Decopage på porcelæn?
Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 26-11-02 11:37

Hej!

Er der nogle, der har erfaringer med decopage på porcelæn? Jeg ville gerne
bruge teknikken til at få sat et par billeder på en porcelænskrukke, men er
det holdbart til f.eks. at blive vasket af i hånden? Hvad for en lak skal
man i givet fald bruge?

Hej fra Lisa

Fra : June Last

Dato : 26-11-02 13:39

On Tue, 26 Nov 2002 11:37:20 +0100, "Lisa Terpe Woods"
<terpe@fdfmosede.dk> wrote:

> [...]
>det holdbart til f.eks. at blive vasket af i hånden? Hvad for en lak skal

Du skal bruge en speciel decopage-limlak til at "lime" dit emne fast ,
det er vigtigt at lime et lille stykke ud over kanten på motivet fra
fx en serviet, det vil sige at der er lim både under og over
motivet(evt. 2 gange ovenpå) Derefter skal dit emne i ovnen. Man skal
være opmærksom på at varmen ikke er for høj da motivet derved kan
skades - men læs mere på en af de utallige sider du finder, hvis du
søge på "decopage på glas" på google". Spørg i hobbybutikken da der er
variationer i anvendelsen af de forskellige limlakker der er på
markedet. Og ja - derefter kan dit emne vaskes af "i hånden" - ikke
maskinvask.
--
Kærligst June

Fra : Nette

Dato : 26-11-02 16:49

"June Last" wrote in message news:3de36636.24113134@news.tele.dk...

> [...]
> variationer i anvendelsen af de forskellige limlakker der er på
> markedet. Og ja - derefter kan dit emne vaskes af "i hånden" - ikke

Er det fordi det er på porcelæn, det skal i ovnen?
Jeg lavede det for fire år siden på en bakke, som bliver brugt hver dag.
Jeg klippede ud fra div. julerekateloger og limede det med OCEANLAK på
bakken ( metalbakke), hvorefter jeg lod det tørre og lakerede det to gange
derefter.
OCEANLAK er billigere end decopagelakken, og her har jeg ikke været ude for
at det ikke skulle holde lige så godt. Men jeg ved ikke om den lak kan tåle
en tur i ovnen.

Nette

Fra : Mette Jensen

Dato : 29-11-02 20:05

Jeg har lavet noget på en metaldåse. Jeg har larkeret det med gulvlak til
gulve.
Og det holder fint når jeg vasker det af. Men om det dur på glas/porsekæn
ved jeg ikke.

Med venlig hilsen Mette