Er 10.2 server bedre som server end 10.2 k~
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-02 22:32

Hejsa,

Jeg skal snart lave en en lille server for et par bekendte, som driver
et lille prepress-firma. I øjeblikket har de en PC'er med Windows 2000
Server kørende som server vha. Services for Macintosh. De er ikke helt
tilfredse med ydelsen og så crasher maskinen til tider, da de også
bruger den som arbejdsstation til PC-jobs.

De har 4 stk. PowerMac G4 466 Mhz, som snart skal suppleres med nye
Mac'er og der bliver således en af ovenstående maskiner ledig, som de
har tænkt sig at bruge som server.

I øjeblikket kører maskinerne OS 9.2.2, men det er jo ikke godt til
serverbrug, så jeg har tænkt mig at installere OS X på den maskine der
skal agere server.

OS X findes jo både i en klient version og en server versioner, men er
der nogen forskel funktionaliteten, hvis den kun skal agere basal
filserver? Jeg mener, er der forskel i håndteringen af brugere og er
ydelsen bedre på server-versionen? PC'en skal også bruge maskinen som
server, men det er jo ikke noget problem på hverken klient- eller
server-versionen.

Er der nogen med OS X Server erfaring, som kan komme med et bud på, om
det er smart at investere i OS X server. Det vil i så fald være 10
klients-versionen, da de i øjeblikket kun er 3 personer i firmaet. De
har i forvejen en gammel 8500 stående som mailserver og PC serveren
agerer også printserver, så de kunne måske med fordel flytte alt dette
over på OS X Server?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-11-02 22:54

In article <1fltcu1.rxhuth1gji03mN%spam02@tdcadsl.dk>,
spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) wrote:

> OS X findes jo både i en klient version og en server versioner, men er
> der nogen forskel funktionaliteten, hvis den kun skal agere basal
> filserver?

Ikke andet end at du ikke er nødt til at installere ekstra software til
PC'ernes fildeling. Hvis det kun er fildeling den skal bruges til, så
installer Linux med Netatalk på en PC og skyd G4'eren af til en hjælpsom
person

> Jeg mener, er der forskel i håndteringen af brugere og er
> ydelsen bedre på server-versionen?

Håndteringen af brugere er noget mere elegant på server versionen end på
klient versionen. Ydelsesmæssigt er det det samme.

> PC'en skal også bruge maskinen som server, men det er jo ikke noget
> problem på hverken klient- eller server-versionen.

Nej, ikke hvis du installerer lidt ekstra software.

> [...]
> har i forvejen en gammel 8500 stående som mailserver og PC serveren
> agerer også printserver, så de kunne måske med fordel flytte alt dette

Alt du kan gøre i server versionen kan du også gøre i klient versionen -
det er bare et spørgsmål om installering af ekstra software til visse af
funktionerne. Det der gør server versionen til noget ekstra, er
administrationsværktøjerne. Hvis du gerne vil have den nemme elegante
løsning, så vælg OS X server.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-02 23:01

> [...]
> PC'ernes fildeling. Hvis det kun er fildeling den skal bruges til, så
> installer Linux med Netatalk på en PC og skyd G4'eren af til en hjælpsom

Jeg har i laaang tid forsøgt mig med en gammel PC'er og FreeBSD, hvor
jeg prøver at få en mail/ftp/web/fil server op og køre. Det er endnu
ikke lykkedes, da jeg ikke har tid/evner til det. De skal også have en
løsning, hvor de selv let kan ændre på tingene.

> Håndteringen af brugere er noget mere elegant på server versionen end på
> klient versionen. Ydelsesmæssigt er det det samme.

Dvs. at alm. OS X fildeling er lige så hurtig som serveren?

> Nej, ikke hvis du installerer lidt ekstra software.

Samba er da standard på 10.2. Hvilken ekstra software tænker du på?

> [...]
> funktionerne. Det der gør server versionen til noget ekstra, er
> administrationsværktøjerne. Hvis du gerne vil have den nemme elegante

Lige umiddelbart, så virker en 10.2 klient som den oplagte løsning til
deres setup, medmindre vi beslutter os for at flytte mail- og
printserver over på den samme maskine. Så er det nok nemmere med 10.2
Server.

Mine egne forsøg med FreeBSD har ikke just fristet mig til at vove mig
ud i at installere diverse kommando-linie programmer. Dem der skal bruge
maskinen har absolut ingen erfaring med den slags.

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-11-02 23:10

In article <1fltedu.1j8xdtuheteqqN%spam02@tdcadsl.dk>,
> [...]

> ikke lykkedes, da jeg ikke har tid/evner til det. De skal også have en
> løsning, hvor de selv let kan ændre på tingene.

Der er ikke så forpulet meget at sætte op på en filserver, og
brugerhåndteringen kan de klare med Webmin.

> Dvs. at alm. OS X fildeling er lige så hurtig som serveren?

Ja, det er den samme software.

> Samba er da standard på 10.2. Hvilken ekstra software tænker du på?

Der er kun en Samba klient med til OS X. Samba Serveren skal du selv
installere. Det har vel ikke ændret sig med 10.2, eller?

> [...]
> deres setup, medmindre vi beslutter os for at flytte mail- og
> printserver over på den samme maskine. Så er det nok nemmere med 10.2

Ja. I kører ikke med gruppe-rettigheder på filserveren, vel?

> Mine egne forsøg med FreeBSD har ikke just fristet mig til at vove mig
> ud i at installere diverse kommando-linie programmer. Dem der skal bruge
> maskinen har absolut ingen erfaring med den slags.

I stort set vilken som helst Linux foregår det hele grafisk.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-02 23:30

> Der er ikke så forpulet meget at sætte op på en filserver, og
> brugerhåndteringen kan de klare med Webmin.

Er det så nemt...? Hvad med ydelsen på netatalk (jeg går ud fra, at man
skal bruge den) kontra OS X fildeling? Linux-løsningen er selvfølgelig
klart billigtst, men jeg tror ikke jeg kan overtale dem og jeg hælder
også mest til en ren Mac løsning.

> Ja, det er den samme software.

Det er jo herligt. Så kan jeg jo sætte min egen maskine op som server,
så vi kan teste hvordan det virker.

> Der er kun en Samba klient med til OS X. Samba Serveren skal du selv
> installere. Det har vel ikke ændret sig med 10.2, eller?

Jo, 10.2 har serveren installeret fra standard. Den aktiveres ved at
vælge "Windows arkiv-deling" i Deling kontrolpanelet. Det kan ikke gøres
nemmere.

> Ja. I kører ikke med gruppe-rettigheder på filserveren, vel?

Nææh... der er ikke engang behov for at differentiere mellem brugerne,
da de kun er de 3 i firmaet. De skal alle have adgang til alle filerne
på serveren, så der skal helst ikke være fnidder med retttigheder og den
slags.

> I stort set vilken som helst Linux foregår det hele grafisk.

Hvor meget af det? Opsætning af bruger, ftp, mail, eller hvad? Jeg synes
ihvertfald det er ekstremt indviklet at få en mailserver op og køre.
Selve SMTP-delen er selvfølgelig nemt nok, da det som regel spiller med
det samme, men når man så skal have pop3 på. så bliver det svært.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-11-02 01:02

In article <1fltfnr.1uoathh118g13jN%spam02@tdcadsl.dk>,
spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) wrote:

> Er det så nemt...?

Ja.

> Hvad med ydelsen på netatalk (jeg går ud fra, at man
> skal bruge den) kontra OS X fildeling?

Min 4400 blev ikke engang en smule forpustet af netatalk og det gik med
forrygende hastighed.

> Linux-løsningen er selvfølgelig klart billigtst, men jeg tror ikke
> jeg kan overtale dem og jeg hælder også mest til en ren Mac løsning.

Det er da også sjovere og det er ikke dig selv der skal betale.

> Det er jo herligt. Så kan jeg jo sætte min egen maskine op som server,
> så vi kan teste hvordan det virker.

Det er da en oplagt mulighed.

> Jo, 10.2 har serveren installeret fra standard. Den aktiveres ved at
> vælge "Windows arkiv-deling" i Deling kontrolpanelet. Det kan ikke gøres
> nemmere.

Sørme ja. Det havde forbigået min opmærksomhed.

> [...]
> da de kun er de 3 i firmaet. De skal alle have adgang til alle filerne
> på serveren, så der skal helst ikke være fnidder med retttigheder og den

Man giver bare brugerne samme login, dvs de logger på som den samme
bruger.

> [...]
> Selve SMTP-delen er selvfølgelig nemt nok, da det som regel spiller med
> det samme, men når man så skal have pop3 på. så bliver det svært.

Det lyder som om du skal læse lidt om diverse protokoller. Køber i OS X
server, er det ikke så nødvendigt med al den viden. Du skal dog sætte
DNS (server) op på maskinen for at få det til at spille.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-11-02 01:23

> Min 4400 blev ikke engang en smule forpustet af netatalk og det gik med
> forrygende hastighed.

Hvorfor er jeg bare for dum til at få det til at virke? Min P166 er
dejlig stille og blev netop indkøbt til at agere server, men jeg har
bare ikke fået det til at virke endnu.

> Det er da også sjovere og det er ikke dig selv der skal betale.

Nemlig, men det må gerne være så billigt som muligt.

> Man giver bare brugerne samme login, dvs de logger på som den samme
> bruger.

Det var også lidt det jeg havde tænkt mig.

> Det lyder som om du skal læse lidt om diverse protokoller. Køber i OS X
> server, er det ikke så nødvendigt med al den viden. Du skal dog sætte
> DNS (server) op på maskinen for at få det til at spille.

Alt det læseri er nok det der skræmmer. Man bliver altid henvist til
diverse man-sider og kommenterede config-filer, men ærligt talt, så
forstår jeg sjældent en sk.. af hvad der står. Jeg synes det er
underligt, at der ikke er nogen newbie guides til disse ting. Jeg kan da
ikke være den eneste newbie, som har lyst til at lege med egen
mail/ftp/web server!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-11-02 07:48

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Nemlig, men det må gerne være så billigt som muligt.

Hvor meget er din tid værd?

Hvis konfigurationen af OS X server er af samme kvalitet som OS X, vil
jeg ikke betænke mig på at anbefale det.
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 18-11-02 09:57

"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> underligt, at der ikke er nogen newbie guides til disse ting. Jeg kan da
> ikke være den eneste newbie, som har lyst til at lege med egen

Se http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/index.html maaske kan det hjaelpe.

- Jens

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-11-02 01:07

Jens Rasmussen <jens@fordimankan.dk> wrote:

> Se http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/index.html maaske kan det hjaelpe.

Uhh... den har jeg kigget på for lang tid siden, men gik i stå. Jeg har
ligeledes luret meget i FreeBSD Handbook, som er ganske god, men den
plejer ikke så meget emnet mailserver.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-11-02 22:27

In article <1fltl07.16zozoq1aczdlgN%spam02@tdcadsl.dk>,
spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) wrote:

> Hvorfor er jeg bare for dum til at få det til at virke?

Det er nok mere et spørgsmål om tid og tålmodighed.

> Min P166 er dejlig stille og blev netop indkøbt til at agere server,
> men jeg har bare ikke fået det til at virke endnu.

Trist.

> Nemlig, men det må gerne være så billigt som muligt.

Man skal så bare huske at have spørgsmålet om pris/tid i baghovedet.

> Alt det læseri er nok det der skræmmer.

Det er det nok.

> [...]
> newbie guides til disse ting. Jeg kan da ikke være den eneste newbie,
> som har lyst til at lege med egen mail/ftp/web server!

Der er masser i samme situation som dig, og der er derfor også masser af
gode vejledninger. Den fejl de fleste begår, er nok at starte på for
højt niveau i læsningen. Det er en meget god ide at have en vis
forståelse for de underliggende protokoller før man begynder at sætte
programmer op der bruger dem.
Når det er sagt, så kan jeg huske at ordet "dummies" var meget godt at
inkludere i sine videnssøgninger.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-11-02 01:07

> Man skal så bare huske at have spørgsmålet om pris/tid i baghovedet.

Det er derfor at løsningen med Linux ikke lige huer mig.

> [...]
> programmer op der bruger dem.
> Når det er sagt, så kan jeg huske at ordet "dummies" var meget godt at

Jeg søger videre, men heldigvis er der ingen der er afhængig af, at jeg
nogensinde får det op og køre; selvom det dog vil være træls, hvis det
aldrig kommer til at virke.

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-11-02 01:20

In article <1flveq7.ud5myh1a3typmN%spam02@tdcadsl.dk>,
> [...]

> Jeg søger videre, men heldigvis er der ingen der er afhængig af, at jeg
> nogensinde får det op og køre; selvom det dog vil være træls, hvis det

Du kan trøste dig med, at jo længere tid du er om at få det til at
virke, desto større chance er der for at en eller anden venlig person
laver et stykke software til at klare opsætningen for dig

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-11-02 21:01

> Du kan trøste dig med, at jo længere tid du er om at få det til at
> virke, desto større chance er der for at en eller anden venlig person
> laver et stykke software til at klare opsætningen for dig

Jeg håber. E-smith som der bliv linket til virker ret smart og jeg vil
prøve det en af dagene.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-02 09:56

> [...]

> Selve SMTP-delen er selvfølgelig nemt nok, da det som regel spiller med
> det samme, men når man så skal have pop3 på. så bliver det svært.

POP3 er da ofte langt nemmere at opsætte end SMTP, mange POP3 servere
skal slet ikke opsættes, men blot installeres og så ellers startes.

Kender du http://www.freebsddiary.org/ ?

--
Michael Rasmussen, michael@irczone.dk - irc://irc.netc.dk/%23Macintosh
»Sig ikke alt, hvad du ved, men vid alt,

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-11-02 01:07

Michael Rasmussen <michael@irczone.invalid> wrote:

> POP3 er da ofte langt nemmere at opsætte end SMTP, mange POP3 servere
> skal slet ikke opsættes, men blot installeres og så ellers startes.

Når Postfix er installeret virket den faktisk helt fint, men kun lokalt
på maskinen. Hvis man vil have pop3 på, så skal man finde en pop3 server
og konfigurere den til den mailserver man har, og der får jeg problemer.
Jeg ved simpelthen ikke nok om, hvordan *nix er skruet sammen.

> Kender du http://www.freebsddiary.org/ ?

Næhh... jeg kigger på det. Der er rigtigt mange gode steder på nettet om
*nix, men man skal lige finde dem!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-02 07:26

In article <1flvf0f.1i2z8sppn8i8nN%spam02@tdcadsl.dk>,
> [...]

> og konfigurere den til den mailserver man har, og der får jeg problemer.
> Jeg ved simpelthen ikke nok om, hvordan *nix er skruet sammen.

Postfix er et godt valg, og POP3 behøver slet ikke at være besværligt,
det kommer helt an på hvor avanceret serveren skal være. Hvis du vælger
en ganske simpel server, som f.eks. Qpopper, skal du faktisk bare
installere og starte den. Der er ikke engang en conf-fil.

Se evt. http://www.eudora.com/qpopper/

Den gemmer sig også i /usr/ports/mail/qpopper, hvis du har installeret
ports-systemet på din FreeBSD.

Men det er blot en af mange, der er nemme at opsætte :)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-11-02 21:01

> [...]

> ports-systemet på din FreeBSD.
>
> Men det er blot en af mange, der er nemme at opsætte :)

Mener du virkelig _nem_? Postfix kører helt automatisk, når den først er
installeret, men jeg aner jo ikke om der er kæmpe huller, da jeg ikke
har den fjerneste forstand på at adminstrere den.

Jeg tror at jeg hopper på e-smith og se om ikke det er lige det jeg har
brug for. Jeg har desværre ikke tid til så megen eksperimenteren mere.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-11-02 00:16

In article <1fm0nm1.bswi2jclswcgN%spam02@tdcadsl.dk>,
spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) wrote:

> Mener du virkelig _nem_?

Ja, men alt er relativt :)

> Postfix kører helt automatisk, når den først er installeret, men jeg
> aner jo ikke om der er kæmpe huller, da jeg ikke har den fjerneste
> forstand på at adminstrere den.

Postfix er som udgangspunkt rimelig sikker, men det skader selvfølgelig
aldrig at sætte sig lidt ind i opsætningen.

> Jeg tror at jeg hopper på e-smith og se om ikke det er lige det jeg har
> brug for. Jeg har desværre ikke tid til så megen eksperimenteren mere.

Det lyder fornuftigt. Jeg har ikke selv haft en ledig maskine til at
prøve det på, men en bekendt der bruger det lader til at være godt
tilfreds.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 18-11-02 09:51

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke så forpulet meget at sætte op på en filserver, og
> brugerhåndteringen kan de klare med Webmin.

> I stort set vilken som helst Linux foregår det hele grafisk.

IMHO, saa er Linux meget rodet ift. FreeBSD. FreeBSD *er* mest
kommandolinie-orienteret (kig dog evt. paa /stand/sysinstall), men med
webmin kan man ogsaa andet, siger folk. Hvis det skal vaere grafisk i Linux,
saa vaelg helst Mandrake frem for fx. Redhat, da den nyeste version er noget
bedre end ditto Redhat.

- Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-02 09:44

> [...]

> ud i at installere diverse kommando-linie programmer. Dem der skal bruge
> maskinen har absolut ingen erfaring med den slags.

Det er nu ikke så svært at opsætte FreeBSD, men det kræver rigtig nok
lidt tid at sætte sig ind i systemet. Men har du prøvet e-Smith
serveren, der kan styres igennem din almindelige web-browser?

En dansk artikel om e-Smith:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2677

(Eftersigende skulle Netatalk være installeret og opsat som standard)

Og den kan hentes her:
http://www.e-smith.org/downloads/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-11-02 01:07

> [...]

> lidt tid at sætte sig ind i systemet. Men har du prøvet e-Smith
> serveren, der kan styres igennem din almindelige web-browser?

Hmm... jeg synes FreeBSD er svær nok, eller det er nærmere
mailserver-delen der kræver en del viden om hvordan den slags virker.

> [...]
> http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2677
>
> (Eftersigende skulle Netatalk være installeret og opsat som standard)

Jeg kaster et blik på den... Jeg har før prøvet sådanne lette løsninger,
men ingen har integreret alle de dele jeg villle have. Denne ser god ud,
tak!