Kranskagebagning
Fra : hr.P

Dato : 28-11-02 15:41

Hvad er det så lige jeg gør galt?
Mine kransekagestykker "flækker" når jeg bager dem. Det er som om de hæver
under den sidste del af bagningen.
Dejen er lavet af 500g marcipan, 125 g flormelis og 1 stor æggehvide.
Bagningen foregår ved 240 grader.

mvh. leif

Fra : Jette Mogensen

Dato : 28-11-02 16:00

"hr.P" <leif.poulsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> under den sidste del af bagningen.
> Dejen er lavet af 500g marcipan, 125 g flormelis og 1 stor æggehvide.

Jeg synes altid at mine kransekager flækker en smule under bagningen.Man
hvis jeg lader dem stå et stykke tid på pladen efter bagningen og derefter
køler dem af på en rist så lukker revnerne sig igen.

mvh Jette

Fra : Nette

Dato : 28-11-02 19:34

"hr.P" wrote in message news:3de62b15$0$225$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> under den sidste del af bagningen.
> Dejen er lavet af 500g marcipan, 125 g flormelis og 1 stor æggehvide.

Det kan være fordi massen er for tør.
Kransekagen hæver lidt op, men det fortager sig som regel igen.
Prøv evt at brug sukker i stedet for flormelis. Sukker suger ikke vædsken
til sig på samme måde.

Nette

Fra : Krumme

Dato : 29-11-02 06:38

> [...]
> under den sidste del af bagningen.
> Dejen er lavet af 500g marcipan, 125 g flormelis og 1 stor æggehvide.

Du skal bruge denne opskrift;
1 kg marcipan (bruger selv kranse xx fra odense)
500 gr almindelig melis
ca. 120 gr æggehvide

bag dem ved ca. 210 grader med dobbeltplader så de ikke bliver sorte i
bunden!

Hygge

Krumme
(gammel bager)

Fra : Nette

Dato : 29-11-02 10:22

"Krumme" wrote in message news:as6ugr$1pfb$1@news.cybercity.dk...

> bag dem ved ca. 210 grader med dobbeltplader så de ikke bliver sorte i
> bunden!

210 grader??? Der er vidst ingen chancer for at de bliver sorte i bunden ved
den temperaturMen kransekagen bliver da bagt helt igennem, tør og
farveløs.
Normalt bager man kransekage på 240-245 grader for netop at få den gylden og
svampet i midten.

Nette

Fra : Jette Mogensen

Dato : 29-11-02 11:00

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> farveløs.
> Normalt bager man kransekage på 240-245 grader for netop at få den gylden

Jeg bager altid kransekage efter Jørgen Søgaards (fra
Kransekagehuset)opskrift.
Den bliver supergod hver gang

100 g smuttede mandler
200 g sukker
2 æggehvider
500 g marcipan

Blend mandler og sukker fint

Tilsæt æggehvider og blend videre,til massen bliver helt jævn. Det er en
fordel,hvis den bliver kørt en lille smule varm.Men massen må ikke blive
varmere end 35-40 grader,for så stivner æggehviderne.

Ælt massen sammen med marcipan på bordet eller i en skål.

Pak massen i husholdningsfilm og stil den i køleskabet 2-3 timer, til den er
helt kold.Hvis det skal gå stærkt,kan man evt. lægge massen i fryseren.

Når man ruller massen ud må man ikke bruge flormelis.Helst ingen ting, men
til nød et ganske tundt lag hvedemel.

bages øverst i ovnen ved 190 grader i ca. 12 min, til de er gyldne.

De får en fin lys farve med brun top og er meget saftige indeni. Er også
fine at fryse.

mvh Jette

Fra : hr.P

Dato : 29-11-02 11:18

> [...]
> farveløs.
> Normalt bager man kransekage på 240-245 grader for netop at få den gylden

Forløbig tak for de indkomne forslag til afhjælpning af flækningen. De vil
blive afprøvet i løbet af december.
Jeg har, stadig med flækning som resultat, prøvet en opskrift hvor dejen
skulle ristes i en tykbundet gryde efter æltningen og derefter hvile koldt.
Hvilket formål har denne ristning???

Jeg kan dog berette at det een gang er lykkedes mig at bage en portion
kransekagestykker der ikke flækkede. I skyndingen havde jeg brugt
kartoffelmel i stedet for flormelis. Nydelige kransekager, men smagen var
ikke helt rigtig.

mvh. leif

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-11-02 19:04

> [...]
> Jeg har, stadig med flækning som resultat, prøvet en opskrift hvor dejen
> skulle ristes i en tykbundet gryde efter æltningen og derefter hvile

Formålet med at riste massen er at få mere smag ud af mandlerne.

Jakob

Fra : Nette

Dato : 29-11-02 21:21

"hr.P" wrote in message news:3de73ef7$0$242$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har, stadig med flækning som resultat, prøvet en opskrift hvor dejen
> skulle ristes i en tykbundet gryde efter æltningen og derefter hvile
koldt.
> Hvilket formål har denne ristning???

Det giver smag. Du kan også brede massen ud på en bageplade, lægge et vådt
viskestykke over og riste den lidt i ovnen ved 100 grader. Så skal du ikke
stå over den hele tiden, og den bliver ikke så varm at du ikke kan bruge den
næsten med det samme

*LOL*....Bittert

Nette

Fra : Krumme

Dato : 29-11-02 19:38

> [...]
> farveløs.
> Normalt bager man kransekage på 240-245 grader for netop at få den gylden

Tja 4 års uddannelse og fabrikation af ca et halvt ton kransekage siger mig
nu noget andet.
Alt lavet i hånden naturligvis, selv 28 rings overflødighedshorn og kirke i
kransekage!

´Hygge

Krumme

Fra : Nette

Dato : 29-11-02 21:17

"Krumme"wrote in message news:as8c73$8oe$1@news.cybercity.dk...
> Tja 4 års uddannelse og fabrikation af ca et halvt ton kransekage siger
mig
> nu noget andet.

Godt nok er det et nogle år siden jeg stoppede en karriere på 10 år som
bager. Men i de bagerier jeg enten har været ansat eller ejet, samt på
skolen har vi altid "brændt" overfladen af.
Hvor har du gået i skole henne? Jeg gik i selv i Holstebro og der gjorde vi
det i hvert fald også.

Min erfaring er at kransekagen bliver mere gennembagt, knap så svampet og
meget mere mat, hvis temperaturen ikke er høj nok.
Når jeg kommer i byen og ser en kransekage som er meget lys, mat og kedelig
at kigge på, så krummer jeg tæer og tænker hvor pinligt et kunstværk den
bager har valgt at sælge. I mit bageri var den blevet kasseret.
Dette sker ikke, hvis temperaturen er høj nok,
Men nu er der jo lige så mange ideer og holdninger som der er bagere

Nette

Fra : Krumme

Dato : 29-11-02 22:09

> [...]
> skolen har vi altid "brændt" overfladen af.
> Hvor har du gået i skole henne? Jeg gik i selv i Holstebro og der gjorde

He he gik også selv på Holstebro tekniske skole. Mindes svagt riverside og
dragonen )))
Det var i perioden 85-88 jeg var der.

> [...]
> Dette sker ikke, hvis temperaturen er høj nok,
> Men nu er der jo lige så mange ideer og holdninger som der er bagere

Giver dig fuldstændig ret, tror det er formålsløst at diskutere det bagerer
imellem!

Hygge

Krumme

Fra : Nette

Dato : 29-11-02 23:29

"Krumme" wrote in message news:as8l2b$l79$1@news.cybercity.dk...

> He he gik også selv på Holstebro tekniske skole. Mindes svagt riverside og
> dragonen )))
> Det var i perioden 85-88 jeg var der.

Dragonen må have været før min tid, men Riverside, Amtsstuen og Kruset, og
alle de f.. skide billige øl.....Huh

Gik der ca. 88-91

Nette

Fra : Kim Juul

Dato : 01-12-02 01:06

> Dragonen må have været før min tid, men Riverside, Amtsstuen og Kruset, og
> alle de f.. skide billige øl.....Huh
>
> Gik der ca. 88-91
>
> Nette

Og Rio Bravo og et disko sted som lå ikke langt fra Riveside (Kan ikke huske
navnet)
Mener det var noget med Blue

Jo det var tider. Men jeg er længere tilbage - fra 73 - 76

Kim Juul
www.bager-kim.dk

Fra : Nette

Dato : 01-12-02 04:46

"Kim Juul" wrote in message
> Og Rio Bravo og et disko sted som lå ikke langt fra Riveside (Kan ikke
huske
> navnet)
> Mener det var noget med Blue

Hmm, Blue ??? Flamongopub....?*G*
Indgang: 50 kr. , happyhour mellem 20-21....fadøl 5 og 10 kr.....huh....

Nette

Fra : Søren Brix

Dato : 01-12-02 20:49

huh

og HEP´s slyngelstue i kælderen på sysseltinget........

Og den gode mad på skolen hvor man dog savner den tid...............89-93