Hjælp til kageopskrift
Fra : Mads Th. Pedersen

Dato : 19-11-02 19:32

Jeg har aller-aller-_aller_ nådigst fået lov til at låne min mormors gamle
kogebog fra hendes tid på husholdningsskole, for at prøve at lave nogle af
hendes legendariske "brosten" (står tillige angivet som Inger Maries kage)

Problemet er at den er skrevet af en ca. 20-årig udgave af min mormor
(d.v.s. engang i midten af 30erne), hvilket betyder skråskrift og noget jeg
ikke helt kan tyde. Derfor håber jeg at I kan hjælpe med nogle mål, hvis jeg
angiver de ting jeg kan læse :

¼ xxx chokolade

¼ xxx smør

1 xxx sukker

4 hele æg

1 xxx mel

1 yyy bagepulver

skårne mandler

Chokolade og smør smeltes. Heri røres sukker, mel, æg, de skårne mandler og
til sidst bagepulveret. Bages i bradepande og skæres i småfirkanter mens
kagen er halvvarm.

Alt det med xxx er den samme angivelse. Ved bagepulveret er ikke angivet
noget. Hvad med bagetid og temperatur?

Kan I hjælpe mig på rette vej, så jeg ikke ender med et eller andet der kan
bruges til at asfaltere Gammel Kongevej med?

I øvrigt kan opskriften (hvis man altså kan finde de rette mål!!!!!) varmt
anbefales. Det færdige produkt bliver nogle forholdsvis hårde kager - lidt i
stil med de dersens italienske mandelkager - som lige får et dyp i
kaffekoppen inden man spiser dem - og _så_ er der ellers dømt mormor-hygge.

Mvh Mads

Fra : Merethe Nielsen

Dato : 19-11-02 23:12

Mads Th. Pedersen skrev
> [...]
>
> Problemet er at den er skrevet af en ca. 20-årig udgave af min mormor
> (d.v.s. engang i midten af 30erne), hvilket betyder skråskrift og noget jeg

Det lyder som en beskrivelse af min mors opskrifter. Hun var
fra samme tid og hun brugte pund (500 g). Hvis man regner
lidt på det, virker det sandsynligt at det er hvad xxx er.
Jeg vil gætte på at yyy er teskefuld.

Merethe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-11-02 09:52

"Merethe Nielsen" <aqh@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som en beskrivelse af min mors opskrifter. Hun var
> fra samme tid og hun brugte pund (500 g). Hvis man regner
> lidt på det, virker det sandsynligt at det er hvad xxx er.
> Jeg vil gætte på at yyy er teskefuld.

Det lyder sandsynligt med pundene - men jeg tror, at 1 bagepulver er et BREV
bagepulver.
Et brev er 5 teskefulde.

Hilsen Inger

Fra : Merethe Nielsen

Dato : 20-11-02 16:26

Inger Pedersen skrev

> Det lyder sandsynligt med pundene - men jeg tror, at 1 bagepulver er et BREV
> bagepulver.
> Et brev er 5 teskefulde.

Du har sikkert ret. Jeg tror at det var udtrykket "brosten"
der forledte mig til at tænke at der ikke skulle ret meget
hævelse i. Det kan være at det er det meget sukker
der gør dem hårde.

Hilsen
Merethe

Fra : Nette

Dato : 20-11-02 17:16

"Merethe Nielsen" wrote
> Du har sikkert ret. Jeg tror at det var udtrykket "brosten"
> der forledte mig til at tænke at der ikke skulle ret meget
> hævelse i. Det kan være at det er det meget sukker
> der gør dem hårde.

Til BROSTEN, som er en slags småkager, skal der ca. 1 tsk. bagepulver og
250 g. sukker i til 500 g. mel.
Grunden til navnet, er både konsistenssen OG formen. Glasuren skal bages
med, hvilket gør dem hårdere, og de skal skæres ud i firkanter. Men de
smager dejligt.

Nette

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 20-11-02 11:21

Merethe Nielsen <aqh@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> fra samme tid og hun brugte pund (500 g). Hvis man regner
> lidt på det, virker det sandsynligt at det er hvad xxx er.

Dit Character Set står forkert. Du skal sætte det til 8859-1

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Merethe Nielsen

Dato : 20-11-02 16:19

[2900] Jesper Haaber Gylling skrev

> Dit Character Set står forkert. Du skal sætte det til 8859-1

Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.
Jeg er ved at undersøge hvorfor nogle af mine svar
er med forkert tegnsæt, når mine indstillinger lader
til at være rigtige.

Hilsen
Merethe

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 20-11-02 16:53

> [...]

> Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.
> Jeg er ved at undersøge hvorfor nogle af mine svar
> er med forkert tegnsæt, når mine indstillinger lader

Det var så lidt. Men hvorfor bruger du Outlook til news ? Til Mac (som
jeg bruger) findes der et skræddersyet program til text news og det
rykker for vildt. Der findes også et et rigtigt godt program til PC, men
jeg kan ikke huske hvad det hedder.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Krabsen

Dato : 20-11-02 17:07

Det kunne jo være fordi Merethe opfatter Outlook som et udmærket program til
News

Det er meget tænkeligt, at andre programmer kan mere, er meget smartere og
ikke er leveret af Microsoft, men hvis nu man ikke har brug for det?

mvh

Krabsen

Fra : Merethe Nielsen

Dato : 20-11-02 17:17

> [...]
> jeg bruger) findes der et skræddersyet program til text news og det
> rykker for vildt. Der findes også et et rigtigt godt program til PC, men

Det er Outlook Express jeg bruger, men jeg har overvejet at finde
et andet program. Der er flere der lader til at være gode, men det
kan være svært at vælge når man ikke har set nogen af dem i brug.
Men en dag gør jeg det...

Hilsen
Merethe

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 20-11-02 22:37

> [...]

> et andet program. Der er flere der lader til at være gode, men det
> kan være svært at vælge når man ikke har set nogen af dem i brug.

Som sagt kan jeg ikke huske hvad "det ultimative news reader program til
PC" hedder, men hvis du spørger i en windows gruppe får du sikkert et
kvalificeret svar.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Pia J

Dato : 20-11-02 09:16

Scan det ind, så kan vi skråskriftkyndige læse

:Pia, som i 2 kl. gik hos en gammeldags landsbyskolefrøken og stadig skriver
skråskrift!

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 21-11-02 21:38

> Scan det ind, så kan vi skråskriftkyndige læse
>
> :Pia, som i 2 kl. gik hos en gammeldags landsbyskolefrøken og stadig
skriver
> skråskrift!

Med glæde, med glæde. Det bliver nu desværre nok først efter weekenden - men
så skal jeg være der som et søm.(?!!!!!!Hvordan kan et søm scanne en
kageopskrift?!!!!!!!)

Mvh Mads

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 23-11-02 07:28

> ¼ xxx chokolade
>
> ¼ xxx smør
>
> 1 xxx sukker
>
> 4 hele æg
>
> 1 xxx mel
>
> 1 yyy bagepulver
>
> skårne mandler

Jeg endte simpelthen med at tage på besøg hos den gamle - og var så snedig
nok til at medbringe kogebogen. xxx skal erstattes med pund, og bagepulveret
var et brev.

Jeg siger mange tak for hjælpen - og vil da godt lige én gang til slå et
slag for kagerne

Nu bliver det så bare spændende at se om det går lige så godt for mig at
bage dem.....

Mvh Mads

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-11-02 08:08

Mads Thorning Pedersen skrev:

> xxx skal erstattes med pund

Ligner xxx et lille skråskrift-u, hvor "halen" på u'et svinger op
gennem u'et og ender i en lille krølle ovenover?

// Klaus

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 23-11-02 09:30

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:60bc9f90-b28d-4222-ba34-f39f293c6a42@news.szn.dk...

> Ligner xxx et lille skråskrift-u, hvor "halen" på u'et svinger op
> gennem u'et og ender i en lille krølle ovenover?

Jeg afleverede bogen i går, men din beskrivelse passer, så vidt jeg husker,
meget godt på hvad der stod

Fra : Benny Rasmussen

Dato : 23-11-02 09:49

Jeg har min mor´s gamle opskrifter som også er fra engang i 30 erne hun
brugte et tegn som et u med en streg over, som er et pund eller 500 gr.
Og her skal man holde tungen lige i munden for
1 u = 500 g. ½ u = 250 g og ¼ u = 125 g.
Dette kunne være løsningen
Benny

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 24-11-02 22:27

"Benny Rasmussen" <4959169m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har min mor´s gamle opskrifter som også er fra engang i 30 erne hun
> brugte et tegn som et u med en streg over, som er et pund eller 500 gr.

Lige præcis sådan et tegn!!!! Som du også kan læse andetsteds endte jeg med
at tage på besøg hos den gamle, der opklarede både mysteriet med det
mærkelige tegn og mysteriet med bagepulvermængden, og jeg vil i den nærmeste
fremtid give mig i kast med at eksperimentere med opskriften.

Mvh Mads