backslash og tuborgklamme {}
Fra : Thomas

Dato : 30-11-02 21:40

Hej,

er der nogen der i gruppen ved hvor ovenstående befinder sig på et standard
apple tastatur.
Af en eller anden grund er de ikke afbildet på selve tasteturet...ligesom de
hårde klammer [] (dem har jeg da fundet...)

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.

Thomas

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 30-11-02 21:53

Thomas wrote on 30/11/02 21:40:

> [...]
> Af en eller anden grund er de ikke afbildet på selve tasteturet...ligesom de
> hårde klammer [] (dem har jeg da fundet...)

{ = shift-alt-8
} = shift-alt-9

--
Med venlig hilsen / Best Regards

Richard Kruse Nees
Email: REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com
Danish Dock Menu Fix for Mac OS X 10.2.x:
<http://www.sectionurbaine.com/downloads/software/DanishDockMenuFix.dmg.bin>

Fra : Thomas

Dato : 30-11-02 21:55

Fint tak for det. Jeg har nu selv fundet ud af at lave et backslash...

shift + alt + 7

Mvh..

Thomas
"Richard Kruse Nees" <REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com> wrote in
message news:BA0EE3CB.62DC%REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com...

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-02 22:50

Thomas <thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> Fint tak for det. Jeg har nu selv fundet ud af at lave et backslash...
>
> shift + alt + 7

Det er altid en god idé at prøve sig lidt frem med Alt-tasten. Den laver
de fleste taster om til et andet tegn, der er lidt beslægtet med
hovedtegnet. Så de tre slags paranteser laver man med hhv. 8 og 9 tilsat
shift, alt eller shift-alt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 05:16

> [...]
> de fleste taster om til et andet tegn, der er lidt beslægtet med
> hovedtegnet. Så de tre slags paranteser laver man med hhv. 8 og 9 tilsat

Man kan også åbne programmet »Tastatur og skrift« som findes i Utilities
i Applications. Hjælpeprogrammer i Programmer.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-02 14:33

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Man kan også åbne programmet »Tastatur og skrift« som findes i Utilities
> i Applications. Hjælpeprogrammer i Programmer.

Det synes jeg ikke, jeg kan finde i OS X 10.1.5. Er det en 10.2.2 ting?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 01-12-02 14:44

> Det synes jeg ikke, jeg kan finde i OS X 10.1.5. Er det en 10.2.2 ting?

nej det har været der hele tiden... på engelsk er det den der hedder
"Key Caps" .
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-02 15:07

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> nej det har været der hele tiden... på engelsk er det den der hedder
> "Key Caps" .

Nåååh den! Jeg troede, det var noget handicap-noget, hvis man ville have
musefri betjening. Den ser da ud til at virke fint.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 01-12-02 15:14

> Nåååh den! Jeg troede, det var noget handicap-noget, hvis man ville have
> musefri betjening. Den ser da ud til at virke fint.

nu ved jeg ikke hvormeget du har prøvet den ?
(eller andre der læser med
Men det smarte er at når du holder en tast nede, f.eks. "alt" så kan du
i Key Caps se hvad de ændre sig til. man kan også vælge skrifttype da
ikke alle skrifttyper har de samme tegn...
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-02 15:23

> [...]

> i Key Caps se hvad de ændre sig til. man kan også vælge skrifttype da
> ikke alle skrifttyper har de samme tegn...

Jo-jo. Det er ligesom kontrolpanelet Tastatur i Mac OS 9 og tidligere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 14:59

> Det synes jeg ikke, jeg kan finde i OS X 10.1.5. Er det en 10.2.2 ting?

I 10.2.2 bruges danske navne. I gamle 10.1.5 skal du finde programmet
»Key Caps.app«; det er i hvert fald det program jeg ser i

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-02 01:40

Hej Richard & Thomas

På min apple Extended IIPro (Saratoga) ligger de sådan
\ = ALT+SHIFT+7
{ = ALT+SHIFT+8
} = ALT+SHIFT+9

Alle de her underlige tegn og symboler kan også ses i 'Tastatur og Skrift' i
æblemenuen. - Eller fx. også med Letraset Character Chooser. Her vises kommandoen
endda direkte, når man klikker på det pågældende bogstav / symbol.

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-11-02 22:37

On Sat, 30 Nov 2002 21:40:14 +0100, Thomas <thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> er der nogen der i gruppen ved hvor ovenstående befinder sig på et standard
> apple tastatur.

\ = skiftespor+shift+7.
{} = skiftespor+shift+8 og 9.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-12-02 00:24

"Thomas" <thlu@vip.cybercity.dk> writes:

> Af en eller anden grund er de ikke afbildet på selve tasteturet...ligesom de
> hårde klammer [] (dem har jeg da fundet...)

Computer -> Programmer/Applications -> Hjælpeprogrammer -> Tastatur og
skrift.

Den har hjulpet mig mere end een gang.

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Thomas

Dato : 01-12-02 18:26

Tak for alle indslag - det er meget lærerigt at følge med i
diskussionerne/indlæggene.

Mvh

Thomas