Kold eller varm?
Fra : Kurt Lund

Dato : 30-11-02 18:03

Nu er det julefrokosttid igen, og så kommer min evindelige kamp for at få
en ordentlig snaps op endnu en gang.

Ved ni ud af ti julefrokoster serveres der snaps - og som regel kun én
slags - der er så kold, at man får forfrysninger af at holde flasken.
Efter min mening en dødssynd. Vi kan lave gode snapse herhjemme, om ikke
andet så egenproducerede kryddersnapse baseret på vodka eller andet
neutralt, så hvorfor i alverden skal vi ødelægge smagen totalt?

Ikke nok med det, men til bemeldte julefrokoster skal man også lægge øre
til bemærkninger som: Puha!, brrr!, ned med skidtet i en fart!, hold for
næsen og ned med det!

Hvor er det dog trist.

Det irriterer mig grænseløst, når folk putter noget i hovedet bare for
virkningens skyld. Det handler da om smagsoplevelser, gør det ikke?

Det eneste positive er, at når jeg selv inviterer til julefrokost, så er
det kun min egen familie, der tager fra. For her serveres udelukkende
tempererede snapse, som max. er nedkølet til 15 grader. Til gengæld er
der som regel en 5-6 forskellige slags at vælge mellem - noget for enhver
smag.

Nu fik jeg luft.
Men hvad mener I egentlig?

--
Kurt Lund

Fra : Gjøl

Dato : 30-11-02 18:33

Kurt Lund wrote:
> Ikke nok med det, men til bemeldte julefrokoster skal man også lægge
> øre til bemærkninger som: Puha!, brrr!, ned med skidtet i en fart!,
> hold for næsen og ned med det!

Ja, folk kan ikke lide det, men fuld det skal man da være. Jeg har haft en
kollega (hun var bartender) der påstod at snaps skulle være iskold, jeg
mener bare at den skal være afkølet, så man kan smage de forskellige
krydderier.

Fra : June Last

Dato : 30-11-02 19:15

Hej Kurt

>Hvor er det dog trist.
>
>Det irriterer mig grænseløst, når folk putter noget i hovedet bare for
>virkningens skyld. Det handler da om smagsoplevelser, gør det ikke?

Det er da dejlig med begge dele !

> [...]
>tempererede snapse, som max. er nedkølet til 15 grader. Til gengæld er
>der som regel en 5-6 forskellige slags at vælge mellem - noget for enhver
Uhm..ville sandelig gerne være gæst hos dig !
>Nu fik jeg luft.
>Men hvad mener I egentlig

Hold du bare på dit - ( men jeg gør gerne "alt" som vært for mine
gæster - du kunne jo overveje at finde den med højeste % til billigste
penge og putte den i fryseren til "de forkerte" men... det er jo ikke
sådan med kompromier *s*

--
Kærligst June

Fra : Jørgen Hess

Dato : 30-11-02 21:42

"June Last" <Junelast@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gæster - du kunne jo overveje at finde den med højeste % til billigste
> penge og putte den i fryseren til "de forkerte" men... det er jo ikke

Snaps til frokosten (rød Aalborg) skal være iskold når den sættes på bordet,
Lysholmer skal være kold, porse skal være varm.
Men kun i starten af frokosten. I starten er det værste jeg kan få kommen,
og til silden er det skønt at den er isafkølet, jeg virkelig godt lide den
kolde fornemmelse på tungen. Til den røgede fisk er en varm porse pragtfuld.
Lysholmer kan gå til hele frokosten (og må gerne varme op gennem frokosten).
Til osten er rød Aalborg også dejlig, men her behøver den ikke være kold.
mvh
Jørgen

Fra : Ivar Svensson

Dato : 01-12-02 21:52

Jørgen Hess:

> Lysholmer skal være kold, porse skal være varm.

Norsk Lysholmer? Chefsdestillatør Halvor Heuch ved Arcus (statlig norsk
akevittprodusent), vrir seg kraftig når han tenker på hva som gjøres med den
kjære akevitt på avkjølingsfronten. Han gjør dog unntak for den blanke
akevitt (ikke eller kun kort fatlagrede). Disse har vi to av i Norge (Gilde
Taffel og Simers Taffel). De øvrige norske akevitter er fatlagrede over
lenger tid.

Finnes det særlig med norske akevitter i Danmark? Eller er det slik at dere
ikke kan gledes over en Oplandske Gammel , Gammel Reserve, Lysholm Jubilæum
eller Gilde Non Plus Ultra (som avec til kaffen!)?

Mvh
Ivar Svensson
Oslo, Norge

Fra : Jørgen Hess

Dato : 02-12-02 15:12

"Ivar Svensson" <ivsvenss@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
Jubilæum
> eller Gilde Non Plus Ultra (som avec til kaffen!)?

- Forsamlingen er fuldtallig! meldte formanden med sin dybe bas. - Mødet er
sat!
Alvorlige som til en kirkelig fest stillede man sig i en havlcirkel henne
foran anretterbordet, hvor snapseglassene stod i seks rækker stjerneformig
ud fra vinkøleren på bordets midte.
Tre glas i hver række. Spidse, slanke glas på en høj, spiraldrejet fod.
Thomsen skænkede omhyggeligt den knagkolde lysholmer op i de atten pokaler.
Væsken skulle stå lige med glassets kant; og det gjaldt om ikke at spilde,
når man løftede det til munden.
- For kongen! sagde redaktøren.
De seks yderste bægre blev hævet i vejret, tømt og stillet tilbage igen på
bordet med et smæld. Alt som på tælling.
- For kvinden!
Næste række fulgte.
- For friheden!
Den inderste række tømtes. Indledningsceremonien var til ende. Og de
egentlige forhandlinger begyndte.
Man tog plads:
-----------------------------

Kan man argumentere i mod Gustav Wied?

mvh
Jørgen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-11-02 21:37

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> writes:

> Det irriterer mig grænseløst, når folk putter noget i hovedet bare for
> virkningens skyld. Det handler da om smagsoplevelser, gør det ikke?

Nu bryder jeg mig slet ikke om alkohol i nogen variation, så
temperatur osv. kan jeg ikke snakke med om.

Men om jeg fatter hvorfor det er, at man skal drikke noget, bare fordi
man skal være fuld hurtigst muligt, selvom man slet ikke kan lide det.
Men på den anden side, så er det mit indtryk, at hvis man kun skulle
drikke ting man kunne lide, så var der ikke ret mange der skulle
drikke mere end en øl i deres liv. Hvor mange kan ærligt sige, at
deres første øl virkelig smagte godt?

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 30-11-02 22:03

"Kurt Lund" skrev:
> Det irriterer mig grænseløst, når folk putter noget i
> hovedet bare for virkningens skyld. Det handler da
> om smagsoplevelser, gør det ikke?

I min lokale vinhandel griner de lidt af vores vaner med at fryse snaps for
at fjerne smagen. Det er jo efterhånden blevet sådan, at snaps ikke længere
kan drikkes uden at det har været i fryseren - blot fordi mange åbentbart
slet ikke kan lide smagen - eller ikke vil slippe vanen.

Det er iøvrigt samme problem med whiskey - omend i lidt mindre målestok.
Isterninger i glasset har jo præcis samme virkning, at det dæmper smagen
væsentligt. Dvs. man ikke kan lide den whiskey som producenten har lavet -
syntes den er for stærk / bider for meget - og ønsker at dæmpe den effekt.

Mvh, Lars

Fra : Kurt Lund

Dato : 30-11-02 23:52

Lars Ladingkaer skrev:

> [...]
> dæmper smagen væsentligt. Dvs. man ikke kan lide den whiskey som
> producenten har lavet - syntes den er for stærk / bider for meget -

Helt enig. Her tror jeg meget det handler om, at folk mange gange ikke
ved, hvad en god whisky er. De fleste jeg kender synes at Ballantine er
en god whisky og så kan jeg da godt forstå, at de putter is i. Det ville
jeg også gøre, hvis jeg blev tvunget til at drikke det sprøjt.
Samme mennesker kan ikke forstå, at jeg siger nej til at byde dem af mine
whiskyer, når de samtidig vil have fjernet smagen fra dem.
Mit barskab indeholder lige i øjeblikket en Oban, en Talisker og en Glen
Deveron (som jeg lige nu sidder og nipper til). Her er fløjsblød smag
uden 'sprit'.

--
Kurt Lund

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 30-11-02 22:08

On Sat, 30 Nov 2002 18:03:28 +0100, "Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

>Nu fik jeg luft.
>Men hvad mener I egentlig?

Og det skal der også til.

Jeg er ikke meget til snaps. Men byder du mig en "Fynsk Forår", siger
jeg gladeligt jatak, hvis den har fået en halv time på køkkenbordet,
efter at have stået i køleskab. Så er den god - og vel nærmest lunken.

Hvis jeg lige må have lov til at komme med et lille tillægsspørgsmål
til de erfarne julesnapsedrikkere her i ng'en? Julesnapsen med "40 af
hver" hvilken temperatur skal den have for at være "drikkeklar"?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Homer

Dato : 30-11-02 23:01

Kurt Lund wrote:

> [...]
> ikke andet så egenproducerede kryddersnapse baseret på vodka eller
> andet neutralt, så hvorfor i alverden skal vi ødelægge smagen totalt?

Jeg kan godt følge din tankegang, men der er vel også den mulighed, at
folks smagsløg og følsomhed varierer? Så nogle, der foretrækker snapsen
nedkølet til fx 4 grader, har prøvet sig frem med forskellige temperaturer
indtil de får en passende smagsoplevelse uden at få flamberet mandlerne

Det er min erfaring, at tendensen til at drikke snaps ved højere
temperaturer stiger med alderen - på samme måde som tilbøjeligheden til at
overkrydre visse retter eller oversalte maden. *Naturligvis* er der
undtagelser hertil; rygning samt personlige præferencer spiller også en
stor rolle.

Min pointe er blot, at smagsnuancerne ikke nødvendigvis går fløjten, fordi
man køler spiritus ned.

VH
Homer

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 01-12-02 04:15

Kurt Lund skrev:

[klippet en masse om snapse og temperatur]

Det er ikke ret tit jeg drikker snaps, da jeg ikke bryder mig så meget
om dem længere - eller rettere min mave synes det er lidt skarp kost.

Men når jeg drikker en snaps vil jeg gerne havde den godt
køleskabskold så jeg kan smage den - hvis den er fra fryseren er der
ikke megen smag holden (kan selvfølgelig være en fordel hvis det er en
kras en som f.eks. rød Aalborg

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 01-12-02 09:12

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køleskabskold så jeg kan smage den - hvis den er fra fryseren er der
> ikke megen smag holden (kan selvfølgelig være en fordel hvis det er en

Det er, synes jeg, meget tilfredsstillende at læse at så få her går ind for
at fryse snapsen.
"Frysning" er noget man bl.a. bruger når man skal fjerne vorter - fordi det
bedøver. Og "frossen snaps" bedøver smagssansen.....

Nu har jeg ikke drukket Rød Aalborg eller lignende i mange år, men laver
selv kryddersnapse, og de skal i hvert fald ikke fryses, men står dog i
køleskabet.

Jeg er også enig med whisky-drikkerne, og is, kulde og "soda" er dræbende
for enhver maltwhisky. Nogle af dem er imidlertid på godt 50%, og så sætter
man postevand til og drikker sin whisky ved stuetemperatur.... - *S*