svensk pølseret ?
Fra : brian

Dato : 16-11-02 11:29

Hej

i "Mortens" kogebog er der 2 forskellige "svenske pølseretter", hvilken
en er den "rigtige" (bedste)

1.
Ingredienser (4 personer)
3 dl finhakket løg
40 g smør/margarine
8 ufarvet knækpølser eller grillpølser
1 - 2 tsk mild paprika
1 kg kogt, kolde pillekartofler
1 lille dåse koncentreret tomatpuré
2 - 3 dl mælk
salt, friskkværnet peber
1 dl piskefløde
finklippet purløg

Fremgangsmåde
Svits de finhakkede løg, indtil de er let gyldne og klare, i
smør/margarine. Skær pølserne i let skrå skiver. Læg dem i gryden og lad
dem svitse lidt med. Drys paprika over og bland det godt med pølser og
løg. Skru ned for varmen. Skær kartoflerne i skiver og læg dem i gryden.
Tilsæt tomatpuré, mælk, salt og peber. Bland det hele godt. Lad retten
småsnurre 5 - 10 min. Tilsæt piskefløden og lad pølseretten småsnurre
endnu 2 minutter. Smag retten til med salt og peber.

Servering
Pølseretten kan serveres i gryden eller anrettes i et dybt fad.
Fintklippet purløg drysses over.

Eller

2.
Ingredienser (4 pers)
400 g pillekartofler
8 pølser
30 g fedtstof
1 revet løg
2 dl mælk
1/2 bundt persille
karry
salt
peber
tomatpure

Fremgangsmåde
Kog og pil kartoflerne og skær dem i skiver, pølserne skæres i tykke
skiver, og brunes i fedtstoffet, tag dem op derefter. Kartoflerne brunes
i det tilovers blevne fedtstof, og pølserne kommes igen i, tilsæt
groftreven løg, mælk, krydderier og tomatpure (evt Ketchup) varm retten
igennem under forsigtig omrøring.
Pynt med hakket persille.

Fra : Pia

Dato : 16-11-02 11:42

Jeg synes nr. 1 er den der ser mest ud som det, jeg fik hjemme som barn :)

Pia

Fra : brian

Dato : 16-11-02 12:48

Hej

Det var også den jeg "lænede" mig mest imod

tak for svaret

Mvh
brian

Fra : Anne-Mette Mogensen

Dato : 16-11-02 16:52

Hej Brian

Har ikke nogen erfaringer med den sidste af opskrifterne. Men den første
kender jeg godt og den er udemærket

Mvh. Anne-Mette

Fra : Nette

Dato : 16-11-02 22:09

"brian" wrote
> i "Mortens" kogebog er der 2 forskellige "svenske pølseretter", hvilken
> en er den "rigtige" (bedste)

Klart nr.1

Nette

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-11-02 17:06

> i "Mortens" kogebog er der 2 forskellige "svenske pølseretter", hvilken
> en er den "rigtige" (bedste)

Klart den føste. Tilsæt lidt hvidløg, ketchup, og chili, så er den
perfekt.......

Jakob