FTP i OS X server
Fra : Franz Berliner

Dato : 24-11-02 13:05

Har OS X server de samme problemer som OS X klient med at users med FTP
adgang får adgang til hele maskinen og ikke kun til deres eget dir?

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-11-02 16:41

In article <1fm5llc.1mg1ila1bfwt4oN%stuff@kampp.dk>,
stuff@kampp.dk (Franz Berliner) wrote:

> Har OS X server de samme problemer som OS X klient med at users med FTP
> adgang får adgang til hele maskinen og ikke kun til deres eget dir?

Nej.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 24-11-02 22:33

> Nej.

Det lyder godt. Så må jeg hellere se om jeg kan få fat i sådan én på et
tidspunkt.

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 24-11-02 18:25

stuff@kampp.dk (Franz Berliner) writes:

> Har OS X server de samme problemer som OS X klient med at users med
> FTP adgang får adgang til hele maskinen og ikke kun til deres eget
> dir?

Forholder det sig virkelig saadan? Lyder som af hat & briller.

-j

--
Janus Sandsgaard
Calle Crespo 20, 3B - Sopocachi - La Paz

Fra : Franz Berliner

Dato : 24-11-02 22:22

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Forholder det sig virkelig saadan?

Ja, desværre.

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-11-02 00:01

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Forholder det sig virkelig saadan? Lyder som af hat & briller.
>
> -j

Ja -- altså, det forholder sig sådan. Hvis man ikke gør noget ved det i
ftpchroot. Kan du holde varmen? Her er det 230 % vådt.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-11-02 15:15

firstname@lastname.dk (David Blangstrup) writes:

> Kan du holde varmen? Her er det 230 % vådt.

He, ja da. Er retur i La Paz, og her er klimaet mere i retning af
Danmark, dog med flot sol lige nu. Lander i Kastrup d. 21.12.02, og
gruer lidt for om jeg får vinter-chok.

-j

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 26-11-02 09:29

On 25/11/02 15:15, in article lzn0nx68i0.fsf@ymer.netcetera.dk, "Janus
> [...]

> He, ja da. Er retur i La Paz, og her er klimaet mere i retning af
> Danmark, dog med flot sol lige nu. Lander i Kastrup d. 21.12.02, og

Bortset fra at La Paz ligger i 15.000 km's højde Jeg har hørt at der
ingen store ildebrande har været i La Paz fordi iltindholdet i luften er så
lavt pga. højden.

Mvh
Brandur Ellingsgaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-11-02 10:30

Brandur Ellingsgaard <brandur@ellingsgaard.com> wrote:

> Bortset fra at La Paz ligger i 15.000 km's højde Jeg har hørt at der
> ingen store ildebrande har været i La Paz fordi iltindholdet i luften er så
> lavt pga. højden.

Ligger La Paz på månen?

"La Paz has different climate environments according to each zone's
altitude. While the center of town is at 3,650 meters above sea level,
the zone of Aranjuez is at 3,300 m. El Alto (where the international
airport is located) is at 4,082 m. The average temperature in winter is
15C (59F) and 22C (72F) in summer. In the summer, rain falls on most
afternoons, In the winter, days are slightly cooler, but the sky is
mostly clear and sunny."

<http://www.boliviaweb.com/cities/lapaz.htm>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-11-02 10:50

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Ligger La Paz på månen?

Det er formentlig "foot" der forveksles med "km".

Herudover er der lidt længere til månen.
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-11-02 15:59

nospam0000@unixsnedkeren.dk (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Herudover er der lidt længere til månen.

Minder mig om: Moedte engang en dyr der haarnakket pastod at man ved
at foldeet stykke papir x gange vile naa manen. x var et lille
tal. Nogen der ved om det passer?

-j

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-11-02 16:08

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Minder mig om: Moedte engang en dyr der haarnakket pastod at man ved
> at foldeet stykke papir x gange vile naa manen. x var et lille
> tal. Nogen der ved om det passer?

Gentagne foldninger er eksponentiel vaekst (det fordobles hver gang).

Afstanden til maanen er cirka 384.400 km, og et stykke papir er cirka
1 mm tykt. Altsaa noget i retning af at loese (1 mm * 2^n = 384400 *
1000 * 1000) for n, og det er

[0x50c63ed0/net/jakarta] ravn% perl -le 'print
log(384400*1000*1000)/log(2)'
38.4838173798726

cirka en 40 gange (saa er vi helgarderede).

Kender du den med skakspillets opfinder, der ville have et riskorn paa
det foerste felt, to paa det naeste, fire paa det naeste, otte paa det
naeste osv indtil felt 64. Det er samme moelle. Der mangler bare 24
fordoblinger...

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 27-11-02 10:36

On 26/11/02 10:50, in article kky97glkxj.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjørn Ravn
Andersen" <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Det er formentlig "foot" der forveksles med "km".
>
> Herudover er der lidt længere til månen.

Der var ikke tale om forveksling mellem fod og meter, men snarere en
"overdrivelse fremmer forståelsen". Jeg ville frem til, at La Paz er verdens
højest beliggende hovedstad (jeg ved ikke om Sucre er officiel hovedstad,
men La Paz er hovedstaden i al praktisk betydning), og at den i modsætning
til de fleste hovedstæder ikke har haft en altødelæggende brand, pga sin
højtliggende placering.

Jeg vidste ikke præcis hvor højt La Paz lå, og i stedet for at slå det op,
overdrev jeg vildt, i håb om at essencen i historien ikke forsvandt af den
grund. Jeg lavede endda en "smilie" efter højdeangivelsen, for at være helt
sikker. Jeg kan nu se at det mislykkedes.

Månen er mellem 380.000 og 406.000 km væk, og det er endda uden at slå det
op.

Mvh

Brandur Ellingsgaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-02 19:27

> [...]

> hovedstad, men La Paz er hovedstaden i al praktisk betydning), og at den i
> modsætning til de fleste hovedstæder ikke har haft en altødelæggende

Det har Nuuk heller ikke. Men det ligger selvfølgelig også højt - mod
nord.

> Jeg vidste ikke præcis hvor højt La Paz lå, og i stedet for at slå det op,
> overdrev jeg vildt, i håb om at essencen i historien ikke forsvandt af den
> grund.

Har du ikke en Mac? Har den ikke Sherlock? Har du ikke en
internetforbindelse? Det tager 30 sekunder at finde den oplysning.

> Jeg lavede endda en "smilie" efter højdeangivelsen, for at være helt
> sikker. Jeg kan nu se at det mislykkedes.

Vi er Mac-brugere i det her forum. Vi spøger aldrig. Vi har overhovedet
ingen humoristisk sans.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 27-11-02 22:44

On 27/11/02 19:27, in article 1fmbmj8.1cmyzoacczasgN%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> Det har Nuuk heller ikke. Men det ligger selvfølgelig også højt - mod
> nord.

Og heller ikke Tórshavn, Færøerne, og den er endda større end Nuuk. 16000
mennesker.

> Har du ikke en Mac? Har den ikke Sherlock? Har du ikke en
> internetforbindelse? Det tager 30 sekunder at finde den oplysning.

Vi er bagved en firewall, og kan ikke bruge sherlock, som vi vil.

> Vi er Mac-brugere i det her forum. Vi spøger aldrig. Vi har overhovedet
> ingen humoristisk sans.

Det er jeg ved at være klar over

Brandur

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-02 00:44

Brandur Ellingsgaard <brandur@ellingsgaard.com> wrote:

> Og heller ikke Tórshavn, Færøerne, og den er endda større end Nuuk. 16000
> mennesker.

....og 200.000 får. Da jeg var i Søværnet plejede vi at sige, at der bor
500.000 på færøerne. De 450.000 har fire ben og siger : "Mæææh".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-11-02 10:53

> ...og 200.000 får. Da jeg var i Søværnet plejede vi at sige, at der bor
> 500.000 på færøerne. De 450.000 har fire ben og siger : "Mæææh".

Her er en gåde fra min søn: Hvad er det der har et øre, fire ben og en
hale?

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-02 16:21

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Her er en gåde fra min søn: Hvad er det der har et øre, fire ben og en
> hale?

En dansk sømand efter en nat på smugkro i Tórshavn?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-11-02 01:51

Mike Tysons hund

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 28-11-02 12:37

On 28/11/02 0:43, in article 1fmc1pj.9tw7m0xymo4lN%henrik@muenster.dk,

> ...og 200.000 får. Da jeg var i Søværnet plejede vi at sige, at der bor
> 500.000 på færøerne. De 450.000 har fire ben og siger : "Mæææh".

Det siger mere om søværnet end Færøerne, synes jeg, og bekræfter min
holdning til det danske "militær". Military Intelligence = Oxymoron
(selvmodsigelse i samme ord eller sætning, ligesom sur/sød sauce)

Brandur

Ps. Hvor mange svin er der i Danmark, inklusiv dem der siger "øf" og dem i
Søværnet?

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 28-11-02 12:39

On 28/11/02 0:43, in article 1fmc1pj.9tw7m0xymo4lN%henrik@muenster.dk,

> ...og 200.000 får. Da jeg var i Søværnet plejede vi at sige, at der bor
> 500.000 på færøerne. De 450.000 har fire ben og siger : "Mæææh".

Forresten er der vist "kun" 75.000 får på Færøerne, og der er faktisk flere
svin i Danmark pr person, end får på Færøerne, men måske ikke hvis man
regner fårebestanden til 450.000

Mvh
Brandur

Fra : Christian Bech

Dato : 27-11-02 23:28

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

>Vi er Mac-brugere i det her forum. Vi spøger aldrig. Vi har overhovedet
>ingen humoristisk sans.

Hvis jeg og min kone var citeret for "Jeg vil elskes" på forsiden af
et ugeblad, ville jeg hellere ikke kunne se det sjove i det.
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-02 00:44

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Hvis jeg og min kone var citeret for "Jeg vil elskes" på forsiden af
> et ugeblad, ville jeg hellere ikke kunne se det sjove i det.

Det er ikke os, der er citeret. Det er en læser, der har skrevet det til
os. Ud for Maria Hirse står der: "Skilsmissejul", og hun er da blevet
skilt forlængst.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 29-11-02 23:43

>Det er ikke os, der er citeret. Det er en læser, der har skrevet det til
>os. Ud for Maria Hirse står der: "Skilsmissejul", og hun er da blevet
>skilt forlængst.

Den er go' med dig. Der står klart og tydeligt:

"Lægeparret Münster: Jeg vil elskes"

Det er lidt skræmmende, at I bruger første person ental når I taler om
jer begge to.

Maria Hirse er sikkert velkommen tilbage i sit ægteskab, når hun er
blevet 15 år yngre.
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-11-02 23:57

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Det er lidt skræmmende, at I bruger første person ental når I taler om
> jer begge to.

Og gør man det omvendt, er man en krukke. Det er ikke nemt at gøre alle
tilfreds. Til gengæld må vi da have et sammentømret ægteskab.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 30-11-02 00:00

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

>Og gør man det omvendt, er man en krukke.

Det forventer jeg skam også af mediepersonligheder.

>Det er ikke nemt at gøre alle
>tilfreds. Til gengæld må vi da have et sammentømret ægteskab.

Sådan er det at bo i Vestjylland. Der er ikke så mange at snakke med
udover husstanden.
--
Christian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-11-02 15:58

Brandur Ellingsgaard <brandur@ellingsgaard.com> writes:

> Bortset fra at La Paz ligger i 15.000 km's højde

Sådan cirka. Selv har jeg målt højden til 11.784 fod. I et kommende
nummer af ComOns Mediamac-indstik skulle der komme en artikel om hva
dder sker i højderne på Mac-fronten...

> Jeg har hørt at der ingen store ildebrande har været i La Paz fordi
> iltindholdet i luften er så lavt pga. højden.

Hehe... Man kan i hvert afld mærke forskellen når man flyver fra 300
meter til 3.500 meter. Man får tilbudt iltmasker, når det lille
propelfly karvler op over bjernene, og man lander med udsigt til
Illimani-bjerget med en slående temperaturforskel. Især de første par
dage er hårde, fordi kroppen knokler med at producere røde
blodlegemer - ike sandt. Dr. Münster?

-j

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-11-02 16:16

> [...]

> Illimani-bjerget med en slående temperaturforskel. Især de første par
> dage er hårde, fordi kroppen knokler med at producere røde

Hvis jeg husker ret fra min børnelærdom er det nu DPG,
di-phosphor-glycerat, eller noget i den stil. Det ændrer de røde
blodlegemers evne til at optage ilt. Hvis kroppen skal producere flere
røde blodlegemer, tager det meget længere tid. Jeg mener nu heller ikke,
folk i højden har så meget højere blodprocent end os andre, men de skal
jeg nok lige slå op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-11-02 16:30

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Hvis jeg husker ret fra min børnelærdom er det nu DPG,
> di-phosphor-glycerat, eller noget i den stil. Det ændrer de røde
> blodlegemers evne til at optage ilt.

Ah, ja - og det er så det, man som sportsudøver kan (mis-) bruge ved
"bloddoping"?

-j

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-11-02 19:17

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Ah, ja - og det er så det, man som sportsudøver kan (mis-) bruge ved
> "bloddoping"?

Nej. Det er røde blodlegemer. Man får tappet blod, som man gemmer til
kroppen har erstattet de tabte blodlegemer. Kort før konkurrencen får
man det tappede blod sprøjtet ind igen, og man har nu fået ekstra mange
blodlegemer til at transportere ilt rundt.
DPG kan til gengæld udnyttes med højdehuse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 26-11-02 22:16

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> He, ja da. Er retur i La Paz, og her er klimaet mere i retning af
> Danmark, dog med flot sol lige nu. Lander i Kastrup d. 21.12.02, og
> gruer lidt for om jeg får vinter-chok.

Øv, så skal du ikke holde julen "deroppe".
Engang for mange år siden i min meget grønne ungdom var jeg i en lille
mineby Porco mellem La Paz og Potosi henover julen.

Der blev festet i en uge. De første par dage dansede kvinderne rundt på
en bakketop bag byen iført calypso-farvede skørter og med majskolber i
hænderne, på en anden bakketop dansede mændene med dragter af hele
pumaskind og kondor-fjerdragter.

De sidste dage drog de rundt i landsbyen og blev trakteret med voldsomme
mængder majsbrændevin indenfor på gårdspladserne til de lerklinede huse.
Hvert år forekom et par dødsfald.

1. juledag ankom præsten så fra nærmeste by og foretog alle kirkelige
handlinger for hele året. Barnedåb - Konfirmationer - Bryllupper -
Begravelser, og drog afsted igen.

--
Venlig hilsen
Nina Storm