Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
REQ: hjælp til sportsfotos
Fra : Heine Egeberg

Dato : 29-11-02 11:22

Jeg har et canon eos 5000 og er usikker på den bedste
lukker-indstilling når man skal tage skarpe fotos af tennisspillere.

Håber at nogen kan hjælpe en nyslået amatørfotograf;

Fra : John

Dato : 29-11-02 16:26

"Heine Egeberg" <HeineTE@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et canon eos 5000 og er usikker på den bedste
> lukker-indstilling når man skal tage skarpe fotos af tennisspillere.
>
> Håber at nogen kan hjælpe en nyslået amatørfotograf;

Jeg anbefaler 1/125sec som minimum. Og du behøver ikke gå højere end
1/250sec. Dog kan det, hvis du vil fryse bolden i spil, være nødvendigt at
gå så højt som 1/1000sec.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 29-11-02 17:50

> Jeg har et canon eos 5000 og er usikker på den bedste
> lukker-indstilling når man skal tage skarpe fotos af tennisspillere.

Det kommer dels an på, hvilken brændvidde du anvender, dels om du har tænkt
dig at fange dem, når de står stille. En nogenlunde brugbar
tommelfingerregel siger, at du med en 200 mm tele kan undgå rystelser med
kortere lukkertider end 1/200 sek. Med en 300 mm 1/300 sek og så fremdeles.
Det er en grov tommelfingerregel, nogle kan holde en 300 mm på 1/125, andre
skal op på 1/500.

Hvis spillerne skal fanges under duellerne, og du ønsker at fryse
bevægelserne, skal du regne med 1/500 og kortere. Jeg bruger selv 1/250 til
en del håndbold pga. det sparsomme lys, og det giver problemer, ligeså snart
spillerne bevæger sig på tværs af billedet.

Mvh.
Johan Gadegaard