ISDN router forbliver opkoblet
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 01:56

Når jeg starter maskinen op fra bunden eller bare fra sleep kobler
routeren op efter et kort øjeblik. Dioden for porten i ethernet
netværket blinker et par gange og så ringer routeren op. Efterfølgende
er routeren koblet op konstant. Dioden i porten blinker regelsmæssigt
med få sekunders mellemrum, som om der er et eller andet program fra
maskinen, der søger noget.

Men selv inden programmerne er startede, sker dette her. Det er nok et
eller andet i indstillingerne i Mac OS X 10.1.5.

Jeg har de seneste to uger fiflet med indstillingerne, fordi jeg har
fået et airportkort i og i hverdagene skal kunne koble op til to
forskellige airport netværk (to forskellige steder - geografisk)

Mon jeg er komme ttil at stille noget der, der medfører denne konstante
opkobling på min ISDN router?

Jeg har kigget grundigt på indstillingerne netværk og internet, men kan
ikke se nogen vej ud af problemet.

For en ordens skyld: min anden maskine på LAN virker OK og gør ikke
dette her, så routeren og dens opsætning er intakt.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Peter Kiil

Dato : 17-11-02 02:18

in article 1flrllf.131f2k5wwxiciN%mich.ottosen@post5.tele.dk, Mich. Ottosen
at mich.ottosen@post5.tele.dk wrote on 17/11/02 1:55:
> [...]
>
> For en ordens skyld: min anden maskine på LAN virker OK og gør ikke
> dette her, så routeren og dens opsætning er intakt.

Netværkstidsserver? Softwareupdate?

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 17:35

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Netværkstidsserver?

Hvad mon det er? Oplys mig (jeg vil gerne lære)

>Softwareupdate?

Det kunne være, men det undrer mig at begge maskiner har virket OK -
indtil PB'en fik airport og jeg begyndte at fifle .... mon ikke det er i
MacOSX 10.1.5's indstillinger, der er noget galt? Maskinen kobler jo op
_uden_ programmer åbne, altså kun med OS'en kørende.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-02 17:53

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Hvad mon det er? Oplys mig (jeg vil gerne lære)

Æblemenu->Systemindstillinger->Dato & tid>Netværkstid:

"Brug en netværkstidsserver" skal slås fra.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 23:12

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Æblemenu->Systemindstillinger->Dato & tid>Netværkstid:
>
> "Brug en netværkstidsserver" skal slås fra.

Æblemenu? det er vist fra 9'eren ikke? Fandt den nu godt nok alligevel i
X'eren.

Der er _ikke_ noget flueben i den ...

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-02 23:30

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Æblemenu? det er vist fra 9'eren ikke? Fandt den nu godt nok alligevel i
> X'eren.

Tjaa... det ligner altså et æble... hvad synes du (kig øverst til
venstre)?

> Der er _ikke_ noget flueben i den ...

Så er det ikke der vi har problemet...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-11-02 00:15

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Tjaa... det ligner altså et æble... hvad synes du (kig øverst til
> venstre)?

Ups, mig igen, der lidt uopmærksom. Man er vel vant til at æbler er
grønne og røde og gule eller mangefarvede som Apples (gamle?) logo. Det
der blå æble i X'eren ser sgu da noget unaturligt ud og 'giftigt' ud

Gad vide om det er sprøjtet med noget, som kan afvise bugs hos en
vildkat (in casu en Jaguar) ?

Men tak for opLYSnignen ...

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-02 17:55

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> mon ikke det er i
> MacOSX 10.1.5's indstillinger, der er noget galt? Maskinen kobler jo op
> _uden_ programmer åbne, altså kun med OS'en kørende.

Naturligvis er der tale om nogle indstillinger i din UNIX.

Meeeen. Du kan bare ikke være sikker på at du bare kan foretage nogle
rettelser gennem »Systemindstillinger«. Det kunne tænkes at du skal ned
og rode i en fil nede i /etc eller lignende.

For nemheds skyld får du lige et indblik i problematikken:

[G4:/etc] per% ls
6to4.conf httpd rc.common
X11 iftab rc.netboot
afpovertcp.cfg inetd.conf resolv.conf
appletalk.cfg kcpassword resolver
appletalk.nvram.en0 kern_loader.conf rmtab
authorization localtime rpc
bashrc magic rtadvd.conf
crontab mail services
csh.cshrc mail.rc shells
csh.login manpath.config slpsa.conf
csh.logout master.passwd smb.conf
cups moduli smb.conf.template
daily monthly ssh_config
defaults motd ssh_host_dsa_key
dumpdates named.conf ssh_host_dsa_key.pub
find.codes networks ssh_host_key
fstab.hd ntp.conf ssh_host_key.pub
fstab.rd openldap ssh_host_rsa_key
fstab.sd pam.d ssh_host_rsa_key.pub
ftpusers passwd sshd_config
gdb.conf periodic sudoers
gettytab printcap syslog.conf
group profile ttys
hostconfig protocols ttys.installer
hostconfig~ racoon weekly
hosts rc xinetd.conf
hosts.equiv rc.boot xinetd.d
hosts.lpd rc.cleanup xtab
[G4:/etc] per% cat passwd
##
# User Database
#
# Note that this file is consulted when the system is running in
single-user
# mode. At other times this information is handled by lookupd. By
default,
# lookupd gets information from NetInfo, so this file will not be
consulted
# unless you have changed lookupd's configuration.
##
nobody:*:-2:-2:Unprivileged User:/nohome:/noshell
root:*:0:0:System Administrator:/var/root:/bin/tcsh
daemon:*:1:1:System Services:/var/root:/noshell
smmsp:*:25:25:Sendmail User:/private/etc/mail:/noshell
www:*:70:70:World Wide Web Server:/Library/WebServer:/noshell
mysql:*:74:74:MySQL Server:/nohome:/noshell
sshd:*:75:75:sshd Privilege separation:/var/empty:/noshell
unknown:*:99:99:Unknown User:/nohome:/noshell
[G4:/etc] per%
===
En del af det du ser er »naturligvis« kataloger, mapper, som du så kan
grave dig dybere ned i ...

Hvor velbevandret er du i øvrigt i god, gammeldags UNIX?

I øvrigt ser jeg til min forbavselse at jeg ikke selv er med i
passwd-databasen, og at mysql tilsyneladende er installeret? Jeg har
ellers sørget for at få lagt den langt bedre PostgreSQL ind ...
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-11-02 22:25

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> I øvrigt ser jeg til min forbavselse at jeg ikke selv er med i
> passwd-databasen, og at mysql tilsyneladende er installeret? Jeg har
> ellers sørget for at få lagt den langt bedre PostgreSQL ind ...

Fordi passwd-databasen kun er relevant i single-user mode!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 23:12

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Hvor velbevandret er du i øvrigt i god, gammeldags UNIX?

Overhovedet ingenting. Jeg troede faktisk, at alt det du så venligt
sendte med i din medd. var for at tage lidt gas på mig

Så trods dit velmenende råd er jeg ikke kommet videre.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Per Rønne

Dato : 18-11-02 04:46

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Overhovedet ingenting. Jeg troede faktisk, at alt det du så venligt
> sendte med i din medd. var for at tage lidt gas på mig

Kun delvis .

> Så trods dit velmenende råd er jeg ikke kommet videre.

Og det kunne jeg jo heller ikke ...

Fra : Jens Find

Dato : 17-11-02 17:57

> Hvad mon det er? Oplys mig (jeg vil gerne lære)

Når du åbner systemindstillinger er der en "Dato & tid" med et faneblad
"Netværkstid". Se om muligheden "Brug en netværkstidsserver" er hakket
af. Hvis den er det, åbner din maskine en forbindelse til
netværkstidsserveren ved opstart og stiller uret efter den.

Softwareupdate kan stilles til at køre automatisk - eller manuelt. Hvis
du vil have kontrol over, hvornår din computer "går på nettet" er den
manuelle indstilling sagen.

> [...]
> MacOSX 10.1.5's indstillinger, der er noget galt? Maskinen kobler jo op
> _uden_ programmer åbne, altså kun med OS'en kørende.

Begge ovenstående indstillinger er OS X systemindstillinger, og er
derfor aktive uden andre programmer kørende.

--
Venlig hilsen Jens find

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-02 18:15

Jens Find <spam@finds.dk> wrote:

> [...]

> Softwareupdate kan stilles til at køre automatisk - eller manuelt. Hvis
> du vil have kontrol over, hvornår din computer "går på nettet" er den

Da jeg har haft nøjagtig samme isdn-router som den Michael nu har [han
har nemlig købt den af mig] kan jeg med det samme afkræfte det du her
siger.

Den ringer nemlig op i tide og utide. Med få minutters mellemrum. Og det
må nødvendigvis skyldes noget i UNIXen.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 23:12

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Den ringer nemlig op i tide og utide. Med få minutters mellemrum. Og det
> må nødvendigvis skyldes noget i UNIXen.

Per, du har sikkert ret med UNIX, men det mærkelige er, at jeg _ikke_
har pillet i UNIX (eller i terminalen for den sags skyld, jeg har llidt
terminalfobi - dét kan Morten RK bekræfte

Jeg fik din/min router til at makke ret og opføre sig pænt mange, mange
måneder. Men efter install af AirPOrt ... se tidligere i tråden .... er
det galt.

Flere gode forslag?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 23:12

> [...]

> Softwareupdate kan stilles til at køre automatisk - eller manuelt. Hvis
> du vil have kontrol over, hvornår din computer "går på nettet" er den

Nååh, den softwareupdate. Den er stillet til manuel og har altid været
det. Så jeg er lige vidt, men tak for rådet.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 17-11-02 23:07

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
>MacOSX 10.1.5's indstillinger, der er noget galt? Maskinen kobler jo op
>_uden_ programmer åbne, altså kun med OS'en kørende.

Kan det være Apples software updat peter mener. den kan du have stillet
til auto-updat så passer det jo godt nok med din beskrivelse "kun OS
kørende"

Mvh.

Henrik LIndskou

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 23:53

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Kan det være Apples software updat peter mener. den kan du have stillet
> til auto-updat så passer det jo godt nok med din beskrivelse "kun OS
> kørende"

Det var ikke sooftwareupdate ... forklaringen er ... nej, jeg orker ikke
at udstille min egen dumhed endnu engang. Se mine andre svar. Tak for
deltagelsen

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-02 03:21

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Men selv inden programmerne er startede, sker dette her. Det er nok et
> eller andet i indstillingerne i Mac OS X 10.1.5.

Jeg havde det samme problem da jeg brugte isdn-router, og fik det aldrig
løst.

Nu bruger jeg adsl [også med router], og 10.2.2, og det kan såmænd godt
være at problemet stadig er der. Men det påvirker så ikke min
telefonregning, og koster mig højst nogle ressourcer på datamaten.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 17:35

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Jeg havde det samme problem da jeg brugte isdn-router, og fik det aldrig
> løst.

Ja, du kender jo routeren for det er din gamle router som jeg
iøvrigt har været fint tilfreds med efter noget begynderbesvær. På både
den gamle traktor med MacOS 8 og PB'en med MacOS X - indtil for nyligt.
(se mit første indlæg)

Men mit spørgsmål svarer du ikke på. Routeren virker fint på min ene
maskine i netværket, men PB'en med MacOS 10.1.5 gør knuder. Så det er
sikkert en indstilling i MacOS X, der driller. Kom igen med et godt
råd.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-02 17:55

> [...]

> maskine i netværket, men PB'en med MacOS 10.1.5 gør knuder. Så det er
> sikkert en indstilling i MacOS X, der driller. Kom igen med et godt

UNIX regner med at du har en fast opkobling [måske med at der er tale om
et lokalt netværk], så operativsystemet forsøger sandsynligvis at holde
kontakten vedlige med de andre knuder på nettet.

Løsning? Aner det ikke, og der var rent faktisk ingen i gruppen her der
kunne hjælpe mig. Resultat: en telefonregning på et par tusinde om
måneden.

Men prøv at høre dig for i dk.edb.system.unix ...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 23:12

> [...]

> et lokalt netværk], så operativsystemet forsøger sandsynligvis at holde
> kontakten vedlige med de andre knuder på nettet.

Det kan jeg godt følge dig i, for netop en bredbåndsforbindelse via
airport er jo på konstant.

Har lige slået AirPort kortet fra i X'eren ... og nu ser det ud til at
virke. Uden at maskinen her ringer op.

Så, her kom vi ved fælles hjeælp frem til den 'simple løsning'.

Hvor er jeg dum, at jeg ikke tænkte på det. Men al den her mokken rundt
i systemet bliver altså nemt uoverskueligt, synes jeg.

> Løsning? Aner det ikke, og der var rent faktisk ingen i gruppen her der
> kunne hjælpe mig. Resultat: en telefonregning på et par tusinde om
> måneden.

Nå, ved din indsats kom jeg jo i tanker om ovenstående. Tak for hjælpen.

Og lad mig lige tilføje: det er altså ikke din/min router der er noget i
vejen med. Den virker åbenbart OK igen. Herligt. FOr nu kan jeg bruge
netværket og printeren uden at skele til telefonregningen

> Men prøv at høre dig for i dk.edb.system.unix

Dét tør jeg ikke, jeg vil fremstå som jubelidiot (dér også) og vil
alligevel ikke kunne forstå svarene. Men de er sikkert også flinke folk,
som folket i edb.mac

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-02 11:01

> [...]

> Dét tør jeg ikke, jeg vil fremstå som jubelidiot (dér også) og vil
> alligevel ikke kunne forstå svarene. Men de er sikkert også flinke folk,

Årh, prøv nu alligevel. De trænger sikkert også til et billigt grin.
Unix er jo lidt tørt i det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-11-02 18:44

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> [...]
> maskine i netværket, men PB'en med MacOS 10.1.5 gør knuder. Så det er
> sikkert en indstilling i MacOS X, der driller. Kom igen med et godt

Det kan vaere saa meget.

"tcpdump" kan afsloere hvad der gaar af trafik paa netkortet. Pas
paa, den kan vaere meget snakkesagelig.

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 23:12

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Det kan vaere saa meget.

Ja, det kan det sikkert. Men løsningen var meget simpel: jeg skulle bare
slå AirPort kortet fra .... jo, jeg sidder her og banker hovedet ned i
bordet i bar ærgelse over, at jeg ikke selv havde tænkt på det.

Her i gruppen skal man nok være lidt forsigtig med at bruge talemåden:
"Hvor dum kan man egentlig være?" - ikke en gang retorisk.

Så det lader jeg være med.

> "tcpdump" kan afsloere hvad der gaar af trafik paa netkortet. Pas
> paa, den kan vaere meget snakkesagelig.

Det lyder meget bekendt. Det må være et medlem af den familie, jeg har
giftet mig ind i

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-11-02 00:16

> [...]

> slå AirPort kortet fra .... jo, jeg sidder her og banker hovedet ned i
> bordet i bar ærgelse over, at jeg ikke selv havde tænkt på det.

Joh, jah. Er der nogen der ved HVORFOR det skulle aendre noget?

> Det lyder meget bekendt. Det må være et medlem af den familie, jeg har
> giftet mig ind i

Efter sigende vil man vaerdsaette en talende aegtefaelle naar man
bliver gammel. Om det saa ogsaa gaelder vedkommendes familie, melder
historien ikke noget om.

Ellers virker talegenkendelsen i 'putteren sikkert bedaarende til den
tid.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-11-02 00:36

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Joh, jah. Er der nogen der ved HVORFOR det skulle aendre noget?

Det der med at banke hovedet ned i bordet virker i hvert fald. Det
sætter nogle underlige blårøde mærker på panden - og giver en slem
hovedpine. Det plejer jeg ikke at have, så noget er da ændret.

M.h.t. OS'et? Næh, det ved jeg ikke. Men det kunne naturligvis være godt
at få opklaret. Andre kunne komme i samme dumme situation.

Her er det lidt lige som den der med humlebien, der ikke ved, hvorfor
den kan flyve. Håber at du/I er med på hvad jeg mener.

Det virker i hvert fald perfekt nu. Men det gælder nok kun til næste
gang, jeg bliver nødt til at pille lidt ved OS.

Så jeg skylder dig nok et mere nørdet svar à la Terminal eller
UNIXagtigt! Beklager, det kan jeg ikke give.

OT: Kan vi ikke være enige om, at en enkelt kop institutkaffe hos
"Bechd" kan gøre det?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-02 11:01

> [...]

> sætter nogle underlige blårøde mærker på panden - og giver en slem
> hovedpine. Det plejer jeg ikke at have, så noget er da ændret.

Jeg har nu mere et snitsår tværs over næseryggen efter brillerne. Det
gør lidt ondt, når man drikker kaffe, og kruset rammer såret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Find

Dato : 17-11-02 07:38

> [...]

> er routeren koblet op konstant. Dioden i porten blinker regelsmæssigt
> med få sekunders mellemrum, som om der er et eller andet program fra

Da jeg selv brugte ISDN, kunne jeg via routerens web-interface se de
seneste 10 opkald, hvortil de var gået og - mere interessant - hvad der
havde udløst opkaldene (DNS, ... , whatever).

--
venlig hilsen

Jens Find

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 17:35

> [...]

> seneste 10 opkald, hvortil de var gået og - mere interessant - hvad der
> havde udløst opkaldene (DNS, ... , whatever).

Mener du via cd'en som kom med (kan huske at den skulle konfigureres med
NS 3 (!) for at virke) eller skal jeg gå på 3com netsted?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Jens Find

Dato : 17-11-02 17:57

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Mener du via cd'en som kom med (kan huske at den skulle konfigureres med
> NS 3 (!) for at virke) eller skal jeg gå på 3com netsted?

Hvis det er en 3Com OfficeConnect ISDN LAN-MODEM 3C89x (som den jeg har
pensioneret) kommer du i kontakt med den via din browser på adressen:

http://192.168.1.1/mainpage

derfra kan du navigere til routerens oplysninger og indstillinger

--
Venlig hilsen Jens Find

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-11-02 23:12

Jens Find <spam@finds.dk> wrote:

> http://192.168.1.1/mainpage

Ser meget bekendt ud, mne jeg gemmer den alligevle til en anden god
gang.

Som du kan se i mine andre svar var løsningen meget mere nærliggende,
men jeg bare blind og døv (undskyld, Erik og andre, det er ment i
overført betydning).

Det var en fejl 40

Men tak for hjælpen til dig og alle andre medlæsere/medhjælpere.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen