Bolle-opskrift?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 27-11-02 15:31

Nogen der har en god opskrift på boller? Den slags som man får til
fødselsdage før lagkagen :)

Mvh Thomas

Fra : June Last

Dato : 27-11-02 16:25

On Wed, 27 Nov 2002 15:30:47 +0100, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

>Nogen der har en god opskrift på boller? Den slags som man får til
>fødselsdage før lagkagen :)
>
>Mvh Thomas

Jep... kig under mit indlæg under luftigt brød - undlad grahams og
kerner - brug gerne lurpak saltet smør (og undlad helt salt i øvrigt)
tilsæt lidt extra sukker og gerne lidt kardemomme !

--
Kærligst June

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 27-11-02 18:05

> Nogen der har en god opskrift på boller? Den slags som man får til
> fødselsdage før lagkagen :)
>
> Mvh Thomas

Hej Thomas

Her kommer jordens bedste opskrift på fødselsdagsboller. Den er et levn fra
min tid som aupair for en dansk familie i USA... .

100 g smeltet fedtstof
1/2 l mælk eller vand håndvarm
1 pk. gær
1/2 kop sukker røret med et æg
ca 1 kg mel

Det hele blandes sammen i vanlig rækkefølge. Dejen skal hæve i 20 min,
hvorefter bollerne formes. Disse efterhæver i 20 min. Bollerne bages ved 200
grader i 15 min. - uden pensling.

Go' fornøjelse

Mvh.
Mette

Fra : Dima

Dato : 28-11-02 10:38

Prøv denne fundet på :

http://www.bager-kim.dk/

Dem bruger jeg altid, og de bliver super gode hver gang

Dejlige Lette Boller

Ingredienser:

ca. 800 g hvedemel
50 g margarine
100 g sukker
1 tsk. salt
50 g gær
½ l mælk
1 æg

Fyld:

Fremgangsmåde:
Tag 750 g af melet og smuldre de 50 g margarine i. Tilsæt sukker og salt.
Lun mælken, den må ikke være for varm. Rør gæren ud heri. Piske ægget i.
Hæld væden i melblandingen og ælt godt. Tilsæt mel, til dejen er blød og
smidig.

Lad dejen hæve i en skål med film over i 1 time.
Slå dejen ned og tril til boller, der hæver på bageplader, der er beklædt
med bagepapir.

Lad dem hæve tildækket i 1½ time. Pensl bollerne med mælk og bag dem i en
forvarmet ovn, på 200 grader i ca. 17 minutter.

Tips:
Det er vigtigt, at bollerne hæver i den tid, der er skrevet.

Fra : Connie

Dato : 28-11-02 21:29

Her er min favoritopskrift.

900g mel
1/2 l lunken vand
50g gær
1 æg + evt 1 til pensling
2 tsk salt
1spsk sukker
1 dl olie (jeg bruger olivenolie)

Rør gær ud i det lunkne vand,(husk hellere for koldt end for varmt) tilsæt
resten og æltes godt sammen.
Hæver til dobbelt størrelse, ca 1 time
Dejen slåes let ned, og trilles til passende størrelse boller, som
efterhæver ca 1/2 time på pladen.
Jeg pensler med sammenpisket æg, men mælk eller kaffe kan også bruges.
Bages midt i ovnen ved 200 g i ca 30 min.

Jeg kommer nogle gange reven gulerødder eller solsikkerkærner i.

--
Connie