ClarisWorks på Mac og PC
Fra : Finn Brunberg

Dato : 18-11-02 19:21

Mon der er nogen her der har erfaring med at anvende ClarisWorks
dokumenter (grafik) på både Mac og PC.

CW-dokumenterne kan uden videre flyttes og anvendes på begge platforme,
men jeg er stødt på et problem.
Når jeg opretter et tegendokument (DR) på min mac, og lader dette
dokument indeholder en maleramme (PT) med usynlig/gennemsigtig
bundfarve, så er bundfarven i denne maleramme ikke er usynlig (men hvid)
når jeg åbner dokumentet på en PC. Jeg har prøvet at vælge usynlig efter
at jeg har flyttet dokumentet over på PC, men det er uden virkning.

Er det mon en fejl/mangel ved programmet - eller er der et eller andet,
jeg gør forkert ?

mvh. Finn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-02 04:18

Hej Finn

Har du ClarisWorks på din PC også - evt. hvilken version? - Hvis ikke -
hvilket format gemmer du så i?

Det lyder lidt underlig, hvis du har CWKS på din PC, men hvis ikke, så kan
det ligge i den konvertering, du bruger i 'Arkiver Som' i CWKS på Mac'en.

mvh. Erik Richard

Fra : Finn Brunberg

Dato : 19-11-02 07:41

> [...]
> det ligge i den konvertering, du bruger i 'Arkiver Som' i CWKS på Mac'en.

Jeg har ClarisWorks 5.0 installeret på begge maskiner - i henholdsvis
Mac og Win udgaver forstås.
Dokumenterne skal ikke konverteres, da de to ugaver bruger samme
arkivformat.

(CWKS til mac kan som bekendt ikke arkivere i andre formater end
CWKS-format når det drejer sig om tegenedokumenter, og mig bekendt
findes der ingen konverteringsprogrammer er kan konvertere CWKS
grafikdokumenter - MacLink 12 kan ihvertfald ikke. Interessant nok kan
Win-udgaven tilsyneladende konvertere til TIFF. Dette har jeg dog ikke
prøvet endnu)

Funktioner og brugerinterface er identiske i de to udgaver (altså
bortset fra det lille problem med usynlige paintrammer).

Finn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-02 12:03

Hej Finn

Finn Brunberg wrote:

> Jeg har ClarisWorks 5.0 installeret på begge maskiner - i henholdsvis
> Mac og Win udgaver forstås.
> Dokumenterne skal ikke konverteres, da de to ugaver bruger samme
> arkivformat.

Nej, ikke når du har ens versioner. Ellers hvis du havde en ældre version på
PC, skulle du gemme tilbage til den version.

> (CWKS til mac kan som bekendt ikke arkivere i andre formater end
> CWKS-format når det drejer sig om tegenedokumenter,

?? - Det forstår jeg ikke! - Jeg sidder selv med ClarisWorks Office 5.0v3DK og
5.0v6US til Mac. Begge kan i både tegne- og male- dokumenter gemme i flg.
formater:

AppleWorks (bliver så ver. 5),
AppleWorks for Kids (ver. 4),
ClarisWorks 4,

plus flg. reelle grafikformater

BMP
EPSF
GIF
JPEG

Hvis du ikke kan det, så mangler du noget i mappen 'Claris Oversættere'. Du
skal have 'Claris XTND Bridge + de relevante format oversættere. I selve Claris
mappen skal du desuden have 'Claris XTND System'.

> og mig bekendt findes der ingen konverteringsprogrammer
> er kan konvertere CWKS grafikdokumenter

Jo, Graphic Converter kan åbne dokumenterne, hvis de er lavet i et alm. grafisk
format som ovennævnte.

> - MacLink 12 kan ihvertfald ikke. Interessant nok kan
> Win-udgaven tilsyneladende konvertere til TIFF. Dette har jeg dog ikke
> prøvet endnu)

Hm... Jeg har da både BMP, JPEG/JPG, EPS, PNG, TIFF + nogle flere grafiske
formater i min MLP 12.003, - så den burde da kunne gemme/konvertere til de
tilsvarende Win formater.

> Funktioner og brugerinterface er identiske i de to udgaver (altså
> bortset fra det lille problem med usynlige paintrammer).

Prøv at trække din ClarisWorks 5 mappe til papirkurven og geninstaller den fra
CD'en, og svjv. ligger opd. til 5.0v3 (ændrer den til ApplwWorks 5.0v3) på
Apples FTP sites.

mvh. Erik Richard

Fra : Finn Brunberg

Dato : 21-11-02 22:08

> ?? - Det forstår jeg ikke! - Jeg sidder selv med ClarisWorks Office 5.0v3DK og
> 5.0v6US til Mac. Begge kan i både tegne- og male- dokumenter gemme i flg.
> formater:

[snip]

> [...]
> skal have 'Claris XTND Bridge + de relevante format oversættere.
> I selve Claris mappen skal du desuden have 'Claris XTND System'.

Ja du har nok ret, det vil jeg kigge på ved lejlighed.
Mit primære spørgsmål i denne omgang drejer sig om problemet med
usynlige paintframes, der ikke er usynlige, når dokumentet åbnes i
CW-win.
Men tak for dit forsøg på at hjælpe.