Mac OS 8.0->8.5
Fra : Henrik Lindskou

Dato : 28-11-02 11:10

Er det mig der husker forkert eller var Mac OS 8.5 ikke tilgængelig som
free ware på Apples hjemmeside. ( kan ikke finde min updat cd )

Jeg har foræret min far en Performa 5200 da han gerne vil prøve nettet
inden han investere i en ny og støre computer, så kan det jo være han
får smag for Mac

Det er snart længe siden jeg har rodet med det system så det er ikke
meget jeg kan huske, men nu er den da instaleret med OS 8dk. QuickTime
5. NS 4.75.
IE 5. lidt freewere spil. AW 5.0. MS office 98. Er der noget der mangler ?

man bliver helt nostalgisk Men OS 7x vil nok være at gå for langt.

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 28-11-02 16:33

On 28/11/02 11:09, in article 3DE5EB61.2040807@worldonline.dk, "Henrik
Lindskou" <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Er det mig der husker forkert eller var Mac OS 8.5 ikke tilgængelig som
> free ware på Apples hjemmeside. ( kan ikke finde min updat cd )
Så vidt jeg husker kan man hente 8.5 opdatering men jeg mener ikke du kan
installerer den i 8.0 derfor er man nødt til at have en 8.5 full install,
Og så kan man hente 8.6 opdateringen og opdatere den.
Jeg prøvede engang at hente 8.5 på apples ftp men jeg kunne ikke opdatere
8.0 til 8.5 før jeg fik en full install.

MVH Niels

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 28-11-02 17:43

Kan ikke finde ud af at sende et indlæg via MacSOUP!
Hjælp...
Jens
kipros@oncable.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 28-11-02 17:54

Jens Rasmussen <kipros@oncable.dk> wrote:

> Kan ikke finde ud af at sende et indlæg via MacSOUP!
> Hjælp...
> Jens
> kipros@oncable.dk
i menu'en Message, vælger du "post article to.." til gruppen, herefter
skriver du indlæget og lukker vinduet (som indlæget er i) så ryger
indlæget ned i din "outgoing mail & news" postkasse. Når du så trykker
æble k, så sender og modtager du !

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-11-02 19:25

kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com (Michael Holm) writes:

> [...]
> skriver du indlæget og lukker vinduet (som indlæget er i) så ryger
> indlæget ned i din "outgoing mail & news" postkasse. Når du så trykker

Ja, det er faktisk en af de mindre intuitive ting ved MacSOUP. For
førstegangsbrugeren virker det forkert at skulle lukke det vindue man
lige har skrevet sit indlæg i; det signalerer "smid væk".. "Hvor er
send knappe", er første reaktion. Men man vænnner sig til det...

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 28-11-02 20:34

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> wrote:

> [...]
> lige har skrevet sit indlæg i; det signalerer "smid væk".. "Hvor er
> send knappe", er første reaktion. Men man vænnner sig til det...

jeps - og hvis man sidder og skriver, og så fortryder indlægget så
lukker man vinduet, ups skyndes sig ned og slette det fra postkassen
inden ens applescript sender det afsted
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-11-02 13:38

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> skyndes sig ned og slette det fra postkassen
> inden ens applescript sender det afsted

Det minder mig om at jeg har tilføjet lidt fejlkorrektion til scriptet
hvis man skulle komme til at lukke 'settings" vinduet:

--start--

on idle
tell application "MacSOUP"
with timeout of 30 * 60 seconds
try
connect with fetching news, fetching tagged headers and sending
on error the error_message number the error_number
if error_number is 101 then -- slut hvis settings vinduet er lukket
quit
return 5
end if
end try
end timeout
end tell
return 60 * 5 -- returner om fem min
end idle

--slut--

Jeg har fjernet indrykningerne så scriptet er lettere at poste.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Holm

Dato : 29-11-02 15:12

> [...]
> end idle
>
> --slut--
>
> Jeg har fjernet indrykningerne så scriptet er lettere at poste.

Smukt !! min skønne viv, lukker alt for tit vinduet

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-11-02 17:54

Jens Rasmussen <kipros@oncable.dk> wrote:

> Kan ikke finde ud af at sende et indlæg via MacSOUP!
> Hjælp...
> Jens

Skriv indlægget.
Luk vinduet.
Connect til serveren, og det bliver sendt.

v.h
Martin

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 28-11-02 18:39

Tak for hjælpen.
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-11-02 01:50

Hej Henrik

Henrik Lindskou wrote:

> Er det mig der husker forkert eller var Mac OS 8.5 ikke tilgængelig som
> free ware på Apples hjemmeside. ( kan ikke finde min updat cd )

Nej, OS 8.0 er ikke frit tilgængeligt, - det er derimod opdateringen til OS
8.1, - ligeledes er OS 8.5 heller ikke frigivet, men både opg. til 8.5.1 og
8.6 er fri til download, - men de er alle ret store....

> Jeg har foræret min far en Performa 5200 da han gerne vil prøve nettet
> inden han investere i en ny og støre computer, så kan det jo være han
> får smag for Mac

God idé!

> Det er snart længe siden jeg har rodet med det system så det er ikke
> meget jeg kan huske, men nu er den da instaleret med OS 8dk.

Du bør nok opgradere til 8.1, det vil gøre maskinen både mere stabil og
hurtigere. Der bnlev rettet mange småting og fejl i 8.1-opdateringen.

> QuickTime 5.

Kan den virkelig klare QT 5? - det er godt klaret!

> NS 4.75.

Bør måske opgraderes til 4.8, da der er nogle fejl - ret grimme endda - i
Java-delen i 4.75.

> IE 5.

Hm... Jeg ville nok gå ned i IE 4.04DK. IE 5 kan godt være noget af en
prøvelse på de langsomme Performa maskiner.

> lidt freewere spil.

Et tip... Hvis han er skakinteresseret, så er SigmaChess et knaldgodt program,
- og så er det endda dansk udviklet! - Den findes både i en 'Lite' freeware
version og en fuld kommerciel version. Begge kan hentes på
www.versiontracker.com.

> AW 5.0.

Husk opdateringen til 5.0v3. - Jeg går ud fra, det er den danske version, -
hvis det er den engelske, så hent opd. til 5.0v4 for UK/IE og 5.0v6 til US.
Alle kan hentes på ftp://ftp.apple.com under de enkelte sprog/lande ->
Claris/AppleWorks.

> MS office 98.

Hvis du har lavet en standard installering, så gå ind og slet nogle af alle de
enorme resourcekrævende 'Gallery' filer. Det vil også gøre MSO 98 mere stabil.

> Er der noget der mangler ?

Hm.... Norton Utilities 5 eller 6, men lad være med at installere DiskLight og
FileSaver, DiskWarrior 1.0 eller 2.0, FileBuddy 6.x. Virex 6.1

Til systemet bør du få fat i Apple Enet 1.4.3, da de versioner, der
installeres med alle systemer op til og med 9.04 har en alvorlig fejl, der
gør, at alm. modemforbindelser uden videre kan blive afbrudt i tide og især
utide.. Text Encoding Converter 1.5 vil også gøre en OS 8.x langt bedre og
mere stabil. Af hensyn til både NC 4.7x/4.8 og IE 5 bør du installere MRJ i
seneste version. Alle opdates er på Apples ftp site, - dels under 'Danish,
English North American, English British og English International arkiverne.

Kan du ikke selv finde dem, så kan du sende mig et tomt CD medie med en
frankeret svarkuvert, så skal jeg gerne samle de OS 8 opdateringer, der er
nødvendige. - Jeg har allerede et image liggende til det formål. Jeg skal blot
vide, om det er dansk OS eller hvilken engelsk version i givet fald.

> man bliver helt nostalgisk Men OS 7x vil nok være at gå for langt.

Både og... En System 7.6.1 vil da helt klart være mere over sine ting på en
5200 end fx. at gå op til en 8.6. Med en 7.6.1 skal du også bruge de samme
opd. tl Text Encoding Converter og Apple Enet som ovenfor. Samtidig skal du så
have Open Transport 1.4 (1.5US kan installeres manuelt),, samt MRJ 2.1.5 - så
bliver den væsentlig hurtigere.

Men ellers vil jeg da også sige, at OS 8.1 er en god mellemvej. - Alene MSO 98
kræver vist min. 8.0...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 29-11-02 07:38

Erik Richard Sørensen wrote:

>Hej Henrik

>Nej, OS 8.0 er ikke frit tilgængeligt, - det er derimod opdateringen til OS
>8.1,

Jeg har en original OS 8.0 Dk CD her. Har opdateret til OS 8.1. ( kan
ikke find min 8.5 CD )

>Kan den virkelig klare QT 5? - det er godt klaret!

Ja det er den siste QT der understøtter 8.1

>NS. Bør måske opgraderes til 4.8,

Tjek.

>Hm... Jeg ville nok gå ned i IE 4.04DK. IE 5 kan godt være noget af en
>prøvelse på de langsomme Performa maskiner.

Nogen erfaring med hvor godt IE 4.04dk understøtter div. sider ?

> [...]
>- og så er det endda dansk udviklet! - Den findes både i en 'Lite' freeware
>version og en fuld kommerciel version. Begge kan hentes på

Selvfølgeli en mulighed. Tak

>Husk opdateringen til 5.0v3.

Det er DK1 5.0.4

>Hvis du har lavet en standard installering, så gå ind og slet nogle af alle de
>enorme resourcekrævende 'Gallery' filer. Det vil også gøre MSO 98 mere stabil.

Har ikke selv oplevet den som ustabil.

>Hm.... Norton Utilities 5 eller 6,

Tror jeg springer over da det ikke er nødvendig for nybegyndere. hvis
det bliver aktuelt kan han få en CD med diskverktøjer.

>Til systemet bør du få fat i Apple Enet 1.4.3,

Det ikke muligt at finde det på Apples suppor sider, den sidste der er
tilgængelig er v.2.0 ( til OS 9x )
Har du et link (Apple Care documet nr ) ?

> [...]

>vide, om det er dansk OS eller hvilken engelsk version i givet fald.

Da jeg skal aflevere den i weekenden er der ikke tid til at sende frem
og tilbage ellers tak for tilbudet.

>OS 8.1 er en god mellemvej. - Alene MSO 98
>kræver vist min. 8.0...

Ja og det er lidt pænere at se på

Er der nogen mulighed for at fjern suporte OS 8.1 over nettet, ligesom
nu hvor jeg har dem linket op her hjemme ?

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 29-11-02 08:11

Henrik Lindskou wrote:

> Det ikke muligt at finde det på Apples suppor sider, den sidste der er
> tilgængelig er v.2.0 ( til OS 9x )
> Har du et link (Apple Care documet nr ) ?

Har hentet V. 2.0 den indeholder Apple Enet 1.4.3 !

> Har du et link (Apple Care documet nr ) ?

MRJ 2.2.5 ? er hentet

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-02 03:31

Hej Henrik

Henrik Lindskou wrote:

> Nogen erfaring med hvor godt IE 4.04dk understøtter div. sider ?

Nej, desværre ikke, men jeg har flere steder set, at der står "at least IE 4.04 or
later". Men jeg vil tro, der godt kan blive nogle vanskeligheder med at se de
nyeste sites. Jeg nævner 4.04, fordi den er ret hurtig.

> Det er DK1 5.0.4

Øh... har du da blot kopieret den over fra en G3? - mig bekendt er 5.0v4 opd. kun
til G3 og nyere maskiner... - Så må jeg da hellere få den hentet selv...

> Tror jeg springer over da det ikke er nødvendig for nybegyndere. hvis
> det bliver aktuelt kan han få en CD med diskverktøjer.

God idé - og så kan du jo lære ham at bruge det samtidig...

> Det ikke muligt at finde det på Apples suppor sider, den sidste der er
> tilgængelig er v.2.0 ( til OS 9x )
> Har du et link (Apple Care documet nr ) ?

Har lige set, du har fået den.

> Har du et link (Apple Care documet nr ) ?

Nu har jeg gennemtrawlet hele Apples ftp site, og kan ikke finde den, - jeg sender
dig den off-list.

> Har du et link (Apple Care documet nr ) ?

ftp://ftp.apple.com
ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/

> Er der nogen mulighed for at fjern suporte OS 8.1 over nettet, ligesom
> nu hvor jeg har dem linket op her hjemme ?

Ja, det er der åbenbart. Jeg havde selv et problem lidt tilsvarende og fik
anbefalet VNC. Den kan du sagtens finde på www.versiontracker.com med søgeord
'vnc'.

Med VNC kan du hjemmefra via nettet gå ind på hans maskine og rette, fjerne og
tilføje ting og reparere, hvad der nu måtte være af småfejl, der ikke kræver fx.
en genstart fra CD o.l.. Det virker på den måde, at du får hans desktop op på din
skærm som et aktivt vindue. Der skal oprettes password, for at du kan få adgang
til hans side - altså hans computer. Link til forskelligt VNC stof:
<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOSX&search=vnc>.
Jeg har selv en lignende situation, hvor det vil kunne hjælpe, hvis min kunde går
med til, at jeg får den adgang til hans maskiner. Under alle omstændigheder kræver
det tillid fra begge sider, da der er fri adgang, når først, du er logget ind på
en maskine.

mvh. Erik Richard