Dampspærrer
Fra : Thomas

Dato : 25-11-02 11:13

Hej nyhedsgruppe

Det er 1. gang jeg er herinde, så bær over med mig hvis emnet har været
vendt før.....

Jeg skal til at lave et listeloft i en udestue. Men jeg er kommet lidt i
tvivl ang dampspærren. Skal den ligge langs spærrene, eller på tværs?
Bredden på den indkøbte dampspærrer passer perfekt med 2 spær, men en
bekendt sagde at den skulle ligge på tværs så nu er jeg kommet lidt i
vilrede!!! Og når den så er sat op, samler man så de enkelte strimler med
tape eller skal de bare overlappe hinanden løst? ( Taget er fladt, med
hælning, hvis det spiller ind)

Mvh

Thomas

Fra : zigge

Dato : 25-11-02 14:36

"Thomas" <thomas@ikketilgaengelig.dk> wrote in message
> [...]
> Bredden på den indkøbte dampspærrer passer perfekt med 2 spær, men en
> bekendt sagde at den skulle ligge på tværs så nu er jeg kommet lidt i

Når jeg selv sætte dampspærre op, går jeg efter at få en hel ubrudt "flade"
af dampspærre. Dvs. jeg sætter den op som det nemmest kan lade sig gøre.
Hvis plasten ikke kan dække i et stykke lader jeg den lappe over med ca 30
cm og taper med pakketape, mest for at det ikke skal flagre, da denne tape
ikke er "langtidsholdbar". Det er vigtigt at du forbinder dampspærrene
mellem loft vægge og gulv sådan at du får en helt lukket "kasse". Det plejer
jeg at gøre dels med overlap og hvis det kniber bruger jeg en vandfast
fugemasse til sidst.

> ( Taget er fladt, med hælning, hvis det spiller ind)

Når jeg tænker over den bemærkning, ville jeg nok starte med at ligge
plasten på fra det højeste sted på loftet på tværs af spærene og så lade det
overlappe. Så opnår du en slags tagplade effekt, sådan at hvis der skulle
komme lidt fygesne eller andet fugt ind under taget, så vil vandet løbe ned
til væggen uden at lave pletter på listeloftet...

Nu ved jeg jo ikke om du allerede har lavet væggene, men husk det med at
forbinde de forskellige fladers dampspærre. Jeg har oplevet fugtskader
mellem væg og loft, det bliver mørke misfarvninger der ikke er nemme at gøre
noget ved og tapet falder bare af der pga. fugten... Det er også vigtigt at
få fuget dampspærren tæt ved døre og vinduer helt ude ved karmen. Så køb
masser af fugemasse når det er på tilbud i Jem&Fusk

//zigge
Snedkersvend mm.

Fra : Thomas

Dato : 25-11-02 15:15

Tak for svaret. Det var også den begrundelse med "tagplade effekten" jeg
havde hørt, men ville lige høre det et andet sted fra også. Jeg er lidt i
tvivl med hensyn til din kommentar ang. fugning. Jeg skal ikke lave vægge,
og min plan var at lade dampspærren hænge ud over enderne, slutte af med
kantliste, og herefter skære
det overskydende plast væk. Men at fuge kanterne, når nu dampspærren består
af flere rækker plast, der på trods af overlab, stadig ikke er helt "tætte"
i disse overlab( selv med tape ) , hvis du forstår hvad jeg mener

Mvh

Thomas

Fra : zigge

Dato : 25-11-02 18:33

> [...]
består
> af flere rækker plast, der på trods af overlab, stadig ikke er helt

Jo det tror jeg nok, og i det tilfælde er dit forslag helt rigtigt... hvad
skulle man også ellers gøre?
Mht. tætheden så bliver det faktisk forbløffende tæt ved overlapningerne,
det skyldes at plasten presses sammen over et langt stykke og danner det man
kalder en teknisk labyrint.

//zigge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-11-02 08:50

> Mht. tætheden så bliver det faktisk forbløffende tæt ved overlapningerne,
> det skyldes at plasten presses sammen over et langt stykke og danner det man
> kalder en teknisk labyrint.

Idag anbefaler man ikke længere overlap, men også tape i samlingen
eller klemte samlinger. Fordi det har vist sig at der kommer fugt
igennem, og med nutidens isolerings tykkelser(over 150mm) sker der
nemt en fugt ophobning. I denne sammenhæng bør der også tænkes på
lampeudtag, sømning af listeloft, rørgennemføringer og disses mulige
perforeringer af dampspærren. Hvilket ikke under nogen omstændigheder
accepteres idag. Dette kan løses med en sandwich konstruktion, hvor
dampspærren ligger lidt(maks. 1/3) inde i isoleringen.

Jeg kan henvise til www.byg-erfa.dk , som er en byggeteknisk
erfaringsformidling. Her har du mulighed for at købe nogle
erfaringsblade der hedder "Dampspærrer i loft og ydervægge, udførelse
og detaljer" samt "Dampspærrer i loft og ydervægge, fugttransport og
materialer". De har en lidt pebret pris á kr. 108,-, men det er sparet
senere.

Med træ hilsner
Philip Oest Møller

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-11-02 19:59

I må undskylde det kludder jeg skaber når mine "æøå" falder ud. Jeg er
lidt mere opmærksom på det nu.

Med træ hilsner
Philip Oest Møller

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-11-02 20:04

> Mht. tætheden så bliver det faktisk forbløffende tæt ved overlapningerne,
> det skyldes at plasten presses sammen over et langt stykke og danner det man
> kalder en teknisk labyrint.

Idag anbefaler man ikke længere overlap, fordi det har vist sig at der
kommer fugt igennem. Men istedet tape eller klemte samlinger. Og med

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-11-02 08:06

> Det er også vigtigt at
> få fuget dampspærren tæt ved døre og vinduer helt ude ved karmen. Så køb
> masser af fugemasse når det er på tilbud i Jem&Fusk

Hvis det er en plast dampspærre så bør du bemærke at silikone baseret
fugemasse ikke er egnet(slipper efter nogle år). Brug istendenfor
bitumen eller gummi baseret produkter.

Med træ hilsner
Philip Oest Møller

Fra : Per H

Dato : 26-11-02 10:50

On 25 Nov 2002 23:06:23 -0800, philip2022@hotmail.com (Philip Oest
Møller) skrev:

>Hvis det er en plast dampspærre så bør du bemærke at silikone baseret
>fugemasse ikke er egnet(slipper efter nogle år). Brug istendenfor
>bitumen eller gummi baseret produkter.

kan man ikke bruge plasttape mere

Vh Per

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-11-02 20:20

> kan man ikke bruge plasttape mere
>
> Vh Per

Jo det kan man, jeg nævnte det vist ikke fordi det omhandlede
overgangen vindue-dampspærre.

jeg så der var en der nævnte brunt pakketape og det tror jeg er en
dårlig ide. Hvis man har set noget sådan efter fem år, så er man ikke
i tvivl om hvorfor. For dem der ikke har set det, så skiller det og
kan ikke engang holde sammen på sig selv.

med træ hilsner
Philip Oest Møller

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-11-02 20:09

> [...]

Hvis det er en plast dampspærre så bør du bemærke at silikone baseret
fugemasse ikke er egnet(slipper efter nogle år). Brug istendenfor
bitumen eller gummi baseret produkter, eller klem plasten mellem
lysningen og vinduet.

Med træ hilsner
Philip Oest Møller

Fra : Jesper Hansen

Dato : 25-11-02 16:19

> Jeg skal til at lave et listeloft i en udestue. Men jeg er kommet lidt i
> tvivl ang dampspærren. Skal den ligge langs spærrene, eller på tværs?

Jeg er ikke helt sikker på dette, det vigtigste er såvidt jeg ved at den
slutter tæt.

> [...]
> vilrede!!! Og når den så er sat op, samler man så de enkelte strimler med
> tape eller skal de bare overlappe hinanden løst?

De skal overlappe med minimum 150 "klemte mm" eller tapede (man kan købe
"speciel" dampspærretape) samlinger.
Silvan har ok. gør-det-selv oplysninger, evt. på www.silvan.dk

Husk det skal være på den "varme" side af isoleringen, og ikke i interne
skillevægge i huset.

Mvh

Jesper.

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 25-11-02 22:39

Hvad gør man egentlig de steder, hvor man skal have et loftsudtag (el). Jeg
har været nødsaget til at skære et hul i dampspærreren. Er den så
virkningsløs?
VH
Jakob

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-11-02 07:51

Jakob Aagaard Harder wrote:

> Hvad gør man egentlig de steder, hvor man skal have et loftsudtag (el). Jeg
> har været nødsaget til at skære et hul i dampspærreren. Er den så
> virkningsløs?

Nej da, men der er da hul.

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

"There exist only 10 kinds of people: the ones that know about
binary numbers, and the ones that dont."

Fra : Jesper Hansen

Dato : 26-11-02 08:56

"Roberto Saldo" <rs@oersted.dtu.dk> wrote in message

Jeg

> Nej da, men der er da hul.

Ja og her har man så diskussionen. Fordi hvis man har et hus der er meget
tæt og kraftigt isoleret vil trykket af fugt i disse små huller være større
end hvis det er et gammelt utæt hus. Derfor bør man i moderne huse nok gøre
rimeligt meget for at holde disse "små" huller tætte.
Correct me if I'm wrong.
Det er en diskussion jeg har haft med en af mine venner, om hvorvidt man
skal være så hysterisk med dampspærre i gamle huse.

Mvh

Jesper

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 26-11-02 10:03

Mit hus hører vist til kategorien af ældre huse - det er fra 1900. Betyder
det, at det ikke er et problem, at jeg har lavet hul i dampspærreren?
VH
Jakob