Hvordan tuner jeg bedst min iBook?
Fra : Mikkel Pagh

Dato : 02-12-02 12:12

Hej Gruppe

Jeg vil gerne have min kære iBook 500 (384MB RAM) til at løbe lidt
hurtigere.

Vil det give mig en nævneværdig hastighedsforøgelse, hvis jeg udskifter
mit 256MB RAM-modul med et 512MB-modul?

Som det er nu, føler jeg, at maskinen sløver betragteligt ned, når jeg
har mere end mail, news, browser, irc og tekstbehandling kørende
samtidig - men er det pga. manglende RAM, eller er det fordi
programmerne i baggrunden suger processor- og harddisktid?

Min anden idé var, at skifte harddisken ud med en hurtigere og større
(fx en IBM TravelStar 40GB, 5400RPM). Min svage, men ubehagelige,
erindring om Morten R.'s forsøg på det samme, afskrækker mig dog lidt.
Instruktionerne på fx http://www.aaronsw.com/2002/ibook får det dog til at virke som en forholdsvis overkommelig opgave.

Hvad er jeres råd?

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 02-12-02 13:11

On 02/12/02 12:11, in article spam-10845E.12114302122002@news.fu-berlin.de,
"Mikkel Pagh" <spam@ulab.dk> wrote:

> [...]
> samtidig - men er det pga. manglende RAM, eller er det fordi
> programmerne i baggrunden suger processor- og harddisktid?

384 MB ram burde være nok til de opgaver du nævner, men så vidt jeg forstår
elsker os x ram, så bare hæld i, de bliver brugt andre steder i systemet,
hvis der ikke er brug for dem hele tiden.

> [...]
> Instruktionerne på fx http://www.aaronsw.com/2002/ibook får det dog til at
> virke som en forholdsvis overkommelig opgave.

Det burde ikke være harddisk relaterede problemer, som gør at maskinen
bliver langsommere af at køre de programmer. En bedre harddisk viser sig
først når du skal læse/skrive til harddisken i form af hurtigere responstid
og hurtigere læsning/skrivning.

> Hvad er jeres råd?

Prøv at gå i termainalen og skriv top. Der kan du se hvilke programmer
bruger processorkraften. Hvis du ikke har opgraderet til 10.2, gør det, det
er hurtigere end 10.1.5.
Det kan være du har dårlige drivere installeret. Jeg har en hp psc 750 og
hp's communicationsccenter sløver computeren til en grad at jeg er nødt til
at afinstallere printeren en gang imellem.

Mvh
Brandur

Fra : Tom

Dato : 02-12-02 13:33

Eller endnu bedre.. Gå tilbage til OS 9.xx og du vil opleve at maskinen
kører væserntligt hurtigere ( igen!?)
Tom

PS
Jeg har som eksempel valgt OSX fra, fordi det arbejder væsentligt
langsommere ( subjektiv oplevelse)) og fordi jeg ikke har de programmer jeg
arbejder I, I X versioner !

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 02-12-02 13:57

In article <BA111184.1A2A8%tom@mir.dk>, Tom <tom@mir.dk> wrote:

> Eller endnu bedre.. Gå tilbage til OS 9.xx og du vil opleve at maskinen
> kører væserntligt hurtigere ( igen!?)

Jeg var i lang tid en "vakler", der skiftede mellem de to systemer, men
nu ikke rigtig mere.

Jeg kan stadigvæk få julelys i øjnene af OS9s hastighed, men der går
ikke lang tid inden jeg bliver træt af interfacet - af ikke at have
æble+h til at skjule et program, ikke at have en dock, af ikke at have
superprogrammer som LaunchBar og af den lidt svingende systemstabilitet.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Tom

Dato : 02-12-02 14:05

Jeg bruger KUN Sys 9.xx på grund af hastigheden.. Jeg sidder omvendt også på
en oldsag af en Mac.. 2x500 Mhz 512MB Ram og 10.000 RPM LVD disk til
styresystemet..
Når jeg ind I mellem arbejder I X..( det hænder jo) Har jeg svært ved at
tænke på andet ... End at skynde mig tilbage til OS 9.xx
Tom

PS
Rygterne vil vide at det er muligt at få en hastigheds forøgelse under X,
ved at bruge en anden disk til Swap filene ( den virtuelle
hukommelse/harddisk som X hele tiden "skubber" foran sig )
Men det er selvfølgeligt lidt besværligt på en bærbar..
En ide kunne være et flashramkort på ex 128 - 512MB !? ( men det er sikkert
forbløffende dyrt) ?!

On 02/12/02 13:57, in article spam-180376.13570902122002@news.fu-berlin.de,

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 02-12-02 14:54

In article <BA1118F0.1A2B3%tom@mir.dk>, Tom <tom@mir.dk> wrote:

> en oldsag af en Mac.. 2x500 Mhz 512MB Ram og 10.000 RPM LVD disk til
> styresystemet..

Det er da hvad jeg vil kalde et lyn!

> [...]
> hukommelse/harddisk som X hele tiden "skubber" foran sig )
> Men det er selvfølgeligt lidt besværligt på en bærbar..

Det har jeg også en gang læst om - men jeg ved ikke om (eller hvor godt)
det virker.

> En ide kunne være et flashramkort på ex 128 - 512MB !? ( men det er sikkert
> forbløffende dyrt) ?!

Uden tvivl temmeligt dyrt. Så er det måske bedre at købe mere almindelig
RAM (selvom iBook'en kun har ét slot... øvøv!).

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 02-12-02 16:37

Tom <tom@mir.dk> wrote:

> En ide kunne være et flashramkort på ex 128 - 512MB !? ( men det er sikkert
> forbløffende dyrt) ?!

Og meget meget langsomt!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 02-12-02 13:52

> [...]

> elsker os x ram, så bare hæld i, de bliver brugt andre steder i systemet,
> hvis der ikke er brug for dem hele tiden.

Jeg prøvede top, og resultatet mht. hukommelse var:

PhysMem: 40.7M wired, 180M active, 157M inactive, 377M used, 6.61M
free

"157M inactive" tolker jeg som, at maskinen har RAM nok - eller hur?
Hvis jeg installerer mere, vil 'pjuteren så loade mere ind i RAM'en,
således at der køres mindre på harddisken og at den generelle
responsiveness bliver bedre?

Venlig hilsen Mikkel

Fra : [5220] Maciek

Dato : 02-12-02 14:04

> [...]

> samtidig - men er det pga. manglende RAM, eller er det fordi
> programmerne i baggrunden suger processor- og harddisktid?

Nu er det sådan at en ibook500 har et grafikkort på 8mb. OSX har noget
der hedder Quartz Extreme, som er oversat til dansk: "Hardware
accelereret grafik". Grafikken i OSX er bygget op i OpenGL i mange lag.
Det som kræver processorkraft er først og fremmest rendering af
skærmbillede. Her vil en 8mb grafik være lige så hurtig som en 16mb
grafik eller for så vidt en 32mb grafik. Men når det kommer til
lag-på-lag visning af programmer på skærmen, eksempelvis
skyggeovergange, flytning af vinduer, scrolling osv, vil en hardware
accelereret maskine kunne klare samme opgave meget hurtigere. Ofte mere
end dobbelt hastighed.
Jeg har selv haft en ibook500 med 384mb ram. Den var ikke hurtig nok, så
jeg investerede i en hurtigere harddisk. Sådan noget bøvl at få den
udskiftet, men når jeg så var færdig, kunne jeg godt mærke lidt forskel
i åbning af programmer, men det var ikke en vedvarende glæde, for selve
maskinen var stadig meget sløv.
Så gjorde jeg op med mig selv, om jeg ville have en hurtig OS9 maskine
eller en acceptabel hurtig osX maskine. Jeg valgte det sidste og som
følge deraf købte jeg en ibook700combo. Den kostede mig 11.400kr + 600kr
for 256mb ram. Den gamle maskine solgte jeg for 5.500kr. Altså har jeg
for 6.500kr fået en dobbelt så hurtig maskine, som jeg er meget mere
glad for, og som faktisk kører hurtigt. Jeg ser stadig af og til det
roterende hjul, men det er ikke nær så tit som på den gamle ibook. Jeg
har fået et DVD drev og en cd brænder (som bliver brugt flittigt !!) med
maskinen (indbygget).
800mhz udgaven er ved lille belastning
(itunes+mail+word+irc+iphoto+navigator) ca. 10% hurtigere end 700mhz
udgaven, men kører man flere programmer samtidig, er 16mb grafik ikke
længere tilstrækkeligt, og maskinen begynder at software accelerere
grafikken. Det kan mærkes. Den bliver noget mere sløv, og animationer
ved minimering af vinduer sker i hak osv. (ligesom på en ibook 500 med 1
program åbent).
Til mit brug (terminal+mail+navigator+itunes og en gang imellem word og
iphoto med 800 billeder) er denne maskine fin. Jeg kan glæde mig over at
jeg har sparet næsten 2000kr mod at min maskine er 10% langsommere :))

Hvad du kan gøre for at gøre din maskine hurtigere:

1.
Slå skygger fra. -Brug Unsanity's kontrolpanel til ændring af skygger på
vinduer. Slå skyggerne fra, og slå "draw window border" til.

2.
Opret en partition på 250-300mb og flyt swap partitionen derpå. Det
hjælper. Du opnår ikke ret meget ekstra fart hvis du installerer mere
RAM

3.
Kør med tusinder af farver, og ikke millioner.

4.
Gør dock'en ca 8mm høj. Det gør animationer ved minimering mere flydende

5.
Placer dock'en i venstre eller højre side af bunden (brug tinker tool).
På den måde skal den kun udvide sig i en side, i stedet for 2. Dette
sparer en del processorkraft.

6.
Anskaf dig en anden MP3 player: Jeg kan anbefale MpegToaster (kan findes
www.versiontracker.com). Itunes bruger selv på en hurtig ibook 700mhz
mellem 15-25% cpu. Jeg kan huske at på en ibook 500 brugte itunes
25-35%. MpegToaster bruger mellem 1-4%, men en gang ca. hver 5-8sekund
bruger den 20% i et halvt sekund (skal nok hente data eller noget.) I
gennemsnit bruger MpegToaster ca. 8% CPU, og ovenikøbet bruger den samme
musikdatabase som itunes. SWEET. Du indekserer og flytter rundt inde i
itunes, starter MpegToaster, og den har den samme database.

7.
Anskaf dig PTHCPUmonitor (VersionTracker)
Indstil den til at tjekke cpu forbrug hvert 2. sek, samt indstil den til
historisk visning med en bredde på 50-100 pixels. Den optager ikke meget
cpu tid, men er en god guideline for hvor godt dit system preformer.
Sørg for at den holder sig under 50%, så er computeren mest frisk

8.
Hvis du absolut skal bruge MS Word, så brug det, men ellers er
AppleWorks meget mere cpu venligt.

9.
En gang imellem, når du synes at systemet kører lidt trægt, kan du åbne
terminalen og skrive følgende: "top -u" (uden gåseøjne). Det vil give
dig en oversigt over alle applikationer du har kørende, med de mest cpu
intensive øverst på listen.

10.
Generelt: Hvis du kører macromedia, Adobe Photoshop og Illustrator
samtidig vil du opleve at programmerne bruger omkr. 20% hver selvom de
ikke laver noget. Dette er nok bare dårlig programmering. Det bliver nok
rettet i fremtidige versioner af programmerne.

11.
Lad være med at bruge gennemsigtige vinduer (terminal). Det trækker
tænder ud på en maskine uden Quartz Extreme.

12.
Lad være med at have terminal med top kørende i baggrunden. Den sluger
omkring 10-15% CPU

13.
En gang imellem (hver 2. eller 3. dag kan du logge ud (alt+shift+q) og
ind igen). Det rydder op i hukommelsen og programmerne vil atter igen
virke friske.

Det var så mine råd til dig, Mikkel og andre som er i samme situation,
eller som bare vil have et mere friskt system

Alternativt kan jeg anbefale Linux, som kan mange af de samme ting som
OSX, bortset fra ical og videoredigering, Det er næsten som at få en ny
og meget hurtigere computer. CD med installation kan fremsendes.

Jeg har også prøvet at slå antialiasing af tekst fra i osx (i hele
styresystemet). Man sparer lidt CPU tid, men det ser så grimt ud at jeg
slog det til igen :)

Håber folk kan bruge dette til noget

mvh. Maciek
--
"I think that there is a world market for maybe five computers"
-Thomas Watson, chairman of IBM, in 1943

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-12-02 15:05

[5220] Maciek <macfreak_SLET_@worldonline.dk> wrote:

> Hvad du kan gøre for at gøre din maskine hurtigere:

Tak for en masse gode råd som jeg tror vi er nogle stykker der kan få
go' gavn af!
v.h
Martin

p.s. Har allerede prøvet den med at logge ud og ind igen, den gav da
noget, samt at formindske docken. Begge havde effekt.

Fra : Per Madsen

Dato : 02-12-02 15:25

> [...]

> Opret en partition på 250-300mb og flyt swap partitionen derpå. Det
> hjælper. Du opnår ikke ret meget ekstra fart hvis du installerer mere

Hvor på min maskine ligger swap-filerne? Når man har lavet partitionen,
er det så bare drag-and-drop mht. swapfilerne.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 03-12-02 02:03

In article <1fmkfzw.10ul9cfqv2cw0N%macfreak_SLET_@worldonline.dk>,
macfreak_SLET_@worldonline.dk ([5220] Maciek) wrote:

> Jeg kan anbefale MpegToaster

Uhhh, hvor ville jeg gerne bruge den, hvis bare den virkede ordentligt!

Når jeg klikker et sangnavn starter den som regel en helt anden sang (i
de fleste tilfælde, mærkeligvis, "Paper Tiger" fra Becks - i øvrigt
glimrende - album Sea Change). Og nogengange vil den slet ikke spille
nogetsomhelst når jeg trykker på play-knappen. Drag&drop af filer virker
heller ikke, dvs. der bliver skiftet til mpegToaster, men den nye sang
bliver ikke afspillet.

Nogen bud på, hvordan det vil kunne løses?

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Thomas Hansen

Dato : 02-12-02 14:06

Mikkel Pagh <spam@ulab.dk> wrote:

Snip:
> Vil det give mig en nævneværdig hastighedsforøgelse, hvis jeg udskifter
> mit 256MB RAM-modul med et 512MB-modul?
I OS X vil det give betydelige hastighedsforøgelser at øge RAM'en, da
systemet skal skrive mindre til swap-filer på harddisken (du kan holde
øje med swapfilerne i /private/var/vm/).

> [...]
> samtidig - men er det pga. manglende RAM, eller er det fordi
> programmerne i baggrunden suger processor- og harddisktid?
Sikkert en kombination af begge dele. Du kan dog få et overblik med
programmet"Procesoversigt" i Utilities-mappen.

> [...]
> Instruktionerne på fx http://www.aaronsw.com/2002/ibook får det dog
> til at virke som en forholdsvis overkommelig opgave.
Overvej nøje hvad batteritiden betyder for dig! Bruger du mest din
bærbare på steder, hvor du har adgang til strøm, kan det være en god
idé, men er du meget på farten, eller gider du ikke slæbe på
strømforsyningen, ville jeg nok ikke opgradere til en 5400 RPM disk.
/Thomas

--
En venlig hilsen til socialdemokrater, perkere, kommunister,
nazister, Flemming Rubini'er, radikale, scientologer, jehovas vidner,

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 02-12-02 14:48

In article <1fmkhos.11gio751qxpkjkN%thoomz@mac.com>,
thoomz@mac.com (Thomas Hansen) wrote:

> I OS X vil det give betydelige hastighedsforøgelser at øge RAM'en, da
> systemet skal skrive mindre til swap-filer på harddisken (du kan holde
> øje med swapfilerne i /private/var/vm/).

OK, det lyder dejligt! Der vil altså også være hastighedsforøgelse,
selvom systemet tilsyneladende p.t. ikke bruger hele RAM'en (jf.
tidligere inlæg)?

Jeg har tjekket min swap-fil, og den er 76,2MB (eller helt præcist
80mio. bytes ). Betyder det, at computeren af og til skriver til
harddisken, da den mangler RAM?

> [...]
> idé, men er du meget på farten, eller gider du ikke slæbe på
> strømforsyningen, ville jeg nok ikke opgradere til en 5400 RPM disk.

Batteritid betyder en hel del. Havde ikke tænkt på, at det ville gøre en
forskel. Har du nogen idé om, hvor stor forskellen i hastighed hhv.
energiforbrug er?
Det skal nævnes, at jeg ikke kun vil opgradere harddisken pga.
hastighedsforøgelsen, men også fordi det ku' være rart med lidt ekstra
plads.

I øvrigt, er der nogle erfaringer om, hvor "farligt" det er at skifte
harddisken selv? Var Morten R. bare meget uheldig, eller er der noget,
man skal lade være med at kaste sig ud i?

Venlig hilsen Mikkel

Fra : [5220] Maciek

Dato : 02-12-02 15:06

Mikkel Pagh <spam@ulab.dk> wrote:

> Jeg har tjekket min swap-fil, og den er 76,2MB (eller helt præcist
> 80mio. bytes ). Betyder det, at computeren af og til skriver til
> harddisken, da den mangler RAM?

Det er heeeeeeelt forkert
Hver gang du starter et program, pager systemet indholdet af ram for det
pågældende program ud på harddisken. Prøv at starte et program, lukke
det igen, starte et andet program og lukke det igen. Bliv ved til du har
været igennem alle dine programmer. Se så din swap status i top. Der vil
være rigtig mange pageins, men knap så mange pageouts. Hvis du nu har
alle programmerne kørende samtidig, og skifter lidt imellem dem, vil du
også få pageouts. Det er sådan det hænger sammen.
Når jeg siger at du ikke vil mærke ret meget med mere ram, er at hvis du
har så mange programmer kørende, at de fylder ram mængden ud (ca. 5-10
prog.), så vil din CPU blive så meget belastet at hele din computer
bliver sløv. Derfor!. Tro mig. Hos OfficeLine koster 512mb 1400 +moms =
1750kr.
din ibook er på nuværende tidspunkt omkring 5000-6500 værd i hurtig
handel. Hvis du putter mere ram i, vil du komme op i ca. 8000. Men pas
på. Det er en dyr opgradering set i forholdet hastighed /pris. Der er
måske lidt blære effekt hvis man har 512mb ram, men tro mig. Det kan
ikke betale sig.
Hvis du bruger Photoshop, og arbejder med filer, som får den til at
swappe ud, så køb mere ram, det vil du alligevel skulle gøre. Men hvis
du har mange "småprogrammer", kan det ikke betale sig.
Der er ikke mere fremtid i den trofaste, gamle 500mhz.
Tænk på denne måde: Jeg kan sælge min computer for 6000kr. og jeg kan
købe en ny 700mhz for 11.000. Hvad får jeg så for mine 5000kr?

1. dvd drev kombineret med cd brænder
2. Grafikkort der understøtter Quartz Extreme (ca. dobbelt hastighed i
osx)
3. 100mhz bus i stedet for 66mhz
4. nyt batteri
5. ny og ikke-ridset computer
6. 2 års garanti

Se evt. mit indlæg andetsteds i samme tråd mht hastighedsoptimering af
osx
mvh. Maciek

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 02-12-02 15:56

In article <1fmkjz5.1j0pr6nibe67yN%macfreak_SLET_@worldonline.dk>,
macfreak_SLET_@worldonline.dk ([5220] Maciek) wrote:

> Der er
> måske lidt blære effekt hvis man har 512mb ram, men tro mig. Det kan
> ikke betale sig.

OK, det er godt at få en teknisk forklaring på det hele. Jeg _synes_
egentlig også, 384MB er meget.

> [...]
>
> 1. dvd drev kombineret med cd brænder
> 2. Grafikkort der understøtter Quartz Extreme (ca. dobbelt hastighed i

Hmm... god pointe. Faktisk kan man få iBook'en uden dvd og brænder for
10.000, så det gør det jo bare endnu billigere (da jeg har en fw-brænder
i forvejen). Det vil jeg lige lade summe lidt!

> Se evt. mit indlæg andetsteds i samme tråd mht hastighedsoptimering af
> osx

Ja, super indlæg! Jeg vil se på det når jeg lige får lidt ledig tid.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-02 01:15

> [...]

> 10.000, så det gør det jo bare endnu billigere (da jeg har en fw-brænder i
> forvejen). Det vil jeg lige lade summe lidt!

Den har også langsommere processor, mindre harddisk og først og fremmest
et mindre grafikkort. Overvej det nøje. Får du engang brug for de ekstra
10 GB harddisk, er det dyrt og besværligt at skifte harddisk. En
indbygget brænder er vel også nemmere. Måske kan du sælge den gamle og
få lidt penge igen. Bare et par tanker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 04-12-02 11:36

Mikkel Pagh <spam@ulab.dk> wrote:

> I øvrigt, er der nogle erfaringer om, hvor "farligt" det er at skifte
> harddisken selv? Var Morten R. bare meget uheldig, eller er der noget,
> man skal lade være med at kaste sig ud i?

La vær, jeg har stadig Mortens iceBook liggende i en bærepose, splittet
i atomer efter vi forgæves over en hel dag forsøgte at få den op at
køre.

Johnny Louis

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-02 21:14

In article <1fmnzbf.rg2vj11y3krrmN%bendatafjerndette@postman.dk>,
bendatafjerndette@postman.dk (Johnny Louis) wrote:

> La vær, jeg har stadig Mortens iceBook liggende i en bærepose, splittet
> i atomer efter vi forgæves over en hel dag forsøgte at få den op at
> køre.

Har i byttet?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Johnny Louis

Dato : 04-12-02 22:01

> Har i byttet?

Nej jeg har ikke hørt fra ham de sidste 5-6 måneder, han lod stumperne
blive liggende da han sidste jul tog videre fra os til sin søster.
Han nævnte en gang i foråret at jeg havde rigeligt sikkerhed for
betalingen af G4 computeren i disse stumper. (Som jeg dog ikke har noget
at bruge til).

Fik du billetter ?
Johnny Louis

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-02 22:27

In article <1fmosg6.pync9oxe5vvwN%bendatafjerndette@postman.dk>,
bendatafjerndette@postman.dk (Johnny Louis) wrote:

> Fik du billetter ?

Nej <Snøft>, jeg blev jo arbejdsramt, så jeg havde ikke mulighed for at
stå i kø den halve nat.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Johnny Louis

Dato : 04-12-02 23:07

> Nej <Snøft>, jeg blev jo arbejdsramt, så jeg havde ikke mulighed for at
> stå i kø den halve nat.

Så må jeg skaffe dig ombord som Steward næste gang Poul flyver med ham.
Apropos fly så var det hans kone Marianne vi så i TV avisen i går i
forbindelse med at hun flyver Stig Møller rundt i Europa

Johnny Louis

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-02 23:14

In article <1fmovvr.10oqtp8eqbnk0N%bendatafjerndette@postman.dk>,
bendatafjerndette@postman.dk (Johnny Louis) wrote:

> Så må jeg skaffe dig ombord som Steward næste gang Poul flyver med ham.

Så skal jeg se om jeg kan lægge BOFH-manerene fra mig på turen

> Apropos fly så var det hans kone Marianne vi så i TV avisen i går i
> forbindelse med at hun flyver Stig Møller rundt i Europa

Det er (desværre) noget tid siden jeg har set TV-avis, så det gik jeg
glip af.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Johnny Louis

Dato : 04-12-02 23:34

> Så skal jeg se om jeg kan lægge BOFH-manerene fra mig på turen

Den forkortelse (BOFH) har vi haft meget grin ud af at gætte på, min
kone foreslår "Båtnakke Og Forbandede Hundehoveder" manerer eller "Bøvs
Og Fis i Hatten" manerer.

Nå en søgning på ordet gav det rette svar "Bastard Operator From Hell".

Johnny Louis

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-02 23:42

In article <1fmowsy.xg6re6mdj74N%bendatafjerndette@postman.dk>,
> [...]

> Den forkortelse (BOFH) har vi haft meget grin ud af at gætte på, min
> kone foreslår "Båtnakke Og Forbandede Hundehoveder" manerer eller "Bøvs

Sidstnævnte *kunne* det godt være. Foreslår man det som løsning, skal
man dog sikre sig at ikke være i gang med noget vigtigt på sin computer.
Gør man det samme med førstnævnte, skal man sikre sig at være i gang -
dvs hurtig gang, nærmest løb.

Meget apropos, så var der nogen der mente at vi ikke burde ryge i
IT-afdelingen, da det så kunne være ubehageligt at besøge os. Jeg
foreslog stille og roligt at de burde forstå en fin hentydning.

> Nå en søgning på ordet gav det rette svar "Bastard Operator From Hell".

En evig kilde til inspiration.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Johnny Louis

Dato : 04-12-02 23:51

Du får det sidste ord denne gang i denne OT disput for der er "Kongen af
Queens".
Johnny Louis

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-02 23:56

> [...]
> IT-afdelingen, da det så kunne være ubehageligt at besøge os. Jeg
> foreslog stille og roligt at de burde forstå en fin hentydning.

Nemlig! Jeg håber da, du har læst historierne, Johnny. De findes mange
steder og bl.a. på <http://www.lysator.liu.se/jokes/bofh/bofh_main.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 05-12-02 05:15

> Nemlig! Jeg håber da, du har læst historierne, Johnny. De findes mange
> steder og bl.a. på <http://www.lysator.liu.se/jokes/bofh/bofh_main.html>

Aha jeg troede at BOFH var sådan en talemåde og ikke at de henviste til
en slags jokes, der må jeg ind og kigge.

Johnny Louis

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-12-02 08:17

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> [...]
> IT-afdelingen, da det så kunne være ubehageligt at besøge os. Jeg
> foreslog stille og roligt at de burde forstå en fin hentydning.

Den danske udgave må vel være Hellerup?

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-02 21:25

In article <kk65u9nddo.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Den danske udgave må vel være Hellerup?

Øh?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 05-12-02 22:16

On Thu, 05 Dec 2002 21:25:22 +0100, Martin <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Øh?

Bastard Operatøren Fra *Hell*erup...?

Sorry, no quote today.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-02 22:34

In article <o8s4c-ls6.ln1@wintermute.verture.net>,
Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Bastard Operatøren Fra *Hell*erup...?

Ah, den gennemskuede jeg ikke.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 05-12-02 22:58

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>Ah, den gennemskuede jeg ikke.

Er du ked af det?
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-02 23:02

In article <huivuu8ja8ooqi0us884bco8n2dv45e0oa@4ax.com>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Er du ked af det?

Kommer du og trøster mig hvis jeg er?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 06-12-02 10:16

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>Kommer du og trøster mig hvis jeg er?

Mangler du da hundemad?

Pointen var, at man ikka skal være ked af at misforstå Thorbjørns
vandede vitser.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-12-02 11:50

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Pointen var, at man ikka skal være ked af at misforstå Thorbjørns
> vandede vitser.

Skal man være mere ked af at forstå dem?

Så kan Martin jo trøste dig.

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-12-02 21:05

In article <nap0vug1ql81fgu29vs0h6t5tsh87l673g@4ax.com>,

> Mangler du da hundemad?

Det kan man aldrig få for meget af.

> Pointen var, at man ikka skal være ked af at misforstå Thorbjørns
> vandede vitser.

Skal man være ked af at misforstå dine vandede vitser?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 07-12-02 01:39

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>Det kan man aldrig få for meget af.

Det lyder til at I bor hyggeligt.

>Skal man være ked af at misforstå dine vandede vitser?

Hvis du tror mine vitser er vandede, så har du misforstået dem.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-12-02 02:17

In article <fjf2vuojuvgij3f8gmsg1idgk6ldd4g4av@4ax.com>,

> Det lyder til at I bor hyggeligt.

Det gør vi skam også.

> Hvis du tror mine vitser er vandede, så har du misforstået dem.

Så må det være noget andet der drypper.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-12-02 01:58

Martin Edlich wrote:

> Det kan man aldrig få for meget af.

Hvor mange kilo hund har du da

Henrik

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-12-02 02:16

In article <3DF1478F.4070900@worldonline.dk>,
Henrik Lindskou <sydjyderfjren@worldonline.dk> wrote:

> Hvor mange kilo hund har du da

50

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 08-12-02 23:59

Martin Edlich wrote:

> 50

Og hvor mange hunde er det fordelt over

Henrik

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-12-02 00:33

In article <3DF3CEBC.6060902@worldonline.dk>,
Henrik Lindskou <sydjyderfjren@worldonline.dk> wrote:

> Og hvor mange hunde er det fordelt over

En.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-12-02 01:20

Martin Edlich wrote:

> En.

Ok her ved siden af mig ligger 150-160 kg hunde

Henrik

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-12-02 01:46

In article <3DF3E1C2.1090802@worldonline.dk>,

> Ok her ved siden af mig ligger 150-160 kg hunde

Jamen dog. Hvilke og hvor mange? Du kan se min ved at følge URL'en i
signaturen.

Burde den her tråd egentlig ikke høre under "Tør man?"?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-12-02 02:17

Martin Edlich wrote:

> Jamen dog. Hvilke og hvor mange? Du kan se min ved at følge URL'en i
> signaturen.
>
> Burde den her tråd egentlig ikke høre under "Tør man?"?

De er fordelt over to stks grandanoiser, hvoraf den ene er lidt
overvægtig. og jeg har ikke fået vejet ham længe da det kun er dyrelægen
der råder over en vægt der er stor nok

Ang. tråden så er dette vist efterhånden så OF topic at det slet ikke
høre hjemme her i gruppen, medmindre jeg kalder en af hundene for Mac.

--

Henrik Lindskou

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-12-02 08:17

> Så skal jeg se om jeg kan lægge BOFH-manerene fra mig på turen

Hvis du ikke kan nære dig, tænder for iPod'en og flyet så går i udu
pga eletromagnetisk stråling, er du SELV ude om det!

> Det er (desværre) noget tid siden jeg har set TV-avis, så det gik jeg
> glip af.

De ligger ellers online - det gør du da i.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-02 21:28

In article <kkadjlnder.fsf@mimer.null.dk>,

> Hvis du ikke kan nære dig, tænder for iPod'en og flyet så går i udu
> pga eletromagnetisk stråling, er du SELV ude om det!

Jeg er heldigvis trænet i at springe ud fra flyvemaskiner, og det er
enhver stor musikers lod at dø i en flyulykke.

> De ligger ellers online - det gør du da i.

Ja, men den slags er mit liv for kort til. Det går meget hurtigere at
læse historierne.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-12-02 08:30

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Jeg er heldigvis trænet i at springe ud fra flyvemaskiner, og det er
> enhver stor musikers lod at dø i en flyulykke.

Hvorfor vil du så springe ud? Ikke stor nok endnu?

> Ja, men den slags er mit liv for kort til. Det går meget hurtigere at
> læse historierne.

Det er sandt. Jeg har puttet nogen RSS-feeds til danske aviser ind i
SlashDoc, og kigger så på Digestet engang imellem. Det helt fint.

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-12-02 09:43

On 06 Dec 2002 08:30:11 +0100, Thorbjoern <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Det er sandt. Jeg har puttet nogen RSS-feeds til danske aviser ind i
> SlashDoc, og kigger så på Digestet engang imellem. Det helt fint.

Danske aviser med RSS-feeds? Siger du hvilke eller skal jeg virkelig
selv ud og lede efter dem?

"Great things are afoot!"

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-12-02 10:14

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Danske aviser med RSS-feeds? Siger du hvilke eller skal jeg virkelig
> selv ud og lede efter dem?

Næh, RSS-feeds til danske aviser - ikke helt det samme.

http://www.asdf.dk/rss/da

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-12-02 21:08

In article <kky973eha4.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Hvorfor vil du så springe ud?

Det er sjovt.

> Ikke stor nok endnu?

Jeg håber da jeg har overstået voksealderen.

> Det er sandt. Jeg har puttet nogen RSS-feeds til danske aviser ind i
> SlashDoc, og kigger så på Digestet engang imellem. Det helt fint.

Du er oven i købet endnu mere doven end mig. Gratulerer.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 06-12-02 12:51

nospam0000@unixsnedkeren.dk writes:

> [...]
>
>Så kan Martin jo trøste dig.
>
>--
> Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Bliv du bare ved med at sende vandede vittigheder til de tørstige sjæle,
der findes her i grupen
Nå, det kan være du slet ser dette, jeg er jo blevet kill-ed

hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-12-02 17:26

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> writes:

> Bliv du bare ved med at sende vandede vittigheder til de tørstige sjæle,
> der findes her i grupen

Jeg kan ikke flere :(

Men ellers er der faldet den første sne her i dag. Det er kun en
måned efter det skete i Oslo. Håb om indesneening inden jul iår!

> Nå, det kan være du slet ser dette, jeg er jo blevet kill-ed

Ikke af mig. Mit kill-filter er et eksklusivt sted for de få, og man
skal være meget målrettet for at havne der.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 02-12-02 15:01

macfreak_SLET_@worldonline.dk writes:
>Håber folk kan bruge dette til noget

Rart at se nogen, der gider bruge tiden på et uddybende svar, der er
funderet i erfaringer og ikke gisninger
Jeg gemmer listen til weekenden og ser, om jeg måske kan få lidt mere fart
ud af min pismo.

Mvh Ben