Tør man?
Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-12-02 15:26

Tør man spørge om oldsager her? Kan jeg gøre noget for min gl. 5300
m.h.t.hurtighed?
Der er installeret 8,5 på den. Jeg har smidt det ud jeg tør. (det siger
ikke så meget) jeg har fjernet en masse fonte, da jeg en gang fik at vide,
at de kunne sinke opstarten meget.
Måske ville den køre bedre - hurtigere, hvis jeg gik nedad i system igen
f.eks.8,1?

Kan man (IKKE Jeg), men man kan måske få nogen til det), overlocke en
sådan sag. Kan den opgraderes? Hvis det ikke er alt for kostbart, kunne
jeg finde på at spekulere i det, da maskinen fungerer helt fint.
Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Jesper

Dato : 02-12-02 16:21

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
>
> ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
> Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Hvormeget RAM er der i dyret? Den skulle uden problemos kunne trække OS
9, hvis der er RAM nok. MacOS 8.1 kan ikke anbefales, da de fleste
programmer i dag kræver 8.6 eller 9.
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com

Fra : Per Madsen

Dato : 02-12-02 19:29

Jesper <spam@spam.spam.invalid> wrote:

> Hvormeget RAM er der i dyret? Den skulle uden problemos kunne trække OS
> 9, hvis der er RAM nok. MacOS 8.1 kan ikke anbefales, da de fleste
> programmer i dag kræver 8.6 eller 9.

Min Performa 5200 (48 mb ram) blev ulidelig langsom, da jeg i sin tid
installerede OS 9 (i en rundbarberet udgave). Jeg ville foreslå MacOS
8.5 el. 8.6

Per

Fra : Leif Hesselberg

Dato : 02-12-02 20:48

d. 02/12/02 19:29 skrev Per Madsen på permand@cool.dk i artiklen
1fmkwg5.z7trkolhi9dsN%permand@cool.dk:

> Min Performa 5200 (48 mb ram) blev ulidelig langsom, da jeg i sin tid
> installerede OS 9 (i en rundbarberet udgave). Jeg ville foreslå MacOS
> 8.5 el. 8.6
>
> Per

Jeg kørte 8.6 på en Performa 5200 med 24 mb RAM, det fungerede fint, frøs
sjældent. Det kommer vel også an på hvilke programmer der skal benyttes.

Leif

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-02 03:23

Hej Per & Jesper

Per Madsen wrote:

> Min Performa 5200 (48 mb ram) blev ulidelig langsom, da jeg i sin tid
> installerede OS 9 (i en rundbarberet udgave).

Nu må du jo regne med, at en 5200 kun er en 75mhz maskine, mens en 5300 er
en 100mhz version i både Performa og PowerMac udgaverne. Det betyder, at den
er mindst 50% hurtigere end en 5200.

Du har selvfølgelig ret i, at den vil blive langsom - selv i en skrabet
version, men en del processer i programmer vil blive noget hurtigere med en
OS 9.1 fremfor en 8.1 - 8.6. Og ikke mindst stabiliteten vil være forøget
væsentlig med en 9.1.

> Jeg ville foreslå MacOS 8.5 el. 8.6

Skal det være en OS-8 version, så er 8.5.1 den bedste, da den ikke har de
samme font fejl, som er i 8.6. Man kan også bruge CarbonLib 1.0.4 - 1.1.4 på
det system uden problem, - måske også en 1.2.5, - det har jeg dog ikke
prøvet....

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-12-02 17:47

Angående oldsager. Prøv http://www.natmus.dk/ og vælg relevant afdeling.
5300 ligger inden for ældre stenalders næstsidste epoke
(Kongemosekulturen).

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-12-02 18:16

spam@spam.spam.invalid writes:

> [...]
>
>Hvormeget RAM er der i dyret? Den skulle uden problemos kunne trække OS
>9, hvis der er RAM nok. MacOS 8.1 kan ikke anbefales, da de fleste

Der er det kan komme i 56 tror jeg. Den kunne vist oprindelig have 64, men
så fortalte OfficeLine på Åbouldevarden, at det lavede man ikke mere
Så det er jo ikke meget.

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-02 08:47

> [...]

> Der er det kan komme i 56 tror jeg. Den kunne vist oprindelig have 64, men
> så fortalte OfficeLine på Åbouldevarden, at det lavede man ikke mere

Jeg har 40 MB i min og kører Mac OS 9.1. Det er en 100 MHz 5300cs. Det
var jo nogle på 117 MHz, hvilket nok ikke gør den store forskel. Min er
langsom. Det gælder især, når den skal vågne fra vågeblus. Jeg bruger
den stort set kun med AppleWorks, og når først det er i gang, går det
såmænd fint.
Jeg har aldrig haft Mac OS 8/8.1. Den var nok hurtigere med 7.6,
men jeg er ikke sikker på, om den var så meget hurtigere med 8.6. Jeg
gider faktisk ikke nedgradere. Det tager jo lidt tid, og det er bøvlet
uden cd-drev. Mac OS 7.6 kan være besværligt at bruge, da mange
programmer ikke kører på det. Jeg vil gætte på, at det ideelle kompromis
er 8.1, men som sagt har jeg aldrig prøvet det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-12-02 18:18

ossmidt@tdcadsl.dk writes:
>Angående oldsager. Prøv http://www.natmus.dk/og vælg relevant afdeling.
>5300 ligger inden for ældre stenalders næstsidste epoke
> [...]
Nå, tak, så må jeg kigge der. Der må jo snart blive guld værd eller
Danefæ

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-12-02 23:20

leifberg@post8.tele.dk writes:

>Jeg kørte 8.6 på en Performa 5200 med 24 mb RAM, det fungerede fint, frøs
>sjældent. Det kommer vel også an på hvilke programmer der skal benyttes.
>
>Leif

Jeg skal slet ikke bruge noget fancy på den. Jeg var kun ude på at den
skulle blive lidt hurtigere i al almindelighed. Jeg bruger ClarisWorks og
så'n lidt og den er skam glimrende til det. Jeg har også officepakken på.
Det kan såmen godt bruges. Jeg har nemlig en glimrende bærbar printer til
den og så har den været reserve, hvis jeg har haft vrøvl med en anden
printer eller løbet tør for farvepatroner. Man kommer af og til i
nødsituationer, når man har rigtig travlt
Nå, men jeg lever med det, hvis den ikke kan blive pustet lidt op.
Tak for rådene,

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-02 01:21

> [...]

> nødsituationer, når man har rigtig travlt
> Nå, men jeg lever med det, hvis den ikke kan blive pustet lidt op.

Øøøhh, taler du da om en bærbar computer? Der er lidt forskel på en
Performa 5300 og en PowerBook 5300.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 03-12-02 09:17

henrik@muenster.dk writes:

> [...]
>på.
>anden
>
>Øøøhh, taler du da om en bærbar computer? Der er lidt forskel på en

Beklager jeg har da glemt at skrive at det var en bærbar = den samme som
du har, hvis du ikke har sat den på museum.
Det var da tåbligt at mig, da jeg godt ved, at der også er en stationær
der hedder 5300.

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-02 08:47

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Beklager jeg har da glemt at skrive at det var en bærbar = den samme som
> du har, hvis du ikke har sat den på museum.

Nej, den står oppe på sygehuset. Jeg er ved at taste nogle data ind til
et projekt. Lidt af en luksus sådan bare at kunne have en computer
stående rundt omkring. Skulle den blive stjålet vil jeg nok græde mere
over de mistede data end selve computeren. Batteriet er i øvrigt næsten
dødt, så jeg er nødt til at have den sluttet til lysnettet hele tiden.

> Det var da tåbligt at mig, da jeg godt ved, at der også er en stationær
> der hedder 5300.

Jeg syntes også pludselig, der var lidt "Goddag, mand", "Økseskaft!"
over den her tråd.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 05-12-02 17:57

> Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

Selv om det er lidt OT her: Hvad har hanne/enterpol dog gjort siden du
åbenbart er røget i Sunsite's killfilter? Jeg ser kun dine indlæg i det
omfang de er citeret. (Og nej, jeg har ikke selv noget filter kørende,
det har ikke været nødvendig siden B.W. , R.B. og Per H. blev smidt ud
af polonline...)

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-02 04:32

Hej Kaj

Der er åbenbart fuldstændig gået ged i Sunsite... Alle mine killfilters er
pist og aldeles forsvundne! - Det er sket efter, at Sunsite var nede den
anden dag, så nu kan jeg begynde forfra...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-12-02 07:59

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Der er åbenbart fuldstændig gået ged i Sunsite... Alle mine
> killfilters er pist og aldeles forsvundne! - Det er sket efter, at
> Sunsite var nede den anden dag, så nu kan jeg begynde forfra...

Killfiles bliver ikke opbevaret på newsserveren, men derimod på din
egen maskine...

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-02 06:06

Hej Thomas

Hm.... Den er ellers sat til 'Filter at server'..... - Hvis det så ikke er
serveren, der filtrerer, så véd jeg ikke, hvem ellers, der gør.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 07-12-02 11:15

> Hej Thomas
>
> Hm.... Den er ellers sat til 'Filter at server'..... - Hvis det så ikke er
> serveren, der filtrerer, så véd jeg ikke, hvem ellers, der gør.
>
> mvh. Erik Richard

Filter at server betyder at newsklienten henter headerne og filtrere så,
så den kun henter brødtext fra indlæg der ikke er i filtret.

--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com
This is a message from God: "Rebooting the universe, please log off."

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-02 04:08

Hej Jesper

Nu er der jo så bare lige det, at jeg ikke bruger nogen 'newsclient', - men
Netscape 4.8/128 til det hele.

Hvis jeg sætter den til 'Filter at Server' i min mailbox, så får jeg slet ikke
mails ind, der er under killfiltret, men hvis jeg sætter den til 'Filter
Local', så ryger de ganske automatisk i min 'Spam Folder' - eller i nogle
ganske få tilfælde i 'Trash'.

Nøjagtig det samme gør sig gældende i newsdelen. Hvis jeg sætter den til
'Filter at Server', så får jeg end ikke en header ind! - Filtrerede indlæg
registreres ikke i antallet af headers. Det ses i antalllet af 'Available
Messages'... Den kan godt vise fx. 75, og når så headers hentes, så er der
måske kun 45 'Unread Messages'. - Og i øvrigt så kan NC 4.8/128 filtrere på
mange forskellige måder.... - sågar på IP adresser!

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 08-12-02 12:58

> [...]
> måske kun 45 'Unread Messages'. - Og i øvrigt så kan NC 4.8/128 filtrere på
> mange forskellige måder.... - sågar på IP adresser!

Jamen det Netscape gør er at den henter headers og kassere dem der ryger
i filtret, iøvrigt er Netscape en skækkelig dårlig newsreader, den
topciterer , den klipper ikke signaturer fra når den citerer og den
laver heller ikke rigtige sig delimiters, dvs. minus minus mellemrum,
den laver kun --
Du skulle unde dig selv at prøve en "rigtig" newsreader som f.eks.
MacSOUP, den har jeg brugt siden 1997!

Fra : Thomas Hansen

Dato : 08-12-02 13:10

> [...]

> topciterer , den klipper ikke signaturer fra når den citerer og den
> laver heller ikke rigtige sig delimiters, dvs. minus minus mellemrum,
Åååh nej......
Here we go again

--
En venlig hilsen til socialdemokrater, perkere, kommunister,
nazister, Flemming Rubini'er, radikale, scientologer, jehovas vidner,

Fra : Jesper

Dato : 08-12-02 13:22

Thomas Hansen <thoomz@mac.com> wrote:

> Åååh nej......
> Here we go again

Tja, der er jo nogen der endnu ikke har "set lyset"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-02 05:14

Hej Jesper

'Sort lys' kan ikke ses!

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-12-02 01:19

Jesper wrote:

> Jamen det Netscape gør er at den henter headers og kassere dem der ryger
> i filtret,

Det kender jeg ikke noget til da jeg ikke bruger filter til news

> iøvrigt er Netscape en skækkelig dårlig newsreader,

Ahmm har du prøvet den fornylig (NS 7.0 OSX jagwire)

> den topciterer ,

Det bestemmer du selv

> den klipper ikke signaturer fra når den citerer

Jo den gør

> og den laver heller ikke rigtige sig delimiters, dvs. minus minus mellemrum,
> den laver kun --

Det har jeg ikke prøvet men det vil jeg lige tjekke ud

> Du skulle unde dig selv at prøve en "rigtig" newsreader som f.eks.
> MacSOUP, den har jeg brugt siden 1997!

Nu ikke så ensrettet der er vel plads til andet en MacSOUP

--

Citeret i netscape 7.0 mon det virker

Henrik Lindskou

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-12-02 12:30

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hm.... Den er ellers sat til 'Filter at server'..... - Hvis det så ikke er
> serveren, der filtrerer, så véd jeg ikke, hvem ellers, der gør.

Hej Erik,

Jeg tror, at du tænker på IMAP filtre. De virker ikke på
newsservere eller POP3 mailkonti.

Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-02 04:21

Hej Thomas

Nej, jeg kan ikke køre med IMAP på Stofanet... Se også det andet svar til
Jesper, så forstår du måske bedre, hvad jeg mener.

mvh. erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-12-02 20:37

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Nej, jeg kan ikke køre med IMAP på Stofanet... Se også det andet svar til
> Jesper, så forstår du måske bedre, hvad jeg mener.

http://help.netscape.com/kb/consumer/19980829-3.html

I øvrigt er Netscape åbenbart også ved at være lidt pinligt berørte
over Communicator 4, det er i hvert stort set umuligt at finde et
fungerende link på
http://help.netscape.com/products/client/communicator/reflib.html

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 03-12-02 23:00

Hej Hanne.

> [...]

> at de kunne sinke opstarten meget.
> Måske ville den køre bedre - hurtigere, hvis jeg gik nedad i system igen

Min erfaring siger mig, at de nyere systemer kræver mere RAM og større
processor.

Og selvom det er en PPC603-processor, så er det efter AppleSpec (8/98)
kun 100MHz, så måske skulle du vende tilbage til 7.6.1 eller 7.5.5., som
er nogle ganske udmærkede hurtige og stabile systemer. Men det er
naturligvis betinget af, at du ikke har programmer, der kræver nyere OS,
og at du er villig til at bruge ældre programmer igen.

> [...]
> sådan sag. Kan den opgraderes? Hvis det ikke er alt for kostbart, kunne
> jeg finde på at spekulere i det, da maskinen fungerer helt fint.

Mon dog, men jeg aner det ikke mht overclocking.

AppleSpec (8/98) nævner ingen opgrades, men de kan findes fra 3.port.
Pørv newrtech, de har i alfald lavet G3-kort til PM6100 til PDS-slot.
Men ok, den har kun LC-slot, og der ved jeg ikke, om man kan opgradere
i.

Mvh Sebastian

> ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
> Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 04-12-02 00:30

Hej Hanne.

Nå det viste sig at være en PowerBook, men så vidt jeg lige kunne se, så
er det samme hastighed som den stationære, så mit forslag gælder stadig.

/Sebastian

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-12-02 18:54

kajc@ofir.dk writes:

> [...]
>omfang de er citeret. (Og nej, jeg har ikke selv noget filter kørende,
>det har ikke været nødvendig siden B.W. , R.B. og Per H. blev smidt ud

Jeg er nok bare ikke til at holde ud
Mystisk.
Hilsen Hanne