Server?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-02 06:16

Hej

Jeg overvejer at investere i en maskine, der skal bruges som en ren
internet server med plads til en god stor maildel, der skal kunne klare
attached files op til 50-60mb eller mere, - og meget stor plads til
software - mindst 30gb til software.

Jeg har fået oplyst, at fx. en Beige G3MT (300mhz eller 333mhz) vil være
velegnet, men at firmaet vil foretrække en B/W...

Hvilken model vil være den mest velegnede?

mvh. Erik Richard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-11-02 10:16

> [...]
> velegnet, men at firmaet vil foretrække en B/W...
>
> Hvilken model vil være den mest velegnede?

Det er vel underordnet, da den skal køre OS X.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-02 16:53

Hej Jesper

hm.... Jeg véd faktisk ikke, om 'hotellet' bruger X eller evt. en Linux af en
slags, - men det er da noget, jeg kan finde ud af ved en henvendelse til
dem.... Rent fysisk skal maskinen stå hos hotellet, og de påtager sig så al
vedligeholdelse og ligeledes backup m.v..

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-11-02 17:45

in article 3DE8DEE4.9A4685A2@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 30/11/02 16:53:

> [...]
> dem.... Rent fysisk skal maskinen stå hos hotellet, og de påtager sig så al
> vedligeholdelse og ligeledes backup m.v.

Hvis de påtager sig al vedligeholdelse og drift hvorfor så ikke bare benytte
deres servere? Alle steder der tilbyder hosting af den type tilbyder som
regel også at stille hardware i form af dedikerede servere til rådighed.

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-02 18:09

Hej Peter

Det gør de skam også, men så bliver det godt nok til nogle skyhøje priser, hvis
jeg skal have en server- /kapacitet på ca. 40gb!

Du skal lige regne med, at jeg jo efterhånden har samlet en hel del software, der
er velegnet for flere forskellige handicapgrupper, - også software, der ikke
længere kan downloades eller som er svært tilgængelig

På den her måde vil priserne komme næsten ned på samme niveau, som hvis jeg skulle
leje en 10-20mb plads på en af deres maskiner...

- Og ikke mindst slipper jeg selv for vedligeholdelsen ved ikke at stille en
server op selv. Det vil desuden kræve, at jeg skal have en ny IT forbindelse også,
så alt i alt, vil det her blive det billigste.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-11-02 18:36

in article 3DE8F098.DDDA66EE@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 30/11/02 18:08:

> [...]
> også,
> så alt i alt, vil det her blive det billigste.

Hvor er det du kan få lov til at komme og stille din egen server for samme
pris som et webhotel med 20mb plads? Det lyder helt vanvittigt.

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-11-02 19:03

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 3DE8F098.DDDA66EE@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at

> Hvor er det du kan få lov til at komme og stille din egen server for samme
> pris som et webhotel med 20mb plads? Det lyder helt vanvittigt.

Man kan opstille sin egen server hos Avalonia, men det koster mere end
20 Mb plads gør.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/ ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am -
0.30 am CET

Fra : Peter Kiil

Dato : 30-11-02 19:37

in article 1fmh67c.netz1l144ikkpN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber
Gylling at jesper@gylling.net wrote on 30/11/02 19:02:

> Man kan opstille sin egen server hos Avalonia, men det koster mere end
> 20 Mb plads gør.

Man kan stille sin egen server mange andre steder end Avalonia, men ingen
steder for en pris der bare kommer tæt på et 2mb webhotel.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-02 01:29

Hej Peter

som jeg har svaret Jesper, så er det hos Avalonia, men vi har som sagt heller ikke
forhandlet priser endnu. Så før jeg har en bundsolid hardware løsning til
rådighed, bliver der ikke noget ud af det.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-12-02 02:01

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

[nb: linier ombrudt til 72 tegn.]

> [...]
> sagt heller ikke forhandlet priser endnu. Så før jeg har en
> bundsolid hardware løsning til rådighed, bliver der ikke noget ud af

Hvis det bare er for at hoste nogle filer og et par websider, så vil
det nemmeste for alle parter være at du lægger det hele op på en af
ISP'ens servere og lader ham tage sig af resten.

Når det hele ligger på deres server, så er det deres problem

- hvis hardwaren brænder af

- hvis der skal installeres softwareopdateringer

- hvis serveren bliver hacket

- hvis du skal bruge noget mere lagerplads

- hvis det er nødvendigt at flytte serveren

Samtidigt får du måske lov til at nyde godt af evt. stordriftsfordele
som ISP har i forbindelse med hosting af webhoteller mm. ISP'en skal
betale det samme for strøm til deres server, uanset hvor mange kunder
der ligger på en maskine.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-02 04:36

Hej Thomas

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Hvis det bare er for at hoste nogle filer og et par websider, så vil
> det nemmeste for alle parter være at du lægger det hele op på en af
> ISP'ens servere og lader ham tage sig af resten.

Jeg snakker altså ikke om 'et par filer' - men om en masse filer, - i alt
ca. 28gb! + en maildel, der kan klare attachments på mere end 50-60mb pr
stk. - i alt skal der være en maildel, der kan klare min. 10gb.

Her er Avalonias grundpriser - alle ex. moms...

mail/web
Pakke 1, 25mb/25mb, 90kr. pr.md.
Pakke 2, 125mb/50mb, 175kr. pr.md
Pakke 3, 250mb/100mb, 210kr. pr.md.
Pakke 4, 1250mb/200mb, 395kr. pr.md.

- Så kan du selv regne nogenlunde ud, hvor meget det så vil koste med en
ca. 30gb plads... - og det bare til web...

> Når det hele ligger på deres server, så er det deres problem
> - hvis hardwaren brænder af

Ja, hvis det er mit, så er det selvfølgelig mig selv, der skal sætte nyt
ind istedet for.

> - hvis der skal installeres softwareopdateringer
> - hvis serveren bliver hacket

Såvidt jeg ellers kan læse deres betingelser, så er det Avalonia, der står
for den daglige drift, overvågning og vedligeholdelse - også rent
softwaremæssigt.

> - hvis du skal bruge noget mere lagerplads

Det vil være aktuelt, hvis jeg købte plads på én af deres servere, men hvis
jeg selv sætter én derned, så vil den fra starten være så stor i kapacitet,
at en opgradering rent HD mæssigt ikke skulle være nødvendig. - En 80gb
eller 120gb Barracuda IV kan faktisk have temmelig meget software liggende,
når det er pakket.

> - hvis det er nødvendigt at flytte serveren

Jamen, når de står for den daglige drift, så påhviler en evt. flytning da
også dem, - det er jo det, jeg vil komme til at betale for - bl.a....

> [...]
> som ISP har i forbindelse med hosting af webhoteller mm. ISP'en skal
> betale det samme for strøm til deres server, uanset hvor mange kunder

Tja, selvfølgelig er strømprisen den samme, når man er på samme maskine,
men lidt af mine idéer forsvinder, hvis jeg skal nøjes med en serverplads
på fra 25-200mb. - Nu har jeg fx. lige hentet en ny version af dett talende
mailprogram LISA på ca. 22mb, og hvis jeg skal have ret mange af den
størrelse liggende, så er de 200mb hurtigt væk.

Så vil det da helt klart være endda meget billigere, hvis jeg satte en
server op herhjemme istedet for, og så brugte min egen forbindelsse til den
via en switch, - eller endda fik mig en forbindelse mere via Stofanet.....
- Om det så skal være en ftp eller http...hm....

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-12-02 05:33

in article 3DE9838F.F8111AB0@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 01/12/02 4:35:

> [...]
>
> - Så kan du selv regne nogenlunde ud, hvor meget det så vil koste med en
> ca. 30gb plads... - og det bare til web...

Tror du det er billigere at stille din egen server der? Prisen for det
svarer nok til mindst 2-3 gange prisen for Pakke 4.

> [...]
>
> Såvidt jeg ellers kan læse deres betingelser, så er det Avalonia, der står
> for den daglige drift, overvågning og vedligeholdelse - også rent

Ja, hvis det er deres egen server. Der er da ingen der vil garantere
vedligeholdelse og drift af software de ikke har noget at gøre med. Lejer du
derimod en af deres servere med deres software installeret, kan du sikkert
godt få dem til at vedligeholde den.

> Jamen, når de står for den daglige drift, så påhviler en evt. flytning da
> også dem, - det er jo det, jeg vil komme til at betale for - bl.a....

Jamen hvis du har software installeret der bliver påvirket af f.eks. et
skift af IP-nummer så er det dig selv der skal klare det.

> [...]
> via en switch, - eller endda fik mig en forbindelse mere via Stofanet.....
> - Om det så skal være en ftp eller http...hm....

Jamen den vil være langsom, uden redundant forbindelse og uden UPS. 3 ting
der ikke er specielt fantastisk hvis du skal have en web og mailserver
kørende. Og så bruger sådan en maskine rask væk for et par hundrede kroner
strøm om måneden.

--
/peter

"All right, let's not panic. I'll make the money by selling one of my
livers. I can get by with one."
Homer Simpson.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-12-02 12:45

> [...]

> ca. 28gb! + en maildel, der kan klare attachments på mere end 50-60mb pr
> stk. - i alt skal der være en maildel, der kan klare min. 10gb.

Det er ikke noget særligt for en Unixmaskine med nok diskplads, og en
ADSL af passende tykkelse.

Det vil være trivielt at sætte en Linuxmaskine op til dette. Med OS X
har jeg endnu ikke nok erfaring til at kunne stå inde for
driftssikkerheden.
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-12-02 15:52

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> [...]
>
> Det vil være trivielt at sætte en Linuxmaskine op til dette. Med OS X
> har jeg endnu ikke nok erfaring til at kunne stå inde for

Efter anbefaling fra denne gruppe har jeg netop opsat en gammel P166 med
e-smith serveren. Det fungerer rigtigt godt og her får man mailserver
(m. webmail), ftp-server, webserver, firewall, router, filserver (Samba
og Netatalk) og domaincontroller til Windows netværk. Det er helt
gratis, men findes selvfølgelig kun til i386 arkitekturen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-11-02 18:05

> [...]
> dem.... Rent fysisk skal maskinen stå hos hotellet, og de påtager sig så al
> vedligeholdelse og ligeledes backup m.v..

Hvor skal den stå ? Hos Avalonia ?

Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-02 01:24

Hej Jesper

Du er ikke så dårlig til at gætte...-) - Ja, jeg har faktisk haft kontakt til dem.
Det var faktisk ham, jeg har mailet sammen med, der foreslog, at de kunne have en
maskine stående i deres konfig, og så påtage sig vedligeholdelse og backup, men vi
har ikke snakket priser endnu ved en sådan løsning.