Kaninopskrift søges!
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-11-02 19:36

Hej alle,
Vi skal til Tyskland i morgen, og i den ene af butikkerne vi skal besøge har
de dybfrosne kaniner til ca. 30kr pr. kilo.
Hvordan laver man sådan en kanin ? - gode opskrifter efterlyses!
Jeg kan kun huske de kaninstege min mor lavede da jeg var barn, men hende
kan jeg desværre ikke såørge mere.

Andreas M. Hansen

Fra : Mille

Dato : 23-11-02 13:51

Kanin i sennep - Lapin à la moutarde
4 kuverter
1 1/2 kg kanin
# 3 skalotteløg
# 2 fed hvidløg
# 4 gulerødder
# 4 stængler blegselleri
# 2 glas hvidvin
# 2 dl piskefløde eller bouillon
# 2 spsk dijonsennep
# 3 skalotteløg
# lidt mel

Brun stykkerne af kanin sammen med hakket skalotteløg og hvidløg, tern af
gulerod og selleri. Drys lidt mel over de brunede kødstykker og tilsæt et
par glas hvidvin samt 2 spsk dijonsennep. Krydr med salt og peber. Hæld
enten piskefløde eller bouillon ved. Lad kødet stege mørt over sagte ild i
en time til halvanden. Hvis man har anvendt bouillon, er saucen måske lidt
for tynd. Jævn den i så fald med mere mel. Smag den til og tilsæt eventuelt
mere dijonsennep. Nu må saucen ikke længere koge, for så taber senneppen i
smag. Server retten med pasta eller kogte kartofler. For synets skyld kan
man drysse lidt hakket persille over retten.
-----------------------------------
http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/cat150.html
Braiseret kanin

1 stk. kanin på ca 1,5 kilo
3 stk. røde eller gule peberfrugter
3 fed hvidløg
1 stilk rosmarin
2 dl hvidvin
50 gram sorte oliven (stenfri vægt)
olivenolie

1. Skær lårene og forbenene fra kaninryggen. Gem forbenene til andet for-
mål (se kaninfrikadeller). Skær ryg og brystbenene fra således at ryg- og
brystkød er ét sammen- hængende stykke. Skær benene ud af overlårene. Skær
den tynde ende fra rygkødet (den der sidder nærmest hovedet). Hak de sorte
oliven fint. Skær leveren i strimler og vend strimlerne med oliven. Krydr
med salt og peber. Fordel denne blanding på rygkødet og de udbenede overlår,
der krydres. Bind op som en roastbeef.

2. Brun de små stege i olivenolie i en stegegryde. Tag dem op. Knus
hvidløgsfedene, skær peberfrugterne i mindre stykker og sauter dem let i
gryden med rosmarinkvisten i gryden. Hæld hvidvin på og kog op. Kom kødet
ilbage i gryden, sæt låg på og lad retten simre 15-20 minutter i en 225
grader varm ovn. Tag kødet op og lad det trække 5-7 minutter før det bindes
op, og trancheres. Smid rosmarinen ud, og blend resten til sauce. Smag til
med salt, peber og evt. hvidvin, og giv til kødet som sauce, sammen med.
Grydestegt kanin.
Ingredienser
1 hel kanin ca . 1 1/2 kg.
2 løg.
3-4 gulerødder.
1/2 selleri.
4 dl. tør rødvin.
3 spsk. tomatpure.
2 -3 dl. bouillon.
Salt og peber.
Ca 40 gr smør.
Ca 3spsk olie.
Tilberedning
Del kaninen i stykker (forben ,lår og ryggen) Pil løget og hak groft.Skrab
gulerødderne og skær i skiver.Skræl sellerien og skær i små terninger.
Opvarm smør og olie i en tykbundet gryde,brun kaninstykkerne heri. Kom løg
og de andre grøntsager i og brun med. Tilsæt rødvin og tomatpure udrørt i
bouillonen. Retten skal simre ved svag varme under låg i ca . 1 time eller
til kødet er mørt. Serveres i gryden med kartofler , pasta og salat eller
årstidens grøntsager.
-----------------
KANIN I RØDVINSSAUCE

Der anvendes:

* 1 kanin
* 1/2 flaske rødvin
* 6 fed hvidløg
* 2 laurbærblade
* salt og peber
* olie til stegning

Fremgangsmåde:

1: Skær kaninen ud i mindre dele, dæk den med vinen og lad den stå og trække
natten over. Efter marineringen tages kaninen op. Gem marinaden.

2: Varm olien ved svag varme i en gryde og tilsæt hvidløg. Rist
kaninstykkerne til de er brune på begge sider. Tilsæt marinaden, når kaninen
er brunet. Tilsæt laurbærbladene og lad det stå og simre indtil kaninen er
mør.

Serveres med kogte kartofler, grønsager og brød
-----------------
KANIN MED URTER

Der anvendes:

* 1/2 kanin
* hvidvin
* salvie
* rosmarin
* hvidløg
* provence krydderi
* salt + peber
* olivenolie

Fremgangsmåde:

1: Rosmarinkviste, pillede hvidløgsfed og salvieblade lægges i bunden af et
ildfast fad, kaninen, der er skåret i store stykker lægges ovenpå urterne,
rigeligt med olivenolie hældes over kaninen, som krydres med salt.

2: Fadet sættes i en 220 grader varm ovn. Når retten er brunet efter ca. 1/2
time, hældes hvidvin og provence-krydderi + peber over kaninstykkerne.
Stykkerne vendes og lidt stegesky hældes over. Retten steger færdig i ca.
1/2 time.
--------------------
uhmmmmmmmmm

eksker kanin!!

hilsen Mille

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-11-02 14:13

"Mille" <bente_beks@hotmail.com> wrote in message

> eksker kanin!!
>

> hilsen Mille

Hej Mille,
Mange tak for de mange spændende opskrifter - jeg tror nok det bliver kanin
i rødvinssauce jeg prøver - kaninen (1.6 kg) fik nemlig selskab af 24
flasker god rødvin

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Niklas

Dato : 27-11-02 02:18

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:arltf8$jj3kg$1@ID-144871.news.dfncis.de...
> [...]
> Hvordan laver man sådan en kanin ? - gode opskrifter efterlyses!
> Jeg kan kun huske de kaninstege min mor lavede da jeg var barn, men hende

Må jeg have lov at spørge i hvilke butikker i Tyskland du køber de kaniner?

Mums

Venligst

Niklas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-11-02 19:08

> Må jeg have lov at spørge i hvilke butikker i Tyskland du køber de
kaniner?

> Mums

Hej Niklas,
Kanin er en forholdsvis almindelig spise i Tyskland, og kan købes i mange
større supermarkeder. Jeg køber normalt ind i 2 supermarkeder i Flensburg,
nemlig REAL i Fördepark og Citti Markt i Cittipark. Begge steder har de
dybfrosne kaniner - både hele kaniner og kaninstykker. I Citti Markt har de
dem også friske i den betjente slagterafdeling.

mvh

Andreas