Roastbeef
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 16-11-02 11:37

Hej

Jeg skal lave en roastbeef på ca. 1 kg.

I god mad let at lave står der ikke noget om roastbeef, men der står dog om
grydestegning, at det er velegnet til små stege som roastbeef.

Hvordan plejer I at lave en roastbeef? Jeg har ikke mulighed for at komme
den i ovnen, og jeg har ingen decideret stegegryde. Jeg har tilgengæld en
god stegepande, som jeg tænkte at jeg kunne brune den på, og så lade den
stege videre i en alminelig gryde...

Hvad siger I?

Jeg skal lave et eller andet tilbehør til - nogle forslag til noget
utraditionelt.... jeg har en miniovn til rådighed

På forhånd tak

Kåre

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 16-11-02 12:11

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@NOSPAMhum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal lave et eller andet tilbehør til - nogle forslag til noget
> utraditionelt.... jeg har en miniovn til rådighed

Jeg har med stort held marineret sådan en fætter i en blanding af kikkoman,
hvidløg, chilli og lidt vand. Ladet den stå en times tid og så stegt den i
gryde. Jeg har aldrig ejet en stegegryde og det er da gået meget godt
alligevel. Marinaden giver en rigtig god og smagfuld skorpe på kødet.
MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : mig

Dato : 16-11-02 15:19

Hvis det er muligt for dig så kommer du stegen i spilkogende vand og koger
den i 20 min. derefter bruner du den på alle sider og kryder den med salt og
peber, så pakker du den ind i 15 min. i stanniol, sådan plejer jeg at få en
god steg ud af det.

Fra : IT-Sektionen

Dato : 16-11-02 15:39

> [...]
>
> Jeg skal lave et eller andet tilbehør til - nogle forslag til noget
> utraditionelt.... jeg har en miniovn til rådighed

Hej Kåre

Som nævnt behøver det ikke lige være en stegegryde - og du kan godt brune på
panden. Jeg har fundet lidt om : "Braisering eller braisé betyder egentlig
grydestegning, men det kan altså også foregå i en ovn. I begge tilfælde er
teknikken som følger: kødet brunes omhyggeligt på alle sider i en gryde. Så
kasseres fedtstoffet, og man tilsætter lidt vand, vin eller bouillonlfond.
Væsken må højst stå halvt op om hele kødstykker. Hvis man braiserer kød i
tern - f.eks. til gullasch - skal væsken kun lige kunne dække kødet. Men
altså under ingen omstændigheder for meget væske. Kødet braiserer (steger)
så færdigt i gryden under tætsluttende låg: Enten ved svag varme på
komfuret. Eller i ovnen ved 150- 175C. Braiserer man i ovnen, skal man være
sikker på, at både gryde og låg kan tåle at komme i ovnen. Man kan også
komme kødet over i et ildfast fad og dække fadet med alufolie og så sætte
det i ovnen. Almindeligvis får man det bedste braiseringsresultat i ovnen,
men det tager også lidt længere tid, end hvis gryden står på komfuret."

Se envidere :
http://groups.google.com/groups?dq=&hl=da&lr=&ie=UTF-8&th=58156be8525897af
http://www.fi.dk/mad/madiallealdre/ungmad/steg_en_steg/grydestegt_roastbeef/
http://www.madtilmange.dk/download/koedbogen11032002.pdf

Mvh - Jørgen

Fra : IT-Sektionen

Dato : 16-11-02 15:45

Fra : Padmé

Dato : 17-11-02 01:17

et godt resultat får du ved at brune stegen først på alle sider, derefter i
ovnen hvor den skiftevis er 15 min inde og 15 min ude på bordet og
trække...uden staniol. ovnen skal stå på ca. 180 grader, og jeg mener den
skal have 1-1½ time alt i alt....den skal naturligvis krydres med hvad dit
yndlingskrydderi nu er :) Jeg plejer at krydre den med presset hvidløg,
salt, peber og timian...uhmmm

Padmé

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 17-11-02 13:30

Tak for alle svarene. Jeg endte med at brune den kraftigt i en almindelig
gryde. Herefter hældte jeg lidt okse og grøntsagsfond ved sammen med lidt
løg, gulerødder og hvidløg. SÅ fik den ellers 6-7 minutter på hver side og
blev krydret med salt og peber.

Efter de knap 30 minutter lod jeg den hvile i næsten en ½ time - og den var
perfekt og smagte dejligt.

Saften i gryden blev siet og blandet med noget reduceret rødvin som jeg
havde tilsat nogle svitsede skalotteløg og hvidløg. Jeg kom lidt ekstra
grøntsags og okse fond i og lod det koge yderligere ind, inden jeg samgte
til med masser af peber. Til sidst kom jeg en kvart piskefølde i.... Saucen
bliver lækker kraftig i smagen og smager stærkt af peber. Og så har den en
flot rødfave fra rødvinen.

Der er vel ikke noget nyskabende i det - men det smagte forrygende. Jeg
serverede ovnstegte kartofler og grøtsager til. Og så nogle hvidløgsristede
champignon og masser af frisk hakket persille.....

Kåre

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 17-11-02 22:28

> [...]
>
> Kåre
>
> Det er altså heller ikke nødvendigt at lave en hel revolution, hver gang
man laver mad. Det vigtigste er at det smager godt! - ikke prisen eller
fancy opskrifter
MVH Rikke