Montering af træliste på køkkenbord
Fra : Nikolaj

Dato : 18-11-02 09:47

Hej Gruppe

Nu har jeg endelig fået fuget mine mosaikfliser over køkkenbordet. Det
betyder at jeg er klar til at sætte lister op (ved bagkanten af bordet i
overgangen mellem bordplade og fliser). Bordplade og lister er af bøg, og
fliserne er som sagt de små mosaikfliser.
Min tanke var at sømme dem fast med noget silikone under, men det bliver jo
ikke så kønt når man kan se sømmene.

Er der nogle alternativer? Vil lim kunne holde, og hvilken slags skal det i
givet fald være?

Mvh

Nikolaj

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-11-02 10:15

Nikolaj wrote:
> [...]
> bliver jo ikke så kønt når man kan se sømmene.
>
> Er der nogle alternativer? Vil lim kunne holde, og hvilken slags skal

Det kan være svært at få trykket en bøgeliste ordentligt på plads mens
limen tørrer.
Jeg har prøvet at bruge skruer, det bliver udmærket. Vælg en skrue af et
passende udseende, f. eks. messing eller rustfast stål.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Buhelt

Dato : 18-11-02 10:10

"Nikolaj" <nikolaj@NOSPAMvibede.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke så kønt når man kan se sømmene.
>
> Er der nogle alternativer? Vil lim kunne holde, og hvilken slags skal det

Hvis væg og liste er nogenlunde lige, er det nok at sætte den fast med
silicone - når først siliconen er tør, siddet listen *meget* godt fast. Hvis
væggen er for skæv, må du enten kunne fastspænde listen mens den tørrer
eller bruge søm eller skruer - som du evt. fjerner når siliconen er tør.

Husk at underlaget skal kunne holde.

/Martin

Fra : Jens Kildegård

Dato : 19-11-02 21:30

Lim kan sagtens holde, såfremt der bruges den rigtige lim (se f.eks. Cascos
hjemmeside www.casco.dk/byggekim) Problemet her er kun at holde listen fast
mens limen tørre.
Eller brug lim og små dykkere - de kan eventuel spartles ud bagefter så det
ikke kan ses. Brug plastiktræ eller spartelmasse. Kan fåe i et utal af typer
og nuancer.

Mvh
JK

Fra : MK

Dato : 18-11-02 10:17

On Mon, 18 Nov 2002 09:47:11 +0100, "Nikolaj"
<nikolaj@NOSPAMvibede.dk> wrote:

> [...]
>fliserne er som sagt de små mosaikfliser.
>Min tanke var at sømme dem fast med noget silikone under, men det bliver jo

Jeg monterede listen (hulkel) på bagsiden af bordpladen (ind i mod
væggen) - monteret med silikone og planforsænkede skruer. Derved er
montagen skjult, og indtrykket er, at bordpladen naturligt svinger op
ad væggen.

Hvis du ikke kan det, må du montere listen med messingskruer,
planforsænkede (IMO).

>Vil lim kunne holde

Næppe alene...
---

Mvh. Mogens

Fra : Jette Mogensen

Dato : 18-11-02 10:32

"MK" <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ad væggen.
>
> Hvis du ikke kan det, må du montere listen med messingskruer,

Vi havde en håndværker til at montere vores køkken. Han satte listen fast
med silicone og søm, som han forsænkede. Derefter fyldte han de små huller
over sømmene ud med silicone i listens farve. Det er meget svært at se hvor
det er gjort.

mvh Jette

Fra : Nikolaj

Dato : 18-11-02 13:32

> [...]
> ad væggen.
>
> Hvis du ikke kan det, må du montere listen med messingskruer,

Tak til alle.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med de planforsænkede skruer der bliver
skjult? Monterer du så listen inden du sætter bodrpladen fast? Jeg kunne
selvfølgelig pille bordpladen af og monterer listen nedefra, men det virker
lidt usikkert. Det ender nok med søm eller skruer kombineret med silikone.

Nikolaj

Fra : MK

Dato : 18-11-02 13:50

On Mon, 18 Nov 2002 13:31:50 +0100, "Nikolaj"
<nikolaj@NOSPAMvibede.dk> wrote:

>Jeg er ikke sikker på hvad du mener med de planforsænkede skruer der bliver
>skjult? Monterer du så listen inden du sætter bordpladen fast?

Jep - der var bl.a. tale om en ny bordplade.

>Jeg kunne selvfølgelig pille bordpladen af og monterer listen nedefra,
> men det virker lidt usikkert. Det ender nok med søm eller skruer kombineret med silikone.

Jeg ville nok vælge dén nævnte løsning med lim/silikone og søm/skruer,
hvor hovederne usynliggøres efterfølgende. En anden kom med forslaget.
---

Mvh. Mogens

Fra : Ole

Dato : 18-11-02 20:08

> [...]

Jeg ville nok vælge dén nævnte løsning med lim/silikone og søm/skruer,
hvor hovederne usynliggøres efterfølgende. En anden kom med forslaget.

En måde at slippe for alle de søm og skruer på, er at sætte hulkehllisten i
spænd under et bræt eller flere, hvor den ene ende ligger i listens hulkehl,
den anden ende sættes fast på forkanten af bordet med en skruetvinge, så er
det bare at vente på at silikonen tørrer.

hilsen
Ole

Fra : Martin Buhelt

Dato : 20-11-02 10:45

"Ole" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> det bare at vente på at silikonen tørrer.

Genialt - i al sin enkelthed!!!

Jo - jeg har tidligere haft lidt problemer med at finde en god metode til at
fastholde en hulkel mens silikonen skulle tørre. Dette er godt nok så
enkelt, at jeg ikke selv kunne se det

/Martin

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 11:09

On Wed, 20 Nov 2002 10:44:58 +0100, "Martin Buhelt" <mb@nospam.dk>
skrev:

> En måde at slippe for alle de søm og skruer på, er at sætte hulkehllisten
man kan også prøve det lim man for i limstænger som monteres i en
lille el pistol, det presses ud, og er Megavarmt, og hærder hurtigt op
på listen.

Men der skal alså også cilikone på!! for varmlimen kan sikkert ikke
holde i alevigheder.

Ps. jeg plejer at benytte acryl til at lime skurelister med, og fuger
med cilikone.

Vh Per
ICQ 8212837