Falddrømme
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 21-11-02 13:35

Hej,
Jeg har en datter på 11 som for nogle dage siden oplevede at vågne med et
sæt med følelsen af at falde efter at have halvsovet. Jeg har selv mange
gange oplevet det, men da hun spurgte hvorfor man oplever det, viste jeg
ikke rigtigt hvad jeg skulle svare. Hvad er det egentligt der sker når man
føler at man falder når man skal til at sove?

Min teori er at det har noget at gøre med at man ligger stille i længere tid
i samme position, hvilket snyder nerverne i kroppen til ikke længere at
registrere trykpåvirkningen fra underlaget, dvs. man får følelsen af at
svæve. Hvis man så bevæger sig lidt eller nerverne på anden måde pludseligt
registrere en påvirkning kan det tolkes som et fald.

Er min teori helt i skoven? Findes der en god fysiologisk eller psykologisk
forklaring på hvad der sker?

Mvh

Kim

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-11-02 19:52

"Kim Jørgensen" wrote:

> Er min teori helt i skoven? Findes der en god fysiologisk eller psykologisk
> forklaring på hvad der sker?

Næ, det lyder rationelt.

Men jeg har modsat brugt netop denne følelse til lidt ala yoga,
at du slapper dig fuldstændigt af, så du (psykisk) kan falde
gennem gulvet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-11-02 18:02

> [...]
> ikke rigtigt hvad jeg skulle svare. Hvad er det egentligt der sker når man
> føler at man falder når man skal til at sove?

Jeg har hørt, at det har noget at gøre med at vi "skifter" fra et
nervesystem til et andet. Der sker jo andre processer i kroppen under søvn
end når man er vågen, og det kører altså at forskellige systemer. Om den
holder, ved jeg ikke, men det lød troværdigt nok.

Mvh Maria