Fonte i OS X
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-11-02 18:00

Én af de mange ting jeg aldrig nåede at få helt styr på i OS 9 var fonte
- truetype og PostScript. Men lad det nu ligge OS 9 er jo history på mit
skrivebord.

Men hvordan er det så lige at fonte skal håndteres i OS X. Er der nogen
der kan give en lille hurtig "rundvisning".

Jeg har allerede nogle spørgsmål, som jeg håber i kan besvare:

- Kan jeg genbruge fonte fra OS 9?

- Jeg har fundet frem til de to steder hvor jeg har fonte = i
computerens bibliotek og i mit eget bibliotek. Her kan jeg se at
fontfamilierne er samlet i nogle kufferter??! Men jeg kan ikke komme ind
til selve fontene. Kan man det/skal man det?

- Hvad gør jeg med de PS fonte jeg har. De består jo af en eller flere
bitmapfonte og en PS fil. Hvad skal jeg bruge i OS X?

-
Martin

Fra : Storm

Dato : 17-11-02 00:43

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> - Kan jeg genbruge fonte fra OS 9?

Du kan bruge alle fonte fra OS 9. Der er bare kommet flere muligheder
til: <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25251>

> [...]
> fontfamilierne er samlet i nogle kufferter??! Men jeg kan ikke komme ind
> til selve fontene. Kan man det/skal man det?

Nej, ikke mig bekendt. Men en rigtig "gør det selv mand" kan vel nok.

Jeg citerer Michael T.A.:
"En dfont er en mac skrifttype hvor resourcedelen er lagt over i
datadelen".

> - Hvad gør jeg med de PS fonte jeg har. De består jo af en eller flere
> bitmapfonte og en PS fil. Hvad skal jeg bruge i OS X?

Hvis du bruger en postscriptfont fra OS 9, skal du have hele "kufferten
med over i OS X (skærmfont og psfont). I OS X kan du bruge alle typer,
bare de ligger i en af Library/Font mapperne.

Her får du overblik over du skrifter du har tilgængelig for OS X app:
Jeg citerer Michael T.A.:

"Hvis du har Jaguaren åbner du Applecriptmappen i programmappen og
dobbeltklikker på "Script Menu.menu" og vupti har du en scriptmenu i
menulinjen. Kig i "Info Scripts" - Font Sampler."

Du laver vist ikke vildt grafisk arbejde, hvor du skal boltre dig i
skrifter, - og så er det fint at lade OS X styre fontene, uden
yderligere hjælpeprogrammer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-11-02 08:32

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Du laver vist ikke vildt grafisk arbejde,

Er det så tydeligt

Tak for dit svar - jeg vil gå i krig med at få hentet mine fonte over i
OS X. (Det er især Futura Book jeg savner i mit "OS of choice")

Martin

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 17-11-02 19:33

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Du kan bruge alle fonte fra OS 9. Der er bare kommet flere muligheder
> til: <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25251>

Nja, jeg mener ikke OS X kan bruge rene skærmfonte. (Måske lidt
akademisk, men for fuldstændighedens skyld...)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-11-02 21:03

rThorkil Olesen <thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk> wrote:

> Nja, jeg mener ikke OS X kan bruge rene skærmfonte. (Måske lidt
> akademisk, men for fuldstændighedens skyld...)

Altså bitmap fonte!?

Martin

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 18-11-02 00:02