råddent at overleve alle sine venner af anden race? De kan kun stå og
> se på imens tiden æder deres venner

Og det er vel bare en af grundene til at elverne lever tilbagetrukket
fra andre racer.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our
I speak only 0}._.{0 world they usually don't talk at all."
for myself. O/ \O                -Lewis

Devast8or (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 06-12-02 16:01


Peter Tønnesen <peto@privat.dk> wrote in message
news:3df0afe5$0$47407$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Stefan Bruhn" <spamfilter@bruhn.tk> skrev i en meddelelse
> news:gnb1vucqgcrceub4clg8e9cfd7cj1ib9bb@4ax.com...
> > On Fri, 6 Dec 2002 14:42:11 +0100, "Sabina Hertzum"
> > <sabina@mandezonen.dk> wrote:
> >
> > >me too.... men nu har jeg heller ikke læst bøgerne..... er der nogen
der
> vil
> > >forklare??
> >
> > Han *er* et menneske.
> > Númenor er den ø hans folk kommer fra, og de lever altså længere.

Numenoreans er mennesker, ja, men som du siger lever de længere. Det gør de
fordi Elros der startede Aragorns slægt ikke var menneske, han var
halv-elver, og det er på grund af det elviske blod at de bliver ældre end
normale mennesker. Elros var iøvrigt Elronds bror.

> Approspos det at leve længere, hvad så med de udødelige elverfolk? Det må
da
> være råddent at overleve alle sine venner af anden race? De kan kun stå og
> se på imens tiden æder deres venner
>
> VH
> Peter
>
>

Det har du ret, og derfor har de ikke mange venner blandt andre end deres
eget folk. Elvere er lang tid om at knytte venskaver, og det kan simpelthen
ikke nås med mennesker for vi dør jo som fluer i forhold :)

Hvis du lægger mærke til Legolas i filmen vil du ogå kunne se at han ikke
græder da hverken Gandalf eller Boromir dør, han ser nærmere ud som om han
forsøger at fatte begrebet død (hvilket Orlando Bloom gør ret godt IMO).



--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)






Rikke & Brian (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Rikke & Brian


Dato : 06-12-02 17:35


"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse
news:0X2I9.60293$HU.4134558@news010.worldonline.dk...
>

> Det har du ret, og derfor har de ikke mange venner blandt andre end deres
> eget folk. Elvere er lang tid om at knytte venskaver, og det kan
simpelthen
> ikke nås med mennesker for vi dør jo som fluer i forhold :)
>
> Hvis du lægger mærke til Legolas i filmen vil du ogå kunne se at han ikke
> græder da hverken Gandalf eller Boromir dør, han ser nærmere ud som om han
> forsøger at fatte begrebet død (hvilket Orlando Bloom gør ret >godt IMO).

Det kan godt være han ikke ligefrem græder da Gandalf dør, men i filmen
synes jeg da man får en klar fornemmelse af at han er meget ked af det,
sådan set ligeså meget som de andre. Han er bare mere "stærk" og viser ikke
sine følelser så kraftigt. Men min fornemmelse var at han er stærkt rørt.

Mvh. Brian
>
>
> --
> Spamfilter activated
> To reach me via e-mail: ask me for an adress :)
>
>
>
>
>



Devast8or (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 06-12-02 18:08

Rørt var han måske nok, men ifølge Orlando Bloom selv var meningen også at
give udtryk for at han (Legolas) ikke helt forstår begrebet død. Legolas har
levet hele sit blandt elverne i Mirkwood og Gandalf og Boromir er de første
han kender der dør (så vidt jeg husker).

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)



Rikke & Brian <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote in message
news:3df0d204$0$21730$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

>
> Det kan godt være han ikke ligefrem græder da Gandalf dør, men i filmen
> synes jeg da man får en klar fornemmelse af at han er meget ked af det,
> sådan set ligeså meget som de andre. Han er bare mere "stærk" og viser
ikke
> sine følelser så kraftigt. Men min fornemmelse var at han er stærkt rørt.
>
> Mvh. Brian
> >
> >
> > --
> > Spamfilter activated
> > To reach me via e-mail: ask me for an adress :)
> >
> >
> >
> >
> >
>
>



Hjalte aka. izeqb (09-12-2002)
Kommentar
Fra : Hjalte aka. izeqb


Dato : 09-12-02 08:23

On Fri, 6 Dec 2002 18:08:25 +0100, "Devast8or" <No@no.blowme> wrote:

>Rørt var han måske nok, men ifølge Orlando Bloom selv var meningen også at
>give udtryk for at han (Legolas) ikke helt forstår begrebet død. Legolas har
>levet hele sit blandt elverne i Mirkwood og Gandalf og Boromir er de første
>han kender der dør (så vidt jeg husker).

Men er Gandalf ikke kendt af elverne på forhånd.

Devast8or (09-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 09-12-02 09:57

Jeg ved faktisk ikke om der er nogle af elverne i Middle-earth der kender
hans sande identitet, men selvom der er, er det jo ikke sikkert at Legolas
gør.

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)



Hjalte aka. izeqb <isak@city.dk> wrote in message
news:c5h8vusvtre6l4rs3jqtdudt2repq0oh7q@4ax.com...

>
> Men er Gandalf ikke kendt af elverne på forhånd.



Jim Andersen (10-12-2002)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 10-12-02 08:15


"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse
news:MTYI9.62741$HU.4513044@news010.worldonline.dk...
> Jeg ved faktisk ikke om der er nogle af elverne i Middle-earth der kender
> hans sande identitet, men selvom der er, er det jo ikke sikkert at Legolas
> gør.

Arh, man kan vel godt gå ud fra at de kan finde ud af at Saruman og Gandalf
etc har rendt rundt i Middle-earth lidt for længe til at være dødelige
mennesker. Og de har vel nogenlunde styr på deres stamtavle, så de véd at de
ikke er elverfolk (de har jo heller ikke Mr. Spock ører).

Hvorvidt elvene ved at de er Maiar-ånder ? hmmm, hvad skulle de ellers være
? En blanding af mænd og elve ?

Men selv om Legolas kender alt til Gandalf, kan han da godt være rimelig
kold når Gandalf dør, da han jo ikke rigtigt er bekendt med døden, eller har
tænkt så meget over den.

/jim



C. H. Engelbrecht (10-12-2002)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 10-12-02 09:12

> Men selv om Legolas kender alt til Gandalf, kan han da godt være rimelig
> kold når Gandalf dør, da han jo ikke rigtigt er bekendt med døden, eller
har
> tænkt så meget over den.

Pointen er stadig, ifølge Orlando Bloom der spillede Legolas, at Legolas
Skovelveren er fuldstændig forvirret over at blive stillet overfor begrebet
død. Ved Gandalfs fald står han som et lille barn der ikke har den fjerneste
anelse om hvordan man reagerer på død og glor rundt på de øvrige i
fællesskabet. Senere da Boromir dør er han blevet bekendt med fænomenet og
nu har han et sørgmodigt udtryk i ansigtet, men samtidig med det her skær af
barnlig nysgerrighed 'hvad hulen er det der død dog for noget?'. Det er ikke
meningen at han skal være 'kold i røven' omkring død, tværtomkring. Han er
blot flintrende forvirret.

Jeg tænkte ikke selv over det, før Orlando Bloom kommenterede det på EE
tracket. Nu synes jeg det er knaldgodt udført.




Aragorn Elessar (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 12-12-02 10:50


"Jim Andersen" <ccc92422@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:at44bq$n6f$1@news.cybercity.dk...
>
> "Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse
> news:MTYI9.62741$HU.4513044@news010.worldonline.dk...
> > Jeg ved faktisk ikke om der er nogle af elverne i Middle-earth der
kender
> > hans sande identitet, men selvom der er, er det jo ikke sikkert at
Legolas
> > gør.
>
> Arh, man kan vel godt gå ud fra at de kan finde ud af at Saruman og
Gandalf
> etc har rendt rundt i Middle-earth lidt for længe til at være dødelige
> mennesker. Og de har vel nogenlunde styr på deres stamtavle, så de véd at
de
> ikke er elverfolk (de har jo heller ikke Mr. Spock ører).
>
> Hvorvidt elvene ved at de er Maiar-ånder ? hmmm, hvad skulle de ellers
være
> ? En blanding af mænd og elve ?
>
> Men selv om Legolas kender alt til Gandalf, kan han da godt være rimelig
> kold når Gandalf dør, da han jo ikke rigtigt er bekendt med døden, eller
har
> tænkt så meget over den.
>
> /jim

Hej der.

NU kan jeg ikke styre mig længere *G* :

Ifølge 'A Tolkien Bestiary' er Gandalf og Saruman begge Istari ('wizards'):
'They were Maiar, spirits older than than the World itself, and of that
first race that came from the mind of Ilúvatar in the Timeless Halls. Yet in
the diminished World of Middle-Earth in the Third Age they were forbidden to
come forth in power as Maiar. They were limited to the form of Men and the
powers that might be found within the mortal world.'

Om elverne:
'In the very hour that Varda, the Lady of the Heavens, rekindled the bright
stars above Middle-Earth, the Children of Eru awoke by the Mere of
Cuiviénen, the 'water of awakening'. These people were the Quendi, who are
called Elves, and when they came into being the first thing they perceived
was the light of new stars.'

Det er da muligt at Legolas ikke er bekendt med døden, men om elverne siges
det at:
'They could be slain with fire or steel in the war, be murdered, and even
die of great grief.'
Så helt ubekendt er døden altså ikke for elverne.

MvH Aragorn_dk



Jim Andersen (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 12-12-02 13:00


"Aragorn Elessar" <aragorn@welles.dk> skrev i en meddelelse
news:at9mfn$nhj$1@sunsite.dk...

.....stuff deleted....

Øhmm, er det et svar på et spørgsmål eller en kommentar til noget i et af
mine indlæg ? Eller blot en yderligere tydeliggørelse for eventuelle
uindviede (som sikkert er stået af diskussionen for længst

/jim

/jim



Mads Holmsgaard Erik~ (14-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Holmsgaard Erik~


Dato : 14-12-02 15:31


"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse
news:at9tv2$h2$1@sunsite.dk...
>
> "Aragorn Elessar" <aragorn@welles.dk> skrev i en meddelelse
> news:at9mfn$nhj$1@sunsite.dk...
>
> ....stuff deleted....
>
> Øhmm, er det et svar på et spørgsmål eller en kommentar til noget i et af
> mine indlæg ? Eller blot en yderligere tydeliggørelse for eventuelle
> uindviede (som sikkert er stået af diskussionen for længst
>
> /jim
>

Nu spørger du jo i dit indlæg om der er nogen, der ved om Gandalf og Saruman
er Maiar-ånder. Dette har hr. Aragorn Elessar (blasfemi med sådan et navn i
øvrigt!) jo ganske udmærket på.

mvh
Mads






Jim Andersen (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 16-12-02 13:42


"Mads Holmsgaard Eriksen" <mhe@smartazz.dk> skrev i en meddelelse
news:3dfb40b9$0$35863$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Nu spørger du jo i dit indlæg om der er nogen, der ved om Gandalf og
Saruman
> er Maiar-ånder

Næ. Hvordan fik du den idé ?

/jim




Mads Holmsgaard Erik~ (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Mads Holmsgaard Erik~


Dato : 06-12-02 17:11


> > Approspos det at leve længere, hvad så med de udødelige elverfolk? Det

> da
> > være råddent at overleve alle sine venner af anden race? De kan kun stå
og
> > se på imens tiden æder deres venner
> >
> > VH
> > Peter

>
> Det har du ret, og derfor har de ikke mange venner blandt andre end deres
> eget folk. Elvere er lang tid om at knytte venskaver, og det kan
simpelthen
> ikke nås med mennesker for vi dør jo som fluer i forhold :)
>
> Hvis du lægger mærke til Legolas i filmen vil du ogå kunne se at han ikke
> græder da hverken Gandalf eller Boromir dør, han ser nærmere ud som om han
> forsøger at fatte begrebet død (hvilket Orlando Bloom gør ret godt IMO).
>
>

Ja, præcis. Der er dog elvere, som vælger et dødeligt liv, som Arven
Undómiel/Aftenstjerne, og så er der også i Extended Version en lille snak
omkring Luthien Tinúviel. I bøgerne reciterer Aragorn et kvæd om Tinúviel og
hendes kærlighed til Beren, den dødelige.

Det må egentlig være underligt at have uendeligt liv, men også trist i
længden. Tænk at have været med til en krig for 5000 år siden, som Elrond
har. Det må være trist at tænke på, at alle ens krigskammerater for længe
siden er blevet til støv. Hmmm ja. Nu skal jeg vist ikke træde mere i det.

Hvorom alt er, er der god logik i, at elverne bor så langt væk fra den
øvrige verden, i enten Lothlorien eller Imladris/Rivendell/Kløvedal.



Devast8or (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 06-12-02 21:37


Mads Holmsgaard Eriksen <mhe@smartazz.dk> wrote in message
news:3df0df8b$0$256$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

> Ja, præcis. Der er dog elvere, som vælger et dødeligt liv, som Arven
> Undómiel/Aftenstjerne, og så er der også i Extended Version en lille snak
> omkring Luthien Tinúviel. I bøgerne reciterer Aragorn et kvæd om Tinúviel
og
> hendes kærlighed til Beren, den dødelige.

Både Arwen og Tinuviel er halv-elvere, det er derfor de har valget. Elros
var som sagt også halv-elver og han valgte ligesom Arwen og Luthien at blive
talt blandt menneskene.

> Det må egentlig være underligt at have uendeligt liv, men også trist i
> længden. Tænk at have været med til en krig for 5000 år siden, som Elrond
> har. Det må være trist at tænke på, at alle ens krigskammerater for længe
> siden er blevet til støv. Hmmm ja. Nu skal jeg vist ikke træde mere i det.

Ja, det må sq blive kedeligt i længden.

> Hvorom alt er, er der god logik i, at elverne bor så langt væk fra den
> øvrige verden, i enten Lothlorien eller Imladris/Rivendell/Kløvedal.
>
>

Jo.

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)






Sabina Hertzum (07-12-2002)
Kommentar
Fra : Sabina Hertzum


Dato : 07-12-02 01:18

Mads Holmsgaard Eriksen wrote:
>> Hvis du lægger mærke til Legolas i filmen vil du ogå kunne se at han
>> ikke græder da hverken Gandalf eller Boromir dør, han ser nærmere ud
>> som om han forsøger at fatte begrebet død (hvilket Orlando Bloom gør
>> ret godt IMO).

jeg synes Legolas er helt kanon i filmen...... på et eller andet plan rammer
han noget som ingen af de andre helt formår.....

> Ja, præcis. Der er dog elvere, som vælger et dødeligt liv, som Arven
> Undómiel/Aftenstjerne, og så er der også i Extended Version en lille
> snak omkring Luthien Tinúviel. I bøgerne reciterer Aragorn et kvæd om
> Tinúviel og hendes kærlighed til Beren, den dødelige.

så vidt jeg husker sidder han vist og synger den lille kvæd i Extendend
Version, og Frodo overhører ham ( Aragorn tror vist alle sover), og spørger
derfor ind til det, deraf kommer den lille snak omkring Tinúviel......

> Det må egentlig være underligt at have uendeligt liv, men også trist i
> længden. Tænk at have været med til en krig for 5000 år siden, som
> Elrond har. Det må være trist at tænke på, at alle ens
> krigskammerater for længe siden er blevet til støv. Hmmm ja. Nu skal
> jeg vist ikke træde mere i det.

er det ifølge bøgerne 5000 år eller har jeg hørt helt galt i filmen.... jeg
mener da kun der er gået 3000??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.



Devast8or (07-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 07-12-02 01:46


Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> wrote in message
news:35bI9.60761$HU.4191595@news010.worldonline.dk...
>
> jeg synes Legolas er helt kanon i filmen...... på et eller andet plan
rammer
> han noget som ingen af de andre helt formår.....

Ja, han er ret god. Mit gæt er at vi vil få ham at se i nogle flere roller
inden længe.

> > Ja, præcis. Der er dog elvere, som vælger et dødeligt liv, som Arven
> > Undómiel/Aftenstjerne, og så er der også i Extended Version en lille
> > snak omkring Luthien Tinúviel. I bøgerne reciterer Aragorn et kvæd om
> > Tinúviel og hendes kærlighed til Beren, den dødelige.
>
> så vidt jeg husker sidder han vist og synger den lille kvæd i Extendend
> Version, og Frodo overhører ham ( Aragorn tror vist alle sover), og
spørger
> derfor ind til det, deraf kommer den lille snak omkring Tinúviel......

Du husker rigtigt.

>
> er det ifølge bøgerne 5000 år eller har jeg hørt helt galt i filmen....
jeg
> mener da kun der er gået 3000??

Du har ret, i filmen går der ca. 3000 år fra slaget for foden af Mount Doom
(også kaldet The War Of The Last Alliance) hvor Isildur tager ringen fra
Sauron og til The War Of the Ring finder sted. Men på det tidspunkt er
Elrond allerede gammel. Han er født ca. 525 First Age, og er ca. 6500 år
gammel ved The Counsil Of Elrond.

> --
> Knus Sabina
>
> www.MandeZonen.dk
> Danmarks førende mandeportal.
>
>

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)






Sabina Hertzum (07-12-2002)
Kommentar
Fra : Sabina Hertzum


Dato : 07-12-02 01:56

Devast8or wrote:
>> jeg synes Legolas er helt kanon i filmen...... på et eller andet
>> plan rammer han noget som ingen af de andre helt formår.....
>
> Ja, han er ret god. Mit gæt er at vi vil få ham at se i nogle flere
> roller inden længe.

det håber jeg bestemt.......

>> er det ifølge bøgerne 5000 år eller har jeg hørt helt galt i
>> filmen.... jeg mener da kun der er gået 3000??
>
> Du har ret, i filmen går der ca. 3000 år fra slaget for foden af
> Mount Doom (også kaldet The War Of The Last Alliance) hvor Isildur
> tager ringen fra Sauron og til The War Of the Ring finder sted. Men
> på det tidspunkt er Elrond allerede gammel. Han er født ca. 525 First
> Age, og er ca. 6500 år gammel ved The Counsil Of Elrond.

The Counsil of Elrond???

kan det passe han så allerede ved The war of The Last Alliance er omkring
3500 år gammel??

iøvrigt, tak fordi du gider uddybe, det er lidt svært at følge helt med når
man nu ikke har læst bøgerne.....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.



Devast8or (07-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 07-12-02 02:31


Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> wrote in message
news:XEbI9.60769$HU.4194000@news010.worldonline.dk...

> > [Orlando Bloom]
> > Ja, han er ret god. Mit gæt er at vi vil få ham at se i nogle flere
> > roller inden længe.
>
> det håber jeg bestemt.......

Så er vi to. Han er en god skuespiller og virker også som et ret behageligt
menneske at dømme ud fra det extra materiale der er på EE DVDen (ihvertfald
den lille del af det jeg har set).

> >> er det ifølge bøgerne 5000 år eller har jeg hørt helt galt i
> >> filmen.... jeg mener da kun der er gået 3000??
> >
> > Du har ret, i filmen går der ca. 3000 år fra slaget for foden af
> > Mount Doom (også kaldet The War Of The Last Alliance) hvor Isildur
> > tager ringen fra Sauron og til The War Of the Ring finder sted. Men
> > på det tidspunkt er Elrond allerede gammel. Han er født ca. 525 First
> > Age, og er ca. 6500 år gammel ved The Counsil Of Elrond.
>
> The Counsil of Elrond???

Den scene hvor vi første gang ser bl.a. Legolas, Gimli og Boromir og hvor
det bliver besluttet hvad der skal ske med ringen og hvem der skal sørge for
det er The Council Of Elrond (og denne gang har jeg stavet Council rigtigt
:)

> kan det passe han så allerede ved The war of The Last Alliance er omkring
> 3500 år gammel??

Ja, det lyder vist meget rigtigt.

> iøvrigt, tak fordi du gider uddybe, det er lidt svært at følge helt med
når
> man nu ikke har læst bøgerne.....

Det var nu så lidt, men det er heller ikke alt hvad jeg fortæller der står i
LOTR bøgerne, meget af baggrundshistorien er vist nok fra The Silmarillion
som jeg desværre ikke har læst. The Encyclopedia Of ARDA
(http://www.glyphweb.com/arda/default.htm) er en god kilde :)

> --
> Knus Sabina
>
> www.MandeZonen.dk
> Danmarks førende mandeportal.
>
>

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)






Sabina Hertzum (07-12-2002)
Kommentar
Fra : Sabina Hertzum


Dato : 07-12-02 23:21

Devast8or wrote:
>> det håber jeg bestemt.......
>
> Så er vi to. Han er en god skuespiller og virker også som et ret
> behageligt menneske at dømme ud fra det extra materiale der er på EE
> DVDen (ihvertfald den lille del af det jeg har set).

jeg har desværre endnu ikke set det ekstra matriale...... ville ellers
enormt gerne
mon ikke også det kommer på et tidspunkt :)

>> The Counsil of Elrond???
>
> Den scene hvor vi første gang ser bl.a. Legolas, Gimli og Boromir og
> hvor det bliver besluttet hvad der skal ske med ringen og hvem der
> skal sørge for det er The Council Of Elrond (og denne gang har jeg
> stavet Council rigtigt :)

*G* sjovt den lille fejl opdagede jeg slet ikke*G*
ok, nu forstår jeg hvad du mener..... altså der hvor The Fellowship of The
Ring bliver dannet ikk?

>> iøvrigt, tak fordi du gider uddybe, det er lidt svært at følge helt
>> med når man nu ikke har læst bøgerne.....
>
> Det var nu så lidt, men det er heller ikke alt hvad jeg fortæller der
> står i LOTR bøgerne, meget af baggrundshistorien er vist nok fra The
> Silmarillion som jeg desværre ikke har læst. The Encyclopedia Of ARDA
> (http://www.glyphweb.com/arda/default.htm) er en god kilde :)

takker den skal studeres nærmere.......

--
Knus Sabina ( som glæder sig seriøst til TTT)

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.



Devast8or (08-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 08-12-02 00:28


Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> wrote in message
news:duuI9.61685$HU.4306849@news010.worldonline.dk...

>
> jeg har desværre endnu ikke set det ekstra matriale...... ville ellers
> enormt gerne
> mon ikke også det kommer på et tidspunkt :)

Ja, hvis ikke du har EE pakken endnu hvad laver du så her? Kan du så komme
ud og købe den :)

>
> *G* sjovt den lille fejl opdagede jeg slet ikke*G*
> ok, nu forstår jeg hvad du mener..... altså der hvor The Fellowship of The
> Ring bliver dannet ikk?

Lige præcis.

> > (http://www.glyphweb.com/arda/default.htm) er en god kilde :)
>
> takker den skal studeres nærmere.......

Det kan jeg godt forstå. Den er meget interessant hvis der er noget man ikke
lige kan huske eller man (som mig) vil vide mere om Middle-Earth og dets
historie. (Jeg trawlede da også appendicerne (hedder det det?) i slutningen
af ROTK igennem og skal have læst The Silmarillion nå jeg får fundet den på
engelsk :)

> --
> Knus Sabina ( som glæder sig seriøst til TTT)
>
> www.MandeZonen.dk
> Danmarks førende mandeportal.
>
>

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)






René Jensen (08-12-2002)
Kommentar
Fra : René Jensen


Dato : 08-12-02 18:14

Devast8or wrote:
> ... (Jeg trawlede da også appendicerne (hedder det det?) ...

På dansk staves det appendiks.

Med venlig hilsen,
René Jensen


Devast8or (09-12-2002)
Kommentar
Fra : Devast8or


Dato : 09-12-02 09:55

Ja, i ental. Men jeg var usikker på hvad det hedder i flertal, og jeg gad
ikke at undersøge det. Men bare vi er enige om hvad vi snakker om :)

Devast8or

--
Spamfilter activated
To reach me via e-mail: ask me for an adress :)



René Jensen <not4u2know@privacy.org> wrote in message
news:3DF37DDF.2030704@privacy.org...
>
> På dansk staves det appendiks.
>
> Med venlig hilsen,
> René Jensen
>



sniper_Nolight (06-12-2002)
Kommentar
Fra : sniper_Nolight


Dato : 06-12-02 15:25

> Det er som om at de ikke lige har taget højde for at der er gået
> 10-20 år mellem Bilbos 111 års fødselsdag (som i øvrigt var samme dag
Frodo
> fyldte 30...eller deromkring) og "rejsen".

kan det ikke passe Sam, Pippin og Merry er yngre end Frodo, men at ringen
holder ham "ung"... sån syns jeg at have fattet det. Men i film vil der vel
altid være den slags minibloopers. RRaah vi må ikke tænke sån ved I, det kan
ødelægge en filmoplevelse

sniper_Nolight



C. H. Engelbrecht (06-12-2002)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 06-12-02 20:43

> Viggo blev jo hentet ind i sidste øjeblik. Hvem skulle oprindelig have
> spillet Aragorn ?

Ifølge IMDB skulle en fyr ved navn Stuart Townsend oprindelig være castet
som Aragorn. Røverhistorien er at de kommer i gang med at optage, men blot
fire dage inde i optagelserne bliver Townsend send ti omklædningen. Manden
er glødende Tolkien-fan og er stærkt utilfreds med at Aragorn bliver gjort
så ung (Townsend er lige knapt 30). PJ fyrer ham på gråt papir, men er
senere lidt sød overfor ham på EE DVD'en ("We came to realise that we had
cast the role of Aragorn a bit too young", citat slut), for han havde jo
ret.
Herefter kommer så røverhistorien med hvor desperat en ny Aragorn må findes
og hvor Viggo får "Kan du starte i næste uge???" opkaldet og hvor Viggos
12-årige søn er Tolkien-tosset og får papa overtalt til at være med i
filmen. The rest is history!
Sådan har jeg hørt den via forskellige kilder.
http://us.imdb.com/Trivia?0120737

> Hvorfor valgte man så unge skuespillere til Aragorn og Frodo ? De er jo
> meget ældre i bøgerne.

Et ord: Millenium trend!
Man har ikke kunnet sælge et projekt af denne størrelse (er det ikke det
dyreste filmprojekt nogensinde?) rent på de billeder Tolkien kreerede.
Trenden er siden 50'erne gået over på at hylde ungdommen i film, mode,
musik, hvad har vi (var det ikke Elvis der startede balladen?). Skal man
sælge et mastodont-projekt til The General Public i dag, må man selv med
Tolkien-biblerne i hånden acceptere små tilpasninger for at flest af nutiden
kan æde historien. Tænk på at Arwen er blevet skrevet mere ind i historien
for at tækkes pigepublikummet. Man kan mene om den slags hvad man vil, men
faktum er at i sidste ende bliver New Line nødt til at have grønne tal på
papiret. Business skal kombineres med en kunstners arbejde, sådan er det.
Men det er ikke så grælt som man kunne have frygtet. Gandalf er stadig denne
vise olding (den kan vi alligevel godt æde!), Sean Astin som Samwise tog
20-30 kilo på for at ligne så meget en hobbit som muligt (og det virker
perfekt) og Gimli...booyah! Man skal også huske på at Viggo er en moden
herre på 42, så hvis Aragorn er 87 i bogen og som numenorianer (en speciel
type menneske, tilsyneladende) dør som 262-årig, så passer matematikken
stadig ok sammen. (Ok, Viggo SER ung ud, det kan man så fortolke som man
vil, arier, hvad har vi.)
Mht. hobitterne er der hoppet henover et par tekniske forhindringer ved ikke
at gøre dem til de runde, flobbede væsener bøgerne lægger op til. Jeg fik
set den gamle tegnefilm fra 1980 forleden, og her er hobitterne langt fra
hvad Jackson har gjort dem til, og sikkert mere efter bøgerne. Jeg kan så
ikke lade være med at synes at hobitterne og Aragorn og de øvrige
er...røvkedelige! Det havde bare ikke funket på lærredet. En så stor figur
som Frodo må meget gerne blive spillet af et eller andet letgenkendeligt
fjæs, ellers keder jeg mig. Sådan er mainstream film åbenbart, og til en
sådan historie vil jeg underholdes samtidig med at jeg får en fed
røverhistorie. Jeg mener stadig at PJ har fundet den gode balance mellem
mainstream og kærligheden til Tolkiens røverhistorie, det er stadig Midgård
man får smidt i fjæset.
Jeg er ikke nørd i bøgerne og jeg nyder FOTR udover alle grænser; den passer
lige til mig! Jeg har fået læst lidt i bøgerne og kan godt se at de mest
hardcore fans ville kunne finde ting at brokke sig over (jeg savner sgu også
selv Tom Bombadil!), derfor tænker jeg også på filmværket som Tolkien vs.
Jackson. Ud fra den synsvinkel accepterer jeg filmen som et storværk, for
det er SGUDDA STADIG EN FED RØVERHISTORIE!!




Aragorn Elessar (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 06-12-02 22:57


"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev en forfærdelig masse kloge
ord i news:3df0fdef$0$181$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Hørt!

MvH Ara_dk



Jim Andersen (07-12-2002)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 07-12-02 23:49

Fin forklaring. Men jeg brokker mig nu ikke højlydt. Jeg undres mest. Viggo
er fin-fin, men i bogen er der altså sølvgrå stænk i hans lokker (numenorean
eller ej), og det ville vel ikke have været det store besvær (eller solgt
færre billetter) hvis de havde smidt lidt gråt i parykken. Mel Gibson kan jo
stadig sælge billetter, og Sean Connery ligeså. Hmmmm ville han forresten
ikke have passet godt i rollen...?... Hvis han dog bare ikke havde spillet
med i den dér rædsomme "ridderne af det runde bord" eller hvad den hed.....

Og så ville han selvfølgelig også have været for dyr. Jeg synes det er SÅ
godt at der ikke er smidt store penge efter et NAVN, men istedet brugt
krudtet på filmen. At hive Brando ind i 5 minutter for 20 millioner dollars
(og det var mange penge dengang) i Superman filmen, ville være en skam.

/jim




C. H. Engelbrecht (14-12-2002)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 14-12-02 06:40

> Fin forklaring. Men jeg brokker mig nu ikke højlydt. Jeg undres mest.
Viggo
> er fin-fin, men i bogen er der altså sølvgrå stænk i hans lokker
(numenorean
> eller ej), og det ville vel ikke have været det store besvær (eller solgt
> færre billetter) hvis de havde smidt lidt gråt i parykken. Mel Gibson kan
jo
> stadig sælge billetter, og Sean Connery ligeså. Hmmmm ville han forresten
> ikke have passet godt i rollen...?... Hvis han dog bare ikke havde spillet
> med i den dér rædsomme "ridderne af det runde bord" eller hvad den
hed.....
>
> Og så ville han selvfølgelig også have været for dyr. Jeg synes det er SÅ
> godt at der ikke er smidt store penge efter et NAVN, men istedet brugt
> krudtet på filmen. At hive Brando ind i 5 minutter for 20 millioner
dollars
> (og det var mange penge dengang) i Superman filmen, ville være en skam.

Hmm. Det kan være han FÅR sølvstænkt i håret i løbet af film to eller
tre...nej, jeg ved det ikke.

Det med at indhente fhv. 'billige' navne er vist nok meget normalt i
gigaproduktioner af den type, essensen er at kan projektet sælge sig selv,
er det ikke så vigtigt at superstjerner er på plakaten. Og i øvrigt var
filmen også dyr nok i forvejen, man må spare hvor man kan. Man skal dog ikke
glemme Christopher Lee i denne sammenhæng, men det handler selvfølgelig også
om at caste til rollen.
Andre typer film bliver så nødt til at have superduperstjerner for at sælge
projektet, 'Matrix', 'The Beach', 'Shaft', mv. (Ok, måske lidt halvdårlige
eksempler.) I øvrigt er det ret ofte at 'billige' navne højner kvaliteten
fordi de har mere at bevise end de dyre drenge og piger (så ikke altid
tilfældet, tænk 'Godzilla'!)




Jim Andersen (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 16-12-02 13:37


"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
news:3dfac3f0$0$218$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> filmen også dyr nok i forvejen, man må spare hvor man kan. Man skal dog
ikke
> glemme Christopher Lee i denne sammenhæng, men det handler selvfølgelig
også
> om at caste til rollen.

Er han specielt dyr ? Er der et sted man kan se en "prisliste" over folk ?

Desuden er han alle pengene værd. Han er efter min mening den der er bedst
castet i hele filmen. Minut-mæssigt er det vel ikke en særlig stor rolle,
men han fylder den ud så den er ved at eksplodere. Den stemme... de øjne...

Jim



C. H. Engelbrecht (16-12-2002)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 16-12-02 14:58

> > filmen også dyr nok i forvejen, man må spare hvor man kan. Man skal dog
> ikke
> > glemme Christopher Lee i denne sammenhæng, men det handler selvfølgelig
> også
> > om at caste til rollen.
>
> Er han specielt dyr ? Er der et sted man kan se en "prisliste" over folk ?
>
> Desuden er han alle pengene værd. Han er efter min mening den der er bedst
> castet i hele filmen. Minut-mæssigt er det vel ikke en særlig stor rolle,
> men han fylder den ud så den er ved at eksplodere. Den stemme... de
øjne...

Jeg mener det selvfølgelig ikke sådan at Lee er 'billig' i drift, på IMDB
har han et CV der tæller over 250 film, så allerede der ligger der en god
markedsværdi/prissats (en skuespillers CV som angivet på IMDB anses for en
halv prisliste i den branche, den anden halvdel er selvsagt de film de har
været med i). Men han er heller ikke snotdyr, såsom Mel, Arnold, Sylvester,
Julia, Leonardo, Samuel, nogen af de mennesker. Han ligger lunt i den gruppe
af skuespillere der er knaldgode og som kan hentes hjem for en fair pris. En
stolt skuespiller (og hans/hendes agent, forstås) kender sit værd og sin
pris, og oversælger ikke sig selv.
Og så har du ret, Lee er det måske bedst castede medlem af rollelisten til
det projekt (selv om det er sådan lidt lala at snakke om den slags, fordi
det er hele castet der tæller). Der var også det i det at Lee er gedigen
Tolkien-nørd (har læst trilogien een gang om året de sidste 20 år) og kender
de fleste figurer ind og ud (PJ tog ham vist aldrig til side for at fortælle
hvordan han mente Saruman skulle spilles, det overlod han HELT til Lee), så
ikke at tage ham med i LOTR...det ville have været en fejl.

(Nu lyder det som om jeg kender disse mennesker, det gør jeg selvfølgelig
ikke, jeg fortæller bare røverhistorier...)




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409070
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste